Στην εποχή των vloggers, των influencers και των δημιουργών περιεχομένου, μπορεί να φαίνεται σχεδόν αδύνατο να φανταστεί κανείς έναν κόσμο χωρίς το YouTube και άλλες παρόμοιες πλατφόρμες. Όμως, όταν ανέβηκε το πρώτο βίντεο τον Απρίλιο του 2005, που έδειχνε έναν άνδρα να επισκέπτεται έναν ζωολογικό κήπο, δεν μπορούσε να γίνει κατανοητό ποιος θα ήθελε να παρακολουθήσει αυτού του είδους το υλικό ή πώς το YouTube θα μπορούσε να βγάλει χρήματα.
Πλέον, ο καθένας μπορεί να κερδίσει χρήματα στο διαδίκτυο, χτίζοντας έναν μύθο. Αυτό μπορεί να σημαίνει το να είναι κανείς «ο εαυτός του» – ή όχι – όπως αποκαλύφθηκε πρόσφατα με τον «Βασιλιά του Ήπατος» (Liver King), έναν εξαιρετικά ενθουσιώδη bodybuilder που καλούσε τους ακόλουθούς του στο Youtube, το Instagram και το TikTok να καταναλώνουν ωμό συκώτι – εξού και το παρατσούκλι – και οι συμβουλές του ως προς τη γυμναστική που απαιτείται για την απόκτηση μυώδους σώματος προσέλκυσαν εκατομμύρια ακόλουθούς παγκοσμίως και του απέφεραν τεράστια κέρδη.
Influencers και YouTubers σε ρόλο… χρηματιστών
Ο 45χρονος Brian Johnson ήθελε να πιστεύουμε ότι «χτίστηκε» τελείως φυσικά, ως αποτέλεσμα του «προγονικού τρόπου ζωής» που ακολουθούσε με εντατική άσκηση και κατανάλωση ωμών κρεάτων και εντοσθίων. Στο πλαίσιο αυτό, «πουλούσε» συμπληρώματα διατροφής, εξατομικευμένες συμβουλές, καθώς και ασκήσεις στους 5,5 εκατομμύρια ακολούθους του στο Instagram και το TikTok.
Η «δράση» του Liver King συνεχίστηκε μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο, όρταν και διέρρευσαν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποκάλυψαν ότι η εμφάνιση του Johnson δεν εξηγούνταν τόσο από την απόδοση των προϊόντων του, αλλά από μια μηνιαία επένδυση 12.000 δολαρίων σε στεροειδή, την οποία έκρυβε από τους θαυμαστές του.
Όπως έγινε γνωστό, ο διάσημος influencer βρίσκεται αντιμέτωπος με αγωγές και μηνύσεις, ύψους 25 εκατ. δολάρια από άτομα που δηλώνουν ότι εξαπατήθηκαν για να αγοράσουν τα συμπληρώματα διατροφής που προωθούσε.
Η αρχή
Καθόλη την πορεία του Διαδικτύου, οι χρήστες αναζητούσαν δημιουργικούς (και μερικές φορές σκανδαλώδεις) τρόπους για να αποκτήσουν χρήματα. Κατά τις πρώτες μέρες, κάποιοι προσπάθησαν να οδηγήσουν το κύμα του ηλεκτρονικού εμπορίου, φτάνοντας στο σημείο να χρησιμοποιούν ιστοσελίδες δημοπρασιών για να πουλήσουν το όνομα του αγέννητου παιδιού τους ή ακόμη και την παρθενία τους.
Η αποκάλυψη για τον Liver King μπορεί να συγκλόνισε τους θαυμαστές του, αλλά τα σκάνδαλα που σχετίζονται με τους influencers δεν είναι κάτι καινούργιο. Ενα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα, αυτό του Fyre Festival το 2017, όταν και οι διοργανωτές ξόδεψαν τεράστια χρηματικά ποσά σε influencers και κρυφές διαφημίσεις για να ακολουθήσει το απόλυτο φιάσκο, σηματοδότησε μια στροφή στην εποχή του mega-influencer.
Είτε ήταν διάσημα άτομα από τον «πραγματικό» κόσμο –όπως αστέρες του αθλητισμού και ηθοποιοί– είτε γηγενείς διασημότητες του Διαδικτύου όπως οι YouTubers, ήρθε η εποχή που το μάρκετινγκ επηρεασμού έγινε μια επιθυμητή στρατηγική πωλήσεων στο Διαδίκτυο. Οποιοσδήποτε έχει ακόλουθους, τηλέφωνο και λογαριασμό YouTube θα μπορούσε να αρχίσει να κερδίζει (πολλά) χρήματα από μεγάλες εταιρείες.
Διαδικτυακοί επιχειρηματίες
Σήμερα, οι mega-influencers δεν είναι πλέον οι μόνοι ενδιαφερόμενοι σε μια συνεχώς αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Αντίθετα, οι επιλογές δημιουργίας εσόδων στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν εκτοξευτεί, πράγμα που σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι ζουν από το διαδίκτυο. Όπως αποτυπώθηκε σε πρόσφατη μελέτη για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι συνδρομές, οι δωρεές από live streaming και η πώληση προϊόντων ή ψηφιακού περιεχομένου στο διαδίκτυο είναι μεγάλη υπόθεση.
Ακόμη και η ορολογία έχει αλλάξει: από τους «influencers» που παραπέμπει σε διαφήμιση, πήγαμε στους «δημιουργούς περιεχομένου» – καθημερινοί e-επιχειρηματίες που δημιουργούν έσοδα στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης της επιλογής τους. Ακριβώς όπως ο Liver King, ο οποίος είχε θαυμαστές και ήταν ενεργός σε πολλές πλατφόρμες ταυτόχρονα.
Μέσω του περιεχομένου τους, οι δημιουργοί εδραιώνουν την εμπιστοσύνη με το κοινό τους, αλλά όταν κρύβουν διαφορετικού είδους κίνητρα ή άβολες αλήθειες, λένε ψέματα και παραπλανούν το κοινό τους (βλ. Liver King), εγείρει πολλά ερωτήματα και από νομικής άποψης.
Περισσότερη διαφάνεια
Οι online διαφημίσεις, οι συνεργασίες επί πληρωμή και η δημιουργία περιεχομένου μπορούν να ανοίξουν νέους δρόμους στους διαδικτυακούς επιχειρηματίες, αλλά είναι επίσης σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η εμπορική δραστηριότητα θα πρέπει να συνοδεύεται από ορισμένες νομικές υποχρεώσεις, αν και επί του παρόντος οι κανόνες διαφέρουν από χώρα σε χώρα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, ένας influencer πρέπει να αποκαλύψει πότε έχει λάβει χρήματα, προϊόντα ή υπηρεσίες ή για κάτι που έχει παρουσιάσει στο διαδίκτυο.
Latest News
Η «κρυφή« κρίση που κοστίζει έως και 1 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία
Περίπου 12 δισ. εργάσιμες ημέρες χάνονται από την κακή ψυχική υγεία κάθε χρόνο, κοστίζοντας στην παγκόσμια οικονομία 1 τρισ. δολάρια
Lactalis: O «γίγαντας» των γαλακτοκομικών παραμένει στην κορυφή
Ο τζίρος των 30 δισ. ευρώ και οι «περιπέτειες» της Lactalis, της μεγαλύτερης εταιρείας γαλακτοκομικών προϊόντων του κόσμου
Πωλητήριο και σε... κάστρα στην Ευρώπη - Πόσο κοστίζει η απόκτησή τους
Από μια έπαυλη βαρονικού στιλ στα Highlands της Σκωτίας με τη δική της λίμνη για ψάρεμα πέστροφας σε μια Πολυτελέστατη έπαυλη στη λίμνη Κόμο της Ιταλίας
Ο ανταγωνισμός αγριεύει στο φαστ φουντ - Τοεξωφρενικό μάρκετινγκ της Pizza Hut
Η προωθητική καμπάνια της Pizza Hut περιελάμβανε δωρεάν συμμετοχές σε παιχνίδια καζίνο χωρίς να γνωρίζει εάν κάποιος πελάτης ήταν εθισμένοι στον τζόγο
Τα KFC κάνουν πειράματα με... σάλτσες - Το νέο concept για το φρένο στην πτώση
Η σάλτσα και τα dips πρωταγωνιστούν στο «Saucy», ένα πρωτότυπο κατάστημα που εγκαινιάζεται την Παρασκευή στις ΗΠΑ από την KFC
Πώς η ΑΙ πρόκειται να τις αλλάξει ριζικά τις εφαρμογές γνωριμιών
Οι εφαρμογές γνωριμιών σταθμίζουν πώς η AI θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι συνδέονται μέσω διαδικτύου
Τραμπ: Ποιος είναι ο εκλεκτός για επικεφαλής του Οικονομικού Συμβουλίου του
Τo Οικονομικό Συμβούλιο θα συμβουλεύει τον Τραμπ για την οικονομική πολιτική που θα ακολουθήσει και αποτελείται από τρία μέλη
Νέο αντιμονοπωλιακό πλήγμα για τη Google - Στο στόχαστρο των ιαπωνικών αρχών
Οι ιαπωνικές αρχές αναμένεται να εκδώσουν σύντομα εντολή παύσης ζητώντας από την Google να σταματήσει τις μονοπωλιακές πρακτικές της
Ευρώπη: Παγιδευμένη στον ιστό των χιλιάδων κανόνων, που η ίδια ψήφισε
Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν προσπαθεί να ανταποκριθεί στις επικρίσεις με την υπόσχεση να αντιμετωπίσει τις επαχθείς απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων στην ΕΕ
Sueddeutsche Zeitung: Η Volkswagen θα μειώσει έως και 10% τις αποδοχές διοικητικών στελεχών
Σύμφωνα με την Sueddeutsche Zeitung, η μείωση θα ισχύσει για τις πληρωμές μπόνους του Μαΐου, οδηγώντας στη μείωση των αποδοχών κατά 10% το 2025 και το 2026