
Για «βόμβα» στα θεμέλια των liners κάνουν λόγο διεθνείς αναλυτές με αφορμή τον τερματισμό της συμμαχίας δύο γιγάντων στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Μετά την απόφαση της δανέζικης Maersk της Δανίας και της MSC της οικογένειας Απόντε, με έδρα την Ελβετία, να ακολουθήσουν μεμονωμένες στρατηγικές από τον Ιανουάριο του 2025, η ναυτιλία τακτικών γραμμών αναμένεται να βιώσει ιστορικές αλλαγές τα επόμενα χρόνια.
Πρωταθλήτρια στις αγορές πλοίων η MSC
Σημειώνεται πως η συμμαχία που ονομάστηκε 2M δημιουργήθηκε το 2015, προκειμένου να αντιμετωπίσει την αδύναμη ζήτηση και να διασφαλίσει ανταγωνιστικές και οικονομικά αποδοτικές λειτουργίες στις κύριες ναυτιλιακές διαδρομές από την Ασία προς την Ευρώπη, καθώς και στον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό.
Οι δύο εταιρείες μαζί ελέγχουν τα 2/5 του συνόλου των θαλάσσιων μεταφορών, γεγονός που έδινε στη συμμαχία τόσο τη δύναμη όσο και τη δυνατότητα να προσφέρει στους πελάτες συχνότερες αναχωρήσεις από ό,τι θα μπορούσε να προσφέρει από μόνη της μια liner.
Σε κοινή δήλωσή τους, ο Vincent Clerc, ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της A. P. Moller – Maersk, και ο Soren Toft, Διευθύνων Σύμβουλος της MSC, ανέφεραν χαρακτηριστικά: «Η διακοπή της συμμαχίας 2M ανοίγει το δρόμο και στις δύο εταιρείες να συνεχίσουν να ακολουθούν τις ατομικές τους στρατηγικές».
Σχολιάζοντας την είδηση, σύμφωνα με το splash247, ο Ηρακλής Χαραλαμπίδης, καθηγητής ναυτιλιακής οικονομίας και επιμελητείας στο Πανεπιστήμιο Erasmus του Ρότερνταμ, παρομοίασε την είδηση με μια «βόμβα στα θεμέλια της βιομηχανίας», ενώ και ο υπόλοιπος κλάδος περιμένει για το τι θα συμβεί από εδώ και πέρα.
Νέα μάχη
Το διαζύγιο, που πρόκειται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια, φημολογούνταν εδώ και πολλούς μήνες και πλέον οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες containerships θα μπουν σε μια νέα μάχη για πελάτες.
Αξίζει να σημειωθεί πως την τελευταία διετία, η MSC ανταποκρίθηκε στους αυξανόμενους ναύλους απόρροια των καθυστερήσεων και της συμφόρησης που σχετίζονταν με την πανδημία, πραγματοποιώντας ντεμαράζ νέων παραγγελιών, ενώ η Maersk διατήρησε το μέγεθος του στόλου της ως επί το πλείστον σταθερό.
Όπως τονίζει ο οίκος αναλύσεων Drewry, ενώ η MSC έχει το μέγεθος για να τα πάει καλά μόνη της, η Maersk θα μπορούσε να βρεθεί σε «δύσκολα νερά». Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, υπάρχει επίσης κίνδυνος για την MSC, η οποία σε μία προσπάθεια να «γεμίσει» τα πλοία της θα μπορούσε να επιστρέψει στο παλιό της μερίδιο αγοράς, κάτι που θα μπορούσε να αποσταθεροποιήσει την αγορά.
«H ναυτιλιακή της Δανίας είναι πολύ μεγάλη για να ενταχθεί σε μια υπάρχουσα συμμαχία και πολύ μικρή για να συνεχίσει μόνη της», ανέφερε έκθεση της Drewry, προσθέτοντας: «Σίγουρα φαίνεται ότι το τέλος του 2M ξεκίνησε από την MSC, η οποία φαίνεται καλύτερα εξοπλισμένη για να κινηθεί ανεξάρτητα από ό,τι η Maersk».
Από την πλευρά της, η Maersk πρότεινε ότι θα επιδιώξει συμφωνίες κοινής χρήσης πλοίων για να διασφαλίσει ότι μπορεί να συνεχίσει να παρέχει την ευρεία παγκόσμια γκάμα προσφορών της μετά το 2M.
Πολλοί ειδικοί αναφέρουν ότι η ρυθμιστική πίεση καθώς και ο πιθανός έλεγχος από αντιμονοπωλιακούς φορείς, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόφαση να τερματιστεί η 10ετής συνεργασία της 2M.
Όπως αναφέρουν, αυτό θα αλλάξει τη δυναμική του ανταγωνισμού στις μεγάλες συναλλαγές ανατολής-δύσης για όλους τους μεγάλους παίκτες στην αγορά των containerships και το διαζύγιο θα πρέπει να θεωρηθεί ως η πρώτη σειρά από τα πολλά ντόμινο που αναμένεται να καταρρεύσουν τα επόμενα δύο χρόνια.


Latest News

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα

Υπ. Ναυτιλίας: Η αλήθεια για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοίνωση του παραθέτει τα γεγονότα για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων στην ακτοπλοϊκή γραμμή

Ανησυχία για «νέα Τέμπη στο Αιγαίο»
Σε συναγερμό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσει πρακτικές που παραπέμπουν σε «πειρατεία»