![Η απειλή της ύφεσης ρίχνει τις τιμές μεταφοράς κοντέινερ [Γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/conteiner.jpg)
Ο κίνδυνος για ύφεση σε συνδυασμό με τη μείωση των δαπανών καταναλωτών λόγω του υψηλού πληθωρισμού ρίχνει τώρα κι άλλο τις τιμές μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων που είχαν φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ εν μέσω της πανδημίας.
Πλέον οι τιμές για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών (12,2 μέτρων) καταγράφουν υποχώρηση που ξεπερνά ακόμη και το 80% σε ετήσια βάση για τη διαδρομή από την Κίνα προς την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για πιο φθηνά μεταφορικά για εμπόρους και καταναλωτές –αν και σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου η επίδραση της πτώσης αυτής των τιμών αναμένεται να φανεί κυρίως από την άνοιξη και μετά. Τότε θα ξεκινήσουν οι επαναδιαπραγματεύσεις για συμβόλαια μεταφοράς μεταξύ ναυτιλιακών και μεγάλων εμπορικών εταιρειών.
Εφοδιαστική αλυσίδα: Σημάδια αποσυμφόρησης σε παγκόσμια κλίμακα

Πόσο υποχώρησαν οι τιμές
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Drewry που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος, οι τιμές για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ έχουν υποχωρήσει πλέον κατά 86% σε ετήσια βάση και διαμορφώνονται στα 1875 δολάρια –από 13.000 δολάρια που είχαν φτάσει στο απόγειο της πανδημίας. Οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα έχουν υποχωρήσει κατά 77% στα 2930 δολάρια.
Ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index-WCI) της Drewry ακολούθησε πτώση για 43 συνεχείς εβδομάδες η οποία τερματίστηκε μόλις τις προηγούμενες ημέρες.
Ο δείκτης WCI βρίσκεται τώρα στα 2.135 $ ανά κοντέινερ (feu), έχοντας υποχωρήσει 79% από το υψηλό των 10.377 $ ανά feu τον Σεπτέμβριο του 2021. Ο δείκτης διαμορφώνεται τώρα σε χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο 10 ετών των 2.694 $ ανά feu, κάτι που σύμφωνα με την Drewry υποδεικνύει επιστροφή των τιμών σε κανονικά επίπεδα.
Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι πόσο γρήγορα και απότομα η βουτιά των τιμών spot θα επηρεάσει τις τιμές των συμβολαίων μεταφοράς κοντέινερ που είναι τώρα πολύ υψηλότερες από τις τιμές spot.
Οι εκτιμήσεις της διεθνούς αγοράς
Πλέον παράγοντες της διεθνούς αγοράς προβλέπουν ότι η αποκλιμάκωση αυτή στους συγκεκριμένους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων δημιουργεί τις προϋποθέσεις να αρχίσουν να υποχωρούν οι τιμές ορισμένων προϊόντων -και ειδικά όσων μεταφέρονται από την Ασία στην Ευρώπη δια θαλάσσης μέσω θαλάσσης. Πολλά θα εξαρτηθούν πάντως από τις κινήσεις των ναυτιλιακών οι οποίες μπορεί να αρχίσουν να μειώνουν κάποια δρομολόγια για ν αμην υπάρξει μεγάλη και ξαφνική πτώση στις τιμές αυτές.
Ναυτιλιακές κολοσσοί όπως η Mediterranean Shipping Co και η A.P. Moller-Maersk αναμένουν επίσης την παράδοση εκατοντάδων νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που ενισχύει την πιθανότητα μείωσης των ναύλων καθώς οι εταιρείες αυτές έχουν ήδη περισσότερα πλοία από όσα χρειάζονται για να χειριστούν τη ζήτηση η οποία μειώνεται.
Για το λόγο αυτό η Maersk και άλλες ναυτιλιακές έχουν ενημερώσει τους επενδυτές, οι οποίοι ενδιαφέρονται μόνο για τις τιμές των μετοχών τους, ότι θα συνεχίσουν να προσπαθούν να στηρίξουν τις τιμές ακυρώνοντας ταξίδια για να ανταποκριθούν στη συρρικνούμενη ζήτηση, αναφέρει το Reuters. Επίσης, αποσύρουν παλιότερα πλοία για να μειώσουν τυχόν υπερβάλλουσα χωρητικότητα. Αυτό σημαίνει ότι το πόκερ με τις τιμές μεταφοράς κοντέινερ αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες ανέφεραν αναλυτές.
Οι ναυτιλιακές αύξησαν τις τιμές και είχαν κέρδη ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της αύξησης της ζήτησης για ναυτιλιακές υπηρεσίες. Η τάση άρχισε να αλλάζει προς τα τέλη του περασμένου έτους λόγω της πτώσης των εισαγωγών λιανικών προϊόντων όπως έπιπλα, συσκευές και προϊόντων ένδυσης, καθώς αυξανόταν ο πληθωρισμός.


Latest News

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»