
Μια διαφορετική χρονιά ξεκίνησε από την 1η Ιανουαρίου 2023, για την παγκόσμια ναυτιλία καθώς τέθηκε σε εφαρμογή από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) ένας νέος κανονισμός, με στόχο τη βελτίωση της περιβαλλοντικής αποδοτικότητας των πλοίων. Ο δείκτης αυτός προβλέπει ότι ενεργειακή αποδοτικότητα του πλοίου θα υπολογίζεται βάσει των ανθρακικών εκπομπών ανά τόνο ανά μίλι (dwt ton-mile) και ο κανονισμός μετράει το δείκτη έντασης άνθρακα (Carbon Intensity Indicator-CII).
Όμως η αποτελεσματικότητα και ωφελιμότητα του δείκτη CII έχει αμφισβητηθεί από τη διεθνή ναυτιλία καθώς θεωρείται ότι οδηγεί σε αύξηση ουσιαστικά των ρύπων σε απόλυτα μεγέθη. Ο δείκτης μετρά τις εκπομπές άνθρακα κατά τη λειτουργία ενός πλοίου στη διάρκεια ενός έτους και ισχύει για όλα πλοία άνω των 5.000 κόρων (GT). Η κατάταξη του πλοίου, αποτιμάται σε κλίμακα από Α – Ε, με τα πιο αποδοτικά επιχειρησιακά πλοία να κατατάσσονται στην κατηγορία Α και τα λιγότερα αποδοτικά στην Ε. Στην περίπτωση που ένα πλοίο βρίσκεται στην κατηγορία D ή E για περίοδο 3 ετών, θα πρέπει να υποβάλλει σχέδιο που θα περιγράφει πώς θα επιτευχθεί η άνοδος κατηγορίας (σε C ή ανώτερη).
Δεδομένου ότι ο δείκτης αποτυπώνει την περιβαλλοντική απόδοση του πλοίου εν λειτουργία, ο εν λόγω δείκτης ευνοεί το πλοίο που κάνει πολλά και μακρινά δρομολόγια ενώ υποβαθμίζεται το πλοίο που παραμένει περισσότερο χρόνο σε λιμάνι. Συνεπώς όπως υποστηρίζει η διεθνής ναυτιλία οεν λόγω δείκτης πλήττει πολύ τα επιβατηγά πλοία, ακτοπλοϊκά και κρουαζιερόπλοια και τα πλοία που δραστηριοποιούνται την spot αγορά, γιατί μπορεί να είναι κάποιο διάστημα σε λιμάνι περιμένοντας ναύλωση.
Ναυτιλία: Τι θα φέρει το 2023 για το θαλάσσιο εμπόριο
Επισημαίνεται ότι η ένωση πλοιοκτητών πλοίων χύδην ξηρού φορτίου Intercargo, υπό την προεδρία του κ. Δημήτρη Φαφαλιού τάχθηκε με τους ναυτιλιακούς φορείς που επικρίνουν τον κανονισμό CII για τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII), και καλεί τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) να μην χρησιμοποιήσει το μέτρο ως βραχυπρόθεσμο εργαλείο απαλλαγής από τον άνθρακα.
Όπως αναφέρει σε πρόσφατη ανακοίνωση, το CII δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επίτευξη των επιθυμητών στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, καθώς υπό πραγματικές συνθήκες λειτουργίας του πλοίου, δεν θα προσφέρει δίκαιες, διαφανείς και ορθούς υπολογισμούς εκπομπών.

Ένας αριθμός παραγόντων μπορεί να έχει σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην αξιολόγηση CII του πλοίου, οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν εξαρτώνται από το πλοία, όπως είναι οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες, η απόσταση του ταξιδιού, οι χρόνοι αναμονής σε λιμάνι, οι λιμενικές υποδομές και οι απαιτήσεις των ναυλωτών.
Η Intercargo επικαλείται το παράδοξο φαινόμενο όταν εξετάζονται οι αποστάσεις ταξιδιού και οι χρόνοι αναμονής στο λιμάνι, τα πλοία με μεγαλύτερες αποστάσεις ταξιδιού μπορούν να παράγουν περισσότερες εκπομπές αλλά να έχουν καλύτερο CII, σε σύγκριση με πλοία που ταξιδεύουν μικρότερες αποστάσεις και παράγουν λιγότερες εκπομπές.
Η INTERCARGO δεν πιστεύει επομένως ότι το CII, με την τρέχουσα μορφή, θα επιτύχει τους επιθυμητούς στόχους απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Υπάρχουν σημαντικά ελαττώματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν προκειμένου να καταστεί το CII κατάλληλο για τον σκοπό του, τονίζει στην ανακοίνωση της.
Επίσης ναυλομεσιτικοί οίκοι δηλώνουν ότι είναι απροσδιόριστες οι συνέπειες στους ναύλους των πλοίων.
Τέλος η Intercargo υποστηρίζει την πρόταση του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ICS) για την κατ’ αποκοπή εισφορά άνθρακα ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2, (Tank-to-Wake -TtW basis) δηλαδή σε βάση της αποκλειστικής κατανάλωσης καυσίμου επί του πλοίου.
Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με έναν μηχανισμό χρηματοδότησης (International Maritime Sustainability Funding and Reward -IMSF&R), στον οποίο πλοία 5.000 GT και πάνω θα καταβάλουν ετησίως ένα ποσό από τόνο CO2, εκτός εάν χρησιμοποιούν επιλέξιμα εναλλακτικά καύσιμα.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ