Ο επικεφαλής του κρατικού πετρελαϊκού γίγαντα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC), μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες πετρελαίου στον κόσμο, αναμένεται να ηγηθεί των κλιματικών συνομιλιών COP28 στο Ντουμπάι αργότερα φέτος.
Ο διορισμός του Σουλτάν αλ-Τζαμπέρ ως προέδρου της COP28 προκάλεσε την έντονη αντίδραση από ακτιβιστές για το κλίμα και ομάδες της κοινωνίας των πολιτών. Πολλοί κάλεσαν τον επικεφαλής του πετρελαίου να παραιτηθεί από τον ρόλο του ως Διευθύνων Σύμβουλος της ADNOC, λέγοντας ότι αντιπροσωπεύει μια σαφή σύγκρουση συμφερόντων με τη θέση του COP28.
Το γραφείο του αλ -Τζαμπέρ ο οποίος υπηρετεί επίσης ως υπουργός βιομηχανίας και τεχνολογίας των ΗΑΕ και απεσταλμένος της χώρας για το κλίμα – δήλωσε ότι θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στις διακυβερνητικές διαπραγματεύσεις προκειμένου να επιτευχθεί συναίνεση στη διάσκεψη.
COP28 – Στα ΗΑΕ η φιλοξενία της παγκόσμιας διάσκεψης για το κλίμα το 2023
Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός της πετρελαϊκής συμμαχίας του ΟΠΕΚ, θα φιλοξενήσει τις συνομιλίες για το κλίμα υπό τη μεσολάβηση του ΟΗΕ από τις 30 Νοεμβρίου έως τις 12 Δεκεμβρίου.
«Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα προσεγγίζουν την COP28 με ισχυρό αίσθημα ευθύνης και το υψηλότερο δυνατό επίπεδο φιλοδοξίας. Ο ρεαλισμός και ο εποικοδομητικός διάλογος πρέπει να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της προόδου μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αλ-Τζαμπέρ.
Από το γραφείο του μάλιστα τονίζεται ότι ο υπουργός είχε διαδραματίσει «σημαντικό συμμετοχικό ρόλο» σε περισσότερες από 10 συνόδους κορυφής COP και έχει δύο δεκαετίες επιχειρηματικής και ηγετικής εμπειρίας στην κυβέρνηση, την κλιματική πολιτική και σε όλους τους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ενέργειας.
Έντονες αντιδράσεις
Ο διορισμός του έχει προκαλέσει ένα κύμα διεθνούς κριτικής:
«Αυτός ο διορισμός υπερβαίνει το να βάλεις την αλεπού επικεφαλής σε ένα κοτέτσι», είπε η Τερέζα Άντερσον, παγκόσμια επικεφαλής για την κλιματική δικαιοσύνη στην ActionAid, μια αναπτυξιακή φιλανθρωπική οργάνωση.
«Η Σύνοδος Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα υποτίθεται ότι είναι ένας χώρος όπου ο κόσμος καλεί τους ρυπαίνοντες να λογοδοτήσουν, αλλά όλο και περισσότερο [υπάρχει] πειρατεία από άτομα με αντίθετα συμφέροντα. Όπως και η περσινή σύνοδος κορυφής, βλέπουμε όλο και περισσότερο τα συμφέροντα των ορυκτών καυσίμων να παίρνουν τον έλεγχο της διαδικασίας και να τη διαμορφώνουν για να καλύπτουν τις δικές τους ανάγκες», υπογράμμισε η Άντερσον.
Ο Τασνίμ Έσοπ, επικεφαλής του Climate Action Network, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερες από 1.500 ομάδες της κοινωνίας των πολιτών, ανέφερε από την πλευρά του ότι ο αλ-Τζαμπέρ «δεν μπορεί να προεδρεύει σε μια διαδικασία που έχει ως αποστολή να αντιμετωπίσει την κλιματική κρίση με τέτοια σύγκρουση συμφερόντων».
Σε σχόλια που παρατίθενται από τον The Guardian, ο Έσοπ πρόσθεσε ότι ο διορισμός αυτός «ισοδυναμούσε με πλήρη κατάληψη των συνομιλιών του ΟΗΕ για το κλίμα από μια εθνική εταιρεία πετρελαίου και τους συνδεδεμένους λομπίστες ορυκτών καυσίμων».
Το τσίρκο της COP
Οι COP «ήταν πάντα τσίρκο. Τώρα είναι εντελώς αστεία», έγραψε στο Twitter ο Bill McGuire, ομότιμος καθηγητής γεωφυσικών και κλιματικών κινδύνων στο University College του Λονδίνου.
«Χρειαζόμαστε ξεχωριστά μόνιμα σώματα που θα επικεντρώνονται στην ενέργεια, τις μεταφορές, την αποψίλωση των δασών, τις απώλειες και τις ζημιές κ.λπ., που θα εργάζονται όλο το χρόνο», υπογράμμισε: «Όχι αυτό το φεστιβάλ φωτογραφιών παγκόσμιων ηγετών και στελεχών πετρελαίου».
Σχολιάζοντας, ένας εκπρόσωπος του Γραφείου του Ειδικού Απεσταλμένου για την Κλιματική Αλλαγή των ΗΑΕ είπε στο CNBC ότι η εμπειρία του αλ_Τζαμπέρ «τον τοποθετεί μοναδικά ώστε να μπορεί να συγκαλέσει τόσο τον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα για να φέρει ρεαλιστικές λύσεις για την επίτευξη των στόχων και των φιλοδοξιών της Συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα».
Στο περσινό συνέδριο COP27 του Νοεμβρίου στην Αίγυπτο καταγράφηκε σημαντική αύξηση στον αριθμό των συμμετεχόντων που σχετίζονται με τους μεγαλύτερους ρυπογόνους γίγαντες του πετρελαίου και του φυσικού αερίου στον κόσμο. Περιγράφηκε εκείνη την εποχή ως ένα « στρεβλό αστείο » που αντιπροσώπευε την ικανότητα της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων να επηρεάζει τις διαδικασίες.
Η καύση ορυκτών καυσίμων, όπως ο άνθρακας, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, είναι ο κύριος μοχλός της κλιματικής έκτακτης ανάγκης.
Latest News
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο