Στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας βρίσκονται για ακόμη μία φορά τα γιγάντια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς, αποτελούν θαύμα της ναυπηγικής εξέλιξης.
Οπως επισημαίνεται, τα νέα «μεγαθήρια» χαρακτηρίζονται ως ένα βαρόμετρο της εφοδιαστικής αλυσίδας, ικανά να οδηγήσουν το μερίδιο μιας σειράς χωρών στις παγκόσμιες εξαγωγές αγαθών.
Liners: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι για το 2022
Μεταφέροντας 24.004 κοντέινερ, έναν όγκο εμπορευματοκιβωτίων τόσο μεγάλο που μέχρι σήμερα κανένα άλλο πλοίο δεν έχει μεταφέρει, το «Ever Alot» πραγματοποιεί δρομολόγια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και αναγκάζει επιχειρήσεις και κυβερνήσεις να θέσουν ως προτεραιότητα την ενίσχυση των λιμενικών υποδομών, προκειμένου να μπορούν να φιλοξενήσουν τα νέα containerships.
Μιλώντας με αριθμούς, τα μεγαλύτερα πλοία έχουν φτάσει σε μήκος τα 400 μέτρα και πλάτος περίπου τα 60 μέτρα, ενώ πλέον υπάρχουν περισσότερα από 50 containerships χωρητικότητας 21.000 TEU και άνω. Παράλληλα, παγκοσμίως πλέουν περίπου 5.500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία είναι ικανά να μεταφέρουν 25 εκατομμύρια TEU, την ώρα που μόνο την τελευταία δεκαετία η μέση χωρητικότητα ενός containership αυξήθηκε από 3.000 TEU σε περίπου 4.500 TEU.
Οπως καταγράφει και το Bloomberg, ενώ μόνο το 0,7% του λειτουργικού παγκόσμιου στόλου containerships αποτελείται από πλοία με βύθισμα 17 μέτρων ή μεγαλύτερο, η αξιοποίηση των γιγάντων γίνεται ολοένα και πιο ζωτικής σημασίας για το εμπόριο της Ευρώπης και της Κίνας.
Το παράδειγμα της Ινδίας
Σε αυτή τη διαδρομή επιδιώκει να ενταχθεί και η Ινδία, δεδομένης της στρατηγικής της θέσης μεταξύ της Διώρυγας του Σουέζ και των στενών Μαλάκα. Ωστόσο, ο μεγαλεπήβολος στόχος του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι να κάνει την Ινδία «παγκόσμιο εργοστάσιο» κινδυνεύει να χαθεί από την αδυναμία της χώρας να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων λόγω ανεπαρκούς λιμενικής υποδομής.
Τα περισσότερα λιμάνια κατά μήκος της ακτής της Ινδίας δεν είναι αρκετά βαθιά για να χειριστούν πλοία όπως το «Ever Alot», ενώ ο μεγαλύτερος τερματικός σταθμός, το Jawaharlal Nehru Port Trust, διαθέτει και αυτός μικρό βύθισμα.
Καθώς η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της Ασίας κινδυνεύει να μείνει πίσω στον ανταγωνισμό λόγω υποδομών, υπονομεύεται και ο στόχος του Μόντι για αύξηση του μεριδίου της μεταποίησης στο 25% του ΑΕΠ από 14%. «Η υπάρχουσα λιμενική υποδομή στην Ινδία περιορίζει τη δυνατότητα αξιοποίησης της πλήρους ισχύος των εξαιρετικά μεγάλων σκαφών» ανέφερε η AP Moller-Maersk.
Ζωτικής σημασίας
Η δραστηριότητα των πλοίων αυτών, όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, είναι ζωτικής σημασίας, επισημαίνοντας πως τα οφέλη εξακολουθούν να υπερτερούν του κόστους τους για ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα. Παράλληλα, επισημαίνεται πως τα εμπορεύματα που διακινήθηκαν με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω λιμένων της κατηγορίας αυτής αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2022, παρά τις διαταραχές λόγω της πανδημίας, με τα mega-containerships να διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι νέες παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξήσουν τη συνολική χωρητικότητα του κλάδου κατά 25% σε λίγα μόλις χρόνια, με αναλυτές να επισημαίνουν πως «το ποσοστό των νέων πλοίων που διακινούν πάνω από 14.000 κοντέινερ είναι εκπληκτικό».
Βέβαια, η κούρσα για το ποιος θα είναι ο κάτοχος του μεγαλύτερου containership συνεχίζεται, με τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κλάδο να έχουν μπει σε έναν άτυπο αγώνα χωρητικότητας, προκειμένου να δημιουργήσουν πολύ μεγάλα πλοία και να πετύχουν ταυτόχρονα οικονομίες κλίμακας. Τα 24.000 TEU, μάλιστα, είχαν χαρακτηριστεί ως «ταβάνι», ωστόσο ολοένα και πιο συχνά προκύπτουν σχέδια για μεγαλύτερες χωρητικότητες.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons