Τα εναλλακτικά πράσινα καύσιμα κερδίζουν έδαφος αλλά μετ’ εμποδίων καθώς τα πλοία που είναι σε θέση να τα χρησιμοποιήσουν εξακολουθούν να αποτελούν μια πολύ μικρή μειοψηφία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Τα στοιχεία που παραθέτει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv είναι αποκαλυπτικά καθώς μόλις το 0,8% του εν λειτουργία στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 3% του στόλου των containerships και το 2,1% του στόλου των δεξαμενόπλοιων μπορούν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι δεν υπάρχει εναλλακτική τεχνολογία καυσίμου που να έχει πείσει τους πλοιοκτήτες για την αποτελεσματικότητά της προκειμένου να επενδύσουν σε αυτήν. Καθώς τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων αποτελούν μειοψηφία, και στο βιβλίο παραγγελιών και τα πλοία έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα είναι λιγότερα, η ανάγκη για μεγάλες καινοτομίες και αποφάσεις είναι μπροστά εάν η ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να επιτύχει τους στόχους απεξάρτησης από τον άνθρακα το 2050 αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί
Στα ξηρού φορτίου
Αναλυτικότερα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο στόλος εναλλακτικών καυσίμων είτε πρόκειται για πλοία που είναι έτοιμα προς χρήση είτε έχουν τη δυνατότητα με μετατροπές να το κάνουν αντιπροσωπεύει 105 πλοία, που αντιστοιχεί περίπου στο 0,8 % του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Στο βιβλίο παραγγελιών, τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου 5% (44 πλοία) επί του συνολικού βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα αντιστοιχούν στο 3,5% (31 πλοία) των υπό ναυπήγηση πλοίων.
Ολα μαζί αθροίζουν το 8,5% του υπό παραγγελία στόλου έναντι μόλις 7,9% πέρυσι. Σημειώνεται ότι ο παγκόσμιος εν ενεργεία στόλος χύδην ξηρού φορτίου, τον Δεκέμβριο του 2022 είναι στα 13.107 πλοία, έναντι 12.675 πλοία πέρυσι τον ίδιο μήνα, ενώ το βιβλίο παραγγελιών φέτος έχει αυξηθεί κατά περίπου 18% σε 899 παραγγελίες (6,8% αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο) έναντι 757 πλοία πέρυσι.
Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς 167 πλοία από το σύνολο του τρέχοντος στόλου εμπορευματοκιβωτίων είναι έτοιμα και ικανά για εναλλακτικά καύσιμα (ήτοι ποσοστό 3%).
Στο βιβλίο παραγγελιών, αυτοί οι αριθμοί είναι πολύ καλύτεροι, καθώς 338 πλοία είναι είτε ικανά για εναλλακτικά καύσιμα είτε έτοιμα (που ισοδυναμεί με ποσοστό 36%), με το πρώτο να αντιστοιχεί σε 188 πλοία (20%), ενώ το δεύτερο να είναι 150 πλοία (16%). Τον Δεκέμβριο του 2021, το 22% των παραγγελιών κοντέινερ μπορούσαν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.
Ο στόλος των containerships αριθμεί 5.789 πλοία, αυξημένος κατά περίπου 4% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2021, όταν ο στόλος ήταν 5.577 πλοία. Το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί από 723 σε 928 πλοία σήμερα (αύξηση κατά 28%) που ισοδυναμεί με αύξηση της αναλογίας βιβλίου παραγγελιών προς στόλο από 13% σε 16% προς το παρόν.
Τα δεξαμενόπλοια
Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, 163 δεξαμενόπλοια από τα 7.413 του εν λειτουργία στόλου είναι ικανά ή έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα (2,1%) ενώ στο βιβλίο παραγγελιών η αναλογία είναι αρκετά υψηλότερη στο 31,5% (100 πλοία), σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τον Δεκέμβριο του 2021 (30%). Ο ενεργός στόλος των πλοίων άνω των 10.000 DWT έχει αυξηθεί κατά περίπου 2% στα 7.413 πλοία φέτος, ενώ τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν 7.244 πλοία.
Ωστόσο, το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί σημαντικά κατά περίπου 46% σε 317 πλοία. Με άλλα λόγια, η αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο έχει υποχωρήσει από 8,1% σε 4,2%. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών αγγίζει τα χαμηλότερα επίπεδα από το 1996, αλλά και επειδή τα γηραιότερα πλοία αποτελούν μεγάλο μέρος του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων (τα πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών είναι 635 πλοία, 8,5% του ενεργού στόλου).
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου