Tα μεγέθη είναι εντυπωσιακά αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι η διάρκειά τους στον χρόνο, γεγονός που επιβεβαιώνει την εκτίμηση ότι η ναυτιλία των Ελλήνων μπορεί να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις του μέλλοντος με μια αυτοπεποίθηση που απορρέει από τη διαχρονική ηγετική παρουσία της στον κλάδο.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες όπως προκύπτει από τα στοιχεία Δεκεμβρίου 2022, που διέθεσε αποκλειστικά στα «ΝΕΑ» ο διεθνής οίκος Clarkosns Research, συνεχίζουν να ελέγχουν τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό στόλο στον κόσμο με μερίδιο 18,87% με όρους dwt ή 16,34% με όρους gt, ένα μερίδιο αυξημένο κατά 1,5% από τις αρχές της νέας χιλιετίας (2005).
Δεξαμενόπλοια: Άνεμος αισιοδοξίας φυσάει για τα ναύλα τους το 2023
Οι αριθμοί
Οι Ελληνες εξακολουθούν να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία, δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο Stephen Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, προσθέτοντας ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν 5.875 πλοία χωρητικότητας 250,7 εκατ. gt και 426,3 εκατ. dwt. Η εκτιμώμενη αξία του στόλου που είναι «στο νερό» ανέρχεται στα $160 δισ. από $99 δισ. πριν από δύο χρόνια λόγω των ισχυρών επιδόσεων που σημειώνουν οι ναυτιλιακές αγορές που ανεβάζουν και την αξία των πλοίων.
Την Ελλάδα ακολουθούν σε μέγεθος στόλου χώρες με τεράστιες αναλογικά οικονομίες σε σχέση με την ελληνική όπως είναι η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και οι ΗΠΑ σε χωρητικότητα.
Ο επικεφαλής της Clarksons Research, εστιάζει σε μία σειρά χαρακτηριστικών της ελληνικής παρουσίας στη διεθνή ναυτιλία:
- Το συνεχές ενδιαφέρον των ελλήνων πλοιοκτητών για τα δεξαμενόπλοια (25% μερίδιο παγκόσμιου στόλου, από 22% το 2012) και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) με μερίδιο 22%, και στη δεύτερη θέση πίσω από την Κίνα, συνεχίστηκε και το 2022, με τη μεταβλητότητα και τις ευκαιρίες αξιοποίησης του ενεργητικού (asset play) σε αυτές τις αγορές να προσφέρουν τόσο ελκυστικές αποδόσεις όσο ποτέ στο παρελθόν.
- Το ελληνικό μερίδιο στον παγκόσμιο στόλο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers) έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση τα τελευταία χρόνια καθώς σήμερα βρίσκεται στο 21% του παγκόσμιου στόλου των LNG Carriers από 15% πριν από τέσσερα χρόνια και 3% πριν από δέκα χρόνια. Με τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο του LNG τόσο στην ενεργειακή μετάβαση όσο και στην ενεργειακή ασφάλεια, οι περαιτέρω ευκαιρίες ανάπτυξης για τον ελληνικό στόλο είναι πιθανές, τονίζει ο κ. Gordon.
- Οι ελληνικές εταιρείες παρέμειναν οι Νο 1 παίκτες πωλήσεων και αγορών το 2022, αλλά το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων έχει μειωθεί στο 5% του υφιστάμενου ελληνόκτητου στόλου που είναι το χαμηλότερο ποσοστό εδώ και 20 χρόνια. Πάντως το σύνολο των υπό ναυπήγηση ελληνόκτητων πλοίων είναι 230, μεταφορικής ικανότητας 18,4 εκατ. dwt και αξίας $20 δισ. Αποτελούν με όρους dwt το 8% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών. Εξ αυτών τα 45 είναι bulkers, τα 68 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) τα 56 δεξαμενόπλοια, τα 36 LNG Carriers, τα 21 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) και τέσσερα διαφόρων άλλων τύπων. Το 2022 τοποθετήθηκαν παραγγελίες συνολικής αξίας $7,9 δισ. που αντιστοιχούν σε 100 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6,7 εκατ. dwt. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αριθμό πλοίων οι περισσότερες παραγγελίες τοποθετήθηκαν σε containerships (38 Πλοία) και ακολουθούν τα bulkers (22 πλοία) τα δεξαμενόπλοια 18 πλοία και τα LNG Carriers 14 πλοία.
Ισχυρή χρονιά
Τέλος, όπως επισημαίνει ο κ. Gordon, η ελληνική ναυτιλία είχε μια ισχυρή χρονιά, σε μια περίοδο που οι διεθνείς ναυτιλιακές αγορές παρουσίασαν τις καλύτερες επιδόσεις τους από το 2008. Ο δείκτης ClarkSea (μέσος όρος ημερήσιου ναύλου δεξαμενόπλοιων, bulkers, containerships και LNG Carriers) αυξήθηκε κατά 30% σε ετήσια βάση το 2022 και κατά 127% σε δεκαετή βάση φτάνοντας στα υψηλά που είχαν παρατηρηθεί πάλι το 2008.
Επίσης το 2022 δόθηκε έμφαση από την ελληνική και διεθνή ναυτιλία στην πράσινη μετάβαση.
Latest News
Απελευθερώθηκε το πλήρωμα του Galaxy Leader από τους Χούθι
Το κατασκευής 2002 Galaxy Leader είχε καταληφθεί τον Νοέμβριο του 2023 και έκτοτε το πλήρωμα του κρατούνταν από τους Χούθι
Ποια μηνύματα έστειλε ο νέος πρόεδρος του ΝΕΕ Γιώργος Αλεξανδράτος
Ο κ. Αλεξανδράτος έκανε λόγο -μεταξύ άλλων- για στήριξη των μικρών και μεσαίων ναυτιλιακών επιχειρήσεων και ενότητα του κλάδου
Capital Group - FORCE Technology: Στη Χίο ο πρώτος στην Ευρώπη προσομοιωτής γέφυρας πλοίου XR
Ο προσομοιωτής θα φιλοξενηθεί στο υπερσύγχρονο εκπαιδευτικό κέντρο της Capital Group, στο λιμάνι της Χίου
ΟΛΘ: Στο Υπερταμείο από το ΤΑΙΠΕΔ «πέρασε» το ποσοστό 7,27%
Το ποσοστό 7,27% επί του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ που ελέγχεται εμμέσως από το Ελληνικό Δημόσιο δεν μεταβάλλεται
«Παζάρι» Στυλιανίδη – ακτοπλόων για τις αυξήσεις στα εισιτήρια - Ο λογαριασμός…
Για το «ψαλίδι» στις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια το υπουργείο Ναυτιλίας θα ανεβάσει τα ναύλα για τις άγονες γραμμές
«H διώρυγα είναι και θα παραμείνει δική μας» - Η απάντηση του Παναμά στον Τραμπ
Άμεση ήταν η αντίδραση του προέδρου του Παναμά στις εξαγγελίες Τραμπ
Ερχεται «λαίλαπα» στην ακτοπλοΐα - Οι αυξήσεις στα εισιτήρια και το αγκάθι του κόστους
Ποιες λύσεις προτείνουν οι ακτοπλόοι για να μετριασθούν οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Με 584 νέα πλοία ο παγκόσμιος στόλος απαντά το 2025 στη γεωπολιτική αβεβαιότητα
Ο παγκόσμιος στόλος μεγαλώνει με 541 πλοία χύδην ξηρού φορτίου και 43 δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal
Στην αντεπίθεση ο Σαββίδης – Αγόρασε μετοχές του ΟΛΘ στα 28,8 ευρώ
Συνέχισε τις αγορές μετοχών του ΟΛΘ η Belterra συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη – Πως αποκωδικοποιούν αναλυτές τη νέα κίνηση στην δημόσια προσφορά των Dreyfus
Πώς θα μπει φρένο στις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Η σύσκεψη στο Μαξίμου και οι 3 προτάσεις
Τι συζητήθηκε στη σύσκεψη στο Μαξίμου για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πώς τα νέα καύσιμα επηρεάζουν το κόστος