
Είναι οι 12 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ελέγχουν το 87% σχεδόν του μεταφορικού έργου containers παγκοσμίως. Η πρώτη δωδεκάδα αύξησε και το 2022 το στόλο της στα 22.847.841 teu από 22.013.244 teu το 2021 (+3,79%). Όμως ο ρυθμός αύξησης είναι μικρότερος από την άνοδο του παγκοσμίου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ο οίκος αναλύσεων Alphaliner υπολογίζει ότι το 2022 ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 4,1%, στα 26,40 εκατ. teu.
Ο μικρότερος ρυθμός αύξησης του στόλου των «12» οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ορισμένες από τις εταιρείες της καταγράφουν μείωση του στόλου τους. Όπως σημειώνει η Alphaliner πολλές ναυτιλιακές κατέβαλαν προσπάθεια να επεκτείνουν τους στόλους τους για να επωφεληθούν πλήρως από την ασυνήθιστα ισχυρή αγορά. Η σύγκριση των κορυφαίων 12 μεταφορέων από έτος σε έτος ωστόσο, παρουσιάζει μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των «κερδισμένων» και «χαμένων».
Οι αριθμοί πίσω από την ανάπτυξη του στόλου της MSC και τα 100 δισ. των Απόντε
Η MSC η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του πλανήτη είναι από τις κερδισμένες καθώς μεγάλωσε ακόμη περισσότερο με την μεγάλη ανταγωνίστρια της την Maersk της Δανίας να είναι στην πλευρά των χαμένων μαζί με την κινεζική Cosco, την Hyundai Merchant Marine (HMM) της Κορέας και την γιαπωνέζικη Ocean Network Express Holdings, Ltd..(ΟΝΕ)
Η MSC αφού αύξησε τη χωρητικότητα του στόλου της κατά 411.000 teu (+10,7%) το 2021, συνέχισε την ανάπτυξη του στόλου της και το 2022 προσθέτοντας άλλα 321.500 teu (+7,5%), εκ των οποίων μόνο τα 83.600 teu ήταν νεότευκτα πλοία. Η εντυπωσιακή ανάπτυξη της MSC οφείλεται κυρίως στις συνεχείς αγορές second hand (μεταχειρισμένων) πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η Maersk η δεύτερη στο κόσμο σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία και «συνεργάτης» της MSC στην «συμμαχία» 2Μ που έχουν συστήσει, έχασε 61.700 teu χωρητικότητας κατά τη διάρκεια 2022 (-1,4%).
Αλλαγή κορυφής στην Maersk – Ποιος «παίρνει τη σκυτάλη»
Στην τρίτη θέση βρίσκεται η γαλλική CMA CGM που έχει μετοχική παρουσία στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης που αύξησε τον στόλο της κατά 225.268 Teu (+7,1%) και διεύρυνε και αυτή την απόσταση από την τέταρτη την κινεζική Cosco, (ο όμιλος ελέγχει και τον ΟΛΠ) η οποία έχασε 62.588 teu (-2,1%).
Ο Όμιλος της COSCO είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση, καθώς ο στόλος των κινέζων συρρικνώνεται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, επισημαίνει η Alphaliner. Μετά από μία μείωση κατά 3,2% το 2021, ο κινεζικός όμιλος κατέγραψε μια ακόμη πτώση του στόλου κατά 2,1% το 2022. Ωστόσο, η COSCO διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών πλοίων στον κλάδο και αναμένει μεγέθυνση του στόλου της τα επόμενα χρόνια.
CMA CGM και Air France-KLM υπέγραψαν mega deal
Εκτός από την COSCO και τη Maersk, δυο ακόμη εταιρείες η ONE (-0,8%) και η HMM (-0,4%) καταγράφουν μείωση τους στόλους τους, έστω και οριακά.
Η γερμανική Hapag-Lloyd’s καταγράφει ανάπτυξη 1,7% του στόλου της αλλά κάτω από το μέσο όρο ενώ η Ταιβανέζικη Wan Hai αύξησε το στόλο της σύμφωνα με τον μέσο όρο της αγοράς (4,1%). Ο στόλος της επίσης ταϊβανέζικης Yang Ming αυξήθηκε κατά 6,8% καθώς η εταιρεία παρέλαβε πέντε νεότευκτα πλοία 11.860 teu το κάθε ένα.
Η κερδοφορία
Ποσοστιαία, η Ισραηλινή ZIM κατέγραψε την ισχυρότερη ανάπτυξη κατά 29% και ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος liner με επιπλέον 120.000 teu. Τέλος η Evergreen, με έδρα την Ταιβάν που παρέλαβε πέρυσι 20 νεότευκτα πλοία εκ των οποίων επτά megamax στα 24.000 teu το ένα, με αποτέλεσμα να είναι η δεύτερη κερδισμένη του 2022 με +12,5%.
Σε απόλυτα μεγέθη πάντως, η CMA CGM κατέγραψε τη δεύτερη μεγαλύτερη ανάπτυξη του στόλου, μετά την MSC με 225.000 teu.
Οι 12 εταιρείες liners, εκτός από αύξηση του στόλου αναμένεται να ανακοινώσουν ικανοποιητικά κέρδη και το 2022, μετά από μία χρονιά, το 2021, που είδαν τα λειτουργικά τους κέρδη να εκτοξεύονται πάνω από τα 110 δισ. δολ. Το 2022 παραμένει κερδοφόρο για τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών παρά τη σημαντική πτώση των ναύλων των εμπορευματοκιβωτίων στην spot αγορά, στις κύριες ναυτιλιακές γραμμές από και προς την Κίνα.
Όπως αναφέρει η Alphaliner, οι ναύλοι στην spot αγορά επέστρεψαν στα προ πανδημίας επίπεδα όμως η ύπαρξη σταθερών συμβολαίων ναύλωσης και η ισχυρή αγορά που εξακολουθεί να υφίσταται στις γραμμές που συνδέουν τις δυο πλευρές του Ατλαντικού βοήθησαν τις ναυτιλιακές εταιρείες να παραμείνουν κερδοφόρες και το 2022.


Latest News

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της Οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα