Την τελευταία του πνοή σε ηλικία 96 ετών άφησε στις 14 Ιανουαρίου στο σπίτι του στο Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας ο Carl H. Hahn, επί σειρά ετών πρόεδρος της Volkswagen που συνέβαλε τα μέγιστα στο να μετατραπεί ο ταπεινός «σκαραβαίος» σε σύμβολο της αμερικανικής ποπ κουλτούρας και ένα από τα πιο διαδεδομένα αυτοκίνητα στον κόσμο.
Όπως σημειώνουν οι New York Times, κατά τη διάρκεια της προεδρία του Hahn, από το 1982 έως το 1993, η Volkswagen «απογειώθηκε», μετατρεπόμενη σε παγκόσμιο εμπορικό σήμα και κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης.
Volkswagen: Αλλαγές στη διαδικασία παραγωγής φέρνει η ενεργειακή κρίση
Τα πρώτα βήματα και οι Ναζί
Γεννημένος στο Chemnitz της ανατολικής Γερμανίας την 1η Ιουλίου 1926, ο ίδιος εισήλθε στην εταιρεία σε ηλικία μόλις 20 ετών, το 1954, όταν με δική του πρωτοβουλία έστειλε επιστολή στον Heinrich Nordhoff, τον Γερμανό μηχανικό που είχε αναζωογονήσει τη Volkswagen μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, πείθοντάς τον να τον προσλάβει. Γρήγορα προήχθη σε επικεφαλής προώθησης εξαγωγών.
Ο πατέρας του Hahn είχε προσχωρήσει στο ναζιστικό κόμμα το 1933, όταν ο Χίτλερ υπέγραψε συνθήκη με το Βατικανό στην οποία εγγυόταν τα δικαιώματα της εκκλησίας στη Γερμανία. Ο ίδιος επιστρατεύτηκε στον στρατό των Ναζί ως έφηβος και υπηρέτησε στο σώμα των τεθωρακισμένων. Αιχμαλωτίστηκε κοντά στο τέλος του πολέμου και απελευθερώθηκε από ένα στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου υπό αμερικανική διοίκηση στα τέλη Ιουλίου 1945.
Σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας και στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης και έλαβε το διδακτορικό του στα οικονομικά από το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία το 1952.
Εργάστηκε ως οικονομολόγος στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Παραγωγικότητας (EPA) στο Παρίσι πριν προσληφθεί από τη Volkswagen.
Στις ΗΠΑ
Ο Hahn υπηρέτησε ως πρόεδρος της Volkswagen ΗΠΑ με έδρα τη Νέα Υόρκη από το 1959 έως το 1964, και κατά την άφιξή του στις Ηνωμένες Πολιτείες περιόδευσε στη χώρα με ένα μικρό λεωφορείο VW. «Έμαθα, προφανώς πολύ γρήγορα, να γνωρίζω και να καταλαβαίνω την Αμερική», θα έλεγε αργότερα. «Και μου άρεσε πολύ».
Όπως εξηγούσε δεκαετίες αργότερα, το 2011, η Volkswagen απέφυγε συνειδητά να εντάξει στον σχεδιασμό των αυτοκινήτων της τα πτερύγια και άλλα διακοσμητικά στοιχεία, όπως έκαναν της μεταπολεμικές δεκαετίες οι αμερικανικές εταιρείες. Αντιθέτως, επέλεξε να επικοινωνήσει το μήνυμα ότι η γερμανική εταιρεία δεν αλλάζει τα μοντέλα της απλώς και μόνο για την αλλαγή, αλλά μόνο προς όφελος του καταναλωτή.
Όπως σημειώνουν οι NYT, οι διαφημίσεις έπειθαν τους αγοραστές να «σκεφτούν το μικρό μέγεθος», να αποδεχτούν τη χαρακτηριστική στρογγυλεμένη πλάτη των αυτοκινήτων και τους προβολείς με το μάτι του σκουληκιού και να δώσουν προτεραιότητα στην αποδοτικότητα και τον ποιοτικό έλεγχο.
Σε συνδυασμό με τις τεχνικές εξελίξεις, η διαφημιστική εκστρατεία μετέτρεψε το αυτοκίνητο χαμηλού κόστους που ο Χίτλερ παρουσίασε ως «το αυτοκίνητο του λαού» τη δεκαετία του 1930 στο αξιολάτρευτο «Love Bug» της αμερικανικής αντικουλτούρας.
Έτσι, την περίοδο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ προσέλκυαν αγοραστές με αυτοκίνητα-μεγαθήρια, «φορτωμένα» και υπερπολυτελή, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έδινε έμφαση στην απλότητα και τη λειτουργικότητα.
Επιστροφή στη Γερμανία
Το 1964, σε ηλικία 38 ετών, ο Hahn ορίστηκε επικεφαλής πωλήσεων της μητρικής εταιρείας και εγκατέλειψε τις ΗΠΑ, μετακομίζοντας στο Wolfsburg, την πόλη στην περιοχή της Κάτω Σαξονίας της βόρειας Γερμανίας, όπου βρίσκεται η έδρα της Volkswagen AG.
Το 1972, ο Σκαραβαίος έγινε το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο. Την ίδια χρονιά, ο Hahn εγκατέλειψε την Volkswagen για να ενταχθεί στην Continental Gummi-Werke, τη μεγαλύτερη εταιρεία ελαστικών της Γερμανίας, την οποία βοήθησε να αλλάξει πορεία ως διευθύνων σύμβουλος.
Το Golf και το Trabant
Επιστρέφοντας στη Volkswagen το 1982, προώθησε το μοντέλο Golf και η εταιρεία άρχισε να παράγει οχήματα στην Κίνα, την πρώην Ανατολική Γερμανία και την Ανατολική Ευρώπη.
Στα τέλη του 1992, εγκατέλειψε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, αλλά παρέμεινε στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας μέχρι το 1997.
Μετά την αποχώρησή του από την αυτοκινητοβιομηχανία, ο Hahn ήταν πρόεδρος ενός ελβετικού ομίλου μηχανικών και μέλος του διοικητικού συμβουλίου πολλών αμερικανικών και ευρωπαϊκών εταιρειών. Ίδρυσε επίσης το φιλανθρωπικό ίδρυμα Carl και Marisa Hahn.
Σε πολλές περιπτώσεις, προέβλεψε με αυτοπεποίθηση ότι το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στηρίζεται λιγότερο στην ατομική ιδιοκτησία οχημάτων και περισσότερο στην παροχή μεταφορών μέσω άμεσα διαθέσιμων αυτοκινούμενων οχημάτων και άλλων μέσων. Στα αγαπημένα του μοντέλα περιλαμβανόταν η κάμπριο εκδοχή του Trabant, του θρυλικού αυτοκινήτου της Ανατολικής Γερμανίας.
Latest News
H Stellantis κατακτά το στόχο για τα αποθέματα της Β Αμερικής- Μειώθηκαν κατά 100.000 οχήματα
Τα αποθέματα του ομίλου Stellantis στη Βόρεια Αμερική μειώθηκαν κατα 100.000
Ανησυχητικά χαμηλά τα επίπεδα αποθέματος φυσικού αερίου στη Βρετανία, λέει η Centrica
Τα επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αεριου στη Βρετανία είναι 26% χαμηλότερα απο την αντίστοιχη περυσινή περίοδο
Το sell off στα ομόλογα απειλεί να τινάξει στον αέρα τον προϋπολογισμό των Εργατικών
Το ξεπούλημα των βρετανικών ομολόγων οδηγεί υψηλά το κόστος δανεισμού
Ξεπέρασε τις προσδοκίες η απασχόληση στις ΗΠΑ - Στο 4,1% η ανεργία
Οι αποδόσεις των ομολόγων αυξάνονται καθώς οι επενδυτές στοιχηματίζουν ότι η Fed στις ΗΠΑ θα καθυστερήσει να μειώσει τα επιτόκια
«Ανεβαίνει» ο ανταγωνισμος ανάμεσα στη Blue Origin και τη SpaceX - Την Κυριακή η εκτόξευση του πυραύλου New Glenn
Με ύψος 30 ορόφων, ο New Glenn αποτέλεσε βασικό στόχο της Blue Origin και επιδιώκει να αποσπάσει μερίδιο αγοράς από τον Falcon 9 της SpaceX
Καλιφόρνια: Η μεγάλη φυγή των ασφαλιστικών και η προσπάθεια δελεασμού για να επιστρέψουν
Οι κανόνες που στοχεύουν να πείσουν τις ασφαλιστικές να επιστρέψουν στην Καλιφόρνια οριστικοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο
Γυρίζουν την πλάτη στην Καλιφόρνια οι ασφαλιστικές εταιρείες - Η φωτιά θα επιδεινώσει το πρόβλημα
Πολλές ασφαλιστικές εταιρείες διέκοψαν την κάλυψη σε περιοχές της Καλιφόρνια μετά τις πυρκαγιές του 2017 και του 2018
«Ψήνεται» mega deal στην μόδα - Η Prada φλερτάρει με την Versace
Τι θα σημαίνει για την αγορά πολυτελείας η συμφωνία Prada με Versace - Γιατί «κόπηκε» η συμφωνία με την Tapestry και την Coach
Η Ινδία θα... πληρώσει - Οι παγκόσμιες εταιρείες αλκοόλ απαιτούν 466 εκατομμύρια δολάρια
Diageo, η Pernod Ricard και η Carlsberg, ανάμεσα στις επιχειρήσεις που ζητούν τις οφειλές από την Ινδία - Ο ρόλος της κατανάλωσης
Ποιες αναδείχθηκαν οι καλύτερες πόλεις για να ζεις το 2024 - Η θέση της Αθήνας
Στις 25 καλύτερες πόλεις του κόσμου για να ζει κανείς συμπεριλήφθηκε και η Αθήνα για το 2024 - Ποιες είναι οι χειρότερες στη λίστα