Ο κίνδυνος για ύφεση σε συνδυασμό με τη μείωση των δαπανών καταναλωτών λόγω του υψηλού πληθωρισμού ρίχνει τώρα κι άλλο τις τιμές μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων που είχαν φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ εν μέσω της πανδημίας.
Πλέον οι τιμές για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών (12,2 μέτρων) καταγράφουν υποχώρηση που ξεπερνά ακόμη και το 80% σε ετήσια βάση για τη διαδρομή από την Κίνα προς την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για πιο φθηνά μεταφορικά για εμπόρους και καταναλωτές –αν και σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου η επίδραση της πτώσης αυτής των τιμών αναμένεται να φανεί κυρίως από την άνοιξη και μετά. Τότε θα ξεκινήσουν οι επαναδιαπραγματεύσεις για συμβόλαια μεταφοράς μεταξύ ναυτιλιακών και μεγάλων εμπορικών εταιρειών.
Εφοδιαστική αλυσίδα: Σημάδια αποσυμφόρησης σε παγκόσμια κλίμακα
Πόσο υποχώρησαν οι τιμές
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Drewry που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος, οι τιμές για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ έχουν υποχωρήσει πλέον κατά 86% σε ετήσια βάση και διαμορφώνονται στα 1875 δολάρια –από 13.000 δολάρια που είχαν φτάσει στο απόγειο της πανδημίας. Οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα έχουν υποχωρήσει κατά 77% στα 2930 δολάρια.
Ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index-WCI) της Drewry ακολούθησε πτώση για 43 συνεχείς εβδομάδες η οποία τερματίστηκε μόλις τις προηγούμενες ημέρες.
Ο δείκτης WCI βρίσκεται τώρα στα 2.135 $ ανά κοντέινερ (feu), έχοντας υποχωρήσει 79% από το υψηλό των 10.377 $ ανά feu τον Σεπτέμβριο του 2021. Ο δείκτης διαμορφώνεται τώρα σε χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο 10 ετών των 2.694 $ ανά feu, κάτι που σύμφωνα με την Drewry υποδεικνύει επιστροφή των τιμών σε κανονικά επίπεδα.
Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι πόσο γρήγορα και απότομα η βουτιά των τιμών spot θα επηρεάσει τις τιμές των συμβολαίων μεταφοράς κοντέινερ που είναι τώρα πολύ υψηλότερες από τις τιμές spot.
Οι εκτιμήσεις της διεθνούς αγοράς
Πλέον παράγοντες της διεθνούς αγοράς προβλέπουν ότι η αποκλιμάκωση αυτή στους συγκεκριμένους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων δημιουργεί τις προϋποθέσεις να αρχίσουν να υποχωρούν οι τιμές ορισμένων προϊόντων -και ειδικά όσων μεταφέρονται από την Ασία στην Ευρώπη δια θαλάσσης μέσω θαλάσσης. Πολλά θα εξαρτηθούν πάντως από τις κινήσεις των ναυτιλιακών οι οποίες μπορεί να αρχίσουν να μειώνουν κάποια δρομολόγια για ν αμην υπάρξει μεγάλη και ξαφνική πτώση στις τιμές αυτές.
Ναυτιλιακές κολοσσοί όπως η Mediterranean Shipping Co και η A.P. Moller-Maersk αναμένουν επίσης την παράδοση εκατοντάδων νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που ενισχύει την πιθανότητα μείωσης των ναύλων καθώς οι εταιρείες αυτές έχουν ήδη περισσότερα πλοία από όσα χρειάζονται για να χειριστούν τη ζήτηση η οποία μειώνεται.
Για το λόγο αυτό η Maersk και άλλες ναυτιλιακές έχουν ενημερώσει τους επενδυτές, οι οποίοι ενδιαφέρονται μόνο για τις τιμές των μετοχών τους, ότι θα συνεχίσουν να προσπαθούν να στηρίξουν τις τιμές ακυρώνοντας ταξίδια για να ανταποκριθούν στη συρρικνούμενη ζήτηση, αναφέρει το Reuters. Επίσης, αποσύρουν παλιότερα πλοία για να μειώσουν τυχόν υπερβάλλουσα χωρητικότητα. Αυτό σημαίνει ότι το πόκερ με τις τιμές μεταφοράς κοντέινερ αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες ανέφεραν αναλυτές.
Οι ναυτιλιακές αύξησαν τις τιμές και είχαν κέρδη ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της αύξησης της ζήτησης για ναυτιλιακές υπηρεσίες. Η τάση άρχισε να αλλάζει προς τα τέλη του περασμένου έτους λόγω της πτώσης των εισαγωγών λιανικών προϊόντων όπως έπιπλα, συσκευές και προϊόντων ένδυσης, καθώς αυξανόταν ο πληθωρισμός.
Latest News
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
IBIA: Ξεκάθαρος στόχος η απαλλαγή απο τις εκπομπές άνθρακα
Οι καιροί της πράσινης μετάβασης, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί αλλά και ελπιδοφόροι και φιλόδοξοι, τόνισε ο πρόεδρος του IBIA
Σε εξαγορά εταιρείας που ελέγχει 18 τάνκερ προχώρησε ο Όμιλος Αγγελικούση
Πώς ο όμιλος Αγγελικούση θα αξιοποιήσει τη νέα επενδυτική κίνηση - Πότε θα ολοκληρωθεί το deal
Νέοι παίκτες εισέρχονται στη ναυτιλία - Πολύ λίγοι οι «μεγάλοι»
Τι είδε ο οίκος Xclusiv για την πορεία στη ναυτιλία του κλάδου δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής