Πολύ μεγάλες ελλείψεις σε συγκεκριμένες επαγγελματικές δεξιότητες – όπως είναι νοσοκόμοι, υδραυλικοί, συγκολλητές, μεταφορείς, μηχανικοί και ειδικοί στη φροντίδα μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων – καταγράφονται αυτό το διάστημα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Αιτίες η γήρανση του πληθυσμού, οι μεγάλες αλλαγές στην αγορά εργασίας, ο αντίκτυπος της πανδημίας και οι χαμηλοί μισθοί που προσφέρονται σε ορισμένους κλάδους με αποτέλεσμα να λείπουν χέρια από γραφεία, επιχειρήσεις και εργοστάσια.
Η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Τσεχία καταγράφουν σχεδόν το 5% των κενών τέτοιων θέσεων εργασίας, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερμανία, που έχει άμεση ανάγκη από 400.000 περίπου εργαζόμενους πάσης φύσης, φτάνει το 4,5%. Η Γαλλία και η Ιταλία πλησιάζουν το 2,5% και η Ισπανία στο 0,8% με 144.000 κενές θέσεις, διπλάσιες από όσες υπήρχαν πριν από μια δεκαετία όταν ξεκίνησαν να κρατούνται στοιχεία σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής της χώρας, σημειώνει σε εκτεταμένη έρευνά της η «El Pais». Η ανάγκη για ξένο εργατικό δυναμικό επηρεάζει και τη Βρετανία, ειδικά μετά το Brexit. Εκεί 1,5 εκατομμύριο εργαζόμενοι λείπουν σε βασικούς τομείς της οικονομίας.
Για να αντιμετωπιστεί η ανάγκη αυτή και ενώ οι κυβερνήσεις περιμένουν να αποφασιστούν από τις Βρυξέλλες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της έλλειψης εργατικού δυναμικού, οι ίδιες χώρες έσπευσαν να λάβουν έκτακτα δικά τους μέτρα. Η Γερμανία μείωσε τη γραφειοκρατία και διευκόλυνε την αναγνώριση πτυχίων, ενώ η Γαλλία ετοιμάζει μεταναστευτικό νόμο που θα επιτρέπει την πρόσληψη μεταναστών και αιτούντων άσυλο. Το Βέλγιο έχει εφαρμόσει ενιαία άδεια εργασίας και διαμονής. Η Ισπανία έχει εφαρμόσει νομοθετικές αλλαγές για να βρεθούν εργαζόμενοι στη χώρα καταγωγής τους, αναφέρει η ισπανική εφημερίδα.
Στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης η ανεργία έχει υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο του 21ου αιώνα φτάνοντας το 6,5% για τον Οκτώβριο όπως αναφέρει η Eurostat. Ταυτόχρονα το 3,1% της προσφοράς θέσεων εργασίας στην ευρωζώνη παρέμεινε ακάλυπτο μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2022 για το οποίο υπάρχουν τα πιο τελευταία στοιχεία. Σε περίπου τριάντα επαγγέλματα η έλλειψη εργατικού δυναμικού είναι σοβαρή και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι εάν το 70% του πληθυσμού είναι τώρα σε ηλικία εργασίας, το 2070 το ποσοστό θα πέσει στο 54%, αναφέρει η «El Pais».
Λαμβάνουν μέτρα
Αντιμέτωπες με αυτή την κατάσταση όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες αναζητούν ενεργά εργαζομένους στο εξωτερικό εγκρίνοντας νέα εργασιακά πρότυπα και παρέχοντας κίνητρα.
Την ίδια ώρα και η Κομισιόν έχει βάλει εμπρός πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Πριν από λίγο καιρό ξεκίνησε αναθεώρηση της οδηγίας για τη λεγόμενη μπλε κάρτα, η οποία έχει σαν στόχο να προσελκύσει μετανάστες υψηλής ειδίκευσης. «Κυρίως επιδιώκει να προσελκύσει γιατρούς, μηχανικούς και (εργαζόμενους) ανάλογου είδους προφίλ» λέει στην «El Pais» ο Χαβιέ Μορένο, ευρωβουλευτής της Ισπανίας που ήταν εισηγητής στην επεξεργασία της σχετικής αυτής οδηγίας.
Είναι πολύ νωρίς για να είναι ακόμη ορατά τα αποτελέσματα, υποστηρίζει, επειδή «οι εθνικοί νόμοι πρέπει ακόμα να τροποποιηθούν ανάλογα» λέει. Ο Μορένο εργάζεται επίσης πάνω σε νέα αναθεώρηση, η οποία έχει στόχο να φέρει προς εργασία στην Ευρώπη και λιγότερο εξειδικευμένους εργαζομένους.
Η ΕΕ με την κίνηση αυτή αναπτύσσει πιο πρακτικές και λιγότερο περίπλοκες νομικές και πολιτικές προτάσεις για τη δημιουργία κανονισμού ή οδηγίας για ευκολότερη μετανάστευση για εργασία στην ΕΕ. Αυτό όμως δεν είναι καθόλου εύκολο καθώς συχνά τέτοιες προσπάθειες έρχονται σε σύγκρουση με εθνικές ευαισθησίες, ειδικά κοντά σε εκλογικές περιόδους, αναφέρεται.
Τα υψηλότερα ποσοστά θέσεων εργασίας που δεν καλύπτονται είναι αυτά της Ολλανδίας, του Βελγίου και της Τσεχίας. Πολύ κοντά βρίσκεται η Γερμανία με ποσοστά σχεδόν διπλάσια από τη Γαλλία και την Ιταλία.
Σύμφωνα με κοινοτική έκθεση που αναλύει το πρόβλημα των κενών θέσεων, η οποία εκπονήθηκε από την Ευρωπαϊκή Αρχή Εργασίας και δημοσιεύτηκε το 2021, μεταξύ των επαγγελμάτων με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι οι υδραυλικοί, οι νοσηλευτές οι αναλυτές συστημάτων, οι συγκολλητές και οι εργαζόμενοι σε οδικές εμπορευματικές μεταφορές.
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Πού πάνε τα λεφτά που απομένουν από τις δωρεές μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ
Υπάρχουν σαφείς κανόνες που διέπουν τι γίνεται με τα χρήματα που απομένουν στα funds των υποψηφίων μετά τις εκλογές
Αυτές οι εκλογές είναι μόνο η αρχή της εμπλοκής του Μασκ στην πολιτική
Ο Ίλον Μασκ σχεδιάζει να παραμείνει σημαντική δύναμη στην αμερικανική πολιτική σκηνή ακόμη και μετά τις εκλογές του 2024.
Η εντυπωσιακή επιστροφή του Orient Express
Καθώς οι εξαιρετικά πλούσιοι εγκαταλείπουν τις αγορές πολυτελείας υπέρ των ταξιδιών το Orient Express ετοιμάζεται για θρυλικό comeback
Η Michelin κλείνει ακόμα δύο εργοστάσια στη Γαλλία
«Στον αέρα» 1.254 εργαζόμενοι της Michelin που ξεκίνησαν κινητοποιήσεις - Συνεχίζεται η αποβιομηχάνιση της Ευρώπης λόγω ανταγωνισμού της Ασίας
Το νέο made-in-China λογισμικό που κοντράρει Apple και Google
Η Κίνα θέλει να γίνει τεχνολογικά αυτάρκης σε όλα και η Huawei φαίνεται να αναλαμβάνει το λογισμικό των smartphone
Κυβερνητική κρίση στη Γερμανία - Ο Σολτς απέπεμψε τον Λίντνερ και ζητά ψήφο εμπιστοσύνης
Η απομάκρυνση από τον Όλαφ Σολτς του υπουργού Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ δίνει νέα διάσταση στην κυβερνητική κρίση στη Γερμανία
Από τη Meta και τη Ray-Ban, στη Moncler και τη Burberry - Νέες εξαγορές στην πολυτέλεια
Τα σενάρια εξαγορών στην πολυτέλεια πυροδότησαν συζητήσεις και φρενίτιδα στις αγορές που έδωσαν ώθηση στις μετοχές των εταιρειών
Πλήγμα από την... κάλπη για Uber-Lyft - Ανοιξε η πόρτα του συνδικαλισμού στη Μασαχουσέτη
Οι οδηγοί των Uber - Lyft και των άλλων πλατφορμών μετακίνησης θα μπορούν να συνδικαλιστούν και να διεκδικούν όπως οι υπάλληλοι
Στην... πρέσα η RWE - Ακτιβιστικό fund την πιέζει για επαναγορά μετοχών
Το ακτιβιστικό επενδυτικό ταμείο Elliott Investment Management έχει δημιουργήσει ένα σημαντικό μετοχικό πακέτο στη γερμανική RWE
Συγχαρητήρια Μπέζος στον Τραμπ για την «εξαιρετική πολιτική επιστροφή»
O Μπέζος ευχήθηκε στον Τραμπ «κάθε επιτυχία στην ηγεσία και την ένωση της Αμερικής που όλοι αγαπάμε»