Να παραμείνουν υπό τα δεσμά του μεταξύ τους «γάμου» αποφάσισαν τη Δευτέρα, μετά από έξι μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων και εβδομάδες εκατέρωθεν διαρροών προς διαμόρφωση κλίματος, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan και η γαλλική Renault.
Renault – Nissan: Ανακοινώθηκε η συμφωνία για ανανέωση της συνεργασίας τους – Τι προβλέπει
Όμως, όπως μεταδίδουν οι Financial Times, πίσω από την ανανέωση των… γαμήλιων όρκων των δύο εταιρειών, που συμμαχούν τα τελευταία 24 χρόνια, φαίνεται πως υποκρύπτονται ακόμα εντάσεις που θα μπορούσαν να δρομολογήσουν ένα «διαζύγιο» μέσα στα επόμενα χρόνια. Εξάλλου, όπως ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος στο βρετανικό έντυπο, «ο αριθμός των παρεξηγήσεων που έχουν λάβει χώρα μεταξύ αυτών των δύο εταιρειών, ακόμη και τους τελευταίους μήνες, είναι απλά απίστευτος».
Μια απρόθυμη συμφωνία
Η συμφωνία, η οποία τελεί υπό την έγκριση των διοικητικών συμβουλίων, θα εξισώσει τις διασταυρούμενες μετοχές των εταιρειών, με τις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες πλέον να μπορούν «να ασκούν ελεύθερα τα δικαιώματα ψήφου που συνδέονται με τις άμεσες μετοχές τους που ανέρχονται στο 15%, με ανώτατο όριο το 15%,» όπως ανακοινώθηκε. Υπό το νέο σχήμα συνεργασίας, η Renault θα μεταφέρει το 28,4% των μετοχών της Nissan σε ένα γαλλικό τραστ και θα δώσει εντολή στον διαχειριστή να πουλήσει αυτές τις μετοχές εάν είναι «εμπορικά συμφέρον» και ως μέρος μιας «συντονισμένης και τακτικής διαδικασίας». Στο πλαίσιο της συμφωνίας η Nissan θα επενδύσει επίσης στην Ampere, τον βραχίονα ηλεκτρικών οχημάτων της Renault, ενώ οι δύο εταιρείες θα εκκινήσουν projects σε Λατινική Αμερική, Ινδία και Ευρώπη.
Φαίνεται λοιπόν πως υπάρχουν πλέον βάσιμες ελπίδες ότι οι εταιρείες θα επικεντρωθούν, αντί για τις διαμάχες των μετόχων, σε κοινά έργα παραγωγής – σε μια εποχή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως πρέπει να επενδύσουν δισεκατομμύρια για να φέρουν στην αγορά ηλεκτρικά οχήματα και άλλες καινοτομίες.
«Η Renault έχει σιχαθεί τη Nissan, και το αντίστροφο»
Όμως υπάρχει… κάτι πιο βαθύ που «λερώνει» τις δύο πλευρές: Είναι πια εμφανές ότι «η Renault έχει σιχαθεί τη Nissan και η Nissan έχει σιχαθεί τη Renault», όπως το έθεσε πηγή των FT, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει τίποτα αυτή τη στιγμή που να φαίνεται ικανό να το αλλάξει αυτό.
Η ένταση στις σχέσεις των δύο πλευρών κλιμακώθηκε απότομα στα μέσα Ιανουαρίου, όταν ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Makoto Uchida, βρέθηκε αντιμέτωπος με «εξέγερση» διευθυντικών στελεχών της εταιρείας που τον κατηγόρησαν ότι δεν διαπραγματεύεται αρκετά σκληρά με την Renault. Η ανησυχία, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις, αφορούσε τον διαμοιρασμό των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας της Nissan με την κινεζική Geely, η οποία θα συνεργαστεί με τη Renault και ενδεχομένως με τη Saudi Aramco στην επιχείρηση κινητήρων εσωτερικής καύσης του γαλλικού ομίλου. Εμφανίζονταν δε δύσπιστοι ως προς το εάν η γαλλική εταιρεία θα τηρούσε τη δέσμευσή της για μια εξισορρόπηση ισχύος της με τη Nissan. Τελικά, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου συμφώνησαν απρόθυμα να αφήσουν τον Uchida να προωθήσει τις διαπραγματεύσεις, αφού πρώτα τούς παρείχε διαβεβαιώσεις σχετικά με τις ανησυχίες που διατυπώθηκαν.
Διαρροές
Σημειώνεται ότι νωρίτερα τον Ιανουάριο, αφού οι ελπίδες για μια αρχική πρόοδο με βάση συμφωνία που επετεύχθη τον Νοέμβριο χάθηκαν, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν διαβεβαίωσε την κυβέρνηση της Ιαπωνίας ότι το κράτος θα υποστήριζε την προωθούμενη αναδιάρθρωση, δήλωσαν άνθρωποι που βρίσκονται κοντά στις συνομιλίες. Οι διαπραγματεύσεις όμως έγιναν τοξικές καθώς άρχισαν να διαρρέουν από το Παρίσι στο Τόκιο μικρολεπτομέρειες σχετικά με τον ανασχεδιασμό της εταιρικής σχέσης, αναγκάζοντας την αρμόδια ρυθμιστική αρχή της Γαλλίας, την AMF, να πιέσει τη Renault να προχωρήσει σε επίσημη ανακοίνωση σχετικά με την κατάσταση των συνομιλιών της με τη Nissan τις τελευταίες εβδομάδες.
Βήμα προς το διαζύγιο ή τη συμφιλίωση;
Αυτό ανάγκασε τις δύο εταιρείες να αποκαλύψουν τη συμφωνία τους αυτή την εβδομάδα, προτού τα αντίστοιχα διοικητικά συμβούλιά τους την υπογράψουν, γεγονός που δημιούργησε χάος καθώς η κοινή ανακοίνωση θα έπρεπε να οριστικοποιηθεί λίγες ώρες πριν δοθεί στη δημοσιότητα. Όταν η συμφωνία εγκριθεί επίσημα και από τα δύο διοικητικά συμβούλια, οι μέτοχοι θα πρέπει πλέον να αξιολογήσουν αν πρόκειται για την αρχή ενός διαζυγίου ή για το πρώτο βήμα προς την πραγματική συμφιλίωση, και με ποιο κόστος έχει έρθει αυτή η νέα συμφωνία όσον αφορά τις παραχωρήσεις που έγιναν και από τις δύο πλευρές.
Ειδικά για τους επενδυτές της Nissan, τίθεται το ερώτημα αν, στις προσπάθειές της να εξασφαλίσει την επανεξισορρόπηση της συμμαχίας, παραχώρησε πολλά στη Renault στον τομέα της τεχνολογίας και της πνευματικής της ιδιοκτησίας, όπως σημειώνουν οι FT.
Latest News
Το μεγάλο στοίχημα για τη γαλλική οικονομία το α' εξάμηνο του 2025
Τα μάτια των αγορών στραμμένα στον προϋπολογισμό για μείωση χρεών και ελλειμμάτων
Economist: Η ζαριά της… ευτυχίας – Το χρήμα και ένα αιώνιο δίλημμα
Μπορούν τα χρήματα να αγοράσουν την ευτυχία;
«Στοπ» της Ταϊβάν στο deal 950 εκατ. της Uber με την Foodpanda
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ταϊβάν σημείωσε ότι δημιουργούνταν ανησυχίες για αντιανταγωνιστικές πρακτικές
Θα μπορούσαν οι δυσκολίες της Nike να δώσουν ώθηση στην Foot Locker;
Ο γίγαντας των αθλητικών ειδών αγωνίζεται για ακόμη ένα τρίμηνο υπό το βάρος της στρατηγικής DTC
Πώς φτάσαμε από το πρώτο γραπτό «Merry Christmas» του 1992 στα 20 δισ. SMS ημερησίως
Τα SMS στο ξεκίνημα τους είχαν όριο 160 χαρακτήρων
Πόση είναι η «χρηματιστηριακή» αξία του Αγίου Βασίλη
Όλα όσα γνωρίζουμε και μπορούμε να υπολογίσουμε
Η Saks μεγαλώνει - Από την επένδυση 2,7 δισ. δολαρίων στην Neiman Marcus στους μετόχους
Η κίνηση αυτή φέρνει αρκετές εταιρείες λιανικής πώλησης ειδών πολυτελείας κάτω από την εταιρική στέγη της Saks Global
Αγορές μετά... μουσικής - Ο κρυφός άσος των εορταστικών αγορών
Καταστήματα, γυμναστήρια, ξενοδοχεία και εστιατόρια επιμελούνται λίστες με μουσική, ειδικά σχεδιασμένες για... αγορές
Αλλάζει σελίδα το Nordstrom - Τι συμβαίνει με το πολυκατάστημα ύστερα από 123 χρόνια
Μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, η οικογένεια Nordstrom θα είναι ο κύριος ιδιοκτήτης της αλυσίδας και η Liverpool θα κατέχει το 49,9%
Χριστουγεννιάτικα παιχνίδια made in... - Ποιος είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής παιχνιδιών της ΕΕ;
Την τιμητική τους, τα Χριστούγεννα, έχουν τα παιδιά που ανυπομονούν να ανοίξουν τα δώρα τους. Από ποιές όμως χώρες προέρχονται;