Μπορεί, σύμφωνα με έρευνες, η μείωση στην κατανάλωση κρέατος να έχει θετικές επιπτώσεις στην υγεία, το περιβάλλον και το κλίμα, ωστόσο στις αναπτυγμένες χώρες όπως η Ευρώπη, η Βόρεια Αμερική και η Αυστραλία, κάθε πολίτης ήθελε για τον εαυτό του περίπου 80 κιλά το χρόνο.
Πλέον, φαίνεται να παρατηρείται μια μεγάλη αλλαγή. Όχι, δεν στέφονται όλοι στη χορτοφαγία, όμως -όπως αναφέρει το Bloomberg, οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο έχουν μειώσει την κατανάλωση κρέατος από τότε που ξεκίνησε η πανδημία. Το 2022 ήρθε η πτώση της ζήτησης για βόειο κρέας, και ακόμη και όταν ο πληθωρισμός μειώνεται, όλα τα σημάδια δείχνουν συνεχείς πιέσεις φέτος, ιδιαίτερα σε ορισμένα από τα πιο «σαρκοφάγα» έθνη του κόσμου.
Είδος πολυτελείας πλέον το σουβλάκι – Πόσο αυξήθηκε η τιμή του από πέρυσι
Δεν είναι ασυνήθιστο να μειώνεται η αγορά κρέατος κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης. Συγκεκριμένα, η ζήτηση μειώνεται με ταχύτερους ρυθμούς σε πολλές χώρες όπου το βόειο κρέας ήταν παραδοσιακά η πρωτεΐνη επιλογής. Στη Βραζιλία, η κατανάλωση βρισκόταν σε τροχιά για ιστορικό χαμηλό το 2022. Οι αγοραστές των ΗΠΑ μείωσαν τις αγορές τους πάνω από 4% τον περασμένο χρόνο, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ, ενώ οι πωλήσεις ψητού βοείου κρέατος, αλλά και οι μπριζόλες στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν πέσει κατακόρυφα.
Tο παράδειγμα της Αργεντινής
Ίσως κανένα μέρος δεν καταγράφει την τάση καλύτερα από την Αργεντινή. Το μπάρμπεκιου της Αργεντινής, ή το asado, όπως το αποκαλούν οι ντόπιοι, είναι τόσο συνυφασμένο με τη χώρα που η κατανάλωση έχει αποδειχθεί ανθεκτική ακόμη και σε μερικές από τις χειρότερες υφέσεις. Οι πρόσφατες αυξανόμενες τιμές στη χώρα, που εδώ και πολύ καιρό κρατάει τα παγκόσμια σκήπτρα κατανάλωσης βοδινού κρέατος, αναγκάζουν τους πολίτες να στραφούν στο κοτόπουλο, το οποίο τώρα διεκδικεί τον τίτλο της καλύτερης πρωτεΐνης της χώρας.
Ο Omar Anibal Sosa, ένας 41χρονος πατέρας τριών παιδιών που ζει στο Μπουένος Άιρες, θυμάται με νοσταλγία το τελευταίο του asado – πριν από περισσότερο από ένα μήνα, χρόνος που μοιάζει σαν αιωνιότητα στην Αργεντινή. Πλέον, αγοράζει μοσχάρι ζητώντας από τον κρεοπώλη να του κόψει μια άπαχη μπριζόλα, αντί να παραγγείλει με το κιλό ως συνήθως.
«Συνήθιζα να ανάβω την ψησταριά κάθε Σαββατοκύριακο», λέει ο Sosa, ο οποίος εργάζεται ως οδηγός ντελίβερι. «Σήμερα, το μπάρμπεκιου είναι πολυτέλεια», πρόσθεσε.
Πού αναμένεται μεγάλη πτώση
Για το 2023, το υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ προβλέπει ότι η κατανάλωση θα παραμείνει περίπου η ίδια παγκοσμίως. Ωστόσο, υπάρχει έντονη πτώση σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες αγορές βοείου κρέατος. Στην Αργεντινή, το Bloomberg αναφέρει πως αναμένεται πτώση άνω του 2%, ενώ μείωση σχεδόν 5% αναμένεται και για τις ΗΠΑ.
Η επιβράδυνση της ζήτησης σηματοδοτεί αντίθετους ανέμους για τους μεγαλύτερους παραγωγούς βοείου κρέατος στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της JBS SA και της Tyson Foods Inc. Οι εταιρείες έχουν να αντιμετωπίσουν και ξηρασίες που συρρικνώνουν τα κοπάδια, υψηλότερο κόστος καυσίμων και αυξανόμενη πίεση από τους επενδυτές να παράγουν κρέας με πιο βιώσιμο τρόπο.
Η πίεση στη ζήτηση βοείου κρέατος είναι ευπρόσδεκτη είδηση για τον πλανήτη. Σύμφωνα με ορισμένα πρότυπα, η γεωργία προκαλεί περισσότερες παγκόσμιες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές, εξαιτίας σε μεγάλο βαθμό στην κτηνοτροφία.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι αγορές βοείου κρέατος από παντοπωλεία και εστιατόρια μειώνονται κατά 5,8% από έτος σε έτος, με τις πωλήσεις μπάρμπεκιου να έχουν μειωθεί κατά 22%, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η γεωργική σύμβουλος AHDB.
«Το κρέας είναι κάτι που δέχεται πλήγμα πολύ γρήγορα, ειδικά για καταναλωτές με χαμηλό εισόδημα», δήλωσε ο Rupert Claxton, σύμβουλος στη Gira που μελετά τη βιομηχανία κρέατος για περίπου δύο δεκαετίες.
«Το κόκκινο κρέας έφυγε»
Στις ΗΠΑ, ο Μάικλ Ρόμπερτς, επικεφαλής μάρκετινγκ στον μη κερδοσκοπικό οργανισμό στο Oak Park του Ιλινόις, είδε την πρώην επιχείρησή του ως σύμβουλος να χάνεται κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ η σύντροφός του διαγνώστηκε με καρκίνο στον εγκέφαλο. Καθώς τα εισοδήματά τους μειώθηκαν και οι δαπάνες για την υγειονομική περίθαλψη αυξήθηκαν, ο Roberts και η σύντροφός του μείωσαν την κατανάλωση κρέατος από τέσσερις σε δύο φορές την εβδομάδα.
«Το κόκκινο κρέας έφυγε», είπε ο 57χρονος, που παλεύει με τα χαμηλά επίπεδα σιδήρου. «Πραγματικά δεν μπαίνει πια στο σπίτι. Έχουμε αντικαταστήσει πολλά γεύματα, τα οποία μπορεί να είναι υγιεινά. Είναι κυρίως φασόλια, ρύζι και φακές για την πρωτεΐνη».
Σίγουρα, είναι ακόμα πολύ νωρίς για να πούμε εάν η τάση θα συνεχιστεί παγκοσμίως. Πολλοί οικονομολόγοι εξακολουθούν να αναμένουν ότι η κατανάλωση θα αυξηθεί σε ορισμένα μέρη την επόμενη δεκαετία καθώς οι πληθυσμοί αυξάνονται και οι καταναλωτές στην Ασία και σε άλλες αναδυόμενες αγορές τρώνε περισσότερο βόειο κρέας.
Πίσω στην Αργεντινή, η κατά κεφαλήν κατανάλωση βοείου κρέατος εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 47,2 κιλά το 2022, σύμφωνα με την ομάδα βιομηχανίας βοείου κρέατος Ciccra. Αυτό συγκρίνεται με τον αριθμός ρεκόρ των 68,7 κιλών το 2007.
Αισθάνεται κανείς ότι πάμε σε μια διάλυση της εθνικής ταυτότητας για μια χώρα που παραδοσιακά συναγωνίζεται τη γειτονική Ουρουγουάη για τον τίτλο του πιο «σαρκοφάγου» έθνους στον κόσμο.
Latest News
Οι Βρετανοί ξοδεύουν περισσότερα αυτά τα Χριστουγεννα
Τα πολυκαταστήματα στη Βρετανία σημειώνουν αύξηση των πωλήσεων κατά σχεδόν 7%, ενώ η Visa αναφέρει ότι οι διαδικτυακές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 6,1%
Γιατί αλλάζει μάρκα παγωτού o Βασιλιάς Κάρολος ;
Εντάλματα σε περισσότερες απο 300 εταιρείες χορήγησε ο Βρετανός βασιλιάς, συνεχίζοντας την παράδοση των προμηθευτών του βασιλικού οίκου
ΕΚΤ: Έρχονται πρόστιμα για τις «απείθαρχες» τράπεζες- Τι σχεδιάζει η κεντρική τράπεζα
Η ΕΚΤ από το 2014 έχει ανακοινώσει κατά μέσο όρο περισσότερα από 5.000 εποπτικά μέτρα ετησίως
DW: «Ηγεμών» ή «ασθενής» η Γερμανία στην Ευρώπη;
Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει η Γερμανία, άλλοτε «ατμομηχανή της οικονομίας» στην ΕΕ. Ωστόσο δεν χάνει τον ηγετικό της ρόλο στην Ευρώπη, σημειώνει η DW
Honda - Nissan «έδωσαν τα χέρια» - Στήνουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία
Η νέα οντότητα θα λειτουργεί υπό την ομπρέλα μιας εταιρείας συμμετοχών που θα δημιουργηθεί για τη συγχώνευση Honda - Nissan
Σύννεφα πάνω από την Ευρωζώνη – Μόλις στο 1% ανάπτυξη το 2025
Οι αναλυτές μείωσαν τις προσδοκίες τους για την Ευρωζώνη το 2026 στο 1,2% από 1,4%
Λαγκάρντ: Η ΕΚΤ πλησιάζει στον στόχο για τον πληθωρισμό – Οι αστερίσκοι
Η Κριστίν Λαγκάρντ προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να παρακολουθούν την πορεία των μισθών και των εταιρικών κερδών στην ευρωζώνη
Ολοκληρώνεται ο «γάμος» Honda - Nissan - Σήμερα οι ανακοινώσεις
Η ενοποίηση θα δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο σε πωλήσεις
«Μαύρο» το 2025 για τους επιχειρηματίες στη Γερμανία
Σε χαμηλά πενταετίας υποχωρεί τον Δεκέμβριο ο Δείκτης Επιχειρηματικής Εμπιστοσύνης του Ινστιτούτου IfO. Για «χρόνια ασθένεια της γερμανικής οικονομίας» μιλούν οι ειδικοί
Η συρρίκνωση του αμερικανικού ονείρου - Οι Αμερικανοί δίνουν περισσότερα και παίρνουν λιγότερα [γραφήματα]
Το αμερικανικό όνειρο φαίνεται να φθίνει με το πέρασμα των ετών και οι Αμερικανοί είναι ολοένα και πιο απαισιόδοξοι