
Αντιμέτωπη με δυνητική έλλειψη σχεδόν 30 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Ένωση το 2023, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας πάντως να εκτιμά ότι το κενό αυτό μπορεί να καλυφθεί μέσω ισχυρότερων προσπαθειών για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την εγκατάσταση αντλιών θερμότητας, την προώθηση της εξοικονόμησης ενέργειας και την αύξηση των προμηθειών φυσικού αερίου.
Η πρόκληση
Συγκεκριμένα, η έκθεση «How to Avoid Gas Shortages in the European Union in 2023» καθορίζει μια σειρά πρακτικών δράσεων που μπορεί να αναλάβει η Ευρώπη για να αξιοποιήσει την εντυπωσιακή πρόοδο που έχει ήδη σημειωθεί το 2022 στη μείωση της εξάρτησης από τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου και στην πλήρωση των αποθηκών φυσικού αερίου ενόψει του φετινού χειμώνα. Η έκθεση προειδοποιεί ότι το 2023 μπορεί κάλλιστα να αποδειχθεί ακόμη πιο σκληρή δοκιμασία για την Ευρώπη, διότι οι ρωσικές προμήθειες μπορεί να μειωθούν περαιτέρω, οι παγκόσμιες προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα είναι περιορισμένες -ιδίως εάν η κινεζική ζήτηση για LNG ανακάμψει- και οι ασυνήθιστα ήπιες θερμοκρασίες που παρατηρήθηκαν στην αρχή του ευρωπαϊκού χειμώνα δεν είναι βέβαιο ότι θα διαρκέσουν.
Ενεργειακή κρίση – φυσικό αέριο: Τα δύσκολα παραμένουν μπροστά για την Ευρώπη
Ως αποτέλεσμα των μέτρων που έλαβαν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και οι επιχειρήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022 ως απάντηση στην ενεργειακή κρίση, καθώς και της κατακόρυφης πτώσης της ζήτησης που προκάλεσε η εκτόξευση των τιμών, η ποσότητα φυσικού αερίου στους αποθηκευτικούς χώρους της ΕΕ ήταν πολύ υψηλότερη από τον μέσο όρο της πενταετίας στις αρχές Δεκεμβρίου, παρέχοντας ένα σημαντικό απόθεμα ασφαλείας ενόψει του χειμώνα. Οι κινήσεις των καταναλωτών, οι αυξημένες προμήθειες μη ρωσικού φυσικού αερίου και ο ήπιος καιρός συνέβαλαν επίσης στην αντιστάθμιση της μείωσης των ρωσικών παραδόσεων το 2022.
Τα μέτρα
Τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί από τις κυβερνήσεις της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις αντλίες θερμότητας αναμένεται να συμβάλουν στη μείωση του μεγέθους του δυνητικού χάσματος προσφοράς-ζήτησης φυσικού αερίου το 2023. Η ανάκαμψη της παραγωγής πυρηνικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας από τα χαμηλά επίπεδα της δεκαετίας το 2022 θα πρέπει επίσης να συμβάλει στη μείωση του χάσματος. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με την έκθεση, το δυνητικό κενό ζήτησης-προσφοράς φυσικού αερίου της ΕΕ θα μπορούσε να φθάσει τα 27 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2023 σε ένα σενάριο στο οποίο οι παραδόσεις φυσικού αερίου από τη Ρωσία θα μηδενιστούν και οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου της Κίνας θα ανακάμψουν στα επίπεδα του 2021.

Το κενό αυτό μπορεί να καλυφθεί μέσω πρόσθετων δράσεων για την ενεργειακή απόδοση, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τις αντλίες θερμότητας, την εξοικονόμηση ενέργειας και τις προμήθειες φυσικού αερίου, σύμφωνα με την ανάλυση της έκθεσης.
Τα κίνητρα
Προκειμένου να δοθούν κίνητρα για ταχύτερη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, η έκθεση συνιστά την επέκταση των υφιστάμενων προγραμμάτων και την αύξηση των μέτρων στήριξης για την ανακαίνιση κατοικιών και την υιοθέτηση αποδοτικών συσκευών και φωτισμού. Συνιστά επίσης τη χρήση περισσότερων έξυπνων τεχνολογιών και την ενθάρρυνση της μετατροπής του φυσικού αερίου σε ηλεκτρική ενέργεια στη βιομηχανία.
Για την επιτάχυνση της αδειοδότησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η έκθεση προτείνει την προσθήκη διοικητικών πόρων και την απλούστευση των διαδικασιών. Προτείνει επίσης μεγαλύτερη οικονομική στήριξη για τις αντλίες θερμότητας και αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία που τιμωρεί τη στροφή από το αέριο στον ηλεκτρισμό. Ζητά επίσης περισσότερες και καλύτερες εκστρατείες για να μειώσουν οι πολίτες την ενέργεια που καταναλώνουν, και περιγράφει λεπτομερώς διάφορα προγράμματα από ένα ευρύ φάσμα χωρών που μπορούν να χρησιμεύσουν ως βέλτιστες πρακτικές.
Από την πλευρά της προσφοράς, η έκθεση αναφέρει ότι ενώ οι επιλογές της Ευρώπης για την εισαγωγή περισσότερου φυσικού αερίου είναι περιορισμένες, υπάρχουν μερικές χώρες με πλεονάζουσα εξαγωγική ικανότητα που θα μπορούσαν να αυξήσουν τις εξαγωγές. Η έκθεση περιγράφει επίσης λεπτομερώς τις ευκαιρίες για την κλιμάκωση της παραγωγής βιοαερίων χαμηλών εκπομπών.
Μαζί, τα μέτρα αυτά προσφέρουν μια οδό για αποφυγή εξαιρετικά υψηλών τιμών, κλεισίματος εργοστασίων, αυξημένης χρήσης άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας και σκληρού διεθνούς ανταγωνισμού για τα φορτία LNG – με τρόπους που συνάδουν με τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ.


Latest News

Η UBS έχασε το στέμμα της πιο πολύτιμης τράπεζας στην Ευρώπη
Η Santader αποδείχετηκε πιο «ανθεκτική» από τη UBS απέναντι στις αναταράξεις που προκάλεσαν οι δασμοί Τραμπ

Κυρώσεις ΗΠΑ σε κινεζικά διυλιστήρια για αγορά πετρελαίου από το Ιράν
Είναι η δεύτερη φορά μέσα σε έναν μήνα που ο Ντόναλντ Τραμπ επιβάλλει κυρώσεις σε ανεξάρτητο κινεζικό διυλιστήριο

ΗΠΑ: Ο Τραμπ μειώνει τον προϋπολογισμό του υπουργείου Υγείας κατά 40 δισ. δολάρια
Τη μείωση του προϋπολογισμού του υπουργείου Υγείας κατά 40 δισ. δολάρια σχεδιάζει η κυβέρνηση Τραμπ, η οποία έχει ήδη αρχίσει μια μεγάλης κλίμακας αναδιοργάνωσή του.

Γνωστή εταιρεία ειδών άθλησης ανακαλεί την υποστήριξη προς τον υπουργό εσωτερικών του Τραμπ
Η CEO της REI ανακάλεσε την υποστήριξή της σε ένα βίντεο που δημοσιεύτηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Η American Airlines δελεάζει ταξιδιώτες με δωρεάν Wi-Fi
Η American Airlines σε συμφωνία με την AT&T θα παρέχει δωρεάν Διαδίκτυο κατά την πτήση σε μέλη του προγράμματος επιβράβευσης, από τον Ιανουάριο

Προσφεύγει στη Δικαιοσύνη η πολιτεία της Καλιφόρνια για τους δασμούς
Η Καλιφόρνια βρέθηκε ξαφνικά στην πρώτη γραμμή του εμπορικού πολέμου που ξεκίνησε ο Τραμπ

Πόσο πουλιέται η έπαυλη που έχτισε ο Ελληνοαμερικανός ηθοποιός Τζον Στάμος στο Λος Άντζελες
Καθισμένο σε ένα λόφο, το σπίτι που έχτισε ο Τζον Στάμος έχει θέα στο φαράγγι του Μαλιμπού

Από το «κάνε το όπως η Ευρώπη» στο «κάνε το όπως η Κίνα» - Πώς άλλαξε άρδην ο κόσμος των αυτοκινήτων
Η Κίνα έκανε τεράστια βήματα στα αυτοκίνητα ξεπρόβαλε από τα βαριά lockdown της πανδημίας μπροστά από τον ανταγωνισμό - Τι λένε οι FT

Ποιοι ταξιδιώτες αφήνουν τα μπάνια στη Μεσόγειο για... cool διακοπές στη Β. Ευρώπη
Κάποιοι αποφεύγουν τα καλοκαιρινά hotspots της Ευρώπης υπέρ «πιο cool», κυριολεκτικά, προορισμών

Πως η Virgin Atlantic επέστρεψε στην κερδοφορία
Ο CEO της Virgin Atlantic Σάι Βάις επέστρεψε την αεροπορική εταιρεία στη κερδοφορία, αλλά υπάρχουν προκλήσεις