Από τον Μάιο του 2020, οπότε ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης με επιστολή τους προς τις αποκεντρωμένες διοικήσεις μιλούσε για μηδενική ανοχή στην αυθαιρεσία σε δάση, αιγιαλούς και παραλίες, ρέματα και ποτάμια, πολύ νερό έχει κυλήσει στον «μύλο» των καταπατήσεων δημόσιας περιουσίας, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά τον … λαϊκό κανόνα «νόμος είναι το δίκαιο του αυθαιρετούχου και του καταπατητή».
Έτσι, έπειτα από το νομοσχέδιο για την εξαγορά δημόσιων καταπατημένων εκτάσεων, του οποίου η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώνεται την Πέμπτη, η κυβέρνηση, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας το περασμένο Σάββατο στο «40ο Πανελλήνιο Συνέδριο» της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) την επόμενη τετραετία θα γίνει νομοθετική παρέμβαση και για τον αιγιαλό.
Μηχανικοί: Γκρεμίστε τα αυθαίρετα στις παραλίες
Είναι αξιοσημείωτο ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου για τα καταπατημένα εξαιρούνται της εξαγοράς ακίνητα ή τμήματα αυτών, τα οποία κείνται εντός καθορισμένης ζώνης αιγιαλού – παραλίας και εντός χερσαίας ζώνης λιμένα. Η κυβέρνηση έχει ήδη δώσει τρεις παρατάσεις – με την τελευταία να λήγει την 31η Μαρτίου 2023 – στην αναστολή εκτέλεσης πρωτοκόλλων κατεδάφισης και διοικητικής αποβολής για αυθαίρετα σε αιγιαλούς και παραλίες, ρέματα και ποτάμια, ουσιαστικά για υποθέσεις που έχουν τελεσιδικήσει εδώ και μία δεκαετία ή περισσότερο. Και πλέον προετοιμάζει το έδαφος για «τακτοποιήσεις» πολεοδομικών αυθαιρεσιών σε αιγιαλό και παραλία που κατά το Σύνταγμα της χώρας αποτελούν κοινόχρηστο αγαθό.
«Συγχωροχάρτι» σε παράνομες εγκαταστάσεις (τουριστικές, βιομηχανικές, μεταλλευτικές μονάδες κλπ.) εντός ζωνών παραλίας και αιγιαλού είχαν επιχειρήσει και προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά λόγω σφοδρών αντιδράσεων οι σχετικές ρυθμίσεις δεν έφτασαν ποτέ στη Βουλή, ή αποσύρθηκαν.
Τα «κύματα οργής»
Τον Ιούνιο του 2014, η πολιτική ηγεσία του τότε υπουργείου Οικονομικών μετά από τα κύματα οργής, τις κινητοποιήσεις πολιτών και τη θύελλα αντιδράσεων από περιβαλλοντικές οργανώσεις, νομικούς, ακόμη και βουλευτές της τότε κυβέρνησης, προχώρησε σε σημαντικές αλλαγές και υποχώρησε σε πολλά σημεία σε νομοσχέδιο που είχε καταθέσει για παραχωρήσεις και νομιμοποιήσεις κτισμάτων στον αιγιαλό. Τελικά το σχέδιο νόμου αποσύρθηκε.
Λίγα χρόνια αργότερα, τον Απρίλιο του 2019, η τότε κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είχε στα σκαριά σχέδιο νόμου που έδινε τη δυνατότητα για τακτοποίηση αυθαιρέτων πάνω στο… κύμα, με απόφαση υπουργού Οικονομικών. Μάλιστα επιχείρησε να το εισάγει προς ψήφιση στη Βουλή, όμως και πάλι λόγω σφοδρών αντιδράσεων αποσύρθηκε, καθώς η ζυγαριά …βάρυνε προς το πολιτικό κόστος.
Αλλά και λίγους μήνες αργότερα, το φθινόπωρο του 2019, η νυν κυβέρνηση της ΝΔ απέσυρε από τον αναπτυξιακό νόμο τις διατάξεις για τον αιγιαλό και την παραλία, με τους αρμόδιους υπουργούς να δηλώνουν ότι θα επαναφέρουν τις ρυθμίσεις στο μέλλον.
Η δημόσια περιουσία
Η νομιμοποίηση πολοεδομικών παρανομιών στον αιγιαλό δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η νομολογία του ΣτΕ τάσσεται κατά της αλλοίωσης του αιγιαλού, με μοναδική εξαίρεση την περίπτωση που εξυπηρετείται υπέρτατο δημόσιο συμφέρον. Για τον λόγο αυτόν, έως σήμερα, σε κανέναν νόμο τακτοποίησης αυθαιρέτων κτισμάτων δεν μπορούσαν να υπαχθούν αυθαίρετα στον αιγιαλό (όπως και σε δάση).
Πάντως, τα στοιχεία για τα καταπατημένα (από καταγραφή του 2004) που έδωσε ο κ. Σταϊκούρας μιλώντας στο συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ, καταδεικνύουν ότι το Δημόσιο είναι ανίκανο να προστατέψει την περιουσία του. Σε σύνολο 97.029 καταγεγραμμένων δημόσιων και ανταλλάξιμων κτημάτων έχουν καταπατηθεί τα 89.928, δηλαδή ποσοστό 92%. Σύμφωνα με τον υπουργό, η ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου αποτέλεσε, από συστάσεως του ελληνικού Κράτους, αντικείμενο ιδιωτικών καταλήψεων, χωρίς το Δημόσιο να καταφέρει να την προστατεύσει, γι΄ αυτό όπως τόνισε, η ελληνική πολιτεία έχει εκδώσει, κατά καιρούς, νόμους με τους οποίους δίνονταν κίνητρα για την παραχώρηση κατεχομένων ακινήτων.
Latest News
Το «Trump Trade» του Μασκ αναδικνύει την Tesla νικητή με ράλι 570 δισ. δολαρίων
Oι επενδυτές θεωρούν ως ένα πολιτικό αριστούργημα του ηγέτη της Tesla, Ίλον Μασκ, την επιθετική στήριξη του Ντόναλντ Τραμπ
Σε επίπεδα ρεκόρ και το 2024 η κατανάλωση άνθρακα [γράφημα]
Στη χρονιά που φεύγει, σε όλο τον κόσμο κάηκαν 8,77 δισεκατομμύρια τόνοι άνθρακα, σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).
Η ηλιακή βιομηχανία της Κίνας... αντιγράφει τον ΟΠΕΚ - Πώς θα διαχειριστεί την πλεονάζουσα παραγωγή
Περισσότερες από 30 από τις κορυφαίες εταιρείες της Κίνα που κατασκευάζουν φωτοβολταϊκά υπέγραψαν ένα πρόγραμμα αυτοπειθαρχίας
Χρηματοδότηση-ρεκόρ για τη σλοβακική InoBat - Πώς η εταιρεία μπαταριών «κέρδισε» 100 εκατ. ευρώ
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η InoBat στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή κυψελών μπαταριών ευρωπαϊκού σχεδιασμού
Νέες επιδοτήσεις 906 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»
Αύριο θα πιστωθεί στους λογαριασμούς 906 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», το ποσό των 3.330.514,20 ευρώ.
Πώς απαντά η Toyota στις απειλές Τραμπ για τέλος σε επιχορηγήσεις EV
Ο Τραμπ θέλει να τερματίσει τις πιστώσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα - Η Toyota είναι η πρώτη που ανταποκρίνεται
Τα EV ξαναμοιράζουν την τράπουλα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι συζητήσεις για mega deal μεταξύ Honda-Nissan-Mitsubishi σηματοδοτούν σημαντικές εξελίξεις σε Ασία και Ευρώπη με το βλέμμα στις ΗΠΑ
Ο Καναδάς αλλάζει στόχο - Το νέο σχέδιο «δείχνει» ηλεκτρικό δίκτυο net zero το 2050
Ο Καναδάς στοχεύει σε ένα δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050
ΕΥΔΑΠ: Στη μάχη για τη λειψυδρία τρία τάνκερ και μία μονάδα αφαλάτωσης στην Ιτέα
Ο CEO της ΕΥΔΑΠ Χάρης Σαχίνης παρουσίασε εναλλακτικά σχέδια για τη θωράκιση της Αττικής από τη λειψυδρία
Νέο διοικητικό συμβούλιο στον Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας
Οι Σκυλακάκης και Τσιάρας παρουσίασαν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας το νέο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας