«Ιστορική ημέρα για την Κρήτη» χαρακτήρισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, την «επίσημη» έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, στο πρώτο μεγάλο εργοτάξιο του οδικού άξονα.
Ο κ. Καραμανλής, τόνισε ότι το όμορφο νησί της Κρήτης «γυρίζει σελίδα», αφού μετά από πολλές δεκαετίες, το πρώτο εργοτάξιο του ΒΟΑΚ είναι γεγονός. Μάλιστα, είπε πως «το πρώτο κομμάτι έργο, “Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος” θα είναι έτοιμο μετά από 3 χρόνια, χρηματοδοτούμενο εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης».
Στην εκδήλωση για την παρουσίαση του Αναπτυξιακού Προγράμματος της Κρήτης, στο Δημαρχείο Ηρακλείου, ο υπουργός επισήμανε τις μεγάλες προσπάθειες που έχει καταβάλλει προσωπικά ο Πρωθυπουργός, ώστε το έργο να ξεκινήσει σε μόλις 22 μήνες.
«Νομίζω κύριε Πρόεδρε ότι εδώ βρίσκει απόλυτη εφαρμογή η φράση που συνηθίζετε να λέτε: “Το είπαμε, το κάναμε”. Γιατί όπως ακριβώς το είπαμε ενώπιον των πολιτών της Κρήτης το καλοκαίρι του 21, έτσι ακριβώς το κάναμε, τηρώντας τις δεσμεύσεις μας στο ακέραιο».
Μητσοτάκης: Στην Κρήτη ο πρωθυπουργός – Επίσκεψη στα εργοτάξια σε ΒΟΑΚ και Καστέλλι
«Σύγκρουση» δύο κόσμων
Μάλιστα, ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι σήμερα «βλέπουμε να συγκρούονται δύο κόσμοι. Από τη μια η κυβέρνηση Μητσοτάκη, που μιλάει με το έργο της και από την άλλη, δυστυχώς, ο κ. Τσίπρας που μιλάει με τόνους δημαγωγίας και τοξικότητας».
Αναφερόμενος, ειδικότερα στον ΒΟΑΚ, επισήμανε ότι το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ, Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος, μήκους 22 χλμ., έχει πάρει πλέον τον δρόμο της υλοποίησης, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22 χλμ. υλοποιείται με ΣΔΙΤ, κόστους 290 εκατ. ευρώ, με τα 90 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ακολουθεί σύντομα η διαγωνιστική διαδικασία για το μεγαλύτερο τμήμα του έργου, το Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157 χλμ. Θα πραγματοποιηθεί με Σύμβαση Παραχώρησης, προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ.
Η β’ φάση του διαγωνισμού
Όπως τόνισε, ήδη, βρισκόμαστε στη Β’ Φάση του διαγωνισμού και προχωράει χωρίς παρεκκλίσεις. «Όλα αυτά μπορέσαμε να τα υλοποιήσουμε γιατί εξασφαλίσαμε τρεις προϋποθέσεις: Τη χάραξη, τη χρηματοδότηση και το Χρονοδιάγραμμα. Σταθερός μας στόχος παραμένει να έχουμε εργοτάξια σε όλα τα τμήματα του ΒΟΑΚ, ως τις αρχές του 2024».
Επίσης, όπως σημείωσε προχωρά και η μελετητική ωριμότητα τόσο για το τμήμα Κίσσαμος- Χανιά, όσο και για το τμήμα Άγιος Νικόλαος- Σητεία, ώστε να πάρουν και αυτά το δρόμο της υλοποίησης.
«Ένα μεγάλο όνειρο λοιπόν – που κάποιοι μπορεί να το θεωρούσαν όνειρο θερινής νυκτός – γίνεται πραγματικότητα. Και γίνεται πραγματικότητα, όχι μόνο γιατί ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι Κρητικός, με βαθιά αγάπη για τον τόπο της καταγωγής του και ασχολήθηκε ο ίδιος προσωπικά για να δοθούν λύσεις σε κάθε σύνθετο πρόβλημα». Αλλά γιατί η Κρήτη το αξίζει. Οι Κρητικοί αξίζουν έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, αξίζουν καλύτερη οδική ασφάλεια, αξίζουν το άλμα ανάπτυξης που ο νέος αυτός οδικός άξονας θα φέρει στον τόπο τους. Ο ΒΟΑΚ, λοιπόν, θα είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευάζεται σε επίπεδο ΕΕ», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι
Ο κ. Καραμανλής, αναφέρθηκε όμως και σε ένα ακόμη εμβληματικό έργο για την Κρήτη, αυτό του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, επισημαίνοντας πως «οι Κρητικοί αξίζουν ένα μεγάλο και σύγχρονο αεροδρόμιο, αντίστοιχο του τουριστικού ενδιαφέροντος που προσελκύει το νησί».
Για το συγκεκριμένο έργο, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι παρά τις πολλές εξωγενείς δυσκολίες που έφερε η πανδημία και η ρώσικη εισβολή στην Ουκρανία, το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, προχωράει με ταχύτατους ρυθμούς.
«Σήμερα, όπως διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι κατά την επίσκεψή μας με τον Πρωθυπουργό στα εργοτάξια στο Καστέλι, οι εργασίες έχουν φτάσει ήδη στο 20% του συνολικού αντικειμένου. Και όχι μόνο αυτό. Με την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση που περάσαμε από τη Βουλή, ο νέος διεθνής αερολιμένας Ηρακλείου θα είναι κατά 32% μεγαλύτερος από την αρχική πρόβλεψη».
Και όπως τόνισε «Αυτό σημαίνει ότι το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι θα είναι το πιο μεγάλο και το πιο σύγχρονο της Μεσογείου. Ένας πραγματικός Περιφερειακός Αεροπορικός Κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ικανός να εξυπηρετεί σε βάθος 25ετίας μέχρι 15 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο. Σκεφτείτε τη δυναμική που θα προσδώσει στην Κρήτη μια τέτοια σημαντική πύλη εισόδου – εξόδου. Σκεφτείτε τις συνολικές προοπτικές που ανοίγονται μπροστά και το ρόλο που θα διαδραματίσει όχι μόνο στην ανάπτυξη του νησιού, αλλά και στην εθνική μας οικονομία συνολικά».
Στην Κρήτη υλοποιούνται έργα άνω των 3,5 δισ. ευρώ
Ο Υπουργός Υποδομών, αναφέρθηκε όμως και στο συνολικό πρόγραμμα έργων που υλοποιούνται σήμερα στην Κρήτη, αφού μέσα σε 3,5 χρόνια γίνονται πράγματα που συζητούνται πάνω από 30 χρόνια. «Και δεν είναι υπερβολή. Είναι πραγματικότητα. Μόνο από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών – βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη στην Κρήτη, έργα ύψους άνω των 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ.
«Η Κρήτη συνεισφέρει περίπου το 5% της εγχώριας Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, δηλαδή περισσότερο από άλλες, πολύ μεγαλύτερες σε έκταση Περιφέρειες. Σε αντιδιαστολή όμως με το μέγεθος της ανάπτυξής της, είναι γεγονός ότι τα προηγούμενα χρόνια έμεινε πίσω σε πολύ βασικά έργα υποδομών. Δεν πήρε αυτά που της αναλογούσαν. Αυτό ήρθε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να το αλλάξει. Ήρθε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να αποκαταστήσει επιτέλους αυτή την αδικία απέναντι στην Κρήτη και τους Κρητικούς και μέσα σε τριάμισι χρόνια να κάνει όσα δεν έγιναν σε τριάντα. Ίσως ακούγεται υπερβολή, όμως δεν είναι» κατέληξε ο κ. Καραμανλής, επισημαίνοντας ότι υλοποιείται «μια πραγματικά τεράστια επένδυση σε υποδομές, που όμοια της δεν έχει υπάρξει ποτέ έως σήμερα στο νησί».
Στη συνέχεια, τόνισε ότι όλα τα έργα είναι στοχευμένα και αποτέλεσμα προσεκτικού σχεδιασμού, για να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής όλων, αλλά και πρωτίστως για να ενισχύσουν και να αναδείξουν ακόμη περισσότερο τους δύο πυλώνες ανάπτυξης του νησιού: τον τουρισμό και τον πρωτογενή τομέα.
Έργα νέας γενιάς σε εξέλιξη
Αλλά δεν είναι μόνο οι νέοι οδικοί άξονες και το αεροδρόμιο Καστελίου που υλοποιούνται στην Κρήτη. Υπάρχει και ένα δεύτερο πακέτο κρίσιμων υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη στο νησί, τα λεγόμενα έργα «νέας γενιάς».
Συγκεκριμένα, όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, πρόκειται για ένα μεγάλο πρόγραμμα υδραυλικών έργων τα οποία θα δώσουν οριστική λύση στα κρίσιμα ζητήματα της υδροδότησης και κυρίως της άρδευσης εκατοντάδων χιλιάδων στρεμμάτων καλλιεργήσιμων εκτάσεων και θα συμβάλλουν στη συνολική ορθή διαχείριση των υδάτινων πόρων του νησιού.
Πρόκειται για:
Το Φράγμα Ταυρωνίτη, το Φράγμα Πλατύ, το νέο αγωγό μεταφοράς νερού Μύρτου, συμπληρωματικά έργα ταμιευτήρα Μπραμιανού, αντιπλημμυρικά έργα Γρα Λυγιάς και Φράγματος Μύρτου, Αρδευτικό Δίκτυο Αγίου Γεωργίου Λασιθίου.
«Γιατί είναι σημαντικό, η Κρήτη να συνεχίσει να εξελίσσει τη δυναμική της στον πρωτογενή τομέα. Ασφαλώς και πρέπει να στηριχτεί και ο τουρισμός -και αυτό κάνουμε – όμως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μετατραπεί σε μονοκαλλιέργεια. Το αντίθετο. Με αυτό το πρόγραμμα έργων η αγροτική παραγωγή της Κρήτης εκσυγχρονίζεται, γίνεται πιο ανταγωνιστική – αφού τα παραγωγικά κόστη μειώνονται σημαντικά – και βέβαια πιο βιώσιμη», είπε ο υπουργός.
Ο κ. Καραμανλής, επίσης, τόνισε με έμφαση ότι «Αυτά είναι τα έργα που εφαρμόζουν στην πράξη την περιφερειακή ανάπτυξη και το όραμα που έχουμε για την Κρήτη των επόμενων δεκαετιών. Μια Κρήτη που θα καταφέρει να αναδείξει τα δυνατά της σημεία σε όλο τους το εύρος, με τρόπο ισόρροπο και δίκαιο για όλους. Με περισσότερες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Με καλύτερες προοπτικές και πιο πολλές ευκαιρίες για τη νέα γενιά».
Συνοψίζοντας, ο κ. Καραμανλής τα έργα που υλοποιούνται στην Κρήτη τόνισε ότι είναι έργα που ο τόπος τα περίμενε χρόνια: «Τα περίμενε και τα άξιζε! Λύνουν προβλήματα δεκαετιών. Αναβαθμίζουν ουσιαστικά την ποιότητα ζωής στην Κρήτη. Και τη βάζουν με σιγουριά στο δρόμο της βιώσιμης ανάπτυξης. Που βασίζεται ταυτόχρονα στον τουρισμό και στον πρωτογενή τομέα. Κύριε Πρόεδρε, το ζητήσατε, το επιμεληθήκατε προσωπικά και το κάνουμε. Αλλάζουμε την Κρήτη! Και είμαι βέβαιος ότι οι Κρητικοί το εκτιμούν και το αναγνωρίζουν», κατέληξε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Γιώργος Καραγιάννης: Υλοποιούμε ένα μεγάλο σχέδιο ανάπτυξης για την Κρήτη
Ο ΒΟΑΚ ένα όνειρο δεκαετιών για την Κρήτη έχει πάρει σάρκα και οστά. Σήμερα είδατε στημένα εργοτάξια στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ενώ και οι υπόλοιποι διαγωνισμοί είναι λίγο πριν την ολοκλήρωσή τους, ανέφερε στην παρέμβαση του ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης, στην παρουσίαση του Αναπτυξιακού Προγράμματος Κρήτης.
Αναλυτικά η παρέμβαση του Υφυπουργού Υποδομών:
«Πριν από περίπου τρία χρόνια υποσχεθήκαμε συγκεκριμένα πράγματα στην Κρήτη και στους Κρητικούς. Είπαμε τότε σε όλους τους φορείς, στον Περιφερειάρχη τον Σταύρο Αρναουτάκη, με τον οποίο έχουμε και μια πολύ καλή συνεργασία και μια ειλικρινή σχέση, όπως και σε όλους τους Δημάρχους, πως θέλουμε να μας κρίνετε στο τέλος της θητείας μας για όσα θα κάνουμε και όχι για όσα υποσχεθήκαμε.
Ο ΒΟΑΚ ένα όνειρο δεκαετιών για την Κρήτη έχει πάρει σάρκα και οστά. Σήμερα είδατε στημένα εργοτάξια στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ενώ και οι υπόλοιποι διαγωνισμοί είναι λίγο πριν την ολοκλήρωσή τους, αφού στο μεν μεγάλο έργο Χανιά – Ηράκλειο θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές εντός Μαρτίου και στο ΣΔΙΤ, Χερσόνησος – Νεάπολη είμαστε ένα βήμα πριν την υπογραφή της σύμβασης.
Η εντολή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν ένας ενοποιημένος ΒΟΑΚ από τη Σητεία μέχρι τον Κίσσαμο Χανίων και με τις παρακάμψεις των πόλεων. Οι χρόνοι που έτρεξαν τα έργα δεν έχουν υπάρξει ποτέ ξανά στο Ελληνικό Δημόσιο. Όπως βέβαια δεν έχει υπάρξει ξανά και όλος ο σχεδιασμός για την Κρήτη.
Το Καστέλι είναι ένα έργο τεράστιας σημασίας όχι μόνο για το νησί, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα, αφού θα είναι το δεύτερο μεγαλύτερο Διεθνές αεροδρόμιο στην Ελλάδα, μετά το Ελευθέριος Βενιζέλος.
Με τη συμφωνία που κυρώσαμε πριν από μερικές εβδομάδες στη Βουλή, θα κατασκευάσουμε ένα αεροδρόμιο περίπου κατά 32% μεγαλύτερο, υλοποιώντας στην πράξη την στρατηγική και πολιτική μας απόφαση, να μετατραπεί όντως σε ένα μεγάλο διαμετακομιστικό hub υπερτοπικής εμβέλειας, ενώ θα αποτελέσει το πρώτο πραγματικά Πράσινο Αεροδρόμιο στη χώρα.
Προχωρήσαμε ακόμα και μια σειρά έργων οδικής ασφάλειας και άρσης αντικατολισθητικών φαινομένων κατά μήκος του υπάρχοντος ΒΟΑΚ ώστε να αντιμετωπίσουμε άμεσα το ζήτημα των πολλών και συχνά θανατηφόρων τροχαίων. Τα έργα αυτά στο μεγαλύτερο μέρος τους έχουν ήδη ολοκληρωθεί.
Συνολικά, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει συμπεριλάβει στο σχεδιασμό του και υλοποιεί 30 έργα στην Κρήτη άνω των 3,6 δισ. ευρώ. Και ό, τι έχουμε βάλει στον προγραμματισμός μας υλοποιείται ή βρίσκεται σε φάση υλοποίησης σε ποσοστό 95%. Τα έργα αυτά θα συνεισφέρουν περισσότερες από 40.000 θέσεις εργασίας κατ’ έτος, έμμεσες και άμεσες.
Πλέον, ο καθένας καταλαβαίνει πως στην Κρήτη, μέσα σε μια κυβερνητική θητεία έχουν γίνει όσα δεν είχαν γίνει για χρόνια. Με σχέδιο και στρατηγική υλοποιούμε ένα μεγάλο σχέδιο ανάπτυξης του νησιού. Ένα σχέδιο, που όμοιό του δεν έχει ξαναδεί το νησί».
Latest News
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ
ΤΑΙΠΕΔ-ΟΑΚΑ: Υπογραφή σύμβασης 5,5 εκατ. ευρώ
Αφορά την αποκατάσταση των δύο εισόδων του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ) - Τι είπε ο Γιάννης Βρούτσης
Προχωρούν οι επεκτάσεις του Μετρό - Οι μελέτες και οι τροποποιήσεις
Έχουν μελετηθεί επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα