Ο αντίκτυπος από την ενεργειακή κρίση που βιώνουμε έχει κάνει δυνατή την παρουσία του σε πολλούς τομείς και ειδικότερα όσο αφορά το κόστος καυσίμου που προορίζεται για χρήση στον τομέα των μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό, είναι γεγονός πως η χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος παρά το υψηλό κόστος τους και σε διεθνές επίπεδο αλλά και σε εγχώριο σύμφωνα με τελευταίες πρόσφατες μελέτες. Τα χρηματοδοτικά εργαλεία που προωθούνται από το ΥΠΕΝ, όπως είναι το Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ και τα φορολογικά κίνητρα, αλλά και τα νέα εργαλεία, που θα χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως είναι τα Πράσινα Ταξί και το Φορτίζω Παντού, αναμένεται να δώσουν περαιτέρω ώθηση τόσο στην αγορά του αυτοκινήτου όσο και στην ανάπτυξη των αντίστοιχων υποδομών.
Καραμανλής: Η μεγάλη πρόκληση στην ηλεκτροκίνηση είναι πώς θα βάλουμε φορτιστές παντού
Ωστόσο, όμως πέρα από την δυναμική είσοδο στην καθημερινότητα μας αλλά και με τα ήδη υπάρχοντα χρηματοδοτικά εργαλεία θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν πως το κόστος κατασκευής των οχημάτων παραμένει αρκετά υψηλό, κυρίως λόγω του αυξημένου κόστους των μπαταριών. Σύμφωνα με τελευταίες έρευνες το κόστος κατασκευής μιας μπαταρίας για το 2010 ήταν γύρω στα 940 €/kWh ενώ για το 2021 ήταν 133 €/kWh. Για το 2022 παρατηρήθηκε μια αύξηση της τάξης του 7% (142 €/kWh) στην κατασκευή των μπαταριών και αυτό οφείλεται στην αύξηση του κόστους των υλικών όπως το κοβάλτιο, νικέλιο και λίθιο. Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια οι τιμές αυτών έχουν πτωτική τάση, ωστόσο όμως παραμένουν σε αρκετά υψηλά επίπεδα και αυτό είναι αποτέλεσμα της αυξανόμενης ζήτησης των μπαταριών. Για το 2023 η τιμή του κόστους κατασκευής αναμένεται να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο η τιμή αυτή να αναμένεται να έχει πτωτική πορεία από το 2024 και αυτό λόγω της μείωσης των τιμών λιθίου και των άλλων μετάλλων καθώς η δυναμική εξόρυξης και διύλισης θα αυξηθεί σημαντικά. Λαμβάνοντας υπόψιν την πτωτική τάση των τιμών αλλά και μέσω προβλέψεων/μελετών το κόστος κατασκευής των μπαταριών για το 2026 αναμένεται να είναι κάτω από 95 €/kWh.
Όσον αφορά σε επίπεδο χωρών για το 2022 το κόστος των μπαταριών στην Κίνα ανήλθε στα 120 €/kWh ενώ σε Ευρώπη και Αμερική το κόστος ήταν υψηλότερο κατά 33% και 24% αντίστοιχα. Αυτή η διαφορά αντικατοπτρίζει την σχετική μη ωριμότητα των αγορών αυτών, το υψηλότερο κόστος παραγωγής των μπαταριών, το ποικίλο φάσμα εφαρμογών αλλά και τις εισαγωγές των μπαταριών.
Ένας παράγοντας που έχει οδηγήσει στην μείωση του κόστους είναι η στροφή σε νέες τεχνολογίες μπαταριών όπως μπαταρίες φωσφορικού σιδηρικού λιθίου (LFP) οι οποίες έχουν χαμηλότερο κόστος παραγωγής και δεν χρησιμοποιούν νικέλιο ή κοβάλτιο. Κατά μέσο όρο, οι κυψέλες LFP ήταν κατά 20% φθηνότερες από τις κυψέλες οξειδίου νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου λιθίου (NMC) για το 2022. Αυτός ο νέος τύπος μπαταρίας έχει κερδίσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς τα τελευταία τρία χρόνια με τις προβλέψεις να δείχνουν πως η δυναμική τους μπορεί να αντιπροσωπεύσει μέχρι και το 40% των παγκοσμίων πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.
Όλα τα παραπάνω θα έχουμε την ευκαιρία να τα συζητήσουμε στο 6ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης που διοργανώνει για μια ακόμη χρονιά η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας (ΗΑΕΕ) και το insider.gr στις 18 Ιανουαρίου στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, όπου το παρελθόν της αυτοκίνησης θα συναντήσει το μέλλον της ηλεκτροκίνησης. Το συνέδριο, θα επικεντρωθεί στις τελευταίες εξελίξεις στην αγορά ηλεκτροκίνησης και στην ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων φορτιστών, στον μετασχηματισμό του κλάδου των μεταφορών, στα χρηματοδοτικά εργαλεία, στην μικροκινητικότητα και στην έρευνα και καινοτομία και θα περιλαμβάνει συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης με συμμετοχή εκπροσώπων της Πολιτείας, του επιχειρηματικού κλάδου και της έρευνας και καινοτομίας.
Δρ Κώστας Ανδριοσόπουλος, Καθηγητής Χρηματοοικονομικών & Ενεργειακής Οικονομίας στο Audencia Business School, Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας στο ΕλληνοΑμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Η υπεραπόδοση του ΑΕΠ στην Ελλάδα δεν ακολουθεί την ευρωπαϊκή σύγκλιση
Η υπεραπόδοση της ανάπτυξης της περιόδου 2019 – 2024 στην Ελλάδα δεν συνέβαλε στην εξισορρόπηση των εισοδηματικών και κοινωνικών ανισοτήτων
Δικαστικό «μπλόκο» σε αναγκαστική εκτέλεση λόγω ελλείψεων στα νομιμοποιητικά έγγραφα
Το Μονομελές Πρωτοδικείο Καλαμάτας ακύρωσε το πλάνο αναγκαστικής εκτέλεσης που είχε καταστρωθεί σε βάρος οφειλέτη, λόγω προβληματικής νομιμοποίησης
Αυξημένο το ενδιαφέρον για αγορά των crypto - Οι προβλέψεις για το Bitcoin
Παρά τις υπεραποδόσεις, τα κρυπτονομίσματα παραμένουν στην πρώτη γραμμή της επενδυτικής προτίμησης
Το έτος των πολλαπλών προκλήσεων
Η κυβέρνηση, βρισκόμενη περίπου στο μέσο της δεύτερης θητείας της και έχοντας ισχυρή πολιτική δύναμη, έχει κάθε λόγο να θέλει να πραγματοποιήσει μεταρρυθμίσεις
Προοπτικές της ευρωπαϊκής και της ελληνικής οικονομίας
Το πρόβλημα τόσο της παγκόσμιας όσο και της ευρωπαϊκής και ελληνικής οικονομίας είναι οι υποτονικές μεσοχρόνιες αναπτυξιακές προοπτικές
Οι 7 εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων θα περιορίσουν την ακρίβεια
Όλα δείχνουν πως οι χειμερινές εκπτώσεις, παρά την οικονομική κόπωση των εορτών, θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Θ’ Μέρος)
Τι δείχνουν ότι τα στοιχεία των Τύπων Παραστατικών
Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: Το έντυπο απόδοσης και οι διαδικασίες της επιστροφής του
Η απόδοση και οι διαδικασίες επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
Τo πιο κρίσιμο ρίσκο
Σε ναυτική γλώσσα, πηγαίνουμε να συναντήσουμε το μέλλον μας μέσα από μια «τυφλή πορεία»
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Μετά από μια παρατεταμένη περίοδο μεταβλητότητας το τραπεζικό σύστημα βρίσκεται στο μεταίχμιο μετάβασης και πάλι σε μια περίοδο ομαλότητας