Σχεδόν 4 στις 10 ιστοσελίδες ηλεκτρονικών πωλήσεων περιέχουν τουλάχιστον ένα από τα λεγόμενα «σκοτεινά μοτίβα» (dark patterns), δηλαδή παραπλανητικά μοτίβα σχεδίασης της ιστοσελίδας με στόχο να παρασύρουν ή να παγιδεύσουν τους καταναλωτές σε αγορές που δεν είχαν σκοπό να κάνουν.
Αυτό προκύπτει από τον έλεγχο που πραγματοποίησαν οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών 23 κρατών μελών της ΕΕ, της Νορβηγίας και της Ισλανδίας (Δίκτυο CPC), σε 399 ηλεκτρονικά καταστήματα λιανικής πώλησης προϊόντων, από κλωστοϋφαντουργικά μέχρι ηλεκτρονικά, τα αποτελέσματα του οποίου δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ερευνα: Τα δύο είδη e-shop στην Ελλάδα και οι προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν
Ο έλεγχος επικεντρώθηκε επίσης σε τρεις συγκεκριμένους τύπους πρακτικών χειραγώγησης που είναι συχνά γνωστό ότι ωθούν τους καταναλωτές να κάνουν επιλογές που μπορεί να μην είναι προς το συμφέρον τους, τα λεγόμενα «σκοτεινά μοτίβα». Αυτά περιλαμβάνουν: πλαστά χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης, διεπαφές ιστού που έχουν σχεδιαστεί για να οδηγούν τους καταναλωτές σε αγορές, συνδρομές ή άλλες επιλογές και κρυφές πληροφορίες. Η έρευνα έδειξε ότι 148 από τις 399 τοποθεσίες περιείχαν τουλάχιστον ένα από αυτά τα τρία σκοτεινά μοτίβα.
Τα συμπεράσματα
Τα συμπεράσματα σε αριθμούς συνοψίζονται στα εξής:
· 42 ιστότοποι χρησιμοποίησαν ψεύτικα χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης με προθεσμίες για την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων.
· 54 ιστότοποι κατεύθυναν τους καταναλωτές σε ορισμένες επιλογές – από συνδρομές έως ακριβότερα προϊόντα ή επιλογές παράδοσης – είτε μέσω του οπτικού σχεδιασμού τους είτε μέσω της επιλογής γλώσσας.
· Διαπιστώθηκε ότι 70 ιστότοποι αποκρύπτουν σημαντικές πληροφορίες ή τις καθιστούν λιγότερο ορατές στους καταναλωτές. Για παράδειγμα, αυτό περιλάμβανε πληροφορίες σχετικά με το κόστος παράδοσης, τη σύνθεση των προϊόντων ή τη διαθεσιμότητα μιας φθηνότερης επιλογής.
· 23 ιστότοποι απέκρυβαν πληροφορίες με σκοπό να χειραγωγήσουν τους καταναλωτές ώστε να συνάψουν συνδρομή.
Η σάρωση περιελάμβανε επίσης τις εφαρμογές 102 από τις υπό εξέταση ιστοσελίδες, 27 από τις οποίες ανέπτυξαν επίσης τουλάχιστον μία από τις τρεις κατηγορίες σκοτεινών μοτίβων.
Επόμενα βήματα
Οι εθνικές αρχές θα επικοινωνήσουν τώρα με τους εμπλεκόμενους εμπόρους για να διορθώσουν τους ιστότοπούς τους και να λάβουν περαιτέρω μέτρα εάν είναι απαραίτητο, σύμφωνα με τις εθνικές τους διαδικασίες.
Εκτός από αυτή τη σάρωση και ως μέρος των ευρύτερων προσπαθειών της να αντιμετωπίσει τα σκοτεινά μοτίβα για να συμπληρώσει το έργο του δικτύου CPC, η Επιτροπή θα επικοινωνήσει επίσης με διαδικτυακούς εμπόρους που εντοπίστηκαν σε μια μελέτη του 2022 σχετικά με αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στο ψηφιακό περιβάλλον για να τους ζητήσει να διορθώσουν τα ζητήματα που προσδιορίζονται εδώ.
Επιπλέον, η Επιτροπή συγκεντρώνει σχόλια σχετικά με τρεις οδηγίες που σχετίζονται με την προστασία των καταναλωτών, για να καθορίσει εάν διασφαλίζουν υψηλό επίπεδο προστασίας στο ψηφιακό περιβάλλον: την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, την οδηγία για τα δικαιώματα των καταναλωτών και την οδηγία για τις καταχρηστικές ρήτρες συμβάσεων. Η δημόσια διαβούλευση είναι ανοιχτή έως τις 20 Φεβρουαρίου 2023.
Ιστορικό
Το Consumer Protection Cooperation (CPC) είναι ένα δίκτυο αρχών που είναι αρμόδιες για την επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Για την αντιμετώπιση διασυνοριακών ζητημάτων, οι ενέργειές τους συντονίζονται σε επίπεδο ΕΕ.
Οι εθνικές αρχές είναι υπεύθυνες για την επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Χάρη στον ενημερωμένο Κανονισμό Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών, έχουν πλέον ισχυρότερες εξουσίες για τον εντοπισμό παρατυπιών και την ταχεία δράση κατά των απατεώνων.
Ο νέος νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες θα απαγορεύει τα σκοτεινά μοτίβα σε διαδικτυακές πλατφόρμες. Θα συμπληρώσει κανόνες όπως η Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές ή ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, διασφαλίζοντας ότι δεν υπάρχει κανένα κανονιστικό κενό για τις πλατφόρμες που χειραγωγούν τους χρήστες.
Επιπλέον, η νέα οδηγία για την καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών, τροποποίησε τις υφιστάμενες νομοθετικές πράξεις της ΕΕ για τους καταναλωτές ενισχύοντας περαιτέρω τη διαφάνεια για τους καταναλωτές όταν αγοράζουν σε διαδικτυακές αγορές.
Ο Επίτροπος Δικαιοσύνης, Ντιντιέ Ρέιντερς, δήλωσε: «Ο έλεγχος μας δείχνει ότι σχεδόν το 40% των ιστοσελίδων διαδικτυακών αγορών βασίζονται σε πρακτικές χειραγώγησης για να εκμεταλλευτούν τα τρωτά σημεία των καταναλωτών ή να τους εξαπατήσουν. Αυτή η συμπεριφορά είναι σαφώς εσφαλμένη και αντίκειται στην προστασία των καταναλωτών. Σήμερα διαθέτουμε ήδη δεσμευτικά εργαλεία για να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση τέτοιων ζητημάτων και καλώ τις εθνικές αρχές να κάνουν χρήση των δυνατοτήτων επιβολής τους για να λάβουν σχετική δράση και να καταπολεμήσουν αυτές τις πρακτικές. Παράλληλα, η Επιτροπή επανεξετάζει όλη τη νομοθεσία για τους καταναλωτές για να διασφαλίσει ότι είναι κατάλληλη για την ψηφιακή εποχή, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης του κατά πόσον τα σκοτεινά μοτίβα καλύπτονται επαρκώς».
Latest News
Αποστολή και λήψη SMS μέσω δορυφόρου, απευθείας από smartphone
Οι πρώτες επιτυχημένες δοκιμές της τεχνολογίας Direct to Handset (D2H) στην Ευρώπη για την αποστολή SMS μέσω δορυφόρου (NB-NTN Direct-to-Handset messaging)
Πώς το athleisure φέρνει τα πάνω κάτω στην αγορά των καταστημάτων
Η υψηλή ζήτηση για athleisure look ανατρέπει τα δεδομένα στην αγορά των καταστημάτων – Ποιες περιοχές μπαίνουν στο top5
Από τον χαλκό στην οπτική ίνα - Η νέα εποχή στο διαδίκτυο
Αν τα δεδομένα είναι η ζωογόνος δύναμη της AI απαιτείται και ένα «καρδιαγγειακό σύστημα» που θα τα μεταφέρει. Δηλαδή οι οπτικές ίνες
Στα ρεβεγιόν των Χριστουγέννων «παίζουν τα ρέστα τους» Zara, Pink Woman και BSB
Τα Χριστούγεννα αναμένονται οι καθιερωμένες αγορές ενδυμάτων από το δυναμικό γυναικείο κοινό - Τι περιμένουν οι αλυσίδες
Γιατί «πίκρισε» το Μέλι Αττική – Η αναδιάρθρωση των δανείων
Οι προκλήσεις και οι νέοι στόχοι για το Μέλι Αττική λίγο πριν κλείσει τα 100 – Στα 13,74 εκατ. ο τζίρος του 2023
Cenergy Holdings: Νέα σύμβαση της Hellenic Cables με την RTE για το έργο Bretagne Sud
Η Hellenic Cables, θυγατρική της Cenergy Holdings, θα προμηθεύσει 390 χλμ. export καλωδίων τάσης 225kV, εκ των οποίων 150 χλμ. θα είναι υποβρύχια
Πόσο πωλούνται τα εργοστάσια της ΙΟΝ και της Νίκας του Σπύρου Θεοδωρόπουλου
Μέσω της νεοσύστατης Bespoke Real Estate ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος αγοράζει πέντε βιομηχανικά ακίνητα της ΙΟΝ και της Νίκας - Ποιοι είναι οι 18 συνιδρυτές της εταιρείας
Οι αλλαγές στη διοικητική ομάδα του ΟΤΕ από 1η Ιανουαρίου 2025
Οι ανακατατάξεις που ανακοίνωσε ο Όμιλος ΟΤΕ έρχονται σε συνέχεια των αρχικών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Ιούλιο και την ανάληψη των καθηκόντων του διευθύνοντος συμβούλου από τον κ. Κώστα Νεμπή
Ο Μιχάλης Τσαμάζ στον όμιλο Quest - Τι αναλαμβάνει στην Uni Systems
Η Uni Systems, που ιδρύθηκε το 1964 από τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη, αποκτήθηκε από τον Όμιλο Quest το 2007
Αύξηση 7,9% στον τζίρο των επιχειρήσεων λιανεμπορίου τον Οκτώβριο [πίνακες]
Τον Οκτώβριο φέτος ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 3,92 δισ. ευρώ, έναντι 3,63 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο 2023