Τέσσερις τουρκικές ναυτιλιακές εταιρείες, η κινεζική COSCO και η γαλλική CMA CGM είναι αυτές που επωφελούνται από την απόσυρση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άλλων μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών στη Μαύρη Θάλασσα λόγω του ρωσοουκρανικού πολέμου.
Δέκα μήνες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και αφού ορισμένες από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές, όπως η δανική Maersk και η γερμανική Hapag Lloyd, υιοθέτησαν μια «σκληρή» γραμμή απέναντι στη Ρωσία όπως και οι κυβερνήσεις των χωρών τους αποσύροντας πλοία τους από γραμμές που εξυπηρετούσαν τη Ρωσία, οι τουρκικές ναυτιλιακές, υιοθετώντας στάση ανάλογη με της τουρκικής κυβέρνησης όπως και η κινεζική COSCO, έσπευσαν να καλύψουν το κενό στη Μαύρη Θάλασσα τουλάχιστον.
Μειώνονται οι καθυστερήσεις στα λιμάνια
Κατάφεραν να αυξήσουν σημαντικά τα μερίδια αγοράς όσον αφορά τη συνολική μεταφορική ικανότητα (capacity) στην περιοχή σε αντίθεση με τις MSC, Maersk ΖΙΜ και άλλες που έχουν απολέσει μερίδια αγοράς.
Σύμφωνα με υπολογισμούς της Alphaliner συνολικά, το capacity των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών που δραστηριοποιούνται στο θαλάσσιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων στη Μαύρη Θάλασσα μειώθηκε κατακόρυφα κατά 21,3% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2021, κυρίως λόγω της σύγκρουσης Ρωσίας – Ουκρανίας.
Μείωση υπηρεσιών
Η MSC, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, έχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στον τομέα των υπηρεσιών της Μαύρης Θάλασσας και παρά τη μείωση κατά 22,26% σε ετήσια βάση της προσφερόμενης χωρητικότητας στην περιοχή, από 32.339 teu σε 25.044 teu, διατηρεί ένα μερίδιο αγοράς στο 29% (έναντι 29,4% πέρυσι) και την πρώτη θέση.
Η MSC, αν και έχει αυξήσει τις προσεγγίσεις στα λιμάνια της περιοχής, έχει μειώσει τον αριθμό των πλοίων από 16 σε 15, όπως και το μέσο μέγεθος του πλοίου από 2.000 teu σε 1.650 teu.
Η MSC έχει μειώσει σημαντικά και τις προσφερόμενες υπηρεσίες από τη Μαύρη Θάλασσα και την Τουρκία προς την Ανατολική Μεσόγειο καθώς τώρα λειτουργεί τρία πλοία των 1.650-2.150 teu από πέντε πλοία των 2.600-2.900 teu.
Η τουρκική ναυτιλιακή εταιρεία Arkas/ΕΜΕΣ βρίσκεται στη δεύτερη θέση όσον αφορά το capacity στη Μαύρη Θάλασσα καταγράφοντας και τη μεγαλύτερη αύξηση του μεριδίου αγοράς που ανέρχεται σήμερα στο 21,5% έναντι 16,5% το 2021. Τον Δεκέμβριο του 2022 κατέγραψε μεταφορική ικανότητα 18.559 teu έναντι 18.107 έναν χρόνο πριν. Η CMA CGM και η COSCO είναι οι μόνες από τις μεγάλες ναυτιλιακές που κατάφεραν να αυξήσουν έστω και ελαφρώς τα μερίδιά τους στη μεταφορική ικανότητα στη Μαύρη Θάλασσα. Η γαλλική ναυτιλιακή με 14.336 teu έναντι 14.213 teu πέρυσι (αύξηση 3,6%) καταγράφει μερίδιο αγοράς 16,6%, από 12,9% πέρυσι τον Δεκέμβριο, και βρίσκεται στην τρίτη θέση της σχετικής κατάταξης.
Η γερμανική Hapag Lloyd ακολουθεί στην τέταρτη θέση με 6,5% μερίδιο αγοράς αλλά και μεγάλη μείωση προσφερόμενης δυναμικότητας στα 5.648 teu από 7.380 teu, ενώ η COSCO ακολουθεί στην πέμπτη θέση με μερίδιο αγοράς 6,1% έναντι 3,8% έναν χρόνο πριν. Η μεταφορική ικανότητα της εταιρείας αυξήθηκε επίσης κατά 27,5%, στα 5.304 teu από 4.160 teu έναν χρόνο πριν.
Επίσης η δανική Maersk και η ισραηλινή ΖΙΜ μείωσαν το capacity περίπου 8.000 teu η καθεμία, καθώς έχουν «κόψει» τις προσεγγίσεις σε ρωσικά λιμάνια και σε ορισμένες περιπτώσεις συνολικά στη Μαύρη Θάλασσα.
Η Maersk, που έκλεισε φέτος τρία από τα τέσσερα δρομολόγιά της στη Μαύρη Θάλασσα, μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα στην περιοχή κατά 7.000 teu και το μερίδιο αγοράς της στο 5,7% από 11%.
Η ZIM, με έδρα τη Χάιφα, από την αρχή του πολέμου «έκοψε» την Οδησσό και το Νοβοροσίσκ από τη γραμμή Ισραήλ – Τουρκία – Μαύρη Θάλασσα, που σημαίνει 9.000 teu λιγότερα και το μερίδιο αγοράς στο 5% από 11,8% τον Δεκέμβριο του 2021.
Τέλος, τρεις τουρκικές εταιρείες βγήκαν κερδισμένες από την απόσυρση των μεγάλων ναυτιλιακών από το λιμάνι του Νοβοροσίσκ και τα υπόλοιπα του Εύξεινου Πόντου.
Η ναυτιλιακή Arkas και οι μικρότερες Admiral Containers Lines, Akkon Lines και Medkon Lines έχουν ενισχύσει την παρουσία τους με ένα συνολικό μερίδιο 28,1% από 19,8% έναν χρόνο πριν. Η Arkas έχει τώρα μερίδιο αγοράς 21,5% από 16,5%, η Admiral μερίδιο 2,5% από 2,1% πέρυσι, ενώ η Akkon Lines έχει τριπλασιάσει το μερίδιο αγοράς της σε μόλις έναν χρόνο φτάνοντας στο 2,5% και η Medkon το εκτόξευσε από το 0,3% στο 1,6%. Ολες οι τουρκικές ναυτιλιακές πρόσθεσαν πλοία στις γραμμές που συνδέουν την Τουρκία με τη Ρωσία και τα υπόλοιπα λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ