Το Boeing 747, το πρωτότυπο και αναμφισβήτητα πιο αισθητικό «Jumbo Jet» που έφερε επανάσταση στα αεροπορικά ταξίδια, μετά από πέντε δεκαετίες κυριαρχίας ως «βασίλισσα των αιθέρων», ήρθε η στιγμή να κλείσει τον λαμπρό κύκλο του καθώς πλέον τη σκυτάλη παίρνουν τα πιο αποδοτικά twinjet αεροσκάφη.
Το τελευταίο εμπορικό Jumbo της Boeing θα παραδοθεί στην Atlas Air την Τρίτη, 53 χρόνια αφότου η άμεσα αναγνωρίσιμη καμπύλη σιλουέτα του 747 τράβηξε την προσοχή παγκόσμια ως επιβατικό αεροσκάφος της Pan Am.
«Στο έδαφος είναι επιβλητικό», δήλωσε ο Bruce Dickinson, τραγουδιστής των Iron Maiden, ο οποίος πιλοτάρισε ένα ειδικό 747 με το παρατσούκλι «Ed Force One» κατά τη διάρκεια της περιοδείας του βρετανικού heavy metal συγκροτήματος το 2016.
«Και στον αέρα είναι εκπληκτικά ευέλικτο. Για αυτό το ογκώδες αεροπλάνο, μπορείς πραγματικά να το πετάξεις αν χρειαστεί».
Σχεδιασμένο στα τέλη της δεκαετίας του 1960 για να καλύψει τη ζήτηση για μαζικά ταξίδια, το πρώτο ευρύχωρο αεροσκάφος δύο διαδρόμων στον κόσμο, το ρύγχος και το πάνω επίπεδο έγιναν το πιο πολυτελές κέντρο πάνω από τα σύννεφα.
Αλλά ήταν οι φαινομενικά ατελείωτες σειρές στο πίσω μέρος του νέου jumbo που μεταμόρφωσε τα ταξίδια.
«Αυτό ήταν ΤΟ αεροπλάνο που εισήγαγε τις πτήσεις για τη μεσαία τάξη στις ΗΠΑ», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM Μπεν Σμιθ.
«Πριν από το 747 η μέση οικογένεια δεν μπορούσε να πετάξει από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη με προσιτό κόστος», δήλωσε ο Σμιθ στο Reuters.
Το εν λόγω αεροσκάφος άφησε επίσης το στίγμα του στις διεθνείς σχέσεις, συμβολίζοντας τον πόλεμο και την ειρήνη, από το πυρηνικό κέντρο διοίκησης της Αμερικής «Doomsday Plane» μέχρι τις παπικές επισκέψεις με ναυλωμένα 747, με την ειδική ονομασία Shepherd One.
Τώρα, δύο 747 που είχαν παραδοθεί προηγουμένως, τοποθετούνται για να αντικαταστήσουν τα αμερικανικά προεδρικά αεροσκάφη, γνωστά παγκοσμίως ως Air Force One.
Ως αεροσυνοδός της Pan Am, η Linda Freier εξυπηρέτησε επιβάτες από τον Μάικλ Τζάκσον μέχρι τη Μητέρα Τερέζα. «Ήταν μια απίστευτη ποικιλία επιβατών. Άνθρωποι που ήταν καλοντυμένοι και άνθρωποι που είχαν πολύ λίγα και ξόδευαν ό,τι είχαν σε αυτό το εισιτήριο», δήλωσε.
Μεταμόρφωσε τον κλάδο
Όταν το πρώτο 747 απογειώθηκε από τη Νέα Υόρκη στις 22 Ιανουαρίου 1970, μετά από καθυστέρηση λόγω βλάβης στον κινητήρα, είχε χωρητικότητα 350-400 θέσεων, μεταμορφώνοντας με τη σειρά του τη σχεδίαση του αεροδρομίου.
«Ήταν το αεροσκάφος για τους ανθρώπους, αυτό που πραγματικά κατάφερε να καταστεί μια μαζική αγορά», είπε ο ιστορικός της αεροπορίας Max Kingsley-Jones, ο οποίος πρόσθεσε: «Ήταν μεταμορφωτικό σε όλες τις πτυχές του κλάδου».
Η γέννησή του έγινε η ουσία του μύθου της αεροπορίας.
Ο ιδρυτής της Pan Am Χουάν Τριπ προσπάθησε να μειώσει το κόστος αυξάνοντας τον αριθμό των θέσεων. Σε ένα ταξίδι για ψάρεμα, προκάλεσε τον Πρόεδρο της Boeing Γουίλιαμ Άλεν να φτιάξει κάτι που να είναι επιβλητικό μπροστά στο 707.
Ο Άλεν έβαλε επικεφαλής τον θρυλικό μηχανικό Τζο Σάτερ. Χρειάστηκαν μόνο 28 μήνες για την ομάδα του Σάτερ που είναι γνωστή ως “The Incredibles” να αναπτύξει το 747 πριν από την πρώτη πτήση στις 9 Φεβρουαρίου 1969.
Μπορεί τελικά να απέφερε «τρελά» κέρδη στην Boeing, ωστόσο τα πρώτα χρόνια του 747 ήταν γεμάτα προβλήματα και το κόστος ανάπτυξης ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων σχεδόν χρεοκόπησε την Boeing, η οποία πίστευε ότι το μέλλον των αεροπορικών ταξιδιών βρισκόταν στα υπερηχητικά αεροσκάφη.
Μετά από μια ύφεση κατά τη διάρκεια της πετρελαϊκής κρίσης της δεκαετίας του 1970, το αεροπλάνο έφτασε στο απόγειό του το 1989 όταν η Boeing παρουσίασε το 747-400 με νέους κινητήρες και ελαφρύτερα υλικά, καθιστώντας το ιδανικό για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση για πτήσεις στον Ειρηνικό.
«Το 747 είναι το πιο όμορφο και πιο εύκολο αεροπλάνο στην προσγείωση… Είναι ακριβώς σαν να προσγειώνεσαι σε μια πολυθρόνα», δήλωσε ο Dickinson, ο οποίος είναι επίσης πρόεδρος της εταιρείας συντήρησης αεροσκαφών Caerdav.
Latest News
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας
Το κρυφό υπερόπλο των αλυσίδων φαστ φουντ - Πώς κρατούν πιστούς τους καταναλωτές
Οι αλυσίδες φαστ φουντ προσφέρουν αποκλειστικές υπηρεσίες σε πιστούς πελάτες και κερδίζουν μία σίγουρη πηγή εσόδων
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Η επόμενη μέρα για την οικονομία - Τα σενάρια μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ [γράφημα]
Τεράστια πρόκληση το μεγάλο έλλειμμα - Κλειδί οι ισορροπίες στο Κογκρέσο μετά τις εκλογές
Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας
Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»
Μείωση ρεκόρ, 250 μονάδες βασης, στα επιτόκια απο την κεντρική τράπεζα του Πακιστάν
Μετα τη μείωση, το βασικό επιτόκιο της κεντρικής τράπεζας του Πακιστάν είναι στο 15%