Τρεις μεγάλες ανατροπές στους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους έως το έτος 2030 θα φέρει η αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ). Ο νέος σχεδιασμός προωθεί αύξηση κατά 245% στη δυναμικότητα των μονάδων αποθήκευσης ενέργειας (από 2,7 GW στο υφιστάμενο ΕΣΕΚ, σε 9,3 GW), βάζοντας στο «παιχνίδι» και το υδρογόνο (1,2 GW με ηλεκτρόλυση). Επίσης, τριπλασιάζει τη δυναμικότητα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (από 19 GW σε 28,4 GW), ενώ διατηρεί ίδιο τον στόχο του φυσικού αερίου στα 6,9 GW (γιγαβάτ), προοιωνίζοντας πρόωρη απόσυρση παλαιών μονάδων.
Οι λεπτομέρειες του νέου ΕΣΕΚ παρουσιάστηκαν χθες από τον επικεφαλής της Διυπουργικής Επιτροπής για την Ενέργεια και το Κλίμα, τον ομότιμο καθηγητή ΕΜΠ κ. Παντελή Κάπρο, στα μέλη και τους εξωτερικούς εμπειρογνώμονες της Επιτροπής, παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα και της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας κυρίας Αλεξάνδρας Σδούκου.
Υδρογόνο: Το μεγάλο στοίχημα της Ευρώπης
Ειδικότερα, η δυναμικότητα των ΑΠΕ από περίπου 10 GW σήμερα, σχεδιάζεται σχεδόν να τριπλασιαστεί έως το τέλος της δεκαετίας, καλύπτοντας το 80% της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια έως το 2030 (από 61% που προβλέπει το υφιστάμενο ΕΣΕΚ). Για να καλυφθεί ο νέος στόχος η εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ, έως το τέλος της δεκαετίας, προσδιορίστηκε από τον κ. Κάπρο ότι πρέπει να φτάσει στα 28,4 GW. Σε αυτά περιλαμβάνονται 3,2 GW υδροηλεκτρικών και τα 680 MW της μονάδας αντλησιοταμίευσης της Αμφιλοχίας, ήτοι περίπου 3,9 GW, καθώς και μισό GW από μονάδες βιομάζας, βιοαερίου, γεωθερμίας κλπ. Τα υπόλοιπα 24 GW θα είναι αιολική και ηλιακή ενέργεια.
Το ισχύον ΕΣΕΚ προβλέπει 19 GW ΑΠΕ έως το τέλος της δεκαετίας, εκ των οποίων 14,7 GW αιολικά και φωτοβολταϊκά. Με άλλα λόγια, σχεδιάζεται ο στόχος του 2030 για ενέργεια από τον ήλιο και τον άνεμο να αυξηθεί από τα 14,7 GW που προβλέπει το ΕΣΕΚ του 2019 στα 24 GW, δηλαδή κατά περίπου 9 GW. Είναι αξιοσημείωτο ότι σε αυτά θα περιλαμβάνονται και 2,5 GW υπεράκτιων αιολικών πάρκων.
Αποθήκευση ενέργειας και με υδρογόνο
Για την ταχύτερη ανάπτυξη των ΑΠΕ και την καλύτερη διαχείριση του ηλεκτρικού χώρου των δικτύων κρίθηκε απαραίτητη η ενσωμάτωση έως το τέλος της δεκαετίας συστημάτων αποθήκευσης ισχύος 9,3 GW. Δηλαδή δυναμικότητα αυξημένη κατά 245% από τα 2,7 GW που προβλέπει το ισχύον ΕΣΕΚ (1,2 GW μονάδες συσσωρευτών και 1,5 GW αντλησιοταμίευσης (τα 800 MW των μονάδων της ΔΕΗ σε Θησαυρό και Σφηκιά και τα 680 MW της ΤΕΡΝΑ στην Αμφιλοχία). Ο νέος στόχος των 9,3 GW, επιμερίζεται σε μονάδες αποθήκευσης με μπαταρίες ισχύος 5,6 GW, μονάδες αντλησιοταμίευσης 2,5 GW και παραγωγή υδρογόνου με ηλεκτρόλυση 1,2 GW.
Παραμένουν ίδιοι οι στόχοι για το αέριο
Σχετικά με τη συμμετοχή στην ηλεκτροπαραγωγή του φυσικού αερίου, η παρουσία του έως το 2030 παραμένει η ίδια όπως και στο υφιστάμενο ΕΣΕΚ, δηλαδή στα 6,9 GW. Άρα όπως σχολιάζουν στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» παράγοντες της αγοράς, πιθανώς θα πρέπει να επισπευσθεί η απόσυρση παλαιών μονάδων φυσικού αερίου που ο ΑΔΜΗΕ προτείνει να γίνει στις 31/12/2034 (σ.σ. στη μελέτη ενεργειακής επάρκειας που έχει προωθηθεί προς έγκριση στο ΥΠΕΝ).
Κι αυτό διότι, όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, σήμερα λειτουργούν μονάδες 5,2 GW και μαζί με τη νέα μονάδα της «Μυτιληναίος» στη Βοιωτία των 826 MW (μεγαβάτ) φτάνουν στα 6 GW. «Αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται η νέα μονάδα των ΤΕΡΝΑ – Μότορ Οιλ, ισχύος 876,6 MW στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής, ενώ θεμελιώθηκε το περασμένο Σάββατο και εκείνη των ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, Κοπελούζου, ισχύος 840 MW, στην Αλεξανδρούπολη. Αν δεν αποσυρθούν νωρίτερα οι παλαιότερες μονάδες, τα νούμερα δεν βγαίνουν», σημειώνει η ίδια πηγή. Είναι αξιοσημείωτο ότι στη νέα μελέτη επάρκειας του ΑΔΜΗΕ προτείνεται απόσυρση, στα τέλη του 2034, των μονάδων φυσικού αερίου Λαύριο IV (550,2 MW), Κομοτηνή (476,3 MW), Ήρων GTs (147,9 MW), ΕΝΘΕΣ (400 MW).
45% ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση
Παράλληλα, το νέο ΕΣΕΚ, σύμφωνα με την παρουσίαση του κ. Κάπρου, υιοθετεί ως στόχο για την ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας στην Ελλάδα από ΑΠΕ στο τέλος της τρέχουσας δεκαετίας το 45% (από 35% στο ισχύον ΕΣΕΚ).
Πιο φιλόδοξοι είναι και οι στόχοι στους υπόλοιπους τομείς, όπως για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην ψύξη και τη θέρμανση των κατοικιών η οποία προσδιορίζεται στο 47% (από 42% στο ισχύον σχέδιο) αλλά και στον τομέα των μεταφορών που τίθεται ως στόχος η συμμετοχή της πράσινης ενέργειας στο 32% (από 19% στο ισχύον ΕΣΕΚ).
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες