
Δέκα χρόνια μετά την παράδοση σε κυκλοφορία της τελευταίας μεγάλης επέκτασης της Γραμμής 2 του μετρό της Αθήνας που ενώνει σήμερα την Ανθούπολη με το Ελληνικό, μια νέα βρίσκεται επί θύρας. Η Αττικό Μετρό γύρισε εχθές την κλεψύδρα του διαγωνισμού για την επέκταση προς το Ίλιον με περίπου 4 χλμ. νέας γραμμής και τρεις νέους σταθμούς. Η αποκλεισμένη μεταφορικά Δυτική Αττική μπαίνει επιτέλους σε τροχιά νέων έργων υποδομής, όπως και η επέκταση του Προαστιακού σιδηροδρόμου που θα ενώσει τα Άνω Λιόσια με τα Μέγαρα για την οποία ο διαγωνισμός ξεκίνησε πριν τις γιορτές από τον ΟΣΕ.
Η νέα επέκταση της Γραμμής 2 έχει σχεδιαστεί για την κάλυψη πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της Δυτικής Αττικής, ενώ μελλοντικά πρόκειται να προχωρήσει και προς τις Αχαρνές. Υπάρχει δε πρόβλεψη, στο πλαίσιο του συνολικού σχεδιασμού του δικτύου μετρό της πρωτεύουσας, για ανταπόκριση στον σταθμό Ίλιον με τη μελλοντική επέκταση της Γραμμής 4 προς την Πετρούπολη.
Εκτιμάται πως το νέο τμήμα της επέκτασης της Γραμμής 2, μετά την Ανθούπολη με τρεις σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο, μήκους περίπου 4 χλμ., θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500 μέτρων από τους 3 νέους σταθμούς θα ανέλθει σε 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας εκτιμώνται σε περίπου 5.000.
Μετρό: Ξεκίνησε ο διαγωνισμός για την επέκταση προς Ίλιον
Χαρτογράφηση των νέων σταθμών
Ο σταθμός Παλατιανή χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου και διαθέτει δύο εισόδους εκατέρωθεν της Θηβών, με το βάθος του σταθμού να φτάνει στα 22,5 μ. από την επιφάνεια του εδάφους. Επίσης, επί τις Θηβών, με δύο εισόδους εκατέρωθεν, στη διασταύρωση με την Ελαιών θα βρίσκεται και ο σταθμός Ίλιον, ο οποίος θα φτάσει 24 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους. Ο τελικός σταθμός Άγιος Νικόλαος χωροθετείται κάτω από τμήμα της ομώνυμης οδού και τμήματος του διαμορφωμένου χώρου πρασίνου που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγίου Νικολάου. Οι τρεις σταθμοί θα έχουν πλαϊνές αποβάθρες πλάτους 4,50 μ. και μήκους 110 μ.
Το έργο περιλαμβάνει ακόμα τα Φρέατα Αερισμού των Σταθμών (ορισμένα εκ των οποίων είναι ενσωματωμένα στους σταθμούς), καθώς και έξι Φρέατα κατά μήκος της χάραξης: «Αγίου Σώστη», «Αντιπαξών», «Φιλοκτήτου», «Ερμιόνης», «Πλάτωνος» και «Αγίας Γλυκερίας». Στην Παλατιανή θα δημιουργηθεί ακόμη σταθμός μετεπιβίβασης, σε αδόμητο χώρο εφαπτόμενο στον υπό κατασκευή σταθμό, μεταξύ των οδών Ανδρέα Παπανδρέου και Ικονίου. Θα διαθέτει τρία υπόγεια επίπεδα με πρόσβαση μέσω ραμπών, συνολικής χωρητικότητας περίπου 150 οχημάτων και με άμεση διασύνδεση με τον σταθμό. Στην επιφάνεια αυτού, θα διαμορφωθεί χώρος μετεπιβίβασης λεωφορείων.

Επέκταση και του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα
Η μελλοντική λειτουργία της εν λόγω επέκτασης, σε συνδυασμό με τη σχεδιαζόμενη προμήθεια επιπλέον 13 νέων συρμών που θα ενισχύσουν το δίκτυο της πρωτεύουσας, καθιστούν αναγκαία την επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα σε όμορη περιοχή στη γωνία των οδών Αγίας Άννης και Πιερίας. Η έκταση έχει εμβαδό περίπου 20 στρ. και καταλαμβάνεται σήμερα κυρίως από αποθήκες του τέως εργοστασίου της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας και άλλες ιδιοκτησίες. Σημειώνεται πως ο διαγωνισμός για τα νέα τρένα προετοιμάζεται για μέσα στη χρονιά.
Αντίστοιχα, η μελλοντική λειτουργία της επέκτασης καθιστά απαραίτητη και την αναβάθιση/αντικατάσταση ορισμένων Η/Μ συστημάτων σε μεγάλο τμήμα ή και στο σύνολο των υφιστάμενων Γραμμών 2 και 3, καθώς τα υφιστάμενα δεν υποστηρίζονται πλέον από τους κατασκευαστές, δεν υπάρχουν ανταλλακτικά και έχουν αυξηθεί οι αστοχίες τους.
Ο διεθνής ηλεκτρονικός διαγωνισμός για το σύνολο του «τριπλού» έργου θα γίνει σε δύο στάδια, με την προεπιλογή στην Ά φάση και να ακολουθούν οι οικονομικές προσφορές στη Β’ φάση. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 550 εκατ. ευρώ ή 682 εκατ. με ΦΠΑ.
Ο στόχος των επεκτάσεων
Με τις εργασίες για την ολοκαίνουργια Γραμμή 4 να έχουν ξεκινήσει, η Αττικό Μετρό έχει βάλει μπρος τις μηχανές για να ωριμάσει την επόμενη ημέρα του μετρό της Αθήνας. Η επόμενη φάση της επέκτασης της Γραμμής 2, πρόκειται να έχει τρεις σταθμούς προς Καματερό και Άνω Λιόσια, όπου και θα συνδεθεί με τον Προαστιακό επί της Αττικής Οδού, και τελική κατάληξη στις Αχαρνές (κέντρο Μενιδίου).
Σε προτεραιότητα έχει τεθεί επίσης η σύνδεση του δικτύου μετρό με την Εθνική Οδό, προκειμένου να δοθούν ανάσες σε έναν από τους πιο επιβαρυμένους άξονες της πρωτεύουσας. Από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκρίνεται ως προσφορότερη η επέκταση της Γραμμής 1, του γνωστού μας ηλεκτρικού, από την Κηφισιά ως τη Βαρυμπόμπη, καθώς η βόρεια φάση επέκτασης της μελλοντικής Γραμμής 4 προς τα βόρεια θα χρειαστεί πολύ χρόνο.
Η επέκταση του ηλεκτρικού θα περνά από τη Νέα Ερυθραία και θα καταλήγει στον κόμβο της Βαρυμπόμπης. Εφόσον ωριμάσει μελετητικά το έργο και βρεθεί η απαραίτητη χρηματοδότηση, τότε ο ηλεκτρικός θα φτάσει γρηγορότερα από κάθε άλλη λύση στην Εθνική. Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται περί τα 200 εκατ. ευρώ.
Βεβαίως, εκεί θα τερματίζει στο μέλλον και η βόρεια επέκταση της Γραμμής 4. Αρχικά, η πορτοκαλί γραμμή θα συνδεθεί με το Μαρούσι από το Γουδή με επτά νέους σταθμούς. Θα εξυπηρετεί τους δήμους Ψυχικού-Φιλοθέης, Χαλανδρίου και Αμαρουσίου. Στη συνέχεια, θα τραβήξει προς Εθνική Οδό. Το διπλό έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω του 1 δισ. ευρώ.
Σε προτεραιότητα βρίσκεται και η υπόγεια σύνδεση του ηλεκτρικού μετά τον σταθμό του Θησείου προς Καλλιθέα, μήκους 5 χλμ., με τέσσερις σταθμούς: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές και ΚΠΙΣΝ. Το κόστος εκτιμάται στα 450 εκατ. ευρώ. Η επόμενη φάση ανάπτυξης της γραμμής θα επεκταθεί προς Παλαιό Φάληρο, κατά μήκος της λεωφόρου Αμφιθέας.
Προετοιμάζεται ακόμη η «νότια» επέκταση της Γραμμής 2 από Ελληνικό, μήκους 4,4 χλμ., με σταθμούς σε Άνω Γλυφάδα, Λεωφόρο Βουλιαγμένης και Γλυφάδα, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ.


Latest News

Σε… ράγες οι υποδομές και μεταφορές – Το στοίχημα με Δήμα και Κυρανάκη
Το στοίχημα των μεταρρυθμίσεων στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον νέο υπουργό Χρίστο Δήμα και αναπληρωτή Κωνσταντίνο Κυρανάκη

ΑΒΑΞ: Στην τελική ευθεία το α’ τμήμα της Πατρών – Πύργου
Το α’ τμήμα της Πύργου - Πατρών της Ολυμπίας Οδού υλοποιείται από τον Όμιλο ΑΒΑΞ, τηρώντας τα αυστηρότερα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργικότητας,

Δρομολογούνται 25 έργα κατά της λειψυδρίας - Οι 19 δήμοι που επιλέχθηκαν [λίστα]
Ο πρώτος κύκλος της πρωτοβουλίας για τη λειψυδρία αφορά σε τουλάχιστον 25 έργα που θα πραγματοποιηθούν σε 19 δήμους

Edison για AVAX: Ανεβάζει στα 4 ευρώ την τιμή στόχο με περιθώριο ανόδου 88%
Η αναβάθμιση της AVAX έρχεται σε συνέχεια αναπροσαρμογής προς τα πάνω της πρόβλεψης για επίτευξη τα επόμενα χρόνια αυξημένου περιθωρίου EBITDA από την κατασκευή που εξασφαλίζει το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της εταιρίας

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οριστικός ανάδοχος στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο του ΒΟΑΚ
Το κατασκευαστικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου 157 χλμ. υπολογίζεται σε 1,8 δισ. ευρώ

«Πράσινο» σε τρεις επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. - Πού θα πραγματοποιηθούν
Οι τρεις στρατηγικές επενδύσεις θα υλοποιηθούν με γρήγορες διαδικασίες - Αφορούν την τουριστική ανάπτυξη

Χατζηδάκης: ΟΣΕ όπως ΔΕΗ και ΕΦΚΑ - Τι αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ στον ΟΤ
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι: «...ο κρατικός ΟΣΕ χρειάζεται να αναβαθμιστεί, να εκσυγχρονιστεί, να γίνει ένας ευρωπαϊκός οργανισμός» - Η εικόνα για το σχέδιο δράσης και την 717

Τελική ευθεία για τον ΒΟΑΚ – Κατακυρώνεται στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η παραχώρηση Χανιά - Ηράκλειο
Για το μεγάλο τμήμα του οδικού άξονα ΒΟΑΚ, «Χανιά – Ηράκλειο» αναμένεται η απόφαση οριστικού αναδόχου

Το «χάος» στον ελληνικό σιδηρόδρομο - Πού ρίχνει ευθύνες το πόρισμα για τα Τέμπη
Στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη υπογραμμίζονται οι παραλείψεις ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΣ και κυβερνήσεων - Ανεκπαίδευτο προσωπικό, απουσία τηλεδιοίκησης και ανεξέλεγκτες ταχύτητες από τα τρένα

Οι 17 συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων - Το πόρισμα για τα Τέμπη
«Έγιναν όλα λάθος» - Οι συστάσεις της Επιτροπής για ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΕ και ERA