Πέντε βασικούς παράγοντες διαβλέπει ο οίκος αναλύσεων Poten που θα επηρεάσουν την πορεία των ναύλων στα δεξαμενόπλοια το 2023 με κυρίαρχο αυτόν της Κίνας. Αν και στην αρχή της ανάλυσης σημειώνεται με σκωπτική διάθεση ότι είναι δύσκολες οι ακριβείς προβλέψεις – άλλωστε κανείς δεν προέβλεψε ούτε την πανδημία ούτε τον πόλεμο στην Ουκρανία -, σπεύδει να προσθέσει εντούτοις ότι καλό είναι να βάζουμε τις σκέψεις σε κάποια τάξη.
Μπορεί, συνεχίζει ο οίκος αναλύσεων Poten, οι περισσότερες ή όλες οι προβλέψεις να αποδειχθούν λανθασμένες στο τέλος του έτους, αλλά η άσκηση εκτιμήσεων είναι χρήσιμη.
Ο «χρησμός» της Bimco για τη ναυτιλία
Πέντε βασικοί οδηγοί
Σε κάθε περίπτωση οι πέντε βασικοί οδηγοί της αγοράς δεξαμενόπλοιων για το 2023 σύμφωνα με τον Poten είναι:
Η ζήτηση πετρελαίου από την Κίνα θα αυξηθεί:
Οπως εκτιμά, η ζήτηση θα ανακάμψει και θα δώσει ώθηση στους ναύλους των υπερδεξαμενόπλοιων (VLCC). Το 2022 ήταν μια χρονιά πτώσης για τη ζήτηση πετρελαίου στην Κίνα καθώς η αυστηρή πολιτική της χώρας κατά του μηδενικού COVID περιόρισε την οικονομική ανάπτυξη και η ζήτηση πετρελαίου μειώθηκε κατά 400.000 βαρέλια την ημέρα, στα 15 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας θα αυξηθεί κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα το 2023 και θα φτάσει τα 15,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Σχεδόν όλη αυτή η ανάπτυξη θα μεταφραστεί σε πρόσθετες εισαγωγές με πλοία και δεδομένου ότι το 77% του θαλάσσιου αργού της Κίνας παραδίδεται σε VLCC, αυτή η ανάπτυξη θα ωφελήσει αυτή την κατηγορία δεξαμενόπλοιων.
Ακόμα κι αν μέρος των πρόσθετων εισαγωγών αργού προέρχεται από τη Ρωσία, αυτές οι παραδόσεις πιθανότατα θα γίνουν με VLCC, με την αξιοποίηση της μεθόδου μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο, στον Ατλαντικό Ωκεανό. Ο Poten αναμένει ότι οι ναύλοι των VLCC, που κατέγραψαν χαμηλότερες επιδόσεις από τα Aframaxes και Suezmaxes το 2022, θα ανακάμψουν το 2023.
Ο αριθμός αγοραπωλησιών πλοίων θα μειωθεί:
Ο αριθμός των συναλλαγών σε μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια θα μειωθεί ενώ η ζήτηση για νεότευκτα θα αρχίσει να αυξάνεται, εκτιμά ο Poten.
Ο οίκος αναλύσεων εκτιμά επίσης ότι ο «σκιώδης στόλος» δεξαμενόπλοιων που προετοιμάστηκε για τη μεταφορά ρωσικού αργού τελικά δεν θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο, καθώς ο μηχανισμός ανώτατου ορίου τιμής για το ρωσικό αργό πετρέλαιο που τέθηκε σε εφαρμογή από τις χώρες της ΕΕ και του G7 έχει ουσιαστικά ακυρώσει την απαγόρευση ασφάλισης της ΕΕ και αναμένει ότι το ίδιο θα συμβεί όταν η απαγόρευση των διυλισμένων προϊόντων τεθεί σε ισχύ στις 5 Φεβρουαρίου.
Ενα σημαντικό τμήμα του «νόμιμου» στόλου των τάνκερ θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τις ρωσικές εξαγωγές, μειώνοντας την ανάγκη για τον «σκιώδη» στόλο.
Η αγορά δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων θα ξεπεράσει την αγορά των τάνκερ μεταφοράς αργού:
Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού θα είναι πιο ωφελημένα από τις εξελίξεις που θα προκύψουν μετά την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικών διυλισμένων προϊόντων από την ΕΕ στις 5 Φεβρουαρίου. Οι αυξημένες εμπορικές συναλλαγές προϊόντων πετρελαίου από μεγαλύτερες αποστάσεις (είτε πρόκειται για εξαγωγές από τη Ρωσία είτε για εισαγωγές στην Ευρώπη) θα αυξήσουν τη ζήτηση σε τονομίλια, ιδίως στα δεξαμενόπλοια τύπου LR1 και LR2 από την Ασία. Τα MR θα λάβουν ώθηση από τις αυξημένες διατλαντικές μετακινήσεις προς την Ευρώπη.
Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ θα φτάσουν σε νέα ρεκόρ: Το 2022, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ έφτασαν στο ύψος-ρεκόρ των 3,5 εκατ. βαρελιών την ημέρα λόγω κυρίως των όγκων που παραδόθηκαν στην Ευρώπη μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Καθώς η αύξηση της παραγωγής στις ΗΠΑ συνεχίζεται και το 2023 αναμένεται νέα άνοδος των εξαγωγών. Οι αυξανόμενες εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ θα ωφελήσουν όλα τα τμήματα των δεξαμενόπλοιων.
Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα έχουν αυξανόμενο αντίκτυπο στις λειτουργίες των πλοίων:
Καθώς οι νέοι κανονισμοί συνεχίζουν να εισάγονται στη ναυτιλιακή βιομηχανία και οι παλιοί κανόνες γίνονται αυστηρότεροι, η ναυτιλία θα επηρεαστεί, εκτιμά ο Poten. Ισως κάποια πλοία βγουν εκτός παιχνιδιού αφού δεν θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons