Οριστικά πίσω της αφήνει η μόδα την πανδημία και από τις φόρμες και τα αμάνικα μπουφάν πλέον οι έλληνες καταναλωτές στρέφονται στα ρούχα, τα παπούτσια και τα αξεσουάρ εξόδου.
Casual και βραδινό, ρούχα γραφείου και sporty δημιουργούν το μετά τον κορωνοϊό fashion προφίλ του καταναλωτή, σύμφωνα με το «Fashion Year in Review», την ετήσια ανασκόπηση της ελληνικής αγοράς μόδας από το GLAMI.gr.
Απτή απόδειξη για την επαναφορά της μόδας σε μια νέα (υβριδική) πραγματικότητα είναι η εκτίναξη των ηλεκτρονικών αναζητήσεων για «κομψά μαύρα φορέματα» (little black dress). Πρόκειται, σύμφωνα με την έρευνα για το πιο δημοφιλές προϊόν του 2022 σε likes και clicks (επισκέψεις).
Την ίδια ώρα, «αποθεώθηκαν» τα ψηλοτάκουνα (+56%), όπως και τα ανδρικά ρολόγια (+42%), ενώ ανοδικά σε διψήφιο ποσοστό κινούνται οι γυναικείες τσάντες (+26%) και τα ανδρικά loafers (+33%).
Ηλεκτρονικές αγορές: Το προφίλ του Έλληνα online shopper
Οι καταναλωτές συνέχισαν να κάνουν έξυπνες επιλογές ρούχων, με κομμάτια που μπορούν να φορεθούν σε διαφορετικές περιστάσεις. Τα σακάκια ξανά παίρνουν ζωή, συνδυάζονται με t-shirts, σπορ παντελόνια και casual παπούτσια. Η τάση αυτή φαίνεται να εδραιώνεται, καθώς οι καταναλωτές θα επιλέγουν όλο και περισσότερο ρούχα που πάνε με όλα.
Είναι χαρακτηριστικό πως οι αναζητήσεις του όρου «smartorial» στη Google υπερδιπλασιάστηκαν το 2022.
Το ιταλικό brand Canali ορίζει ως Smartorial ως τον συνδυασμό της επιθυμίας για casual ρούχα με την θέληση να ντύνεσαι με εκλεπτυσμένο τρόπο.
Έτσι, στις πρώτες θέσεις των αναζητήσεων βρέθηκαν τα γυναικεία μοκασίνια και σακάκια (+34% και +25% αντίστοιχα), καθώς και τα ανδρικά κοστούμια και sneakers (+28% και +30%).
Οι αλλαγές στο καταναλωτικό ταξίδι είχε θετικά αποτελέσματα και στο «ταμείο» των ελληνικών eshops. Όπως προκύπτει από τη σχετική έρευνα του GLAMI, το 56% των συνεργαζόμενων ηλεκτρονικών καταστημάτων ανέφερε αύξηση των εσόδων του (συγκριτικά με το 47% στην αντίστοιχη ερώτηση της προηγούμενης χρονιάς). Μάλιστα σε ποσοστό 43% έκρινε θετικά το 2022 ως προς τα επιχειρηματικά αποτελέσματα.
Αισιοδοξία και για το 2023
Η παγκόσμια βιομηχανία της μόδας ανέκαμψε απότομα το 2021 και κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2022. Αλλά στη σημερινή εύθραυστη πραγματικότητα, οι προσδοκίες για συνεχή ανάκαμψη μπορεί να ανατραπούν πολύ γρήγορα. Παρόλα αυτά, οι Έλληνες εκπρόσωποι του fashion ecommerce παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αισιόδοξοι για το τρέχον έτος.
Στην έρευνα του GLAMI, το 40% πιθανολογεί ότι θα υπάρξει βελτίωση ενώ ένα 12% αναμένει σίγουρα βελτίωση. Σε αντίθεση, μόλις το 2% αναμένει σίγουρα αρνητικά αποτελέσματα.
Στην Ελλάδα ο πληθωρισμός έφτασε κοντά στο 7.5% στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς με το κόστος της ενέργειας να αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω για το μέσο νοικοκυριό.
Πόσο θα αυξηθούν οι τιμές
Η πλειονότητα των eshops μόδας που απάντησαν στην έρευνα του GLAMI δήλωσαν ότι σχεδιάζουν να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη και την αύξηση των πωλήσεων σχεδόν ισόποσα.
Για να το εξασφαλίσει αυτό, ένα 37% σχεδιάζει να αυξήσει τις τιμές αλλά η πλειοψηφία (το 50% των ερωτηθέντων) θα κρατήσει ίδιες τις τιμές. Μεταξύ αυτών που έχουν σκοπό να ανεβάσει τις τιμές, το 42% προβλέπει αυξήσεις τιμών 6-10%.
Κύριες προτεραιότητες
Ο πληθωρισμός και η οικονομική αβεβαιότητα ωθούν τα ηλεκτρονικά καταστήματα να επικεντρωθούν στην αντιμετώπιση βραχυπρόθεσμων προκλήσεων.
Η μεγαλύτερη προτεραιότητα είναι οι δραστηριότητες ενίσχυσης του brand, η προσαρμογή των προσφερόμενων προϊόντων, στις αλλαγές της ζήτησης και η δοκιμή νέων καναλιών μάρκετινγκ.
Προκειμένου να προσαρμοστούν στη φθίνουσα αγοραστική δύναμη, σχεδόν το 64% σχεδιάζει να έχει λιγότερα εποχιακά και περισσότερα βασικά είδη στη γκάμα προϊόντων.
Επιπλέον, το 46% σχεδιάζει να μειώσει τον αριθμό των στιλ του ίδιου προϊόντος ώστε να απλοποιήσει το απόθεμα συνολικά.
Οι Gen-Z τάσεις καθορίζουν την παγκόσμια μόδα
Πολλά από τα trends που φοράει η γενιά Gen-Z (η γενιά που γεννήθηκε μεταξύ 1997 και 2012) επηρεάζουν όχι μόνο τις επιλογές της αλλά την παγκόσμια μόδα, με τα brands να αλλάζουν τις συλλογές τους με βάση τα θέλω των νεαρών καταναλωτών.
Η ισορροπία δυνάμεων αλλάζει – και η Gen-Z είναι η γενιά που υπαγορεύει τις τάσεις χωρίς να περιμένει τη βιομηχανία της μόδας να της πει τι θα φορέσει.
Μπορεί να μην ακόμη το target group που ξοδεύει τα περισσότερα, σε λίγα χρόνια όμως θα έχει μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη και θα γίνει βασική πηγή πελατών και όχι μόνο απλά trendsetters.
Επομένως, η παρακολούθηση του τρόπου που ψωνίζει η Gen-Z είναι απαραίτητη για τη μελλοντική επιτυχία κάθε brand.
Οι τάσεις του 2000
Χαμηλοκάβαλα τζιν, uggs, κλάμερ, βελούδινες φόρμες και κολάν καμπάνα.
Η αυξανόμενη λατρεία της Gen-Z με τις τάσεις που επικρατούσαν στις αρχές του 2000 είναι κάτι περισσότερο από μια απλή αναβίωση των παλιών trends.
Όχι στα skinny τζιν
Είναι αλήθεια πως τα skinny τζιν δεν υπήρξαν και τόσο δημοφιλή για αρκετό καιρό, αλλά το 2022 ήταν επίσημα η χρονιά των άνετων και χαλαρών τζιν. Φαρδιά, mom fit, ίσια, bootcut…
Για τη Gen-Z τα skinny τζιν έγιναν ‘’σύμβολο’’ της άποψης ότι η αίσθηση δυσφορίας που νιώθουμε όταν επιλέγουμε ρούχα είναι απολύτως φυσιολογική – αλλά δεν θα πρέπει να γίνεται και αποδεκτή – για τις γυναίκες.
Streetwear
Η Gen-Z προτιμά να υποστηρίζει streetwear μάρκες που έχουν ως αποστολή τους τη μεγαλύτερη συμπεριληπτικότητα, ποικιλομορφία και ισότητα.
Μπλουζάκια με στάμπες, φαρδιά τζιν ή άλλα παντελόνια, ογκώδη λευκά sneakers ή παπούτσια με πλατφόρμα και κάλτσες που φαίνονται είναι μερικές από τις επιλογές τους.
Τα αξεσουάρ τείνουν να περιλαμβάνουν συνδυασμό κοσμημάτων, γυαλιά ηλίου, καπέλα τζόκεϊ και layering κομματιών.
Second-hand
Το παράδοξο της Gen-Z είναι ότι ενώ θέλουν να αγοράζουν από μάρκες με τις οποίες μοιράζονται τις ίδιες αξίες, τελικά οι αγορές τους καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από τις τρέχουσες τάσεις και τις προσφερόμενες εκπτώσεις.
Υπάρχει όμως ένας από τους πολλούς τρόπους για να συνδυαστούν η βιωσιμότητα και οι προσιτές τιμές και αυτός οι αγορές από «δεύτερο χέρι».
Η Gen-Z κάνει, με επιτυχία, trend τα οικονομικά ευρήματα της second-hand τάσης χρησιμοποιώντας τα hauls στο Instagram, το TikTok και το YouTube.
Latest News
«Πράσινο φως» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού - Εγκρίθηκε η εξαγορά του Grand Hyatt Athens από τη Blackstone
Η έγκριση απο την Επιτροπή Ανταγωνισμού ήρθε καθώς προχώρησε η σύσταση της νέας εταιρείας Acropolis Bidco όπου θα «περάσει» το ξενοδοχείο
Eurobank: Απέκτησε τις μετοχές της Demetra Holdings
Τι αναφέρει η τράπεζα Eurobank - Η συγκεκριμένη εταιρεία συμμετοχών μεταξύ άλλων κατέχει ποσοστό 21,3% στην Ελληνική Τράπεζα
ΕΚΤΕΡ: Σύμβαση έργου 3,2 εκατ. ευρώ με το ΙΤΕ
Μετά την υπογραφή της σύμβασης το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΕΚΤΕΡ ανέρχεται στο ποσό των 123,07 εκ. ευρώ.
Πωλήσεις ρεκόρ στα 5,16 δισ. από τη Σκλαβενίτης το 2023 και άλμα κερδών
Το άλμα στην κερδοφορία της Σκλαβενίτης και η αύξηση του αριθμού των εργαζόμενων - Νέες επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ
Τα 4 ατού των ελληνικών τραπεζών που εντόπισαν οι ξένοι αναλυτές
Πώς «βαθμολογούν» τα αποτελέσματα που ανακοίνωσαν οι ελληνικές τράπεζες για το τρίτο τρίμηνο - Οι τιμές στόχοι και οι συστάσεις που θέτουν
Στις 13 Νοεμβρίου η 8η Οικονομική Διάσκεψη της ΕΕΝΕ με θέμα την επαναβιομηχανοποίηση
Η ΕΕΝΕ πραγματοποιεί διάσκεψη με θέμα «Επαναβιομηχανοποίηση και Αναπτυξιακές Δεξιότητες: Χτίζοντας μια Ανταγωνιστική και Ανθεκτική Οικονομία»
METLEN Energy & Metals: Εργα 2,2 δισ. καναδικών δολαρίων δρομολογεί στην Αλμπέρτα
Η METLEN ενσωματώνει δύο ισχυρές δυνάμεις, την ενέργεια και τα μέταλλα
Alpha Bank: Χωρίς επίπτωση στα έσοδα τόκων η μείωση των επιτοκίων το 2025
Στόχο της διοίκησης της Alpha Bank είναι το ποσοστό διανομής του καθαρού αποτελέσματος να φτάσει στο 35% το 2024 και να αυξηθεί στο 50% το 2026
ΟΤΕ: Επίδοση «Α» στον δείκτη MSCI για τις ESG πρακτικές του
Ο ΟΤΕ ανήκει στο 28% των εταιρειών τηλεπικοινωνιών διεθνώς, που έλαβαν επίδοση «Α»
Στα 665,8 εκατ. τα καθαρά κέρδη της Alpha στο 9μηνο
Η διοίκηση της Alpha Bank ανέφερε ότι θα προχωρήσει σε νέα αναβάθμιση της πρόβλεψης για κέρδη ανά μετοχή στα 0,34 ευρώ