Ο πετρελαϊκός γίγαντας BP σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα τεράστιο έργο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στο βυθό της Βόρειας Θάλασσας που θα ήταν ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων εκπομπών άνθρακα της Βρετανίας. Από την άλλη, ο δανέζικος ενεργειακός κολοσσός Orsted στοχεύει να κατασκευάσει ένα τεράστιο υπεράκτιο αιολικό πάρκο για να βοηθήσει τη σκανδιναβική χώρα να επιτύχει τους στόχους στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Το ζήτημα που προέκυψε είναι ότι και οι δύο κολοσσοί θέλουν να «επιχειρήσουν» στον ίδιο θαλάσσιο χώρο με αποτέλεσμα την αναπόφευκτη σύγκρουση συμφερόντων με αμφίβολη ακόμα κατάληξη.
Η Βρετανία χορήγησε προκαταρκτικές άδειες και για τα δύο προτεινόμενα έργα πριν από περισσότερο από μια δεκαετία, σε μια εποχή που μια τέτοια «αλληλοεπικάλυψη» σε μια έκταση περίπου 110 τετραγωνικών χιλιομέτρων στον πυθμένα της θάλασσας δεν θεωρήθηκε από τις εμπλεκόμενες εταιρείες και τις βρετανικές αρχές, ότι αποτελεί ανυπέρβλητο εμπόδιο για καμία από τις δύο τεχνολογίες, σύμφωνα με έγγραφα σχεδιασμού που εξέτασε το Reuters.
Διαμάχη κολοσσών
Τώρα, ωστόσο, εκτυλίσσεται μια διαμάχη μεταξύ της BP και της Orsted σχετικά με την υπεροχή σε αυτή τη «ζώνη επικάλυψης» που μοιράζονται οι τοποθεσίες δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS) Hornsea Four και της αγγλικής κομητείας του Γιορκσάιρ.
Η αντιπαράθεση τροφοδοτήθηκε από μελέτες που υπογράμμισαν τον κίνδυνο σύγκρουσης σκαφών που χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση διαρροών άνθρακα με τις ανεμογεννήτριες που θα είναι στερεωμένες στον πυθμένα της θάλασσας. Πέρυσι, η Αρχή Μετάβασης στη Βόρεια Θάλασσα (NSTA), η οποία ρυθμίζει την υπεράκτια ενεργειακή δραστηριότητα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι μεγάλες «διασταυρώσεις» μεταξύ τέτοιων δραστηριοτήτων δεν ήταν εφικτές με την τρέχουσα τεχνολογία.
«Τη στιγμή που χορηγήθηκαν αυτά τα δικαιώματα, δεν ήταν ξεκάθαρο πώς θα εξελίσσονταν οι αναδυόμενες τεχνολογίες», δήλωσε στο Reuters το πρακτορείο αδειών Crown Estate της Αγγλίας, αναφερόμενος στις άδειες αιολικών πάρκων και CCS που απένειμε η κυβέρνηση το 2010 και το 2011, αντίστοιχα.
Η BP δεν είναι πρόθυμη να στραφεί σε ένα πιο δαπανηρό σύστημα παρακολούθησης, χωρίς τη χρήση σκαφών ενώ η Orsted από τη μεριά της αρνείται να εκχωρήσει θαλάσσιες επιφάνειες, καθώς και οι δύο πλευρές δηλώνουν ότι τέτοιες παραχωρήσεις θα έπλητταν τα εμπορικά τους συμφέροντα.
Κίνδυνος για τους κλιματικούς στόχους της Βρετανίας
Αυτή η διαφαινόμενη σύγκρουση κινδυνεύει να υπονομεύσει την προσπάθεια της Βρετανίας να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους, σύμφωνα με τις εμπλεκόμενες εταιρείες και έναν εμπειρογνώμονα για την πράσινη μετάβαση στη Βόρεια Θάλασσα. Οι δυνατότητες του Endurance από μόνη της θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το ήμισυ των 20-30 εκατομμυρίων τόνων CO2 που στοχεύει η χώρα να δεσμεύσει ετησίως έως το 2030.
«Η επίλυση της σύγκρουσης μεταξύ των τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η ύπαρξη μιας δέουσας διαδικασίας που καθορίζει εάν ένα αιολικό πάρκο, αποθήκη δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα ή άλλη πηγή ενέργειας έχει προτεραιότητα σε μια θαλάσσια ζώνη, είναι ζωτικής σημασίας εάν το Ηνωμένο Βασίλειο πρόκειται να επιτύχει τους καθαρούς μηδενικούς στόχους του», δήλωσε ο John Underhill, γεωεπιστήμονας και διευθυντής του Κέντρου Ενεργειακής Μετάβασης του Πανεπιστημίου του Aberdeen.
Η αναμέτρηση των BP-Orsted θα μπορούσε επίσης να προμηνύει παρόμοιες διαμάχες σε μια ολοένα και πιο «πολυσύχναστη» Βόρεια Θάλασσα, δήλωσαν ειδικοί στο Reuters.
«Πεδίο μάχης» η ανατολική ακτή
Η ανατολική ακτή της Βρετανίας, η οποία διαθέτει ευνοϊκούς γεωλογικούς σχηματισμούς για αποθήκευση άνθρακα και ρηχά νερά για υπεράκτια αιολικά πάρκα σταθερού βυθού, διαμορφώνεται ως πεδίο διαμάχης και «κλειδί» για τις ανταγωνιστικές πράσινες τεχνολογίες τα επόμενα χρόνια, όπως εκτιμούν οι ειδικοί.
«Τα υπεράκτια αιολικά πάρκα εμφανίστηκαν προφανώς πολύ νωρίτερα, από το 2015, και αυτό είχε ως αποτέλεσμα αυξημένη πίεση για το θαλάσσιο χώρο», δήλωσε ο Chris Gent, διευθυντής πολιτικής στην ευρωπαϊκή ένωση εμπορίου δέσμευσης άνθρακα CCSA, προσθέτοντας ότι αυτό αποτελεί πραγματική πρόκληση για τις αρχές αδειοδότησης .
Η βρετανική BP και η δανική εταιρεία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας Orsted δηλώνουν ότι έχουν δεσμευτεί να βρουν μια λύση στη διαμάχη τους, η οποία θα έρθει στο προσκήνιο τους επόμενους μήνες. Οι βρετανικές αρχές πρόκειται να αποφασίσουν εάν θα δώσουν το τελικό πράσινο φως στο Hornsea Four στις 22 Φεβρουαρίου, ενώ η BP και οι εταίροι της σχεδιάζουν να λάβουν τελική επενδυτική απόφαση για το Endurance φέτος.
Δεν διακυβεύονται μόνο οι κλιματικοί στόχοι, υπάρχουν επίσης πολλά χρήματα για τα έργα, τα οποία μαζί θα κάλυπταν περίπου 500 τετραγωνικά χιλιόμετρα θαλάσσιου βυθού. Η BP δεν έδωσε εκτίμηση κόστους για το Endurance, ενώ η Orsted καθόρισε το κόστους του αιολικού της πάρκου περίπου στα 8 δισεκατομμύρια λίρες (9,9 δισεκατομμύρια δολάρια).
Latest News
Το «Trump Trade» του Μασκ αναδικνύει την Tesla νικητή με ράλι 570 δισ. δολαρίων
Oι επενδυτές θεωρούν ως ένα πολιτικό αριστούργημα του ηγέτη της Tesla, Ίλον Μασκ, την επιθετική στήριξη του Ντόναλντ Τραμπ
Σε επίπεδα ρεκόρ και το 2024 η κατανάλωση άνθρακα [γράφημα]
Στη χρονιά που φεύγει, σε όλο τον κόσμο κάηκαν 8,77 δισεκατομμύρια τόνοι άνθρακα, σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).
Η ηλιακή βιομηχανία της Κίνας... αντιγράφει τον ΟΠΕΚ - Πώς θα διαχειριστεί την πλεονάζουσα παραγωγή
Περισσότερες από 30 από τις κορυφαίες εταιρείες της Κίνα που κατασκευάζουν φωτοβολταϊκά υπέγραψαν ένα πρόγραμμα αυτοπειθαρχίας
Χρηματοδότηση-ρεκόρ για τη σλοβακική InoBat - Πώς η εταιρεία μπαταριών «κέρδισε» 100 εκατ. ευρώ
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η InoBat στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή κυψελών μπαταριών ευρωπαϊκού σχεδιασμού
Νέες επιδοτήσεις 906 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»
Αύριο θα πιστωθεί στους λογαριασμούς 906 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», το ποσό των 3.330.514,20 ευρώ.
Πώς απαντά η Toyota στις απειλές Τραμπ για τέλος σε επιχορηγήσεις EV
Ο Τραμπ θέλει να τερματίσει τις πιστώσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα - Η Toyota είναι η πρώτη που ανταποκρίνεται
Τα EV ξαναμοιράζουν την τράπουλα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι συζητήσεις για mega deal μεταξύ Honda-Nissan-Mitsubishi σηματοδοτούν σημαντικές εξελίξεις σε Ασία και Ευρώπη με το βλέμμα στις ΗΠΑ
Ο Καναδάς αλλάζει στόχο - Το νέο σχέδιο «δείχνει» ηλεκτρικό δίκτυο net zero το 2050
Ο Καναδάς στοχεύει σε ένα δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050
ΕΥΔΑΠ: Στη μάχη για τη λειψυδρία τρία τάνκερ και μία μονάδα αφαλάτωσης στην Ιτέα
Ο CEO της ΕΥΔΑΠ Χάρης Σαχίνης παρουσίασε εναλλακτικά σχέδια για τη θωράκιση της Αττικής από τη λειψυδρία
Νέο διοικητικό συμβούλιο στον Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας
Οι Σκυλακάκης και Τσιάρας παρουσίασαν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας το νέο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας