Μέρες που είναι στη ναυτιλία συνηθίζεται να σκύβουν σχεδόν όλοι πάνω από τη μαγική κρυστάλλινη μπάλα μήπως πληροφορηθούν τα μελλούμενα να συμβούν στη ναυλαγορά. Σχεδόν ποτέ όμως οι προβλέψεις δεν επιβεβαιώνονται καθώς η ναυτιλία είναι ένας κατεξοχήν απρόβλεπτος κλάδος καθώς επηρεάζεται από πολλούς εξωγενείς παράγοντες.
Κάπως έτσι συνέβη και με το 2022, καθώς κανείς δεν μπόρεσε να προβλέψει την εξέλιξή του. Παρά την υποχώρηση της πανδημίας η Κίνα διατήρησε την αυστηρή περιοριστική πολιτική, ενώ η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, σημαντικός εξωγενής και μη προβλέψιμος παράγοντας, δημιούργησε τεράστιες προκλήσεις.
Οι τεχνολογικές προκλήσεις της ναυτιλίας για το 2023
Το 2023 θα είναι καλύτερο ή χειρότερο από το 2022 για το θαλάσσιο εμπόριο; Για να είμαστε ρεαλιστές κανείς δεν μπορεί με βεβαιότητα να απαντήσει σε αυτή την ερώτηση, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, σε μια ανάλυση του αποκλειστικά για «ΤΑ ΝΕΑ».
Τα ξηρού φορτίου
Το πώς θα εξελιχθεί η αγορά του χύδην ξηρού φορτίου έχει να κάνει σχεδόν αποκλειστικά με την Κίνα, η οποία ουσιαστικά είναι υπεύθυνη για σχεδόν το 50% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου στο χύδην ξηρό φορτίο, επισημαίνει ο Δημήτρης Ρουμελιώτης αναλυτής της Xclusiv Shipbrokers Inc.
Αν συνεχιστεί το σταδιακό άνοιγμα της αγοράς της και παράλληλα αν τελικά αποδώσουν τα συνεχόμενα μέτρα που παίρνει η κινέζικη κυβέρνηση για την ενίσχυση της αγοράς real estate και των κατασκευών τότε η ζήτηση για πρώτες ύλες όπως μεταλλεύματα σιδήρου, κάρβουνο, ατσάλι θα επανέλθουν σε ανοδική τροχιά τονώνοντας τη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές τους. Αλλοι σημαντικοί παράγοντες είναι κι η υλοποίηση των έργων υποδομών που έχουν ανακοινώσει πολλές χώρες από το 2021 αλλά και το πώς θα εξελιχθεί ο πόλεμος στην Ουκρανία καθώς η λήξη του θα σημάνει και την αρχή της ανοικοδόμηση της χώρας.
Aγορά υγρού φορτίου
Οσο αφορά την αγορά υγρού φορτίου τα πράγματα ίσως αποδειχθούν λίγο πιο σύνθετα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο. Η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία σε συνάρτηση με τις κυρώσεις ενάντια στο ρωσικό πετρέλαιο αποτελούν ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες. Επίσης η μειωμένη ζήτηση αργού από Κίνα – προ Covid οι διεθνείς αεροπορικές πτήσεις ανά εβδομάδα ήταν 1.800 ενώ τώρα δεν φτάνουν ούτε τις 1.000 -, είναι ικανές συνθήκες για να επηρεάσουν αρνητικά τις τιμές μεγάλων δεξαμενόπλοιων. Από την άλλη, η αύξηση των τονομιλίων λόγω της αντικατάστασης του ρωσικού πετρελαίου από άλλους προμηθευτές, το διαφαινόμενο στοκάρισμα ντίζελ από τις ευρωπαϊκές χώρες αλλά και οι αυξημένες εξαγωγές προϊόντων διύλισης από τρίτες χώρες όπως η Ινδία είναι λόγοι αύξησης των ναύλων ειδικά για τα product tankers.
Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν στη Μαύρη Θάλασσα
Η αγορά των LNG Carriers είναι ίσως η πιο προβλέψιμη αγορά με βάση τις σημερινές συνθήκες. Μπορεί το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων να έχει γίνει αρκετά μεγάλο σε σχέση με τον πρόσφατο παρελθόν αλλά έχει κινητήρια δύναμη την ισχυρή ζήτηση από την Ευρώπη καθώς προσπαθεί να ανεξαρτητοποιηθεί από το ρωσικό αέριο μέσω αγωγών. Η αύξηση των εξαγωγών των ΗΠΑ, του Κατάρ και της Νιγηρίας προς την Ευρώπη είναι βασικός πυλώνας στήριξης για τους ναύλους του 2023.
Τα containerships
Για το τέλος αφήσαμε την αγορά των εμπορευματοκιβωτίων, η οποία μετά από μια παρατεταμένη περίοδο εξαιρετικά υψηλών ναύλων και κερδών έχει σταδιακά επιστρέψει στα επίπεδα προ Covid κυρίως λόγω της εξάλειψης της συμφόρησης στα λιμάνια και της μείωσης της ζήτησης καταναλωτικών αγαθών λόγω των μεγάλων πληθωριστικών πιέσεων. Επίσης έχει αυξηθεί η προσφορά πλοίων καθώς έχουν ξεκινήσει οι παραδόσεις από το μεγάλο βιβλίο παραγγελιών που δημιουργήθηκε μέσα στην περίοδο της πανδημίας. Είναι χαρακτηριστικό πως για πρώτη φορά έχει ξεκινήσει ένα μεγάλο κύμα διάλυσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με πληροφορίες να μιλάνε για περίπου 15 να έχουν οδηγηθεί τον τελευταίο μήνα από ασιάτες ιδιοκτήτες.
Πηγή: Εντυπη Εκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη