Καθώς ο πληθωρισμός συνεχίζει να επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς των ανθρώπων παγκοσμίως, έρχεται στο προσκήνιο μια τάση που ακούει στο όνομα «no-buy challenge» ή αλλιώς η πρόκληση «δεν αγοράζω».
Η αποχή από τις καταναλωτικές συνήθειες γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής από ορισμένους influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και -όπως τονίζουν- μπορεί να κατηγοριοποιηθεί ως ενός μήνα, ενός έτους ή να περιλαμβάνει αποχή συγκεκριμένων αγαθών που ο κάθε καταναλωτής θεωρεί απαραίτη με την ελπίδα να εξοικονομήσει χρήματα και να βελτιώσει το βιοτικό του επίπεδο.
Πώς η κρίση και η ακρίβεια αλλάζουν τις καταναλωτικές μας συνήθειες
Και όπως μια δίαιτα crash (αυτή που σε βοηθά να χάσεις κιλά σε χρόνο ρεκόρ) ή ένα πρόγραμμα προπόνησης έξι εβδομάδων, οι ειδικοί στα οικονομικά επισημαίνουν ότι όσοι αναλαμβάνουν μια τέτοια οικονομική πρόκληση δεν θα δουν απαραίτητα μακροπρόθεσμα οφέλη. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα βοηθηθούν.
Η Charity Oisamoje, οικονομολόγος και ιδρύτρια του οργανισμού «The Finance Key», συμμετείχε για έναν μήνα στο «no-buy challenge» το 2019. Εκείνη την εποχή, είπε ότι αγόραζε πάρα πολλά πράγματα από παρόρμηση, ακριβά ρούχα, προϊόντα ομορφιάς και πράγματα που ήταν σε εκπτώσεις.
Όπως είπε, χρειαζόταν μια μεγάλη αλλαγή και έτσι έπεισε τον εαυτό της ότι μπορούσε να αγοράσει τα απαραίτητα μόνο για έναν μήνα.
Στη συνέχεια, η ίδια ανέφερε ότι ένιωθε ότι ο εγκέφαλός της είχε κάνει restart. Είχε συνειδητοποιήσει ότι πήγαινε στα καταστήματα απλώς για να κοιτάξει και στο τέλος προχωρούσε σε απρογραμμάτιστες αγορές. Μτά την πρόκληση -όπως είπε- έμαθε να περιορίζει αυτή τη συνήθεια, ενώ αισθανόταν επίσης πιο ανθεκτική στις παρορμητικές αγορές. «Αυτό με βοήθησε να αλλάξω τη νοοτροπία μου», πρόσθεσε.
Η πρόκληση «δεν αγοράζω» μπορεί να είναι καλή, αλλά μόνο εάν θέσετε ρεαλιστικούς κανόνες και διερευνήσετε γιατί χρειάζεστε εξαρχής να πάρετε αυτή την πρωτοβουλία, είπε η Jessica Moorhouse, καθηγήτρια οικονομικών. Εάν δεν αντιμετωπίσετε το πρόβλημα στη ρίζα του, μόλις τελειώσει η πρόκληση, πιθανότατα θα επιστρέψετε στις παλιές συνήθειες, τόνισε.
Οι κίνδυνοι
Η Moorhouse προειδοποίησε για τους κινδύνους από τον καθορισμό πολύ αυστηρών κανόνων ή συμμετοχή σε μια μακροχρόνια πρόκληση — αν και τα μεγάλα «no-buy challenge» είναι δημοφιλή, μπορεί να είναι πολύ ακραία για κάποιους.
Επίσης, τονίζεται πως αν ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη, μια πρόκληση δαπανών θα μπορούσε να προκαλέσει άγχος και να επιβαρύνει την ψυχική υγεία.
Ενώ υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που μπορεί να επωφεληθούν από αυτή την πρόκληση, οι ίδιοι κανόνες δαπανών δεν θα λειτουργήσουν για όλους, είπε η Oisamoje.
Μερικοί άνθρωποι μπορεί να επιλέξουν τις «μικρές αγορές», πράγμα που σημαίνει ότι ο μη απαραίτητος προϋπολογισμός τους είναι σημαντικά περιορισμένος.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, εάν έχετε ένα συγκεκριμένο τομέα με πρόβλημα όσον αφορά τις δαπάνες, όπως προϊόντα ομορφιάς ή ρούχα, μπορείτε να πείτε «δεν αγοράζω» μόνο για αυτήν την κατηγορία. Αρχικά, κοιτάξτε τι ξοδεύετε σε μηνιαία ή ετήσια βάση σε αυτήν την κατηγορία και, στη συνέχεια, βάλτε σαφείς κανόνες που εξακολουθούν -ωστόσο- να επιτρέπουν κάποια ελευθερία.
Μια ακραία πρόκληση περικοπής δαπανών μπορεί να μοιάζει με μια γρήγορη δίαιτα: εάν γίνει λάθος, είτε θα παραβιάσετε τους κανόνες είτε θα ξανακυλίσετε σε παλιές συνήθειες ή και τα δύο.
Μπορεί να είναι πιο εύκολο να δεσμευτείς σε μια σύντομη και ακραία πρόκληση παρά σε μια μακροπρόθεσμη αλλαγή, αλλά η μακροπρόθεσμη αλλαγή είναι αυτή που θα κάνει τη μεγαλύτερη διαφορά, ανέφερε η Moorhouse.
Latest News
Οι Τζεφ Μπέζος και OpenAI επενδύουν στην startup Physical Intelligence
Η αποτίμηση της startup Physical Intelligence που δραστηριοποιείται στο χώρο της ρομποτικής και στηρίχθηκε από τον Τζεφ Μπέζος φτάνει στα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια
Ανάσα στην Boeing - Τέλος στην απεργία μετά από επτά εβδομάδες
Οι εργαζόμενοι στην Boeing συμφώνησαν σε μισθολογικές αυξήσεις που θα φτάσουν το 38% σε ορίζοντα τεσσάρων ετών
Σε αναζήτηση «σωτήρα» η TGI Friday's - Οι συνομιλίες με πιθανούς αγοραστές
Η TGI Friday's είναι η πιο πρόσφατη περίπτωση casual εστιατορίων που αναζητά δικαστική προστασία από τους πιστωτές
Γιατί οι νέοι εγκαταλείπουν Nike και Lululemon
Οι νέοι είναι ευμετάβλητοι καταναλωτές, αλλά η μεταστροφή προτιμήσεων μπορεί να είναι καταστροφική για τους λιανοπωλητές
Η «ντροπή της πολυτέλειας» στην Κίνα και το άδειο megastore της Louis Vuitton στο Πεκίνο
Εταιρείες όπως η Louis Vuitton και η Kering διοχέτευσαν δισ. δολ. στην Κίνα για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας