![Διαδίκτυο: Η άνοδος των influencers και το μέγα σκάνδαλο από τον «βασιλιά του συκωτιού»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/16699566555577.jpg)
Στην εποχή των vloggers, των influencers και των δημιουργών περιεχομένου, μπορεί να φαίνεται σχεδόν αδύνατο να φανταστεί κανείς έναν κόσμο χωρίς το YouTube και άλλες παρόμοιες πλατφόρμες. Όμως, όταν ανέβηκε το πρώτο βίντεο τον Απρίλιο του 2005, που έδειχνε έναν άνδρα να επισκέπτεται έναν ζωολογικό κήπο, δεν μπορούσε να γίνει κατανοητό ποιος θα ήθελε να παρακολουθήσει αυτού του είδους το υλικό ή πώς το YouTube θα μπορούσε να βγάλει χρήματα.
Πλέον, ο καθένας μπορεί να κερδίσει χρήματα στο διαδίκτυο, χτίζοντας έναν μύθο. Αυτό μπορεί να σημαίνει το να είναι κανείς «ο εαυτός του» – ή όχι – όπως αποκαλύφθηκε πρόσφατα με τον «Βασιλιά του Ήπατος» (Liver King), έναν εξαιρετικά ενθουσιώδη bodybuilder που καλούσε τους ακόλουθούς του στο Youtube, το Instagram και το TikTok να καταναλώνουν ωμό συκώτι – εξού και το παρατσούκλι – και οι συμβουλές του ως προς τη γυμναστική που απαιτείται για την απόκτηση μυώδους σώματος προσέλκυσαν εκατομμύρια ακόλουθούς παγκοσμίως και του απέφεραν τεράστια κέρδη.
Influencers και YouTubers σε ρόλο… χρηματιστών
Ο 45χρονος Brian Johnson ήθελε να πιστεύουμε ότι «χτίστηκε» τελείως φυσικά, ως αποτέλεσμα του «προγονικού τρόπου ζωής» που ακολουθούσε με εντατική άσκηση και κατανάλωση ωμών κρεάτων και εντοσθίων. Στο πλαίσιο αυτό, «πουλούσε» συμπληρώματα διατροφής, εξατομικευμένες συμβουλές, καθώς και ασκήσεις στους 5,5 εκατομμύρια ακολούθους του στο Instagram και το TikTok.
Η «δράση» του Liver King συνεχίστηκε μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο, όρταν και διέρρευσαν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποκάλυψαν ότι η εμφάνιση του Johnson δεν εξηγούνταν τόσο από την απόδοση των προϊόντων του, αλλά από μια μηνιαία επένδυση 12.000 δολαρίων σε στεροειδή, την οποία έκρυβε από τους θαυμαστές του.
Όπως έγινε γνωστό, ο διάσημος influencer βρίσκεται αντιμέτωπος με αγωγές και μηνύσεις, ύψους 25 εκατ. δολάρια από άτομα που δηλώνουν ότι εξαπατήθηκαν για να αγοράσουν τα συμπληρώματα διατροφής που προωθούσε.
Η αρχή
Καθόλη την πορεία του Διαδικτύου, οι χρήστες αναζητούσαν δημιουργικούς (και μερικές φορές σκανδαλώδεις) τρόπους για να αποκτήσουν χρήματα. Κατά τις πρώτες μέρες, κάποιοι προσπάθησαν να οδηγήσουν το κύμα του ηλεκτρονικού εμπορίου, φτάνοντας στο σημείο να χρησιμοποιούν ιστοσελίδες δημοπρασιών για να πουλήσουν το όνομα του αγέννητου παιδιού τους ή ακόμη και την παρθενία τους.
Η αποκάλυψη για τον Liver King μπορεί να συγκλόνισε τους θαυμαστές του, αλλά τα σκάνδαλα που σχετίζονται με τους influencers δεν είναι κάτι καινούργιο. Ενα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα, αυτό του Fyre Festival το 2017, όταν και οι διοργανωτές ξόδεψαν τεράστια χρηματικά ποσά σε influencers και κρυφές διαφημίσεις για να ακολουθήσει το απόλυτο φιάσκο, σηματοδότησε μια στροφή στην εποχή του mega-influencer.
Είτε ήταν διάσημα άτομα από τον «πραγματικό» κόσμο –όπως αστέρες του αθλητισμού και ηθοποιοί– είτε γηγενείς διασημότητες του Διαδικτύου όπως οι YouTubers, ήρθε η εποχή που το μάρκετινγκ επηρεασμού έγινε μια επιθυμητή στρατηγική πωλήσεων στο Διαδίκτυο. Οποιοσδήποτε έχει ακόλουθους, τηλέφωνο και λογαριασμό YouTube θα μπορούσε να αρχίσει να κερδίζει (πολλά) χρήματα από μεγάλες εταιρείες.
Διαδικτυακοί επιχειρηματίες
Σήμερα, οι mega-influencers δεν είναι πλέον οι μόνοι ενδιαφερόμενοι σε μια συνεχώς αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Αντίθετα, οι επιλογές δημιουργίας εσόδων στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν εκτοξευτεί, πράγμα που σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι ζουν από το διαδίκτυο. Όπως αποτυπώθηκε σε πρόσφατη μελέτη για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι συνδρομές, οι δωρεές από live streaming και η πώληση προϊόντων ή ψηφιακού περιεχομένου στο διαδίκτυο είναι μεγάλη υπόθεση.
Ακόμη και η ορολογία έχει αλλάξει: από τους «influencers» που παραπέμπει σε διαφήμιση, πήγαμε στους «δημιουργούς περιεχομένου» – καθημερινοί e-επιχειρηματίες που δημιουργούν έσοδα στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης της επιλογής τους. Ακριβώς όπως ο Liver King, ο οποίος είχε θαυμαστές και ήταν ενεργός σε πολλές πλατφόρμες ταυτόχρονα.
Μέσω του περιεχομένου τους, οι δημιουργοί εδραιώνουν την εμπιστοσύνη με το κοινό τους, αλλά όταν κρύβουν διαφορετικού είδους κίνητρα ή άβολες αλήθειες, λένε ψέματα και παραπλανούν το κοινό τους (βλ. Liver King), εγείρει πολλά ερωτήματα και από νομικής άποψης.
Περισσότερη διαφάνεια
Οι online διαφημίσεις, οι συνεργασίες επί πληρωμή και η δημιουργία περιεχομένου μπορούν να ανοίξουν νέους δρόμους στους διαδικτυακούς επιχειρηματίες, αλλά είναι επίσης σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η εμπορική δραστηριότητα θα πρέπει να συνοδεύεται από ορισμένες νομικές υποχρεώσεις, αν και επί του παρόντος οι κανόνες διαφέρουν από χώρα σε χώρα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, ένας influencer πρέπει να αποκαλύψει πότε έχει λάβει χρήματα, προϊόντα ή υπηρεσίες ή για κάτι που έχει παρουσιάσει στο διαδίκτυο.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ενοίκια: Πλαφόν 5% στις αυξήσεις υπόσχεται ο Μπάιντεν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/build-a-house-4503738_1280-600x450.jpg)
Πλαφόν 5% στις αυξήσεις των ενοικίων υπόσχεται ο Μπάιντεν
Τα ενοίκια έχουν αυξηθεί σημαντικά μετά την πανδημία επιβαρύνοντας σημαντικά τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ
![Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Πότε θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα έρευνας για τα δάνεια υψηλού κινδύνου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ot_banks_akinhta-600x352.png)
Η σύγκρουση ΕΚΤ - τραπεζών για τους φακέλους των «κόκκινων» δανείων- Γιατί αναβλήθηκε η ανακοίνωσή τους
Σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα του Bloomberg η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μετατοπίζει την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για τον Σεπτέμβριο
![Birkenstock: Ποια είναι η γυναίκα που θα φέρει την ασιατική άνοιξη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/birkenstock-600x401.jpg)
Η γυναίκα που θα αλλάξει την Birkenstock
Πώς η γερμανική εταιρεία που ανοίκει στον όμιλο LVMH, φιλοδοξεί να επεκτείνει περαιτέρω την παρουσία του σε Ασία και Αυστραλία
![Burberry: Ένας βετεράνος θα τη σώσει](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/burberry-2-600x323.jpg)
Αυτό το brand ποιος θα το σώσει; Ο Joshua Schulman είναι ο κατάλληλος CEO
Ο λόγος για τον Joshua Schulman, τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο του ιστορικού βρετανικού οίκου, που οφείλει τη φήμη του στις... διασώσεις
![Τραμπ: Η ατζέντα της δεύτερης θητείας – Απελάσεις, εμπορικοί πόλεμοι, επανεξέταση του ΝΑΤΟ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ot_trump_UPdol2-600x352.png)
Η ατζέντα Τραμπ εάν επανεκλεγεί - Απελάσεις, εμπορικοί πόλεμοι, επανεξέταση του ΝΑΤΟ
Οι οκτώ ανατροπές που ετοιμάζει ο Ντόναλντ Τραμπ, εφόσον επιστρέψει στον Λευκό Οίκο, σε πολιτική και οικονομία
![Βλαντισλάβ Ντορόνιν: Ποιος είναι ο «ρώσος Τζέιμς Μποντ» της αυτοκρατορίας ξενοδοχείων που αγαπούν οι VIP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/doronin-campel1-600x300.jpg)
Η αυτοκρατορία ξενοδοχείων που λατρεύουν οι VIP, οι σοβιετικές ρίζες και οι «θεές» σύντροφοι - Αυτός είναι ο «ρώσος Τζέιμς Μποντ»
Πήρε τα πρώτα «μαθήματα» για τις επιχειρήσεις από τον Εβραίο δισεκατομμυριούχο και διάσημο φοροφυγά Μαρκ Ριτς
![Goldman Sachs: Τι σημαίνει για την ευρωπαϊκή οικονομία η ενδεχόμενη νίκη Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2024-07-14T001554Z_1383220067_RC2MU8AU3PXS_RTRMADP_5_USA-ELECTION-TRUMP-600x400.jpg)
Πόσο θα στοιχίσει στην ευρωπαϊκή οικονομία η ενδεχόμενη νίκη Τραμπ
Η ανάλυση της Goldam Sachs έγινε μια μέρα πριν την απόπειρα δολοφονίας του Ντόνλαντ Τραμπ
![Τζερόμ Πάουελ: Δεν θα περιμένουμε να φθάσει ο πληθωρισμός στο 2% για να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/Powell_jackson-1-600x400.jpg)
Σήμα Πάουελ ότι πλησιάζουν οι μειώσεις των επιτοκίων
Τα τελευταία στοιχεία ενισχύουν την εμπιστοσύνη ότι ο πληθωρισμός επιστρέφει στο 2% τόνισε ο επικεφαλής της Fed, Τζερόμ Πάουελ
![Τετραήμερη εργασία: Γιατί σκέπτεται να την υιοθετήσει η Πορτογαλία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_ergazomenoi23-1024x600-1-600x352.png)
Πορτογαλικό πείραμα για την 4ημερη εργασία - Το σχέδιο
Αύξηση κερδών στις εταιρείες που εφάρμοσαν πιλοτικά το μέτρο το 2023 – Το στρες των εργαζομένων ρίχνει την παραγωγικότητα και έως 1,4% το τζίρο της επιχείρησης
![Goldman Sachs: Αυξάνει αμοιβές και μπόνους στους υπαλλήλους μετά την απογείωση των κερδών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/golman-sachs-600x400.jpg)
«Χρυσές» αμοιβές και μπόνους στην Goldman Sachs μετά την απογείωση κερδών
Τα κέρδη της Goldman Sachs αυξήθηκαν κατά 150% στα 3 δισεκατομμύρια δολάρια το δεύτερο τρίμηνο, από 1,2 δισ. πέρσι