![Ευγένιος Ευγενίδης: 140 χρόνια από την γέννησή του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/banner-eugenides-1280x800-1.jpg)
Στις 22 Δεκεμβρίου 2022, συμπληρώθηκαν 140 χρόνια από την γέννηση του Ευγένιου Ευγενίδη, εθνικού ευεργέτη και ιδρυτή του Ιδρύματος Ευγενίδου.
Όμως, ποιος ήταν ο Ευγένιος Ευγενίδης; Από πού ξεκίνησε και πώς έγινε ένας από τους επιφανέστερους Έλληνες του 20ού αιώνα; Ας τον γνωρίσουμε καλύτερα.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης γράφει για τον Ευγένιο Ευγενίδη
Το άρθρο «Eugenides’ Sweethearts», που υπογράφει ο ίδιος και δημοσιεύτηκε το 1947 στο περιοδικό των υπαλλήλων της Swedish Orient Line, Aktuellt, αποκαλύπτει όχι μόνο την οξύνοια αλλά και το χιούμορ του…
Υπογραφή συνεργασίας γαλλικού Ινστιτούτου και ιδρύματος Ευγενίδου
«… Υπήρχαν ακόμη πολλές γυναίκες στη δεξίωση και μία από αυτές με ρώτησε γιατί δεν είχα παντρευτεί και πότε σκόπευα να το κάνω. Αμέσως απάντησα “Γιατί πρέπει να παντρευτώ; Είμαι πολύ καλύτερα σε σχέση με τον μέσο άνδρα, αφού έχω υιοθετήσει τη συνήθεια των ναυτικών να έχουν μία ‘sweetheart’ σε κάθε λιμάνι που επισκέπτονται”. Κι ενώ ο κύριος Brostrom κατέβαλλε μεγάλη προσπάθεια να κρύψει την έκπληξή του, οι κυρίες συνέχιζαν να ρωτούν: “Είναι ξανθιές ή μελαχρινές;”, “Πόσες είναι;” (“Ω, τι αριθμός!”), “Πού είναι;” “Παντού!”), “Δεν ζηλεύουν η μία την άλλη;”. Αλλά όταν η τελευταία μου δήλωση ότι “κάθε χρόνο έχω και διαφορετική ‘sweetheart’” κόντεψε να τινάξει τη δεξίωση στον αέρα, κατάλαβα ότι ήταν η στιγμή να σταματήσω. Ωστόσο, μια περίεργη αλλά γοητευτική κυρία επέμενε να μάθει τα ονόματα των ‘sweethearts’ μου, κι έτσι εγώ της τα είπα… “ERLAND, DALAND, ROLAND, SMALAND αλλά και οι πιο πρόσφατες: VASALAND, VIKINGLAND κ.λπ. κ.λπ”. Στο άκουσμά τους ο οικοδεσπότης κύριος Brostrom, ένιωσε ανακούφιση (γνωρίζοντας πως επρόκειτο για τα ονόματα των πλοίων μου)…»
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/2509900-600x337.jpg)
Ο Ευγένιος Ευγενίδης μέσα από το εξαιρετικό αφιέρωμα‒ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ2, που σκιαγραφεί την πορεία του.
Το αφιέρωμα από τον Νίκο Μεγγρέλη και την Εριφύλη Μαρωνίτη στην εκπομπή της ΕΡΤ2 «Διασπορά, Παροικίες, Ευεργεσία: Από το Εγώ στο Εμείς» ερευνά και αποτυπώνει το ευρύτερο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον στο οποίο εντάσσεται ο πρωταγωνιστής-Εθνικός Ευεργέτης, Ευγένιος Ευγενίδης. Τον τόπο καταγωγής του, τις απρόβλεπτες, λόγω ιστορικών συγκυριών, μετακινήσεις του, τους τόπους διαμονής του, τα πρόσωπα και τα γεγονότα που έπαιξαν καίριο ρόλο στη ζωή του. Παρακολουθεί τη θεαματική εξέλιξή του, κοινωνική και οικονομική, τις δυσκολίες αλλά και τις ανατροπές μιας περιπετειώδους ζωής, και αναδεικνύει το σπουδαίο έργο του ευπατρίδη Ευγένιου Ευγενίδη για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας και εκπαίδευσης των ελληνοπαίδων, για τη διάσωση και τη διαφύλαξη της ελληνικής κληρονομιάς αλλά και τη διασύνδεσή του με την ανάπτυξη της Ελλάδας.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης… με λίγα λόγια. Ένα σύντομο βιογραφικό.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης γεννήθηκε στο Διδυμότειχο της Θράκης στις 22 Δεκεμβρίου 1882 και σπούδασε στην αμερικανική Ροβέρτειο Σχολή της Κωνσταντινούπολης απ’ όπου αποφοίτησε το 1902.
Σε ηλικία μόλις 24 ετών αναλαμβάνει τη διεύθυνση του ναυτικού πρακτορείου Reppen στην Κωνσταντινούπολη, του οποίου λίγο αργότερα γίνεται συνεταίρος. Παράλληλα κατασκευάζει 24 φορτηγίδες σε δικό του ναυπηγείο στον Κεράτιο Κόλπο. To 1907 ιδρύει το Σκανδιναβικό Πρακτορείο Εγγύς Ανατολής.
Με την Μικρασιατική Καταστροφή εγκαταλείπει την Κωνσταντινούπολη, όπου με την ευρύτατη επιχειρηματική του δράση είχε καθιερωθεί ως ένας από τους πιο αξιόλογους οικονομικούς παράγοντες, και εγκαθιστά την έδρα του εμπορικού του οίκου στον Πειραιά αναλαμβάνοντας τη γενική για την Ελλάδα πρακτόρευση της «Σουηδικής Ανατολικής Γραμμής». Το Σκανδιναβικό Πρακτορείο, το οποίο διαχειριζόταν τα συμφέροντά της, γίνεται ο μεγαλύτερος πρακτοριακός οργανισμός σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Για την περαιτέρω ανάπτυξη της «Σουηδικής Ανατολικής Γραμμής» το 1924 επιδίδεται στην εισαγωγή σουηδικής ξυλείας στην Ελλάδα και εξελίσσεται στον μεγαλύτερο εισαγωγέα ξυλείας.
Με το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μεταφέρει τις δραστηριότητές του στη Νότιο Αφρική, όπου οργανώνει τακτική γραμμή μεταξύ Ν. Αφρικής και Ν. Αμερικής χρησιμοποιώντας το πρώτο πλήρως ιδιόκτητο φορτηγό πλοίο του, το Αργώ. Προβλέποντας την αύξηση του μεταναστευτικού ρεύματος από την Ελλάδα και την Ιταλία προς τη Β. Αμερική μετά τον πόλεμο, ιδρύει την επιβατηγό εφοπλιστική εταιρεία Home Lines στην Ελβετία δρομολογώντας πλοία αρχικά προς τη Ν. Αμερική και την Αυστραλία και κατόπιν προς την Β. Αμερική.
Το 1953 δωρίζει 1 δισεκατομμύριο δραχμές υπέρ των πληγέντων από τους καταστροφικούς σεισμούς στα νησιά του Ιονίου, καθώς επίσης και ένα πλήρως εφοδιασμένο νοσοκομείο και λυόμενα οικήματα. Την ίδια χρονιά ιδρύει τη νέα τακτική γραμμή Ελλάδας-Ν. Αμερικής διαθέτοντας το πρώτο επιβατικό πλοίο με ελληνική σημαία.
Το 1954 πεθαίνει ξαφνικά στο γραφείο του, στο Vevey της Ελβετίας. Με την διαθήκη του συνιστά ίδρυμα στην Ελλάδα, το οποίο θα συμβάλλει στην εκπαίδευση των νέων στο τεχνικό και επιστημονικό πεδίο.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του