Δεκτό κατά πλειοψηφία έγινε από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού για την κύρωση της συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας-Γαλλίας για τις κινηματογραφικές συμπαραγωγές.

Υπέρ της αρχής του τάχθηκε η ΝΔ, ενώ όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, πλην του ΚΚΕ που δήλωσε «παρών», επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά την αυριανή συζήτησή του στην Ολομέλεια.

Ο υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα σύγχρονου πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, χαρακτήρισε «πολύ σημαντική την κύρωση της ελληνογαλλικής συμφωνίας», τονίζοντας ότι «επικαιροποιεί και εκσυγχρονίζει το μοντέλο των συμπαραγωγών με ευνοϊκότερους όρους για τους Έλληνες παραγωγούς, ενώ παράλληλα θέτει τις προδιαγραφές για μεγάλες διεθνείς ποιοτικές κινηματογραφικές παραγωγές».

«Δίνουμε τη δυνατότητα στους Έλληνες παραγωγούς ταινιών να αυξήσουν τη συμμετοχή τους στις συμπαραγωγές. Γινόμαστε μια χώρα με πιο έντονη παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα. Είναι μία συμφωνία πολύ θετική για τους Έλληνες κινηματογραφιστές και αυτούς έχουμε κατά νου», υπογράμμισε ο κ. Γιατρομανωλάκης.

Ο εισηγητής της ΝΔ, Ιάσων Φωτήλας, επεσήμανε ότι «η κύρωση του νομοσχεδίου είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα που ενισχύει την ελληνική καλλιτεχνική συμμετοχή σε μεγάλες συμπαραγωγές, αλλά και τους πιο αδύναμους, οικονομικά, παραγωγούς».

«Θα συμβάλει σημαντικά στην οικονομία, στην ενίσχυση του εγχώριου κινηματογραφικού τομέα, στην αναβάθμιση του πολιτιστικού προϊόντος και στην διευκόλυνση συμμετοχής Ελλήνων παραγωγών σε διεθνείς κινηματογραφικές συμπαραγωγές», είπε.

Από την πλευρά της, η γενική εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Σία Αναγνωστοπούλου, συμφώνησε «στην ανάγκη αντικατάστασης της διμερούς Ελληνογαλλικής Συμφωνίας του 1973 με ένα επικαιροποιημένο σύγχρονο νομικό πλαίσιο», ζητώντας ωστόσο αποσαφηνίσεις σε ορισμένα κρίσιμα σημεία, όπως είπε.

Τζούλια Ρόμπερτς: Πώς έσπασε το «γυάλινο ταβάνι» των αμοιβών για τις γυναίκες ηθοποιούς

Για «ιδιαίτερα θετικό και σημαντικό βήμα στην ενίσχυση και προώθηση των Ελλήνων κινηματογραφικών παραγωγών», έκανε λόγο ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, σημειώνοντας ότι «η χώρα εναρμονίζεται με το σύγχρονο μοντέλο κινηματογραφικής συμπαραγωγής και κυρίως με τη συμφωνία στηρίζονται οι αδύναμοι Έλληνες παραγωγοί κινηματογραφικών ταινιών».

Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη ορισμένων διευκρινίσεων, κυρίως ως προς τα καθήκοντα της Μεικτής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, τα κριτήρια επιλογής τους, τη θητεία και τις αμοιβές τους.

«Να συμφωνήσουμε στην ανάγκη επικαιροποίησης της ελληνογαλλικής συμφωνίας που έγινε πριν από 50 χρόνια, όμως το θέμα είναι προς ποια κατεύθυνση πρέπει να είναι. Εμείς λέμε όχι με τους οικονομοτεχνικούς όρους της ΕΕ που είναι καθαρά υπέρ των εμπορικών παραγωγών και των επιχειρήσεων και όχι υπέρ των καλλιτεχνών», επεσήμανε από την πλευρά του ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελής.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Μπούμπας, δήλωσε θετικός στην επικαιροποίηση της ελληνογαλλικής συμφωνίας, σημειώνοντας ωστόσο ότι «πρέπει να αποφευχθεί ο κίνδυνος που ελλοχεύει για εμπορευματοποίηση των κινηματογραφικών παραγωγών σε βάρος της ποιότητας».

time code film slate, just add your own information to the blank slate

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25, Κλέων Γρηγοριάδης, χαρακτήρισε «απαραίτητη τη συμφωνία», ωστόσο, όπως είπε, «δεν αφορά μόνο τους παραγωγούς και τους δημιουργούς αλλά και τους κερδοσκόπους επιχειρηματίες που θέλουν να αποκτήσουν φορολογικές ελαφρύνσεις με αναλώσιμους ντόπιους καλλιτέχνες».

Αντιπαράθεση για το Προεδρικό Διάταγμα για καλλιτέχνες

Τα πυρά της αντιπολίτευσης δέχθηκε η κυβέρνηση για το Προεδρικό Διάταγμα που αφορά τους καλλιτέχνες, ζητώντας την απόσυρσή του.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης απέρριψε κατηγορηματικά τις αιτιάσεις της περί υποβάθμισης των πτυχίων των καλλιτεχνών, αντιτείνοντας ότι αποσυνδέεται τελείως η εκπαιδευτική βαθμίδα από το επαγγελματικό.

«Είμαστε πάντα ανοιχτοί στον διάλογο. Με μεγάλη χαρά να κάνουμε μια συζήτηση για τους καλλιτέχνες, που θα ξεκινήσει όμως πάνω σε ειλικρινή βάση.

Το ζήτημα που προέκυψε με το Προεδρικό Διάταγμα, ποτέ δεν αφορούσε την διαβάθμιση των πτυχίων και το πώς αντιμετωπίζει τα πτυχία των δραματικών σχολών. Δεν αγγίζει τέτοια ζητήματα θέματα. Είναι μία τομή το ότι αποσυνδέουμε τελείως την εκπαιδευτική βαθμίδα από τον καλλιτέχνη. Εμείς λέμε δεν έχει σημασία η εκπαιδευτική βαθμίδα για να προσληφθεί ή ο τρόπος που θα αποζημιωθεί. Αυτό αποφασίστηκε τη Δευτέρα στο υπουργικό και θα νομοθετηθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γιατρομανωλάκης.

Παράλληλα δήλωσε ανοιχτός «να γίνει μία ανοιχτή, ειλικρινής συζήτηση για το θέμα της ανώτατης εκπαίδευσης στις παραστατικές τέχνες».

«Αυτό αξίζει να το δούμε. Και θέλω να διαβεβαιώσω ότι θα διαβουλευτούμε με τους καλλιτέχνες και τους εκπροσώπους των σωματείων τους. Η πόρτα του υπουργείου είναι ανοιχτή», ανέφερε ο κ. Γιατρομανωλάκης.

Από την πλευρά της, η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Σία Αναγνωστοπούλου, επέμεινε ότι «το Προεδρικό Διάταγμα υπονομεύει τα επαγγελματικά κεκτημένα των καλλιτεχνών» και ζήτησε την απόσυρσή του ώστε να ξεκινήσει μία συζήτηση από την αρχή που δεν θα απαξιώνει τους καλλιτέχνες, όπως είπε.

«Ας ξεκαθαρίσουμε το επαγγελματικό από το ακαδημαϊκό. Να αποσυρθεί το Προεδρικό Διάταγμα και να γίνει μία συζήτηση σε άλλη βάση. Οι καλλιτέχνες χάνουν τα επαγγελματικά και εργασιακά τους δικαιώματα. Αυτό είναι το μείζον αυτή τη στιγμή», επεσήμανε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ και συμπλήρωσε:

«Είστε σε θέση να πείτε ότι ξεκινάμε από το μηδέν τη συζήτηση και να αποσύρετε το ντροπιαστικό Προεδρικό Διάταγμα και τον ορισμό ΔΕ των πτυχίων των καλλιτεχνών; Τότε να συζητήσουμε».

«Δεν έχει καμία βάση ότι το Προεδρικό Διάταγμα υποβάθμισε τα πτυχία των καλλιτεχνών που αποφοίτησαν από δραματικές σχολές. Είναι σαφές ότι δεν αφορά το ακαδημαϊκό και ότι δεν επηρεάζει κανένα μισθολογικό ή επαγγελματικό κεκτημένο των καλλιτεχνών. Δεν υπάρχει πρόθεση της κυβέρνησης να επηρεαστεί κανένα τέτοιο κεκτημένο», σχολίασε ο κ. Γιατρομανωλάκης.

Και ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελλής, κάλεσε την κυβέρνηση «να αποσύρει το κατάπτυστο Προεδρικό Διάταγμα που υποβαθμίζει τα πτυχία των καλλιτεχνών ακόμα περισσότερο και πάει πίσω τον καλλιτεχνικό κόσμο και να συστήσει ανώτατες δημόσιες καλλιτεχνικές σχολές».

«Απαιτείται η άμεση απόσυρση του κατάπτυστου Προεδρικού Διάταγματος που γυρίζει τη χώρα στον μεσαίωνα και η ίδρυση Ακαδημίας δημοσίων παραστατικών τεχνών που θα τηρεί τις επιταγές του άρθρου 16 του Συντάγματος», υποστήριξε ο εισηγητής του ΜέΡΑ25 Κλέων Γρηγοριάδης.

Η αντιπολίτευση έθεσε επίσης και το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, με αφορμή τα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας περί συζητήσεων της ελληνικής κυβέρνησης.

Η κ. Αναγνωστοπούλου ζήτησε την σύγκλιση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ώστε, όπως είπε, να ενημερωθούν αρμοδίως και επισήμως οι βουλευτές για το τι συμβαίνει με την διαπραγμάτευση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, καλώντας την κυβέρνηση «να ενημερώσει τη Βουλή για τον σχεδιασμό της και τις διαπραγματεύσεις που γίνονται για τα Γλυπτά του Παρθενώνα», τονίζοντας ότι «πρέπει να αποκατασταθεί η ιστορική πολιτιστική αδικία με την επιστροφή τους στην Ελλάδα όπου είναι η θέση τους». Πρόσθεσε δε, ότι «η χώρα δεν αναγνωρίζει καμία νομή, κατοχή και κυριότητα».

Ενημέρωση της Βουλής ζήτησε και ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής, τονίζοντας ότι «πρέπει να σταματήσει η κατοχή πολιτιστικών αρχαιοτήτων της χώρας και να επιστρέψουν τα γλυπτά στη κοιτίδα τους, ώστε να αποκτήσουν ενιαία μορφή».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Tέχνη και Ζωή
Ο Ίντρις Έλμπα θα μετακομίσει στην Αφρική για να αναπτύξει την κινηματογραφική της βιομηχανία
Plus |

Ο Ίντρις Έλμπα θα μετακομίσει στην Αφρική για να αναπτύξει την κινηματογραφική της βιομηχανία

Ο κατά πολλούς ιδανικός επόμενος Τζέιμς Μποντ και σταρ του Χόλιγουντ Ίντρις Έλμπα σκοπεύει να εγκαταλείψει το Λονδίνο και να εγκατασταθεί στην Αφρική, προκειμένου να βοηθήσει στην ανάπτυξη της κινηματογραφικής της βιομηχανίας.