
Την τελευταία του πνοή σε ηλικία 96 ετών άφησε στις 14 Ιανουαρίου στο σπίτι του στο Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας ο Carl H. Hahn, επί σειρά ετών πρόεδρος της Volkswagen που συνέβαλε τα μέγιστα στο να μετατραπεί ο ταπεινός «σκαραβαίος» σε σύμβολο της αμερικανικής ποπ κουλτούρας και ένα από τα πιο διαδεδομένα αυτοκίνητα στον κόσμο.
Όπως σημειώνουν οι New York Times, κατά τη διάρκεια της προεδρία του Hahn, από το 1982 έως το 1993, η Volkswagen «απογειώθηκε», μετατρεπόμενη σε παγκόσμιο εμπορικό σήμα και κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης.
Volkswagen: Αλλαγές στη διαδικασία παραγωγής φέρνει η ενεργειακή κρίση
Τα πρώτα βήματα και οι Ναζί
Γεννημένος στο Chemnitz της ανατολικής Γερμανίας την 1η Ιουλίου 1926, ο ίδιος εισήλθε στην εταιρεία σε ηλικία μόλις 20 ετών, το 1954, όταν με δική του πρωτοβουλία έστειλε επιστολή στον Heinrich Nordhoff, τον Γερμανό μηχανικό που είχε αναζωογονήσει τη Volkswagen μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, πείθοντάς τον να τον προσλάβει. Γρήγορα προήχθη σε επικεφαλής προώθησης εξαγωγών.
Ο πατέρας του Hahn είχε προσχωρήσει στο ναζιστικό κόμμα το 1933, όταν ο Χίτλερ υπέγραψε συνθήκη με το Βατικανό στην οποία εγγυόταν τα δικαιώματα της εκκλησίας στη Γερμανία. Ο ίδιος επιστρατεύτηκε στον στρατό των Ναζί ως έφηβος και υπηρέτησε στο σώμα των τεθωρακισμένων. Αιχμαλωτίστηκε κοντά στο τέλος του πολέμου και απελευθερώθηκε από ένα στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου υπό αμερικανική διοίκηση στα τέλη Ιουλίου 1945.

Σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας και στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης και έλαβε το διδακτορικό του στα οικονομικά από το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία το 1952.
Εργάστηκε ως οικονομολόγος στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Παραγωγικότητας (EPA) στο Παρίσι πριν προσληφθεί από τη Volkswagen.
Στις ΗΠΑ
Ο Hahn υπηρέτησε ως πρόεδρος της Volkswagen ΗΠΑ με έδρα τη Νέα Υόρκη από το 1959 έως το 1964, και κατά την άφιξή του στις Ηνωμένες Πολιτείες περιόδευσε στη χώρα με ένα μικρό λεωφορείο VW. «Έμαθα, προφανώς πολύ γρήγορα, να γνωρίζω και να καταλαβαίνω την Αμερική», θα έλεγε αργότερα. «Και μου άρεσε πολύ».
Όπως εξηγούσε δεκαετίες αργότερα, το 2011, η Volkswagen απέφυγε συνειδητά να εντάξει στον σχεδιασμό των αυτοκινήτων της τα πτερύγια και άλλα διακοσμητικά στοιχεία, όπως έκαναν της μεταπολεμικές δεκαετίες οι αμερικανικές εταιρείες. Αντιθέτως, επέλεξε να επικοινωνήσει το μήνυμα ότι η γερμανική εταιρεία δεν αλλάζει τα μοντέλα της απλώς και μόνο για την αλλαγή, αλλά μόνο προς όφελος του καταναλωτή.
Όπως σημειώνουν οι NYT, οι διαφημίσεις έπειθαν τους αγοραστές να «σκεφτούν το μικρό μέγεθος», να αποδεχτούν τη χαρακτηριστική στρογγυλεμένη πλάτη των αυτοκινήτων και τους προβολείς με το μάτι του σκουληκιού και να δώσουν προτεραιότητα στην αποδοτικότητα και τον ποιοτικό έλεγχο.
Σε συνδυασμό με τις τεχνικές εξελίξεις, η διαφημιστική εκστρατεία μετέτρεψε το αυτοκίνητο χαμηλού κόστους που ο Χίτλερ παρουσίασε ως «το αυτοκίνητο του λαού» τη δεκαετία του 1930 στο αξιολάτρευτο «Love Bug» της αμερικανικής αντικουλτούρας.
Έτσι, την περίοδο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ προσέλκυαν αγοραστές με αυτοκίνητα-μεγαθήρια, «φορτωμένα» και υπερπολυτελή, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έδινε έμφαση στην απλότητα και τη λειτουργικότητα.
Επιστροφή στη Γερμανία
Το 1964, σε ηλικία 38 ετών, ο Hahn ορίστηκε επικεφαλής πωλήσεων της μητρικής εταιρείας και εγκατέλειψε τις ΗΠΑ, μετακομίζοντας στο Wolfsburg, την πόλη στην περιοχή της Κάτω Σαξονίας της βόρειας Γερμανίας, όπου βρίσκεται η έδρα της Volkswagen AG.
Το 1972, ο Σκαραβαίος έγινε το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο. Την ίδια χρονιά, ο Hahn εγκατέλειψε την Volkswagen για να ενταχθεί στην Continental Gummi-Werke, τη μεγαλύτερη εταιρεία ελαστικών της Γερμανίας, την οποία βοήθησε να αλλάξει πορεία ως διευθύνων σύμβουλος.
Το Golf και το Trabant
Επιστρέφοντας στη Volkswagen το 1982, προώθησε το μοντέλο Golf και η εταιρεία άρχισε να παράγει οχήματα στην Κίνα, την πρώην Ανατολική Γερμανία και την Ανατολική Ευρώπη.
Στα τέλη του 1992, εγκατέλειψε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, αλλά παρέμεινε στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας μέχρι το 1997.
Μετά την αποχώρησή του από την αυτοκινητοβιομηχανία, ο Hahn ήταν πρόεδρος ενός ελβετικού ομίλου μηχανικών και μέλος του διοικητικού συμβουλίου πολλών αμερικανικών και ευρωπαϊκών εταιρειών. Ίδρυσε επίσης το φιλανθρωπικό ίδρυμα Carl και Marisa Hahn.
Σε πολλές περιπτώσεις, προέβλεψε με αυτοπεποίθηση ότι το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στηρίζεται λιγότερο στην ατομική ιδιοκτησία οχημάτων και περισσότερο στην παροχή μεταφορών μέσω άμεσα διαθέσιμων αυτοκινούμενων οχημάτων και άλλων μέσων. Στα αγαπημένα του μοντέλα περιλαμβανόταν η κάμπριο εκδοχή του Trabant, του θρυλικού αυτοκινήτου της Ανατολικής Γερμανίας.


Latest News

«Καμπανάκι» Ντίμον για εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς

Καμπανάκι Scope προς ΗΠΑ - Πότε θα υποβαθμιστεί η πιστοληπτική ικανότητά της
Η Scope είναι η πρώτη εταιρεία αξιολόγησης που απευθύνει μια τόσο αυστηρή προειδοποίηση για πιθανή υποβάθμιση των ΗΠΑ

Η Honda «μετακομίζει» στις ΗΠΑ- Σχεδιάζει να μεταφέρει την παραγωγή απο Καναδά και Μεξικό
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν η μεγαλύτερη αγορά της Honda πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 40% των παγκόσμιων πωλήσεων

Μπαϋρού: Το χρέος και το δημόσιο έλλειμα καθιστούν τη Γαλλία ευάλωτη
Η Γαλλία χρειάζεται επειγόντως να μειώσει το δημοσιονομικό της έλλειμμα για να αντιμετωπίσει ένα «τσουνάμι αποσταθεροποίησης», λέει ο πρωθυπουργός Μπαϋρού

ΕΕ και ΗΠΑ μιλούσαν επί δυόμιση ώρες για τους δασμούς... χωρίς αποτέλεσμα
ΕΕ και Αμερικανοί διαπραγματευτές συναντήθηκαν στην Ουάσινγκτον για το θέμα των δασμών αλλά η συνάντηση ήταν άκαρπη

Bank of America: Νέο ρεκόρ από τις συναλλαγές μετοχών – Αύξηση εσόδων από δάνεια
Τα έσοδα της Bank of America από τη διαπραγμάτευση μετοχών αυξήθηκαν κατά 17% στα 2,18 δισ. δολάρια

Citigroup: Υψηλά κέρδη από συναλλαγές στις μετοχές και στο σταθερό εισόδημα
Το τμήμα συναλλαγών της Citigroup ξεπέρασε τις προσδοκίες των αναλυτών

Τα... καμάρια της Silicon Valley δεν πλήρωσαν φόρους εκατοντάδων δισ. δολαρίων
Οι κορυφαίες αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας, γνωστές ως Silicon Six, δημιουργούν κέρδη δισεκατομμυρίων, αλλά «κλέβουν» το δημόσιο ταμείο

Οι φαρμακοβιομηχανίες των ΗΠΑ αποθηκεύουν φάρμακα πριν την επιβολή δασμών
Η αύξηση των εξαγωγών απο την Ιρλανδία προς τις ΗΠΑ μπορεί εν μέρει να οφείλεται στη συσσώρευση αποθεμάτων, λέει η Τραπεζα της Ιρλανδίας.