Τα εναλλακτικά πράσινα καύσιμα κερδίζουν έδαφος αλλά μετ’ εμποδίων καθώς τα πλοία που είναι σε θέση να τα χρησιμοποιήσουν εξακολουθούν να αποτελούν μια πολύ μικρή μειοψηφία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Τα στοιχεία που παραθέτει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv είναι αποκαλυπτικά καθώς μόλις το 0,8% του εν λειτουργία στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 3% του στόλου των containerships και το 2,1% του στόλου των δεξαμενόπλοιων μπορούν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι δεν υπάρχει εναλλακτική τεχνολογία καυσίμου που να έχει πείσει τους πλοιοκτήτες για την αποτελεσματικότητά της προκειμένου να επενδύσουν σε αυτήν. Καθώς τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων αποτελούν μειοψηφία, και στο βιβλίο παραγγελιών και τα πλοία έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα είναι λιγότερα, η ανάγκη για μεγάλες καινοτομίες και αποφάσεις είναι μπροστά εάν η ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να επιτύχει τους στόχους απεξάρτησης από τον άνθρακα το 2050 αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί
Στα ξηρού φορτίου
Αναλυτικότερα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο στόλος εναλλακτικών καυσίμων είτε πρόκειται για πλοία που είναι έτοιμα προς χρήση είτε έχουν τη δυνατότητα με μετατροπές να το κάνουν αντιπροσωπεύει 105 πλοία, που αντιστοιχεί περίπου στο 0,8 % του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Στο βιβλίο παραγγελιών, τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου 5% (44 πλοία) επί του συνολικού βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα αντιστοιχούν στο 3,5% (31 πλοία) των υπό ναυπήγηση πλοίων.
Ολα μαζί αθροίζουν το 8,5% του υπό παραγγελία στόλου έναντι μόλις 7,9% πέρυσι. Σημειώνεται ότι ο παγκόσμιος εν ενεργεία στόλος χύδην ξηρού φορτίου, τον Δεκέμβριο του 2022 είναι στα 13.107 πλοία, έναντι 12.675 πλοία πέρυσι τον ίδιο μήνα, ενώ το βιβλίο παραγγελιών φέτος έχει αυξηθεί κατά περίπου 18% σε 899 παραγγελίες (6,8% αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο) έναντι 757 πλοία πέρυσι.
Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς 167 πλοία από το σύνολο του τρέχοντος στόλου εμπορευματοκιβωτίων είναι έτοιμα και ικανά για εναλλακτικά καύσιμα (ήτοι ποσοστό 3%).
Στο βιβλίο παραγγελιών, αυτοί οι αριθμοί είναι πολύ καλύτεροι, καθώς 338 πλοία είναι είτε ικανά για εναλλακτικά καύσιμα είτε έτοιμα (που ισοδυναμεί με ποσοστό 36%), με το πρώτο να αντιστοιχεί σε 188 πλοία (20%), ενώ το δεύτερο να είναι 150 πλοία (16%). Τον Δεκέμβριο του 2021, το 22% των παραγγελιών κοντέινερ μπορούσαν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.
Ο στόλος των containerships αριθμεί 5.789 πλοία, αυξημένος κατά περίπου 4% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2021, όταν ο στόλος ήταν 5.577 πλοία. Το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί από 723 σε 928 πλοία σήμερα (αύξηση κατά 28%) που ισοδυναμεί με αύξηση της αναλογίας βιβλίου παραγγελιών προς στόλο από 13% σε 16% προς το παρόν.
Τα δεξαμενόπλοια
Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, 163 δεξαμενόπλοια από τα 7.413 του εν λειτουργία στόλου είναι ικανά ή έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα (2,1%) ενώ στο βιβλίο παραγγελιών η αναλογία είναι αρκετά υψηλότερη στο 31,5% (100 πλοία), σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τον Δεκέμβριο του 2021 (30%). Ο ενεργός στόλος των πλοίων άνω των 10.000 DWT έχει αυξηθεί κατά περίπου 2% στα 7.413 πλοία φέτος, ενώ τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν 7.244 πλοία.
Ωστόσο, το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί σημαντικά κατά περίπου 46% σε 317 πλοία. Με άλλα λόγια, η αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο έχει υποχωρήσει από 8,1% σε 4,2%. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών αγγίζει τα χαμηλότερα επίπεδα από το 1996, αλλά και επειδή τα γηραιότερα πλοία αποτελούν μεγάλο μέρος του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων (τα πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών είναι 635 πλοία, 8,5% του ενεργού στόλου).
Latest News
Συνεχίζει τις αγορές μετοχών ο Σαββίδης στον ΟΛΘ σε τιμές άνω του 28 ευρώ
Ελέγχει πλέον το 72,69% του λιμένα Θεσσαλονίκης
Απελευθερώθηκε το πλήρωμα του Galaxy Leader από τους Χούθι
Το κατασκευής 2002 Galaxy Leader είχε καταληφθεί τον Νοέμβριο του 2023 και έκτοτε το πλήρωμα του κρατούνταν από τους Χούθι
Ποια μηνύματα έστειλε ο νέος πρόεδρος του ΝΕΕ Γιώργος Αλεξανδράτος
Ο κ. Αλεξανδράτος έκανε λόγο -μεταξύ άλλων- για στήριξη των μικρών και μεσαίων ναυτιλιακών επιχειρήσεων και ενότητα του κλάδου
Capital Group - FORCE Technology: Στη Χίο ο πρώτος στην Ευρώπη προσομοιωτής γέφυρας πλοίου XR
Ο προσομοιωτής θα φιλοξενηθεί στο υπερσύγχρονο εκπαιδευτικό κέντρο της Capital Group, στο λιμάνι της Χίου
ΟΛΘ: Στο Υπερταμείο από το ΤΑΙΠΕΔ «πέρασε» το ποσοστό 7,27%
Το ποσοστό 7,27% επί του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ που ελέγχεται εμμέσως από το Ελληνικό Δημόσιο δεν μεταβάλλεται
«Παζάρι» Στυλιανίδη – ακτοπλόων για τις αυξήσεις στα εισιτήρια - Ο λογαριασμός…
Για το «ψαλίδι» στις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια το υπουργείο Ναυτιλίας θα ανεβάσει τα ναύλα για τις άγονες γραμμές
«H διώρυγα είναι και θα παραμείνει δική μας» - Η απάντηση του Παναμά στον Τραμπ
Άμεση ήταν η αντίδραση του προέδρου του Παναμά στις εξαγγελίες Τραμπ
Ερχεται «λαίλαπα» στην ακτοπλοΐα - Οι αυξήσεις στα εισιτήρια και το αγκάθι του κόστους
Ποιες λύσεις προτείνουν οι ακτοπλόοι για να μετριασθούν οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Με 584 νέα πλοία ο παγκόσμιος στόλος απαντά το 2025 στη γεωπολιτική αβεβαιότητα
Ο παγκόσμιος στόλος μεγαλώνει με 541 πλοία χύδην ξηρού φορτίου και 43 δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal
Στην αντεπίθεση ο Σαββίδης – Αγόρασε μετοχές του ΟΛΘ στα 28,8 ευρώ
Συνέχισε τις αγορές μετοχών του ΟΛΘ η Belterra συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη – Πως αποκωδικοποιούν αναλυτές τη νέα κίνηση στην δημόσια προσφορά των Dreyfus