Την αργή πρόοδο της ΕΕ προς την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας διαπιστώνει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), με έκθεσή του που δόθηκε την Τρίτη στη δημοσιότητα.
«Παρά τις φιλόδοξες προβλέψεις και τις όποιες προσπάθειες, η πρόοδος που καταγράφει η ΕΕ, ως προς τον στόχο της σύνδεσης των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας, και τον απώτερο σκοπό της εξασφάλισης φθηνής ενέργειας για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, είναι αργή», αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΕΕΣ.
Η σωρεία καθυστερήσεων στη σύζευξη των εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας οφείλεται σε αδυναμίες στη διακυβέρνηση της ΕΕ και σε ένα περίπλοκο σύστημα ρυθμιστικών εργαλείων για το διασυνοριακό εμπόριο, που έδρασε ανασταλτικά όσον αφορά την εφαρμογή των κανόνων της αγοράς, τονίζει το ΕΕΣ.
Ηλεκτρική ενέργεια: Κυρίαρχες οι ΑΠΕ το 2022
«Ούτε η Κομισιόν τα κατάφερε»
Η παρακολούθηση της αγοράς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον ACER, τον οργανισμό της ΕΕ για την ενέργεια, δεν στάθηκε ικανή, ούτε αυτή, σύμφωνα με το ΕΕΣ, για να φέρει τις αναγκαίες βελτιώσεις.
Επισημαίνεται, ακόμη, ότι τα εποπτικά μέτρα που εφαρμόστηκαν για τον περιορισμό των καταχρήσεων και της χειραγώγησης της αγοράς δεν έφθασαν μακριά, με την έννοια ότι το κυρίως βάρος του κινδύνου, στον οποίο είναι εκτεθειμένη η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, μετακυλίστηκε στους τελικούς καταναλωτές.
Υπενθυμίζεται ότι το 1996 ήταν η χρονιά που σήμανε για την ΕΕ την έναρξη ενός πολύπλοκου έργου, αυτού της πλήρους ολοκλήρωσης των εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας.
Στόχος ήταν η προσφορά των φθηνότερων δυνατών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές και η εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ.
«Έχουμε 27 διαφορετικά ρυθμιστικά πλαίσια»
Ωστόσο, σχεδόν μία δεκαετία μετά τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσης του έργου το 2014, στην πράξη, η αγορά εξακολουθεί να διέπεται από 27 εθνικά ρυθμιστικά πλαίσια, επισημαίνει η έκθεση του ΕΕΣ.
Όπως κατέστη σαφές από την τρέχουσα ενεργειακή κρίση, οι τιμές χονδρικής διαφέρουν σημαντικά μεταξύ κρατών μελών, ενώ οι τιμές λιανικής εξακολουθούν να επηρεάζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τους εθνικούς φόρους και τα τέλη πρόσβασης στα διάφορα δίκτυα και δεν είναι ανοικτές στον ανταγωνισμό.
Κατά την άποψη του ΕΕΣ, οι καθυστερήσεις οφείλονται στο γεγονός ότι η Επιτροπή επέλεξε οι κατευθυντήριες γραμμές δικτύου να εφαρμοστούν μέσω «όρων, προϋποθέσεων και μεθοδολογιών», μετατοπίζοντας την ευθύνη για την έγκρισή τους στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές (ΕΡΑ) και στον ACER.
Η επιλογή αυτή περιέπλεξε και καθυστέρησε υπερβολικά την εναρμόνιση των κανόνων για το διασυνοριακό εμπόριο.
Το ΕΕΣ τονίζει ότι η Επιτροπή, στη σχετική εκτίμηση επιπτώσεων, δεν ανέλυσε επαρκώς τον αντίκτυπο των αποφάσεών της που αφορούσαν τον σχεδιασμό και τη διακυβέρνηση της αγοράς.
«Ελλιπής η εποπτεία της αγοράς»
Η παρακολούθηση της συνεπούς εφαρμογής των κανόνων από μέρους των κρατών μελών ανατέθηκε κυρίως στον ACER. Ωστόσο, με τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι η παρακολούθηση και η αναφορά σχετικών στοιχείων από τον Οργανισμό ήταν ελλιπείς, ιδίως λόγω της ανεπάρκειας των δεδομένων, της έλλειψης πόρων και της απουσίας συντονισμού με την Επιτροπή.
Ελλιπής ήταν εξάλλου και η εποπτεία της αγοράς, η οποία απέβλεπε στον εντοπισμό και στην αποτροπή φαινομένων κατάχρησης και χειραγώγησής της.
Το ΕΕΣ καταλήγει ότι η προσέγγιση που υιοθέτησε ο ACER για τη συλλογή στοιχείων δεν ήταν ολοκληρωμένη, καθώς και ότι η αξιολόγηση των δεδομένων που συγκέντρωνε, τελικά, κάλυπτε εξαιρετικά μικρό φάσμα καταχρηστικών συμπεριφορών.
Επίσης, ο Οργανισμός δεν διέθετε επαρκείς πόρους για την ανάλυση των δεδομένων, ούτε ήταν σε θέση να υποστηρίξει τις έρευνες που έπρεπε να γίνουν, καθώς αυξανόταν διαρκώς το πλήθος των εικαζόμενων περιπτώσεων κατάχρησης της αγοράς κατά τις διασυνοριακές συναλλαγές.
Το ΕΕΣ προειδοποιεί ότι οι παραγωγοί, προμηθευτές και μεσίτες ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν, όλοι τους, να εκμεταλλευθούν τις αδυναμίες του συστήματος ή, ακόμη χειρότερα, ότι τα κράτη μέλη μπορούν να ανταγωνιστούν μεταξύ τους για το ποιο θα προσφέρει το πλέον ανεκτικό περιβάλλον από άποψη κυρώσεων και επιβολής.
Την ίδια στιγμή, ο ACER δεν έχει την εξουσία που χρειάζεται, προκειμένου να εξασφαλίσει τη συνεπή επιβολή των κανόνων από τα κράτη μέλη, καταλήγει η έκθεση του ΕΕΣ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Στα «σκαριά» δεύτερο καλώδιο με την Κεντρική Ευρώπη μέσω... Ουγγαρίας
Εκτός από τη διασύνδεση Ελλάδας – Γερμανίας, μέσω Αδριατικής, ο Διαχειριστής πατάει το …κουμπί για δεύτερη εναλλακτική διαδρομή μέσω Ουγγαρίας
Διελκυστίνδα ΗΠΑ- Ρωσίας στην ενεργειακή αγορά της Ευρώπης - Πώς αλλάζει ο χάρτης το 2025
Μόσχα και Ουάσιγκτον ερίζουν για την αγορά φυσικού αερίου της Ευρώπης - Πώς θα επηρεαστούν οι τιμές
Ρεκόρ εισαγωγών ρωσικού LNG στην Ευρώπη - Ποιοι εκμεταλλεύονται τις τιμές spot
Το μπλοκ έλαβε 16,5 εκατομμύρια τόνους υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου παρά τις προσπάθειες για μείωση των προμηθειών από τη Ρωσία
Τέλος το ρωσικό αέριο στην Ευρώπη - Τα 3 σενάρια και ο χορός των κερδοσκόπων
Η αγορά και η Κομισιόν προετοιμάζονται για διακοπή των ροών μέσω Ουκρανίας την 1η Ιανουαρίου
Σε νέα πίστα η HELLENiQ ENERGY – Το «Vision 2025» και τα deals για Elpedison και ΔΕΠΑ
Η HELLENiQ ENERGY σε χρόνο ρεκόρ υλοποίησε το πρόγραμμα μετασχηματισμού «Vision 2025»
Το «διαζύγιο» Κιέβου- Μόσχας στο φυσικό αέριο πλήττει την Ευρώπη - Ράλι στο TTF
Αν και η απόφαση για το ρωσικό φυσικό αέριο ήταν αναμενόμενη η αγορά αντέδρασε με νευρικότητα
Αλλαγές στο πλαφόν του ρωσικού αερίου μελετά η G7 - Τα σενάρια στο τραπέζι
Η G7 μελετά το ενδεχόμενο να επιβάλλει καθολικό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο
Πούτιν: Τέλος στη συμφωνία διαμετακόμισης ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας
Ζελένσκι και ΕΕ εναλλακτικές λύσεις στις Βρυξέλλες - Ποιες χώρες ανησυχούν
«Έπεσαν» οι υπογραφές: Πώληση του 35% της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ στο ΤΑΙΠΕΔ
Η συμφωνία αποβλέπει στην απόκτηση πλήρους ελέγχου και ευελιξίας κινήσεων για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας
Deal ΑΔΜΗΕ με Meridiam για το καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ - Επιβεβαίωση ΟΤ
Σύμφωνα με το Bloomberg, το γαλλικό fund Meridiam αποκτά το 49,9% της κοινοπραξίας Great Sea Interconnector που ανήκει στον ΑΔΜΗΕ