Αλλαγή φρουράς στο εσωτερικό της «αυτοκρατορίας» Dassault. Έχοντας περάσει τα τελευταία χρόνια στο τιμόνι του επιχειρηματικού κολοσσού, που αποτελεί «σαρξ εκ της σαρκός» του γαλλικού στρατιωτικοπολιτικού συμπλέγματος, ο 85χρονος πλέον Charles Edelstenne καλείται να παραδώσει τα ηνία στο διάδοχό του.
Διαχειριζόμενη περιουσιακά στοιχεία αξίας 28 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οικογένεια Dassault καλείται να πραγματοποιήσει μια κρίσιμη επιλογή καθώς ο νέος επικεφαλής της θα κληθεί να χειριστεί όλα τα πεδία δραστηριοποίησης της εταιρείας που περιλαμβάνουν τις αερομεταφορές, λογισμικό τρισδιάστατου σχεδιασμού αιχμής, τα ακίνητα, έναν οίκο δημοπρασιών έργων τέχνης, μία από τις πιο έγκυρες εφημερίδες της Γαλλίας, τη Le Figaro, και τα εκλεκτά κρασιά.
Belharra-Rafale: Τι προβλέπουν οι συμφωνίες για τις 3 φρεγάτες και τα 6 επιπλέον αεροσκάφη
Σε πρόσωπο εκτός της οικογενείας;
Σύμφωνα με το Bloomberg, καθώς μέχρι τη Δευτέρα δεν είχε διαφανεί η δυνατότητα να αναλάβει τη διοίκηση της εταιρείας κάποιο μέλος της οικογένειας, όλα έτειναν προς την ανάθεση της διοίκησης σε πρόσωπο εκτός της οικογενείας.
Όπως αναφέρει το οικονομικό πρακτορείο, ο Edelstenne, ο οποίος επίσης δεν αποτελεί μέλος της οικογένειας, έγινε δισεκατομμυριούχος από μόνος του αφού εργάστηκε χέρι-χέρι επί έξι δεκαετίες με τέσσερις γενιές, συμπεριλαμβανομένου του Marcel Bloch, του ιδρυτή της εταιρείας που άλλαξε το επώνυμό του σε Dassault αφού επέζησε από το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μπούχενβαλντ στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Όταν ο γιος του Marcel, Serge Dassault, πέθανε το 2018 σε ηλικία 93 ετών στο γραφείο του στα περίτεχνα γραφεία της οικογένειας, λίγο έξω από τη λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι, ο Edelstenne διορίστηκε πρόεδρος – με τον όρο ότι η θητεία του θα έληγε στα 85α γενέθλιά του. Αλλά χωρίς να υπάρχει προφανής διάδοχος στον ορίζοντα, οι κληρονόμοι της Dassault ψήφισαν τον Απρίλιο να τροποποιήσουν τον κανόνα και να δώσουν στους εαυτούς τους μια διετή παράταση. Ο Edelstenne μπορεί τώρα να παραμείνει μέχρι τα 87 του χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση όμως, η συζήτηση για τη διαδοχή έχει ανοίξει, με το Bloomberg να σημειώνει ότι ένα νέο πρόσωπο θα μπορούσε να επιφέρει αλλαγές στο εσωτερικό της σχετικά υποτονικής, συντηρητικά διοικούμενης εταιρείας συμμετοχών, η οποία έχει αναπτυχθεί με τα χρόνια, αλλά δεν έχει επεκταθεί σημαντικά σε νέους τομείς.
Από τον ‘Α Παγκόσμιο Πόλεμο στα Rafale
Ο επιλεγμένος διάδοχος θα αναλάβει επίσης έναν όμιλο του οποίου η ιστορία είναι άρρηκτα συνυφασμένη με εκείνη της Γαλλίας. Ο Marcel Bloch, ο οποίος ήταν αεροναυπηγός μηχανικός με καταγωγή από το Παρίσι, φύτεψε τους σπόρους του ομίλου σχεδιάζοντας έναν νέο τύπο έλικας που χρησιμοποιήθηκε στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αφού ξεκίνησε το ομώνυμο γραφείο κατασκευής και σχεδιασμού αεροσκαφών τη δεκαετία του 1930, ο Marcel ήταν σε καλή θέση να προμηθεύει αεροσκάφη στον στρατό μετά το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Η οικογένεια Bloch, η οποία είχε εβραϊκή καταγωγή, συνελήφθη από την κυβέρνηση του Βισύ, με τον Marcel τελικά να απελαύνεται στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μπούχενβαλντ το 1944. Μετά την απελευθέρωσή του το 1945, άλλαξε το όνομα της οικογένειας σε Dassault, ένα παιχνίδι με τη λέξη «επίθεση» και μια αναφορά σε ένα ψευδώνυμο που χρησιμοποιούσε ο αδελφός του στρατηγός Paul Bloch, ο οποίος πολέμησε στη γαλλική αντίσταση.
Ο γιος του, Serge, ανέλαβε την εταιρεία μόνο αφού ο Marcel πέθανε το 1986 σε ηλικία 94 ετών. Όπως και ο πατέρας του, ο Serge Dassault δεν παραχώρησε την εξουσία μέχρι το θάνατό του. Απόφοιτος της κορυφαίας σχολής μηχανικών της Γαλλίας, ο Serge απέκτησε στρατιωτική, μιντιακή και πολιτική επιρροή για την οικογένεια αναπτύσσοντας πολεμικά αεροπλάνα, επενδύοντας σε αμυντικούς εργολάβους όπως η Thales SA, αγοράζοντας τη Le Figaro και υπηρετώντας ως δήμαρχος και γερουσιαστής.
Ο Serge και η σύζυγός του Nicole, η οποία πέθανε λιγότερο από ένα χρόνο μετά τον σύζυγό της, απέκτησαν τέσσερα παιδιά. Ο μεγαλύτερος, ο Olivier, ο μόνος αδελφός με πτυχίο μηχανικού, είχε χριστεί για λίγο να επιβλέπει την οικογενειακή εκμετάλλευση, αλλά η πολιτική του καριέρα ως βουλευτής μπήκε τελικά στη μέση.
Ο Olivier σκοτώθηκε σε ένα θεαματικό δυστύχημα με ελικόπτερο το 2021, αφήνοντας πίσω του τρία παιδιά από τρεις διαφορετικές συντρόφους: Την Έλενα, 33 ετών, τον Ρεμί, 21 ετών και τον Τόμας, 11 ετών.
Οι υποψήφιοι διάδοχοι
Ο Edelstenne αναρριχήθηκε στην εταιρική ιεραρχία με την πάροδο των ετών και κέρδισε την εμπιστοσύνη της οικογένειας, βοηθώντας αποφασιστικά να αποφύγει την απειλή κρατικοποίησης της Dassault Aviation τη δεκαετία του 1980 υπό τον σοσιαλιστή πρόεδρο Φρανσουά Μιτεράν και τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης από τον πρόεδρο Ζακ Σιράκ στα μέσα της δεκαετίας του 1990.
Η απόφαση για το ποιος θα τον αντικαταστήσει θα ληφθεί από το εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας συμμετοχών, το οποίο αποτελείται από τα επιζώντα παιδιά του Serge, τον Laurent, 69 ετών, τον Thierry, 65 ετών, τη Marie-Helene, 57 ετών, και τη μεγαλύτερη κόρη του Olivier, την Helena, ηθοποιό που πήρε τη θέση του πατέρα της λίγες εβδομάδες μετά τον θάνατό του.
Το σχέδιο διαδοχής του Serge Dassault προβλέπει μια πενταμελή «επιτροπή σοφών» που θα συμβουλεύει τους κληρονόμους. Περιλαμβάνει τον πρώην υπουργό προϋπολογισμού της Γαλλίας Alain Lambert και εξέχοντες πρώην διευθύνοντες συμβούλους.
Ως τη Δευτέρα, οι επικρατέστεροι υποψήφιοι για τη διαδοχή του Edelstenne ήταν δύο μακροχρόνια στελέχη και προστατευόμενοι: Ο Bernard Charlès, 65 ετών, επικεφαλής της Dassault Systemes, και ο Eric Trappier, 62 ετών, που βρίσκεται στην κορυφή της Dassault Aviation.
Ο σχετικά χαμηλού προφίλ Charlès εντάχθηκε στην Dassault Systemes πριν από 40 χρόνια, διαδέχθηκε τον Edelstenne ως διευθύνων σύμβουλος το 1995 και ως πρόεδρος στις αρχές του τρέχοντος έτους. Μια εξαγορά-ρεκόρ ύψους 5,7 δισ. δολαρίων το 2019 διευκόλυνε την επέκταση σε νέους τομείς, όπως η μοντελοποίηση παραλλαγών του Covid-19 και η διεξαγωγή κλινικών δοκιμών. Ο Charlès είναι ο δεύτερος υψηλότερα αμειβόμενος διευθύνων σύμβουλος του γαλλικού δείκτη αναφοράς CAC-40.
Ο Trappier ανέλαβε τη θέση του Edelstenne ως επικεφαλής της Dassault Aviation πριν από μια δεκαετία και τα τελευταία χρόνια επέβλεψε ένα σερί νικηφόρων συμβάσεων εξαγωγής μαχητικών αεροσκαφών Rafale σε μέρη όπως η Αίγυπτος, η Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Το αεροπλάνο τέθηκε σε υπηρεσία στον γαλλικό στρατό το 2004, αλλά οι πρώτες διεθνείς πωλήσεις υπογράφηκαν μόλις το 2015. Ο Trappier αύξησε σημαντικά το δημόσιο προφίλ του πέρυσι εν μέσω μιας πικρής διαμάχης με την Airbus SE σχετικά με την υπεροχή στο μελλοντικό στρατιωτικό αεροσκάφος της Ευρώπης.
Latest News
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας
Το κρυφό υπερόπλο των αλυσίδων φαστ φουντ - Πώς κρατούν πιστούς τους καταναλωτές
Οι αλυσίδες φαστ φουντ προσφέρουν αποκλειστικές υπηρεσίες σε πιστούς πελάτες και κερδίζουν μία σίγουρη πηγή εσόδων
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Η επόμενη μέρα για την οικονομία - Τα σενάρια μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ [γράφημα]
Τεράστια πρόκληση το μεγάλο έλλειμμα - Κλειδί οι ισορροπίες στο Κογκρέσο μετά τις εκλογές
Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας
Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»
Μείωση ρεκόρ, 250 μονάδες βασης, στα επιτόκια απο την κεντρική τράπεζα του Πακιστάν
Μετα τη μείωση, το βασικό επιτόκιο της κεντρικής τράπεζας του Πακιστάν είναι στο 15%