Περαιτέρω ταχύτητα κατέβασε η μεταποίηση τον Δεκέμβριο, διολισθαίνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο για το 2022 σε έναν μήνα στον οποίο παρέμεινε η δραστηριότητα του κλάδου σε συρρίκνωση.
Ειδικότερα, ο Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών (ΡΜΙ) της S&P Global για τον κλάδο της μεταποίησης στον τελευταίο μήνα του 2022 υποχώρησε στις 47,2 μονάδες, από 48,4 μονάδες τον Νοέμβριο. Η τιμή αυτή συνιστά τη χαμηλότερη για το περασμένο έτος και είναι το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2021.
Παράλληλα, ο Δεκέμβριος ήταν ο έκτος διαδοχικός μήνας κατά τον οποίο η δραστηριότητα των επιχειρήσεων του μεταποιητικού κλάδου παρέμεινε υπό των 50 μονάδων, το όριο που διαχωρίζει την επέκταση από τη συρρίκνωση μιας δραστηριότητας.
Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο του 2022 ο δείκτης ΡΜΙ είχε αναρριχηθεί σε σχεδόν ιστορικό υψηλό ρεκόρ διαμορφούμενος στις 59 μονάδες (59,3 μονάδες το ιστορικό ρεκόρ τον Αύγουστο του 2021). Έκτοτε, η πορεία του εν λόγω δείκτη είναι πτωτική στους εννέα από τους 12 μήνες.
Η σημασία της μεταποίησης για την Ελληνική Οικονομία
Η μείωση της παραγωγής κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου ήταν σε γενικές γραμμές σταθερή και με ρυθμό παρόμοιο με τον αντίστοιχο που παρατηρήθηκε τον Νοέμβριο. Η χαμηλότερη παραγωγή αποδόθηκε γενικότερα στη μείωση των εισροών νέων παραγγελιών και στην εξασθενημένη ζήτηση από την πλευρά των πελατών, λόγω των σημαντικών αυξήσεων του κόστους.
Η πτώση της παραγωγής προήλθε από την εντονότερη μείωση της ζήτησης από την πλευρά των πελατών. Τα στοιχεία του Δεκεμβρίου υπέδειξαν τη δεύτερη ταχύτερη μείωση των νέων πωλήσεων σε διάστημα δύο ετών. Σύμφωνα με αναφορές, οι επιπτώσεις του υψηλότερου ενεργειακού κόστους και των ευρύτερων πληθωριστικών πιέσεων επιβάρυναν τις δαπάνες των πελατών και επηρέασαν αρνητικά τις συνθήκες ζήτησης. Αντίστοιχα, οι νέες εξαγωγές μειώθηκαν απότομα. Η συρρίκνωση της ζήτησης από την πλευρά των πελατών του εξωτερικού ήταν μεταξύ των ταχύτερων που έχουν καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2021.
Οι πληθωριστικές πιέσεις σε όλο το εύρος του ελληνικού μεταποιητικού τομέα υποχώρησαν σημαντικά στο τέλος του έτους. Οι ρυθμοί αύξησης των τιμών εισροών και των χρεώσεων εκροών εξασθένησαν στους βραδύτερους που έχουν καταγραφεί από τον Νοέμβριο του 2020 και τον Φεβρουάριο του 2021 αντίστοιχα. Παρότι οι αυξήσεις του κόστους εισροών παραμένουν σημαντικές και πάνω από τον μέσο όρο της έρευνας, σύμφωνα με αναφορές, οι εταιρείες ανταποκρίθηκαν στη σχετική συγκράτηση στις εν λόγω αυξήσεις, προσφέροντας μειωμένες τιμές στους πελάτες τους, στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν τις νέες παραγγελίες.
Η μειωμένη ζήτηση για εισροές αποδυνάμωσε επίσης την πίεση στην παραγωγική ικανότητα των προμηθευτών και στις αλυσίδες εφοδιασμού. Η απόδοση των προμηθευτών εξακολούθησε να μειώνεται, ωστόσο στον λιγότερο σημαντικό βαθμό που έχει καταγραφεί στην τρέχουσα περίοδο των 35 μηνών συνεχούς επιδείνωσης.
Οι εταιρείες του ελληνικού μεταποιητικού τομέα κατέγραψαν νέα αύξηση της απασχόλησης στο τέλος του τέταρτου τριμήνου. Ο αριθμός των εργαζομένων αυξήθηκε για πρώτη φορά από τον Ιούλιο, μολονότι μόνο οριακά. Στις περιπτώσεις που αναφέρθηκε δημιουργία θέσεων εργασίας, αυτή συνδέθηκε με την πρόσληψη εξειδικευμένων εργαζομένων.
Παρ’ όλα αυτά, η πίεση στην παραγωγική ικανότητα του μεταποιητικού κλάδου μειώθηκε περαιτέρω τον Δεκέμβριο. Ο όγκος αδιεκπεραίωτων εργασιών μειώθηκε απότομα και με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα μόλις μεγαλύτερο των δύο ετών.
Ταυτόχρονα, οι Έλληνες κατασκευαστές κατέγραψαν εντονότερες προσδοκίες σχετικά με την παραγωγή κατά το επόμενο έτος. Ο βαθμός εμπιστοσύνης ανήλθε στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί από τον Μάιο, λόγω των ελπίδων για μεγαλύτερη ζήτηση από την πλευρά των πελατών και για αυξημένες επενδύσεις.
Latest News
Πώς σχολιάζει το υπουργείο Οικονομίας την έκθεση της Κομισιόν για την Ελλάδα
Η Ελλάδα κλείνει την ψαλίδα με την Ευρώπη
Κομισιόν για Ελλάδα: Ανάπτυξη 2,1% και πληθωρισμός 3% το 2024 – Πόσο θα μειωθεί το χρέος έως το 2026
Οι επενδύσεις προβλέπεται να επιταχυνθούν περαιτέρω, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο κοντά στο 9% το 2025, κατά την Κομισιόν