Κλήσεις στο σταθερό ή στο κινητό τηλέφωνο όπου άγνωστοι σας καλούν, ακόμα και σε ακατάλληλες ώρες, να αλλάξετε πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεφωνίας ή φυσικού αερίου, που σας προτρέπουν να επενδύσετε σε χρηματοοικονομικά προϊόντα με μεγάλες αποδόσεις ή ακόμα και να παρακολουθήσετε την ομιλία ενός βουλευτή της περιοχής σας αποτελούν σήμερα τον μεγαλύτερο όγκο των αποκαλούμενων «ενοχλητικών κλήσεων».
Από την άλλη, υπάρχουν και οι κλήσεις από τις εισπρακτικές εταιρείες, κατά τις οποίες υπάλληλοί τους σας καλούν όλες τις ώρες και γίνονται ιδιαίτερα επίμονοι και ενοχλητικοί ή οι κακόβουλες φάρσες που γίνονται πάντα με απόκρυψη και συνήθως προέρχονται από κάποιον γνωστό.
Smartphones: Η παντοδυναμία τους στον «έξυπνο» κόσμο που δημιουργείται
Ωστόσο, ιδιαίτερα επικίνδυνες είναι οι κλήσεις που υποκρύπτουν απάτη και γίνονται από call centers του εξωτερικού, με στόχο να χρεώσουν τον αριθμό του τηλεφώνου σας με υπέρογκα ποσά.
Παρά την εναρμόνιση της χώρας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία (GDPR κ.λπ.) για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, όπως αναφέρουν νομικοί και εκπρόσωποι των τηλεπικοινωνιακών παροχών, το φαινόμενο των «ενοχλητικών κλήσεων» όχι μόνο δεν έχει εκλείψει, αλλά έχει εξελιχθεί σε «επιστήμη» που διαπερνά τη νόμιμη γραμμή άμυνας των πολιτών.
Το «μητρώο 11»
Τελικά, υπάρχει λύση για την προστασία των πολιτών έναντι των ανεπιθύμητων – ενοχλητικών κλήσεων; «Η ένταξη στο μητρώο του άρθρου 11 του νόμου 3471/2006 αποτελεί μονόδρομο ώστε να πάψει ένας πολίτης να δέχεται ανεπιθύμητες – διαφημιστικές ή προωθητικές – κλήσεις στο σταθερό ή στο κινητό τηλέφωνο. Εάν κάποιος δεν ενταχθεί στο συγκεκριμένο μητρώο, μέσω της αυτοματοποιημένης διαδικασίας που ακολουθούν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών, οι κλήσεις για διαφημιστικούς – προωθητικούς σκοπούς βρίσκονται σε γκρίζα ζώνη» λέει ο δικηγόρος Χρήστος Τσιαμάκης.
Το «μητρώο 11» είναι μια λίστα την οποία οφείλει να τηρεί κάθε πάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, με τα στοιχεία των συνδρομητών του που έχουν ζητήσει να μη δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς.
Πρακτικά, για να εγγραφεί κάποιος στο «μητρώο 11», θα πρέπει να απευθυνθεί στην εταιρεία με την οποία συνεργάζεται (Vodafone, Cosmote, NOVA κ.λπ.).
Οι εταιρείες προώθησης προϊόντων που συμμορφώνονται με τη νομοθεσία, λένε οι νομικοί, ακολουθούν μια συγκεκριμένη διαδικασία κατά τη διαμόρφωση της τελικής λίστας τηλεφωνικών αριθμών, στους οποίους πρόκειται να πραγματοποιηθούν κλήσεις για λογαριασμό του εντολέα τους (π.χ. ενεργειακός ή τηλεπικοινωνιακός πάροχος).
Εξαιρούν δηλαδή, πρώτα, με τη χρήση ειδικού λογισμικού τους τηλεφωνικούς αριθμούς στους οποίους δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθούν κλήσεις.
Οι εταιρείες που παραβαίνουν τον νόμο βρίσκονται αντιμέτωπες με την επιβολή διοικητικών προστίμων από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αλλά και με μηνύσεις – αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων.
Η διαδικασία
Το μητρώο του άρθρου 11 τηρούν υποχρεωτικά οι πάροχοι ηλεκτρονικών υπηρεσιών (π.χ. Cosmote, Vodafone, NOVA), καταγράφοντας τα στοιχεία των συνδρομητών τους που έχουν ζητήσει να μη δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις για κάθε είδους διαφημιστικούς – προωθητικούς σκοπούς.
Η διαδικασία είναι η εξής: Οι πελάτες μπορούν να καταθέσουν αίτηση σε υποκατάστημα του παρόχου τους, να καλέσουν στον ειδικό πενταψήφιο αριθμό τηλεφωνικής εξυπηρέτησης (π.χ. 13888 για την Cosmote, 13830 για τη Vodafone) ή να αποστείλουν email, ακολουθώντας τις οδηγίες για το μητρώο άρθρου 11 που περιγράφονται στην ιστοσελίδα της εταιρείας τηλεπικοινωνίας που ανήκουν. Για να ολοκληρωθεί το αίτημα εγγραφής (ή και διαγραφής) στο μητρώο απαιτούνται 30 ημέρες.
Πάντως, η ένταξη στο μητρώο αυτό δεν προσφέρει καμία προστασία από εταιρείες και call centers που βρίσκονται ή εμφανίζονται να βρίσκονται στο εξωτερικό.
Απόκρυψη αριθμού
Ακόμα, ο συνδρομητής μπορεί να ζητήσει από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία ανήκει να μη δέχεται κλήσεις με απόκρυψη αριθμού. Ετσι όταν κάποιος τον καλεί με απόκρυψη αριθμού, θα του δείχνει ότι ο αριθμός του είναι κατειλημμένος.
Σε περίπτωση που κάποιος συνδρομητής, παρότι είναι εγγεγραμμένος στο μητρώο του άρθρου 11, εξακολουθεί να δέχεται ενοχλητικές κλήσεις με απόκρυψη, μπορεί να κάνει αίτηση στον πάροχό του για εξουδετέρωση της απόκρυψης του καλούντος για περιορισμένο χρονικό διάστημα, με σκοπό να εντοπιστούν οι ενοχλητικές ή κακόβουλες κλήσεις.
Σε αυτή την περίπτωση, όταν σας καλεί κάποιος με απόκρυψη αριθμού, θα ακούει ηχογραφημένο μήνυμα μέσω του οποίου θα ενημερώνεται ότι η απόκρυψή του έχει εξουδετερωθεί. Ετσι μπορείτε να μάθετε ποιος αριθμός σας καλεί με απόκρυψη και στη συνέχεια να εντοπιστεί το άτομο που κάνει τις ενοχλητικές κλήσεις και να προχωρήσετε σε έγκληση αυτού που σας ενοχλεί.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Εκστρατεία κυβερνοεπιθέσεων στο Telegram με στόχο χρήστες fintech
Το κακόβουλο αυτό λογισμικό έχει σχεδιαστεί για να κλέβει ευαίσθητα δεδομένα, όπως κωδικούς πρόσβασης, και να αποκτά τον έλεγχο των συσκευών των χρηστών για σκοπούς κατασκοπείας
Εκτόξευση δαπανών 21% σχετικά με την AI στην Ευρώπη το 2025 προβλέπει η Gartner
Η Gartner εκτιμά ότι οι δαπάνες για υπηρεσίες πληροφορικής που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη στην Ευρώπη θα αυξηθούν από 78 δισ. δολάρια το 2024 σε 94 δισ. δολάρια το 2025
Εντός του 2025 η πλατφόρμα SmartThings της Samsung επεκτείνεται στις Β2Β λύσεις
Το ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο των επιχειρησιακών της λύσεων παρουσίασε η Samsung Electronics Hellas
Η Apple θέλει να ακολουθήσει την Meta στην αγορά των έξυπνων γυαλιών
Μια εσωτερική μελέτη βρίσκεται σε εξέλιξη για τη συλλογή σχολίων από υπαλλήλους της Apple σχετικά με τα έξυπνα γυαλιά
Το νέο made-in-China λογισμικό που κοντράρει Apple και Google
Η Κίνα θέλει να γίνει τεχνολογικά αυτάρκης σε όλα και η Huawei φαίνεται να αναλαμβάνει το λογισμικό των smartphone
Η καλύτερη επίδοση γ' τριμήνου για την αγορά smartphone από το 2021 - Έρευνα της Canalys
Η Samsung πρωτοστατεί στην παγκόσμια αγορά smartphone το γ' τρίμηνο του 2024 με την Apple να καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση σε μερίδια αγοράς
«Ράλι» 14% στις μετοχές της Tesla μετά τα αποτελέσματα των αμερικανικών εκλογών
Η άνοδος της Tesla οφείλεται στο ότι ο Ίλον Μασκ, ως υποστηρικτής του Ντόναλντ Τραμπ, θα επωφεληθεί από την διαφαινόμενη επανεκλογή του
«Φλερτάρει» με το Χρηματιστήριο η Cosmos Business Systems - Στοχεύει σε έργα 500 εκατ.
O κ. Δάφνης, πρόεδρος του ομίλου Cosmos Business Systems, τοποθέτησε την είσοδο στο ΧΑ χρονικά μετά το 2025 έχοντας στόχο την εξεύρεση κεφαλαίων που θα στηρίξουν την ανάπτυξη της εταιρείας
Με νέα καμπάνα απειλεί η Ευρώπη την Apple - Κλιμακώνεται η σύγκρουση
H Apple καλείται από την Κομισιόν να συμμορφωθεί με τους κανόνες που έχουν επιβληθεί, ειδάλλως θα μπει σε νέες περιπέτειες
Πώς να προστατευθείτε από απειλές μέσω κινητών τηλεφώνων
Παιχνίδια, εφαρμογές, ιστοσελίδες... τα πάντα μπορούν να γίνουν αντικείμενο εκμετάλλευσης. Πώς να προστατέψετε την οικογένειά σας από απειλές μέσω κινητών τηλεφώνων