Να παραμείνουν υπό τα δεσμά του μεταξύ τους «γάμου» αποφάσισαν τη Δευτέρα, μετά από έξι μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων και εβδομάδες εκατέρωθεν διαρροών προς διαμόρφωση κλίματος, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan και η γαλλική Renault.
Renault – Nissan: Ανακοινώθηκε η συμφωνία για ανανέωση της συνεργασίας τους – Τι προβλέπει
Όμως, όπως μεταδίδουν οι Financial Times, πίσω από την ανανέωση των… γαμήλιων όρκων των δύο εταιρειών, που συμμαχούν τα τελευταία 24 χρόνια, φαίνεται πως υποκρύπτονται ακόμα εντάσεις που θα μπορούσαν να δρομολογήσουν ένα «διαζύγιο» μέσα στα επόμενα χρόνια. Εξάλλου, όπως ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος στο βρετανικό έντυπο, «ο αριθμός των παρεξηγήσεων που έχουν λάβει χώρα μεταξύ αυτών των δύο εταιρειών, ακόμη και τους τελευταίους μήνες, είναι απλά απίστευτος».
Μια απρόθυμη συμφωνία
Η συμφωνία, η οποία τελεί υπό την έγκριση των διοικητικών συμβουλίων, θα εξισώσει τις διασταυρούμενες μετοχές των εταιρειών, με τις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες πλέον να μπορούν «να ασκούν ελεύθερα τα δικαιώματα ψήφου που συνδέονται με τις άμεσες μετοχές τους που ανέρχονται στο 15%, με ανώτατο όριο το 15%,» όπως ανακοινώθηκε. Υπό το νέο σχήμα συνεργασίας, η Renault θα μεταφέρει το 28,4% των μετοχών της Nissan σε ένα γαλλικό τραστ και θα δώσει εντολή στον διαχειριστή να πουλήσει αυτές τις μετοχές εάν είναι «εμπορικά συμφέρον» και ως μέρος μιας «συντονισμένης και τακτικής διαδικασίας». Στο πλαίσιο της συμφωνίας η Nissan θα επενδύσει επίσης στην Ampere, τον βραχίονα ηλεκτρικών οχημάτων της Renault, ενώ οι δύο εταιρείες θα εκκινήσουν projects σε Λατινική Αμερική, Ινδία και Ευρώπη.
Φαίνεται λοιπόν πως υπάρχουν πλέον βάσιμες ελπίδες ότι οι εταιρείες θα επικεντρωθούν, αντί για τις διαμάχες των μετόχων, σε κοινά έργα παραγωγής – σε μια εποχή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως πρέπει να επενδύσουν δισεκατομμύρια για να φέρουν στην αγορά ηλεκτρικά οχήματα και άλλες καινοτομίες.
«Η Renault έχει σιχαθεί τη Nissan, και το αντίστροφο»
Όμως υπάρχει… κάτι πιο βαθύ που «λερώνει» τις δύο πλευρές: Είναι πια εμφανές ότι «η Renault έχει σιχαθεί τη Nissan και η Nissan έχει σιχαθεί τη Renault», όπως το έθεσε πηγή των FT, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει τίποτα αυτή τη στιγμή που να φαίνεται ικανό να το αλλάξει αυτό.
Η ένταση στις σχέσεις των δύο πλευρών κλιμακώθηκε απότομα στα μέσα Ιανουαρίου, όταν ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Makoto Uchida, βρέθηκε αντιμέτωπος με «εξέγερση» διευθυντικών στελεχών της εταιρείας που τον κατηγόρησαν ότι δεν διαπραγματεύεται αρκετά σκληρά με την Renault. Η ανησυχία, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις, αφορούσε τον διαμοιρασμό των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας της Nissan με την κινεζική Geely, η οποία θα συνεργαστεί με τη Renault και ενδεχομένως με τη Saudi Aramco στην επιχείρηση κινητήρων εσωτερικής καύσης του γαλλικού ομίλου. Εμφανίζονταν δε δύσπιστοι ως προς το εάν η γαλλική εταιρεία θα τηρούσε τη δέσμευσή της για μια εξισορρόπηση ισχύος της με τη Nissan. Τελικά, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου συμφώνησαν απρόθυμα να αφήσουν τον Uchida να προωθήσει τις διαπραγματεύσεις, αφού πρώτα τούς παρείχε διαβεβαιώσεις σχετικά με τις ανησυχίες που διατυπώθηκαν.
Διαρροές
Σημειώνεται ότι νωρίτερα τον Ιανουάριο, αφού οι ελπίδες για μια αρχική πρόοδο με βάση συμφωνία που επετεύχθη τον Νοέμβριο χάθηκαν, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν διαβεβαίωσε την κυβέρνηση της Ιαπωνίας ότι το κράτος θα υποστήριζε την προωθούμενη αναδιάρθρωση, δήλωσαν άνθρωποι που βρίσκονται κοντά στις συνομιλίες. Οι διαπραγματεύσεις όμως έγιναν τοξικές καθώς άρχισαν να διαρρέουν από το Παρίσι στο Τόκιο μικρολεπτομέρειες σχετικά με τον ανασχεδιασμό της εταιρικής σχέσης, αναγκάζοντας την αρμόδια ρυθμιστική αρχή της Γαλλίας, την AMF, να πιέσει τη Renault να προχωρήσει σε επίσημη ανακοίνωση σχετικά με την κατάσταση των συνομιλιών της με τη Nissan τις τελευταίες εβδομάδες.
Βήμα προς το διαζύγιο ή τη συμφιλίωση;
Αυτό ανάγκασε τις δύο εταιρείες να αποκαλύψουν τη συμφωνία τους αυτή την εβδομάδα, προτού τα αντίστοιχα διοικητικά συμβούλιά τους την υπογράψουν, γεγονός που δημιούργησε χάος καθώς η κοινή ανακοίνωση θα έπρεπε να οριστικοποιηθεί λίγες ώρες πριν δοθεί στη δημοσιότητα. Όταν η συμφωνία εγκριθεί επίσημα και από τα δύο διοικητικά συμβούλια, οι μέτοχοι θα πρέπει πλέον να αξιολογήσουν αν πρόκειται για την αρχή ενός διαζυγίου ή για το πρώτο βήμα προς την πραγματική συμφιλίωση, και με ποιο κόστος έχει έρθει αυτή η νέα συμφωνία όσον αφορά τις παραχωρήσεις που έγιναν και από τις δύο πλευρές.
Ειδικά για τους επενδυτές της Nissan, τίθεται το ερώτημα αν, στις προσπάθειές της να εξασφαλίσει την επανεξισορρόπηση της συμμαχίας, παραχώρησε πολλά στη Renault στον τομέα της τεχνολογίας και της πνευματικής της ιδιοκτησίας, όπως σημειώνουν οι FT.
Latest News
Η ώρα της αλήθειας για τους Γάλλους - Ο προϋπολογισμός και η πρόταση μομφής
Πώς ο Εμανουέλ Μακρόν κατάφερε να αναδείξει την Ακροδεξιά ως παράγοντα σταθερότητας και πολιτικής υπευθυνότητας
Στην «πρίζα» οι εργαζόμενοι στο Gigafactory της Tesla στο Βερολίνο
Οι μεγάλες εργασιακές απαιτήσεις κάνουν να παίρνει αναρρωτικές άνω του 15%
UBS: Το πλήγμα των αμερικανικών δασμών στην Ευρώπη δεν θα είναι οικονομικό… αλλά πολιτικό
Η UBS υποθέτει ότι οι δασμοί των ΗΠΑ σε επιλεγμένα ευρωπαϊκά αγαθά είναι πιθανό να τεθούν σε ισχύ το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους
Η ΕΕ θα πληρώσει με 250 εκατ. ευρώ το «λογαριασμό» ηλεκτρικού της Μολδαβιας
Με 250 εκατ. ευρώ η ΕΕ θα στηρίξει τις ενεργειακές ανάγκες της Μολδαβίας
Οι φιλοδοξίες των τουρκικών εταιρειών για την ανοικοδόμηση στη Συρία
Οι εξαγωγές της τουρκικού τσιμέντου και κεραμικών προς τη Συρία αυξήθηκαν κατα 92% τον Ιανουάριο
Τραμπ και Σι Τζινπίνγκ μετρούν τις δυνάμεις τους - Η ζυγισμένη απάντηση της Κίνας στους δασμούς
Η εμπειρία του πρώτου εμπορικού πολέμου, το εμπορικό πλεόνασμα και ο στόχος του Τραμπ
Μίνι ράλι για τη μετοχή της Ferrari - Κέρδη 111.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο
Η Ferrari αναμένει τα καθαρά έσοδα να αυξηθούν κατά περίπου 5% σε περισσότερα από 7 δισ. ευρώ το 2025
Βιλερουά (ΕΚΤ): Περισσότερες μειώσεις επιτοκίων καθώς πλησιάζει ο πληθωρισμός στο 2%
Ο Βιλερουά εξέφρασε αισιοδοξία για τις προοπτικές της γαλλικής οικονομίας
Στην επόμενη πίστα ο εμπορικός πόλεμος: Κάνουν πίσω οι ΗΠΑ για Μεξικό και Καναδά - Στην αντεπίθεση η Κίνα
Οι αμερικανοί δασμοί σε Μεξικό και Καναδά παγώνουν για έναν μήνα - Το Πεκίνο αντιδρά με μπαράζ αντιμέτρων
Κίνα: Περιορίζει τις εξαγωγές πέντε μετάλλων ευρείας χρήσης
Το Πεκίνο ξεδιπλώνει την απάντηση του στους δασμούς Τραμπ