Ένα στρατηγικής σημασίας έργο, που ενέχει τη δυναμική να καταστήσει την Ελλάδα βασικό εμπορευματικό και μεταφορικό hub στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, είναι το ελληνοβουλγαρικό mega project Sea2Sea
Το διασυνοριακό έργο Ελλάδας-Βουλγαρίας «Sea2Sea» προβλέπει ουσιαστικά την ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού διαδρόμου που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τα αντίστοιχα της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς και Βάρνα) και του Δούναβη (Ρούσε).
Η δημιουργία της σιδηροδρομικής παράκαμψης του Βοσπόρου, θα αναβαθμίσει σημαντικά τον αναπτυξιακό ρόλο της Βόρειας Ελλάδας δημιουργώντας έναν νέο σημαντικό εμπορευματικό διάδρομο στην Ευρώπη.
Στο διακρατικό αυτό project, εντάσσονται επί ελληνικού εδάφους δύο από τα πλέον κομβικά έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ, υπό τη διοίκηση Χρήστου Βίνη.
Πρόκειται για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες και την αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, έργα που αποτελούν τον κορμό της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, και τα οποία έχουν ήδη εισέλθει στη β΄ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας με τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.
«Προχωράμε το Sea2Sea που θα παρακάμπτει τα Στενά του Βοσπόρου»
Θεσσαλονίκη – Τοξότες
Η κατασκευή της νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες, προϋπολογισμού 1,68 δισ. Euro, αποτελεί το μεγάλο τμήμα της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, που θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάδειξη της χώρας μας σε διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Με το εν λόγω έργο παραδίδονται σε λειτουργία 206 χλμ. νέας σιδηροδρομικής γραμμής με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, με τα οποία επιτυγχάνεται η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού διαδρόμου που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα.
Ταυτόχρονα, θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του Νομού Καβάλας και θα καταλήγει στην ευρύτερη περιοχή Τοξοτών Ξάνθης, όπου θα συνδέεται με το υπόλοιπο δίκτυο του Ο.Σ.Ε. Μάλιστα, η νέα γραμμή υπολογίζεται ότι θα μειώσει κατά 3 τουλάχιστον ώρες την διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη.
Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
Το έργο αναβάθμισης της υπάρχουσας διασυνοριακής γραμμής στο τμήμα από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, προϋπολογισμού 1,08 δις Euro, αποτελεί ένα στρατηγικής σημασίας έργο, που βελτιώνει τις διασυνοριακές συνδέσεις με τη Βουλγαρία στο Ορμένιο και με την Τουρκία στο Πύθιο.
Ενισχύει τόσο την εμπορευματική όσο και την επιβατική κίνηση, καθώς η γραμμή θα λειτουργεί και για την προαστιακή εξυπηρέτηση των περιοχών κατά μήκος του ποταμού Έβρου.
Ο ανάδοχος που θα επιλεγεί, θα αναλάβει τη μελέτη και την κατασκευή του έργου αναβάθμισης της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης – Ορμένιου – Ελληνοβουλγαρικά σύνορα μήκους 176 χιλιομέτρων σε διπλή, με εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.
Γεωπολιτικά οφέλη του Project Sea2Sea
Ελλάδα και Βουλγαρία συνεργάζονται στενά για την υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου. Επί του παρόντος, το project Sea2Sea βρίσκεται στη φάση της προετοιμασίας για την ίδρυση κοινής εταιρείας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας που θα αναλάβει τη διαχείρισή του, ενώ έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες ένταξης του στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα Connecting Europe Facility(CEF II) και σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Πρόκειται, άλλωστε, για ένα έργο που συνάδει με τις τρέχουσες κυρίαρχες πρωτοβουλίες και προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις συνδυασμένες «πράσινες» μεταφορές.
Ο σιδηροδρομικός αυτός διάδρομος προσφέρει μια εναλλακτική χερσαία γέφυρα στην ενδοχώρα των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας, αποτελώντας μια πιο βιώσιμη λύση με λιγότερους κινδύνους στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Με την παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου θα επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση χρόνου για φορτία και επιβάτες.
Σύμφωνα μάλιστα με μελέτες, υπολογίζεται ότι με τη λειτουργία του το project θα αντλήσει ποσοστό των εμπορευματοκιβωτίων του Βοσπόρου, που συνολικά ανέρχονται σε 650 εκατ. / έτος.
Τα οφέλη δε από την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο θα είναι πολλαπλασιαστικά και έχουν να κάνουν με την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, τόσο κατά την κατασκευή όσο και μακροπρόθεσμα στη λειτουργία της γραμμής και σε συναφείς δραστηριότητες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Ελληνικό: Οι 10+1 πρωτιές του έργου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο
Οι εργασίες στο Ελληνικό, όπως επισήμανε πρόσφατα ο CEO της εταιρείας Οδυσσέας Αθανασίου, προχωρούν όπως είχαν προγραμματιστεί
«Πώς θα λύσουμε το πρόβλημα της υπερχείλισης στην Ποσειδώνος» - Τι αποκάλυψε ο Σκυλακάκης
Το πρόβλημα είναι τουλάχιστον 20ετίας, που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής - Δύο έργα ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΟΑΚΑ: Με ανοιχτά τα γήπεδα η επισκευή των στεγάστρων – Ο διαγωνισμός των 78 εκατ.
Προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός ύψους 78 εκατ. ευρώ για την επισκευή των στεγάστρων στο ΟΑΚΑ - Οι εργασίες που θα εκτελεστούν
Επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
Η σιδηροδρομική γραμμή επαναλειτουργεί κατόπιν εξασφάλισης της κυκλοφορίας από τον Διαχειριστή Υποδομής Ο.Σ.Ε.
Τέσσερις μνηστήρες για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση
Υπογράφτηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμένος Βόλου
Το έργο είναι συμβατικής αξίας 9,5 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
AVAX: Έπεσαν οι υπογραφές για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά – Το μήνυμα Μιτζάλη
Ο CEO της AVAX Κ. Μιτζάλης, παρουσία Μητσοτάκη, υπέγραψε με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη σύμβαση για την εκτέλεση του έργου 310 εκατ. ευρώ
Νέα «κίτρινη κάρτα» από την Κομισιόν για τους σιδηρόδρομους - Δίμηνη προθεσμία στην Αθήνα
Η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τη νομοθεσία της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων
Μετρό Θεσσαλονίκης: Με ολοκληρωμένο σχέδιο η απομάκρυνση των επιβατών
Με βάση το πρωτόκολλο η απομάκρυνση των επιβατών στο μετρό Θεσσαλονίκης – Η ανακοίνωση της THEMA