
Στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας βρίσκονται για ακόμη μία φορά τα γιγάντια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς, αποτελούν θαύμα της ναυπηγικής εξέλιξης.
Οπως επισημαίνεται, τα νέα «μεγαθήρια» χαρακτηρίζονται ως ένα βαρόμετρο της εφοδιαστικής αλυσίδας, ικανά να οδηγήσουν το μερίδιο μιας σειράς χωρών στις παγκόσμιες εξαγωγές αγαθών.
Liners: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι για το 2022
Μεταφέροντας 24.004 κοντέινερ, έναν όγκο εμπορευματοκιβωτίων τόσο μεγάλο που μέχρι σήμερα κανένα άλλο πλοίο δεν έχει μεταφέρει, το «Ever Alot» πραγματοποιεί δρομολόγια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και αναγκάζει επιχειρήσεις και κυβερνήσεις να θέσουν ως προτεραιότητα την ενίσχυση των λιμενικών υποδομών, προκειμένου να μπορούν να φιλοξενήσουν τα νέα containerships.
Μιλώντας με αριθμούς, τα μεγαλύτερα πλοία έχουν φτάσει σε μήκος τα 400 μέτρα και πλάτος περίπου τα 60 μέτρα, ενώ πλέον υπάρχουν περισσότερα από 50 containerships χωρητικότητας 21.000 TEU και άνω. Παράλληλα, παγκοσμίως πλέουν περίπου 5.500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία είναι ικανά να μεταφέρουν 25 εκατομμύρια TEU, την ώρα που μόνο την τελευταία δεκαετία η μέση χωρητικότητα ενός containership αυξήθηκε από 3.000 TEU σε περίπου 4.500 TEU.
Οπως καταγράφει και το Bloomberg, ενώ μόνο το 0,7% του λειτουργικού παγκόσμιου στόλου containerships αποτελείται από πλοία με βύθισμα 17 μέτρων ή μεγαλύτερο, η αξιοποίηση των γιγάντων γίνεται ολοένα και πιο ζωτικής σημασίας για το εμπόριο της Ευρώπης και της Κίνας.
Το παράδειγμα της Ινδίας
Σε αυτή τη διαδρομή επιδιώκει να ενταχθεί και η Ινδία, δεδομένης της στρατηγικής της θέσης μεταξύ της Διώρυγας του Σουέζ και των στενών Μαλάκα. Ωστόσο, ο μεγαλεπήβολος στόχος του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι να κάνει την Ινδία «παγκόσμιο εργοστάσιο» κινδυνεύει να χαθεί από την αδυναμία της χώρας να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων λόγω ανεπαρκούς λιμενικής υποδομής.
Τα περισσότερα λιμάνια κατά μήκος της ακτής της Ινδίας δεν είναι αρκετά βαθιά για να χειριστούν πλοία όπως το «Ever Alot», ενώ ο μεγαλύτερος τερματικός σταθμός, το Jawaharlal Nehru Port Trust, διαθέτει και αυτός μικρό βύθισμα.
Καθώς η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της Ασίας κινδυνεύει να μείνει πίσω στον ανταγωνισμό λόγω υποδομών, υπονομεύεται και ο στόχος του Μόντι για αύξηση του μεριδίου της μεταποίησης στο 25% του ΑΕΠ από 14%. «Η υπάρχουσα λιμενική υποδομή στην Ινδία περιορίζει τη δυνατότητα αξιοποίησης της πλήρους ισχύος των εξαιρετικά μεγάλων σκαφών» ανέφερε η AP Moller-Maersk.
Ζωτικής σημασίας
Η δραστηριότητα των πλοίων αυτών, όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, είναι ζωτικής σημασίας, επισημαίνοντας πως τα οφέλη εξακολουθούν να υπερτερούν του κόστους τους για ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα. Παράλληλα, επισημαίνεται πως τα εμπορεύματα που διακινήθηκαν με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω λιμένων της κατηγορίας αυτής αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2022, παρά τις διαταραχές λόγω της πανδημίας, με τα mega-containerships να διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι νέες παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξήσουν τη συνολική χωρητικότητα του κλάδου κατά 25% σε λίγα μόλις χρόνια, με αναλυτές να επισημαίνουν πως «το ποσοστό των νέων πλοίων που διακινούν πάνω από 14.000 κοντέινερ είναι εκπληκτικό».
Βέβαια, η κούρσα για το ποιος θα είναι ο κάτοχος του μεγαλύτερου containership συνεχίζεται, με τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κλάδο να έχουν μπει σε έναν άτυπο αγώνα χωρητικότητας, προκειμένου να δημιουργήσουν πολύ μεγάλα πλοία και να πετύχουν ταυτόχρονα οικονομίες κλίμακας. Τα 24.000 TEU, μάλιστα, είχαν χαρακτηριστεί ως «ταβάνι», ωστόσο ολοένα και πιο συχνά προκύπτουν σχέδια για μεγαλύτερες χωρητικότητες.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΑ ΝΕΑ»


Latest News

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»