
Στις 22 Δεκεμβρίου 2022, συμπληρώθηκαν 140 χρόνια από την γέννηση του Ευγένιου Ευγενίδη, εθνικού ευεργέτη και ιδρυτή του Ιδρύματος Ευγενίδου.
Όμως, ποιος ήταν ο Ευγένιος Ευγενίδης; Από πού ξεκίνησε και πώς έγινε ένας από τους επιφανέστερους Έλληνες του 20ού αιώνα; Ας τον γνωρίσουμε καλύτερα.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης γράφει για τον Ευγένιο Ευγενίδη
Το άρθρο «Eugenides’ Sweethearts», που υπογράφει ο ίδιος και δημοσιεύτηκε το 1947 στο περιοδικό των υπαλλήλων της Swedish Orient Line, Aktuellt, αποκαλύπτει όχι μόνο την οξύνοια αλλά και το χιούμορ του…
Υπογραφή συνεργασίας γαλλικού Ινστιτούτου και ιδρύματος Ευγενίδου
«… Υπήρχαν ακόμη πολλές γυναίκες στη δεξίωση και μία από αυτές με ρώτησε γιατί δεν είχα παντρευτεί και πότε σκόπευα να το κάνω. Αμέσως απάντησα “Γιατί πρέπει να παντρευτώ; Είμαι πολύ καλύτερα σε σχέση με τον μέσο άνδρα, αφού έχω υιοθετήσει τη συνήθεια των ναυτικών να έχουν μία ‘sweetheart’ σε κάθε λιμάνι που επισκέπτονται”. Κι ενώ ο κύριος Brostrom κατέβαλλε μεγάλη προσπάθεια να κρύψει την έκπληξή του, οι κυρίες συνέχιζαν να ρωτούν: “Είναι ξανθιές ή μελαχρινές;”, “Πόσες είναι;” (“Ω, τι αριθμός!”), “Πού είναι;” “Παντού!”), “Δεν ζηλεύουν η μία την άλλη;”. Αλλά όταν η τελευταία μου δήλωση ότι “κάθε χρόνο έχω και διαφορετική ‘sweetheart’” κόντεψε να τινάξει τη δεξίωση στον αέρα, κατάλαβα ότι ήταν η στιγμή να σταματήσω. Ωστόσο, μια περίεργη αλλά γοητευτική κυρία επέμενε να μάθει τα ονόματα των ‘sweethearts’ μου, κι έτσι εγώ της τα είπα… “ERLAND, DALAND, ROLAND, SMALAND αλλά και οι πιο πρόσφατες: VASALAND, VIKINGLAND κ.λπ. κ.λπ”. Στο άκουσμά τους ο οικοδεσπότης κύριος Brostrom, ένιωσε ανακούφιση (γνωρίζοντας πως επρόκειτο για τα ονόματα των πλοίων μου)…»

Ο Ευγένιος Ευγενίδης μέσα από το εξαιρετικό αφιέρωμα‒ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ2, που σκιαγραφεί την πορεία του.
Το αφιέρωμα από τον Νίκο Μεγγρέλη και την Εριφύλη Μαρωνίτη στην εκπομπή της ΕΡΤ2 «Διασπορά, Παροικίες, Ευεργεσία: Από το Εγώ στο Εμείς» ερευνά και αποτυπώνει το ευρύτερο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον στο οποίο εντάσσεται ο πρωταγωνιστής-Εθνικός Ευεργέτης, Ευγένιος Ευγενίδης. Τον τόπο καταγωγής του, τις απρόβλεπτες, λόγω ιστορικών συγκυριών, μετακινήσεις του, τους τόπους διαμονής του, τα πρόσωπα και τα γεγονότα που έπαιξαν καίριο ρόλο στη ζωή του. Παρακολουθεί τη θεαματική εξέλιξή του, κοινωνική και οικονομική, τις δυσκολίες αλλά και τις ανατροπές μιας περιπετειώδους ζωής, και αναδεικνύει το σπουδαίο έργο του ευπατρίδη Ευγένιου Ευγενίδη για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας και εκπαίδευσης των ελληνοπαίδων, για τη διάσωση και τη διαφύλαξη της ελληνικής κληρονομιάς αλλά και τη διασύνδεσή του με την ανάπτυξη της Ελλάδας.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης… με λίγα λόγια. Ένα σύντομο βιογραφικό.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης γεννήθηκε στο Διδυμότειχο της Θράκης στις 22 Δεκεμβρίου 1882 και σπούδασε στην αμερικανική Ροβέρτειο Σχολή της Κωνσταντινούπολης απ’ όπου αποφοίτησε το 1902.
Σε ηλικία μόλις 24 ετών αναλαμβάνει τη διεύθυνση του ναυτικού πρακτορείου Reppen στην Κωνσταντινούπολη, του οποίου λίγο αργότερα γίνεται συνεταίρος. Παράλληλα κατασκευάζει 24 φορτηγίδες σε δικό του ναυπηγείο στον Κεράτιο Κόλπο. To 1907 ιδρύει το Σκανδιναβικό Πρακτορείο Εγγύς Ανατολής.
Με την Μικρασιατική Καταστροφή εγκαταλείπει την Κωνσταντινούπολη, όπου με την ευρύτατη επιχειρηματική του δράση είχε καθιερωθεί ως ένας από τους πιο αξιόλογους οικονομικούς παράγοντες, και εγκαθιστά την έδρα του εμπορικού του οίκου στον Πειραιά αναλαμβάνοντας τη γενική για την Ελλάδα πρακτόρευση της «Σουηδικής Ανατολικής Γραμμής». Το Σκανδιναβικό Πρακτορείο, το οποίο διαχειριζόταν τα συμφέροντά της, γίνεται ο μεγαλύτερος πρακτοριακός οργανισμός σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Για την περαιτέρω ανάπτυξη της «Σουηδικής Ανατολικής Γραμμής» το 1924 επιδίδεται στην εισαγωγή σουηδικής ξυλείας στην Ελλάδα και εξελίσσεται στον μεγαλύτερο εισαγωγέα ξυλείας.
Με το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μεταφέρει τις δραστηριότητές του στη Νότιο Αφρική, όπου οργανώνει τακτική γραμμή μεταξύ Ν. Αφρικής και Ν. Αμερικής χρησιμοποιώντας το πρώτο πλήρως ιδιόκτητο φορτηγό πλοίο του, το Αργώ. Προβλέποντας την αύξηση του μεταναστευτικού ρεύματος από την Ελλάδα και την Ιταλία προς τη Β. Αμερική μετά τον πόλεμο, ιδρύει την επιβατηγό εφοπλιστική εταιρεία Home Lines στην Ελβετία δρομολογώντας πλοία αρχικά προς τη Ν. Αμερική και την Αυστραλία και κατόπιν προς την Β. Αμερική.
Το 1953 δωρίζει 1 δισεκατομμύριο δραχμές υπέρ των πληγέντων από τους καταστροφικούς σεισμούς στα νησιά του Ιονίου, καθώς επίσης και ένα πλήρως εφοδιασμένο νοσοκομείο και λυόμενα οικήματα. Την ίδια χρονιά ιδρύει τη νέα τακτική γραμμή Ελλάδας-Ν. Αμερικής διαθέτοντας το πρώτο επιβατικό πλοίο με ελληνική σημαία.
Το 1954 πεθαίνει ξαφνικά στο γραφείο του, στο Vevey της Ελβετίας. Με την διαθήκη του συνιστά ίδρυμα στην Ελλάδα, το οποίο θα συμβάλλει στην εκπαίδευση των νέων στο τεχνικό και επιστημονικό πεδίο.


Latest News

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)