![Ναυτιλία: Σταθερά στο τιμόνι του παγκόσμιου στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/nautilia-ploia-768x480-2.jpg)
Tα μεγέθη είναι εντυπωσιακά αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι η διάρκειά τους στον χρόνο, γεγονός που επιβεβαιώνει την εκτίμηση ότι η ναυτιλία των Ελλήνων μπορεί να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις του μέλλοντος με μια αυτοπεποίθηση που απορρέει από τη διαχρονική ηγετική παρουσία της στον κλάδο.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες όπως προκύπτει από τα στοιχεία Δεκεμβρίου 2022, που διέθεσε αποκλειστικά στα «ΝΕΑ» ο διεθνής οίκος Clarkosns Research, συνεχίζουν να ελέγχουν τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό στόλο στον κόσμο με μερίδιο 18,87% με όρους dwt ή 16,34% με όρους gt, ένα μερίδιο αυξημένο κατά 1,5% από τις αρχές της νέας χιλιετίας (2005).
Δεξαμενόπλοια: Άνεμος αισιοδοξίας φυσάει για τα ναύλα τους το 2023
Οι αριθμοί
Οι Ελληνες εξακολουθούν να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία, δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο Stephen Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, προσθέτοντας ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν 5.875 πλοία χωρητικότητας 250,7 εκατ. gt και 426,3 εκατ. dwt. Η εκτιμώμενη αξία του στόλου που είναι «στο νερό» ανέρχεται στα $160 δισ. από $99 δισ. πριν από δύο χρόνια λόγω των ισχυρών επιδόσεων που σημειώνουν οι ναυτιλιακές αγορές που ανεβάζουν και την αξία των πλοίων.
Την Ελλάδα ακολουθούν σε μέγεθος στόλου χώρες με τεράστιες αναλογικά οικονομίες σε σχέση με την ελληνική όπως είναι η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και οι ΗΠΑ σε χωρητικότητα.
Ο επικεφαλής της Clarksons Research, εστιάζει σε μία σειρά χαρακτηριστικών της ελληνικής παρουσίας στη διεθνή ναυτιλία:
- Το συνεχές ενδιαφέρον των ελλήνων πλοιοκτητών για τα δεξαμενόπλοια (25% μερίδιο παγκόσμιου στόλου, από 22% το 2012) και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) με μερίδιο 22%, και στη δεύτερη θέση πίσω από την Κίνα, συνεχίστηκε και το 2022, με τη μεταβλητότητα και τις ευκαιρίες αξιοποίησης του ενεργητικού (asset play) σε αυτές τις αγορές να προσφέρουν τόσο ελκυστικές αποδόσεις όσο ποτέ στο παρελθόν.
- Το ελληνικό μερίδιο στον παγκόσμιο στόλο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers) έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση τα τελευταία χρόνια καθώς σήμερα βρίσκεται στο 21% του παγκόσμιου στόλου των LNG Carriers από 15% πριν από τέσσερα χρόνια και 3% πριν από δέκα χρόνια. Με τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο του LNG τόσο στην ενεργειακή μετάβαση όσο και στην ενεργειακή ασφάλεια, οι περαιτέρω ευκαιρίες ανάπτυξης για τον ελληνικό στόλο είναι πιθανές, τονίζει ο κ. Gordon.
- Οι ελληνικές εταιρείες παρέμειναν οι Νο 1 παίκτες πωλήσεων και αγορών το 2022, αλλά το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων έχει μειωθεί στο 5% του υφιστάμενου ελληνόκτητου στόλου που είναι το χαμηλότερο ποσοστό εδώ και 20 χρόνια. Πάντως το σύνολο των υπό ναυπήγηση ελληνόκτητων πλοίων είναι 230, μεταφορικής ικανότητας 18,4 εκατ. dwt και αξίας $20 δισ. Αποτελούν με όρους dwt το 8% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών. Εξ αυτών τα 45 είναι bulkers, τα 68 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) τα 56 δεξαμενόπλοια, τα 36 LNG Carriers, τα 21 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) και τέσσερα διαφόρων άλλων τύπων. Το 2022 τοποθετήθηκαν παραγγελίες συνολικής αξίας $7,9 δισ. που αντιστοιχούν σε 100 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6,7 εκατ. dwt. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αριθμό πλοίων οι περισσότερες παραγγελίες τοποθετήθηκαν σε containerships (38 Πλοία) και ακολουθούν τα bulkers (22 πλοία) τα δεξαμενόπλοια 18 πλοία και τα LNG Carriers 14 πλοία.
Ισχυρή χρονιά
Τέλος, όπως επισημαίνει ο κ. Gordon, η ελληνική ναυτιλία είχε μια ισχυρή χρονιά, σε μια περίοδο που οι διεθνείς ναυτιλιακές αγορές παρουσίασαν τις καλύτερες επιδόσεις τους από το 2008. Ο δείκτης ClarkSea (μέσος όρος ημερήσιου ναύλου δεξαμενόπλοιων, bulkers, containerships και LNG Carriers) αυξήθηκε κατά 30% σε ετήσια βάση το 2022 και κατά 127% σε δεκαετή βάση φτάνοντας στα υψηλά που είχαν παρατηρηθεί πάλι το 2008.
Επίσης το 2022 δόθηκε έμφαση από την ελληνική και διεθνή ναυτιλία στην πράσινη μετάβαση.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ερυθρά Θάλασσα: Νέα πλήγματα Χούθι – Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/Houthi-2-768x432-1-600x338.jpg)
Νέα πλήγματα Χούθι - Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων
Το ελληνικό πλοίο υπέστη μικρές ζημιές στην αριστερή πλευρά, χωρίς να αναφερθούν θύματα, ενημέρωσε η εταιρεία
![Cosco: Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/olp1-600x384.jpg)
Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς
Τον Ιούνιο κατέγραψε πτώση 10,1% στη διακίνηση containers και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο μείωση 12,9%
![Νέες ναυπηγήσεις: Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shipyard-1280x902-600x423.jpeg)
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
![Ναυτιλία: Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ellinika-ploia-1280x850-1-600x398.jpg)
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
![Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Ef240709_2167a-600x400.jpg)
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
![Ερυθρά Θάλασσα: Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/w12-64120w2481804w16105958w15233420w18144811w17101426-600x338.jpg)
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![Λιμάνια: Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-irakleio-600x300.jpg)
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ναυτιλία: Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tanker-600x338.jpg)
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023