Η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης και η έλλειψη επαρκούς αριθμού εμπορευμάτων για αποστολή, κυρίως από την Κίνα, έχουν δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως. Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Drewry, οι εταιρείες που διαχειρίζονται containerships παίρνουν την απόφαση να παρακάμψουν λιμάνια, επειδή δεν υπάρχει αρκετό φορτίο για να παραλάβουν ή φοβούνται καθυστερήσεις.
Οπως τονίζεται, η ασθενέστερη διεθνής ζήτηση για αγαθά από την Κίνα, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα παγκοσμίως, έχει οδηγήσει σε αύξηση των ακυρώσεων δρομολογίων στα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, βάζοντας φρένο στην πολυπόθητη οικονομική ώθηση του «γίγαντα» της Ανατολής μετά τον τερματισμό των πολιτικών «zero – Covid». Μάλιστα, οι μεγάλες βιομηχανίες της περιοχής επισημαίνουν την αύξηση των «κενών δρομολογίων», όπου οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν τα λιμάνια εξαιτίας του μικρού όγκου εμπορευμάτων.
Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships
Αναλυτές του κλάδου σημειώνουν πως οι ακυρώσεις δρομολογίων δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο και έχει παρατηρηθεί πως αυξάνονται κατά τη διάρκεια της κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Ωστόσο, η Drewry αναφέρει ότι φέτος το ποσοστό είναι «εξαιρετικά αυξημένο» λόγω της πτώσης της ζήτησης στη Δύση. Στο πλαίσιο αυτό, αποκαλύπτει πως οι εξαγωγές της Κίνας μειώθηκαν για τρεις συνεχόμενους μήνες, αποδυναμώνοντας έναν βασικό πυλώνα ανάπτυξης για τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Οπως φαίνεται στα επιμέρους στοιχεία, το ποσοστό ακύρωσης δρομολογίων για πλοία που ταξιδεύουν από την Ασία μέσω του Ειρηνικού προς τα ανατολικά ή προς την Ευρώπη θα φτάσει το 31% τις επόμενες εβδομάδες, σε σύγκριση με το 23% την ίδια περίοδο πέρυσι και το 16% το 2021.
Πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού
Εκτός από την αδύναμη καταναλωτική ζήτηση, είναι γεγονός πως υπάρχει μικρότερη αποστολή εμπορευμάτων εξαιτίας των δεκάδων εκατ. κρουσμάτων Covid-19 τον περασμένο μήνα που ενίσχυσαν την πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού της χώρας, οδηγώντας σε ελλείψεις προσωπικού και κλείσιμο εργοστασίων.
«Καθώς ο ιός εξαπλώθηκε παντού στην Κίνα, χτυπήθηκε η ναυτιλιακή αγορά, είναι ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα από τη χειρότερη πρόβλεψή μου», δήλωσε ο Mark Young, διευθύνων σύμβουλος της Asia Maritime Pacific με έδρα τη Σαγκάη, η οποία διαθέτει δεκάδες containerships. «Πλέον, η αγορά έχει πολύ περισσότερα πλοία αλλά λιγότερα φορτία προς αποστολή, σε σύγκριση με το κύμα πανδημίας του 2020», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων eeSea, τα πράγματα έχουν αλλάξει. Μπορεί την τελευταία τριετία – όπως τονίστηκε – η τεράστια κινεζική «μηχανή» να αντεπεξήλθε σε σημαντικό βαθμό, αυξάνοντας τις εξαγωγές. Ομως, αυτό συνέβη γιατί η ζήτηση για αγαθά εκτινάχθηκε στα ύψη. Ο Simon Sundboell, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της eeSea, επεσήμανε ότι η φύση των προβλημάτων έχει πλέον αλλάξει και ζούμε το σενάριο με διαταραχές και ασθενέστερη ζήτηση.
Χαρακτηριστική είναι και η μαρτυρία από μια γνωστή κατασκευάστρια εταιρεία με έδρα τη Σαγκάη, με το στέλεχος να επισημαίνει ότι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες «απλώς δεν έρχονται στα λιμάνια επειδή δεν υπάρχει αρκετός όγκος εμπορευμάτων». Παράλληλα, η πτώση της ζήτησης «έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται ο αριθμός των πλοίων σε κυκλοφορία».
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της Cargill Ocean Transportation, Jan Dieleman, τόνισε ότι το ξέσπασμα του κορωνοϊού συνέβαλε στην αύξηση των πλοίων που πλέουν κενά φορτίου. Οπως είπε, η εταιρεία του μείωσε τις αποστολές άνθρακα στην Κίνα τους τελευταίους μήνες, εν μέρει λόγω των αλλαγών στη ζήτηση.
Την αύξηση των «κενών» δρομολογίων παγκοσμίως επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Drewry, με τον δανέζικο «γίγαντα» μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Maersk να προβλέπει ότι η αστάθεια θα συνεχιστεί.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου