![Η απειλή της ύφεσης ρίχνει τις τιμές μεταφοράς κοντέινερ [Γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/conteiner.jpg)
Ο κίνδυνος για ύφεση σε συνδυασμό με τη μείωση των δαπανών καταναλωτών λόγω του υψηλού πληθωρισμού ρίχνει τώρα κι άλλο τις τιμές μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων που είχαν φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ εν μέσω της πανδημίας.
Πλέον οι τιμές για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών (12,2 μέτρων) καταγράφουν υποχώρηση που ξεπερνά ακόμη και το 80% σε ετήσια βάση για τη διαδρομή από την Κίνα προς την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για πιο φθηνά μεταφορικά για εμπόρους και καταναλωτές –αν και σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου η επίδραση της πτώσης αυτής των τιμών αναμένεται να φανεί κυρίως από την άνοιξη και μετά. Τότε θα ξεκινήσουν οι επαναδιαπραγματεύσεις για συμβόλαια μεταφοράς μεταξύ ναυτιλιακών και μεγάλων εμπορικών εταιρειών.
Εφοδιαστική αλυσίδα: Σημάδια αποσυμφόρησης σε παγκόσμια κλίμακα

Πόσο υποχώρησαν οι τιμές
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Drewry που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος, οι τιμές για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ έχουν υποχωρήσει πλέον κατά 86% σε ετήσια βάση και διαμορφώνονται στα 1875 δολάρια –από 13.000 δολάρια που είχαν φτάσει στο απόγειο της πανδημίας. Οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα έχουν υποχωρήσει κατά 77% στα 2930 δολάρια.
Ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index-WCI) της Drewry ακολούθησε πτώση για 43 συνεχείς εβδομάδες η οποία τερματίστηκε μόλις τις προηγούμενες ημέρες.
Ο δείκτης WCI βρίσκεται τώρα στα 2.135 $ ανά κοντέινερ (feu), έχοντας υποχωρήσει 79% από το υψηλό των 10.377 $ ανά feu τον Σεπτέμβριο του 2021. Ο δείκτης διαμορφώνεται τώρα σε χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο 10 ετών των 2.694 $ ανά feu, κάτι που σύμφωνα με την Drewry υποδεικνύει επιστροφή των τιμών σε κανονικά επίπεδα.
Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι πόσο γρήγορα και απότομα η βουτιά των τιμών spot θα επηρεάσει τις τιμές των συμβολαίων μεταφοράς κοντέινερ που είναι τώρα πολύ υψηλότερες από τις τιμές spot.
Οι εκτιμήσεις της διεθνούς αγοράς
Πλέον παράγοντες της διεθνούς αγοράς προβλέπουν ότι η αποκλιμάκωση αυτή στους συγκεκριμένους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων δημιουργεί τις προϋποθέσεις να αρχίσουν να υποχωρούν οι τιμές ορισμένων προϊόντων -και ειδικά όσων μεταφέρονται από την Ασία στην Ευρώπη δια θαλάσσης μέσω θαλάσσης. Πολλά θα εξαρτηθούν πάντως από τις κινήσεις των ναυτιλιακών οι οποίες μπορεί να αρχίσουν να μειώνουν κάποια δρομολόγια για ν αμην υπάρξει μεγάλη και ξαφνική πτώση στις τιμές αυτές.
Ναυτιλιακές κολοσσοί όπως η Mediterranean Shipping Co και η A.P. Moller-Maersk αναμένουν επίσης την παράδοση εκατοντάδων νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που ενισχύει την πιθανότητα μείωσης των ναύλων καθώς οι εταιρείες αυτές έχουν ήδη περισσότερα πλοία από όσα χρειάζονται για να χειριστούν τη ζήτηση η οποία μειώνεται.
Για το λόγο αυτό η Maersk και άλλες ναυτιλιακές έχουν ενημερώσει τους επενδυτές, οι οποίοι ενδιαφέρονται μόνο για τις τιμές των μετοχών τους, ότι θα συνεχίσουν να προσπαθούν να στηρίξουν τις τιμές ακυρώνοντας ταξίδια για να ανταποκριθούν στη συρρικνούμενη ζήτηση, αναφέρει το Reuters. Επίσης, αποσύρουν παλιότερα πλοία για να μειώσουν τυχόν υπερβάλλουσα χωρητικότητα. Αυτό σημαίνει ότι το πόκερ με τις τιμές μεταφοράς κοντέινερ αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες ανέφεραν αναλυτές.
Οι ναυτιλιακές αύξησαν τις τιμές και είχαν κέρδη ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της αύξησης της ζήτησης για ναυτιλιακές υπηρεσίες. Η τάση άρχισε να αλλάζει προς τα τέλη του περασμένου έτους λόγω της πτώσης των εισαγωγών λιανικών προϊόντων όπως έπιπλα, συσκευές και προϊόντων ένδυσης, καθώς αυξανόταν ο πληθωρισμός.


Latest News

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα

Υπ. Ναυτιλίας: Η αλήθεια για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοίνωση του παραθέτει τα γεγονότα για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων στην ακτοπλοϊκή γραμμή

Ανησυχία για «νέα Τέμπη στο Αιγαίο»
Σε συναγερμό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσει πρακτικές που παραπέμπουν σε «πειρατεία»

Νέα πρόεδρος στον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας η Θεοδωρα Ρήγα
Η κα Ρήγα είναι Εκπρόσωπος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας (ΕΣΕΚ).

Στυλιανίδης – Φίτο: Η διασύνδεση των νησιών να γίνει κεντρικός πυλώνας της ευρωπαϊκής πολιτικής συνοχής
Στυλιανίσης και Φίτο συναντήθηκαν σήμερα στο υπουργείο, παρουσία Δημάρχων και εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έξι μικρών νησιών

Μέτρα από το Λιμεναρχείο Θήρας λόγω των σεισμών - Ποια λιμάνια αφορούν
Τα προληπτικά μέτρα από την αρμόδια λιμενική αρχή που ανακοινώθηκαν, ισχύουν από 13/02/2025