Ο πληθωρισμός, η απο-παγκοσμιοποίηση, η επανόρθωση των εμπορικών συνόρων και οι κάθε λογής οικονομικές ανασφάλειες δεν είναι καλοί σύμβουλοι για αγορές. Έρευνα της KPMG αποκαλύπτει ότι τα διευθυντικά στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας σε ολόκληρο τον κόσμο χάνουν την εμπιστοσύνη τους για το «ηλεκτρικό» μέλλον του κλάδου. Θεωρούν, συγκεκριμένα, ότι η στροφή της αγοράς αυτοκινήτου προς την ηλεκτροκίνηση θα γίνει με αργότερους ρυθμούς από όσους πίστευαν σε ανάλογη έρευνα που η ίδια εταιρεία είχε διενεργήσει στα τέλη του 2021.

Tesla: Γκάζι σε απολύσεις, φρένο στις προσλήψεις στο επόμενο τρίμηνο

Εννιακόσιοι και πλέον διευθύνοντες σύμβουλοι και άλλοι υψηλόβαθμοι μάνατζερ του κλάδου αυτοκινήτου (915 για την ακρίβεια, εκ των οποίων 300 από τη Βόρεια Αμερική) συμμετείχαν στην έρευνα της διεθνούς εταιρείας λογιστών και επιχειρηματικών συμβούλων. Και οι τρεις στους τέσσερις, σε ποσοστό 76% για την ακρίβεια, εκτιμούν ότι ο πληθωρισμός και τα υψηλά τραπεζικά επιτόκια θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στον κλάδο την επόμενη χρονιά. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε ό,τι αφορά στις ΗΠΑ, το ποσοστό των ανησυχούντων μάνατζερ αγγίζει το 84%.

Δυσπιστία για τα EV

Οι Αμερικανοί μάνατζερ ανησυχούν κυρίως για το αν θα επικρατήσουν τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ αλλά και παγκοσμίως έως το 2030. Ανησυχούν δηλαδή αν

θα αρχίσουν να αποδίδουν σε εύλογο χρόνο οι τεράστιες επενδύσεις που έχουν κάνει όλοι οι κατασκευαστές στην ηλεκτροκίνηση.

Στην αντίστοιχη έρευνα που διενεργήθηκε το Δεκέμβρη του 2021 οι εκτιμήσεις των Αμερικανών μάνατζερ για το ποσοστό των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2030 κυμαίνονταν από 20% έως 70% (για τους αισιοδοξότερους). Εφέτος οι απαισιόδοξοι φοβούνται ότι σε μια οκταετία οι πωλήσεις EV θα φτάνουν μόλις στο 10% του συνόλου, ενώ οι πλέον αισιόδοξοι δεν ελπίζουν ότι θα ξεπερνούν το 40%.

Οι εκτιμήσεις αυτές των Αμερικανών μάνατζερ αφορούν τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Για την αμερικανική αγορά αυτοκινήτου το μέσο εκτιμούμενο ποσοστό υποχώρησε από το 65%, που ήταν πέρυσι, στο 35%. Έπεσε δηλαδή αρκετά χαμηλότερα από τον στόχο 50% που έχει θέσει η κυβέρνηση Μπάιντεν σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις EV επί του συνόλου το έτος 2030.

«Υπάρχει ακόμα ένας βαθμός αισιοδοξίας για την πορεία της αυτοκίνησης μακροπρόθεσμα. Αλλά το σημαντικό εν προκειμένω είναι ότι τα διευθυντικά στελέχη του κλάδου εκφράζουν έναν πολύ συντηρητικό ρεαλισμό για το εγγύς μέλλον», δήλωσε στο CNBC ο ειδικός αναλυτής της KPMG για τον κλάδο αυτοκινήτου, Γκάρι Σίλμπεργκ.

«Η φθίνουσα αισιοδοξία των στελεχών του κλάδου για το ρυθμό μετάβασης της αγοράς προς την ηλεκτροκίνηση συμπίπτει με τη μείωση των φορολογικών και άλλων κινήτρων που παρέχει η αμερικανική κυβέρνηση στους καταναλωτές για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Συμπίπτει επίσης με τις αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με τις εισαγωγές πρώτων υλών για την κατασκευή μπαταριών και επίσης με την εκτίναξη των τιμών των καινούργιων οχημάτων. Οι ανησυχίες αυτές προστίθενται στις δυσλειτουργίες που εμφανίζουν οι εφοδιαστικές αλυσίδες μετά την πανδημία και επίσης στους εντεινόμενους φόβους για οικονομική ύφεση», σημειώνεται στο ρεπορτάζ του CNBC.

Tesla VS Apple

Οι μάνατζερ που πήραν μέρος στην έρευνα πιστεύουν ότι η Tesla θα παραμείνει παγκόσμια ηγέτιδα στο χώρο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αλλά με μικρότερη απόσταση από τις «διώκτριές» της. Ένα από τα εντυπωσιακά ευρήματα της έρευνας είναι η εκτίμηση των ειδικών του κλάδου ότι μια από τις μεγάλες ανταγωνίστριες της εταιρείας του Ίλον Μασκ θα είναι η γιγαντιαία τεχνολογική εταιρεία Apple, η οποία εδώ και χρόνια φημολογείται ότι σχεδιάζει να μπει στο χώρο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Συγκεκριμένα στην ερώτηση για την ηγέτιδα δύναμη σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση πρώτη εταιρεία με 233 ψήφους αναδείχθηκε η Tesla. Δεύτερη με 206 ψήφους αναδείχθηκε η Audi και ακολουθούν η BMW με 196 ψήφους και η Apple με 133 ψήφους. «Στην περυσινή έρευνα της KPMG η Apple είχε συγκεντρώσει 91 ψήφους, παρά το ότι ουδέποτε η εταιρεία των iPhone επιβεβαίωσε δημοσίως ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει αυτοκίνητο», σημειώνει το CNBC.

Ο Γκάρι Σίλμπεργκ της KPMG αποδίδει την ολοένα αυξανόμενη αίσθηση της αγοράς ότι, όπου να’ναι, μπαίνει στο παιχνίδι και η Apple στο γεγονός ότι η εταιρεία υπολογιστών και έξυπνων συσκευών επικοινωνίας που έστησε ο ιδιοφυής Στιβ Τζομπς έχει μεγάλη εμπειρία σε ό,τι αφορά τη μαζική παραγωγή προϊόντων. Και επίσης στο ότι η κινεζική Foxconn, όπου ως γνωστόν η Apple κατασκευάζει τα iPhone και άλλα προϊόντα της, άρχισε να δραστηριοποιείται και στον κλάδο αυτοκινήτου.

Η Foxconn ξεκίνησε την κατασκευή ενός ηλεκτροκίνητου μικρού φορτηγού σε μονάδα της στο Οχάιο των ΗΠΑ και οι μάνατζερ της μονάδας έχουν ήδη εκφράσει τα σχέδιά τους να επεκτείνουν την παραγωγή.

Μετά την Apple, στο Top-10 των κατασκευαστών που θεωρεί η αγορά ότι θα πρωταγωνιστήσουν στον κλάδο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου ακολουθούν οι Ford, Honda, BYD, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz και Toyota.

«Μια αναπάντεχη μη-συμπερίληψη στο Top-10 αφορά την General Motors, παρά το ότι επενδύει δισεκατομμύρια δολάρια στην αυτοκίνηση και έχει θέσει ως στόχο να κατασκευάζει και να πωλεί αποκλειστικά EV οχήματα έως το έτος 2035», παρατηρεί το CNBC.

Θα προσέθετε κανείς και την «παράλειψη» της Fiat-Chrysler, παρά το ότι ο ιταλο-αμερικανικός όμιλος επίσης έχει επενδύσει πολλά στην ηλεκτροκίνηση και αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα της διανύουν ήδη μια καλή εμπορική πορεία στις ευρωπαϊκές αγορές.

Η ακατονόμαστη ύφεση

Παρά τις ανησυχίες, το 83% των στελεχών της αυτοκινητοβιομηχανίας που συμμετείχαν στην έρευνα εξέφρασαν τη βεβαιότητά τους ότι σε ορίζοντα πενταετίας ο κλάδος στο σύνολό του θα έχει υψηλότερα κέρδη – στην έρευνα του 2021 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόνο 53%. Ειδικότερα στις ΗΠΑ το 82% των μάνατζερ δήλωσαν «βέβαιοι» για κερδοφόρα ανάπτυξη τα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ πέρυσι το ποσοστό ήταν 67%.

Τα αμέσως επόμενα χρόνια, ωστόσο, τα μεγαλοστελέχη του κλάδου δεν τα βλέπουν και τόσο ευοίωνα. Η έρευνα αποφεύγει να χρησιμοποιήσει τον όρο «ύφεση» σε ό,τι αφορά τα ευρήματά της. Αλλά ο καθ’ ύλην αρμόδιος της KPMG Γκάρι Σίλμπεργκ παρουσιάζοντας την έρευνα δεν έκρυψε ότι οι μάνατζερ ανησυχούν για τις βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις του πληθωρισμού και των υψηλών επιτοκίων στην αγορά αυτοκινήτου.

Ημιαγωγοί αυτοκινήτων

Είπε επίσης ο Σίλμπεργκ ότι ένας διαρκής φόβος στον κλάδο είναι, τουλάχιστον για τη χρονιά που έρχεται, η λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η προμήθεια δηλαδή των κατασκευαστών με πρώτες ύλες και δη με ημιαγωγούς.

Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα τους ημιαγωγούς, άλλη έρευνα της KPMG έδειξε πάντως ότι ο τομέας του αυτοκινήτου θα διαδραματίσει το 2023 πρωταγωνιστικό ρόλο στην προβλεπόμενη αύξηση της κερδοφορίας του κλάδου (των ημιαγωγών). Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, για πρώτη φορά οι ειδικοί προβλέπουν ότι τα έσοδα του παγκόσμιου κλάδου των ημιαγωγών από τις πωλήσεις τσιπ αυτοκινήτων θα ξεπεράσουν τα 250 δισ. δολάρια έως το έτος 2040.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ
ΕΕ: Πρόσθετοι δασμοί έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Green |

Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».