
Αμετάβλητη παρέμεινε η εικόνα της μεταποίησης τον Ιανουάριο, καθώς τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν σήμερα Τετάρτη έδειξαν ότι στις μεγαλύτερες οικονομίες ανά τον κόσμο η μεταποιητική δραστηριότητα «ασθμαίνει».
Η ασθμαίνουσα αυτή εικόνα υποδεικνύει για άλλη μια φορά το πόσο εύθραυστη είναι η παγκόσμια οικονομία, για την οποί η μεταποίηση είναι εκ των κινητήριων μοχλών της.
Επιδεινώνεται η εικόνα της μεταποίησης στις ΗΠΑ
Μπορεί τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες τα οποία προκλήθηκαν μετά την εκτόξευση της ζήτησης έπειτα από την κρίση της πανδημίας να υποχωρούν και ενδεχομένως τα χειρότερα από πλευράς πληθωρισμού να έχουν περάσει (πιστεύεται ότι η κορύφωσή του σε παγκόσμιο επίπεδο καταγράφηκε στη διάρκεια του δ΄ τριμήνου του 2022). Ωστόσο η ζήτηση δεν είναι ισχυρή καθώς ο υψηλός πληθωρισμός έχει περιορίσει τις δαπάνες σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Εντούτοις η μεταποιητική δραστηριότητα αδυνατεί να αναστρέψει την εικόνα των τελευταίων μηνών διάστημα στο οποίο καταγράφει συρρίκνωση. Για του λόγου το αληθές, τα σημερινά στοιχεία έδειξαν ότι σε ΗΠΑ, Ευρωζώνη και Ασία η μεταποίηση παραμένει εν μέσω πιέσεων.
Από την άλλη, σε ένα οικονομικό περιβάλλον που «στενεύει» εξαιτίας της αύξησης των επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες, οι επιχειρήσεις ανεξαρτήτως κλάδου όχι μόνο του μεταποιητικού θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες τόσο στη ρευστότητά τους όσο και στους οικονομικούς τους ελιγμούς.
Τι έδειξαν τα σημερινά στοιχεία
Ο Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών ΡΜΙ του Institute for Supply Management (ISM) για τη μεταποίηση στις ΗΠΑ υποχώρησε στις 47,4 μονάδες τον Ιανουάριο, έναντι 48,4 μονάδων τον Δεκέμβριο του 2022. Να σημειωθεί ότι ο μεταποιητικός κλάδος συνεισφέρει κατά 11,3% στη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Η τρίτη κατά σειρά υποχώρηση του εν λόγω δείκτη τον έφερε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2020, στην κορύφωση της κρίσης που είχε πυροδοτήσει η εμφάνιση του κορωνοϊού. Το όριο των 50 μονάδων διαχωρίζει την επέκταση από τη συρρίκνωση μιας δραστηριότητας.
Σε σημείωμα προς τους πελάτες, οι αναλυτές της Jefferies εμφανίζονται απαισιόδοξοι καθώς προειδοποιούν ότι η συρρίκνωση της μεταποίησης στις ΗΠΑ θα συνεχισθεί και τους επόμενους μήνες.
Στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο η μεταποίηση σημείωσε οριακή άνοδο. Ειδικότερα, ο δείκτης ΡΜΙ της Caixin για τη μεταποίηση της Κίνας ανέβηκε τον Ιανουάριο στις 49,2 μονάδες από 49 μονάδες τον Δεκέμβριο, σχετικά σε κοντινή απόσταση από το όριο των 50 μονάδων. Ο δείκτης παρέμεινε υπό των 50 μονάδων από τον περασμένο Αύγουστο και δεν προβλέπεται να δείξει σημάδια βελτίωσης τουλάχιστον τον Φεβρουάριο.
Πέραν των εορτασμών για την κινεζική Πρωτοχρονιά που διαρκεί δύο εβδομάδες (φέτος το νέο έτος για τους Κινέζους άρχισε στις 22 Ιανουαρίου), τον Φεβρουάριο τα εργοστάσια υπολειτουργούν κατόπιν εντολής του Πεκίνου, προκειμένου να περιορισθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση.
Στην Ευρωζώνη ακόμη μεγαλύτερη ήταν η άνοδος του Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών ΡΜΙ της S&P Global, καθώς τον περασμένο μήνα ανέβηκε στις 48,8 μονάδες από τις 48,8 μονάδες του Δεκεμβρίου.
Ωστόσο, η δραστηριότητα του μεταποιητικού κλάδου στις 20 χώρες που μοιράζονται το ευρώ (από 1 Ιανουαρίου περιλαμβάνεται και η Κροατία), τελευταία φορά που κατέγραψε ανάπτυξη ήταν τον Ιούνιο του 2022, παραμένοντας σε συρρίκνωση για επτά συναπτούς μήνες.
Από την άλλη όμως, στην Ευρωζώνη σε δύο εκ των μεγαλυτέρων της οικονομίων η επίδοση της μεταποίησης (σε Γαλλία και Ιταλία) ξεπέρασε το φράγμα των 50 μονάδων (50,5 και 50,4 μονάδες αντίστοιχα).
Όπως διαπιστώνει κανείς, η έρευνα του Φεβρουαρίου στην Ευρωζώνη θα είναι ιδιαιτέρως κρίσιμη, καθώς θα δείξει αν η μεταποίηση στις δύο χώρες έχει αποτινάξει την άσχημη εικόνα ή ήταν παροδικό φαινόμενο.
Στο μεταξύ, χθες Τρίτη το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αναθεώρησε ανοδικά ελαφρώς τις εκτιμήσεις του για την παγκόσμια ανάπτυξη το 2023. Ως αιτία για την αναθεώρηση αυτή υπέδειξε την «εκπληκτικά ανθεκτική» ζήτηση στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, αλλά και το άνοιγμα της οικονομίας της Κίνας μετά την εγκατάλειψη του Πεκίνου της πολιτικής των μηδενικών κρουσμάτων.
Παρά την αναθεώρηση, η παγκόσμια οικονομία θα δεν θα αποφύγει την επιβράδυνση σε σχέση με το 3,4% πέρυσι, τρέχοντας με ρυθμό 2,9%. Παράλληλα το ΔΝΤ προειδοποίησε ότι το ενδεχόμενο μιας ύφεσης είναι πάντα ορατό.


Latest News

Lazard: Προσλαμβάνει πρώην πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών Υπηρεσιών της Αμερικανικής Βουλής
Το νέο απόκτημα της Lazard, Πάτρικ ΜακΧένρι, ήταν γνωστός ως σύμμαχος της βιομηχανίας κρυπτονομισμάτων στο Κογκρέσο

«Παζάρια» της Uber για την απόκτηση της τουρκικής πλατφόρμας delivery Trendyol Go
Η Uber Eats δραστηριοποιείται επί του παρόντος σε περίπου 45 χώρες και σε περισσότερες από 6.000 πόλεις, δημιουργώντας έσοδα 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024.

Το Plan B των πλούσιων Αμερικανών - Γιατί ανοίγουν μαζικά λογαριασμούς στην Ελβετία
Η ουδέτερη πολιτική της Ελβετίας, η σταθερή οικονομία, το ισχυρό νόμισμα και το αξιόπιστο νομικό σύστημα προσελκύουν πελάτες

Οι τουρίστες αποφεύγουν τις ΗΠΑ και... στριμώχνουν την αγορά πετρελαίου
Μια πτώση του τουρισμού προς τις ΗΠΑ φαίνεται στα στοιχεία για τη ζήτηση πετρελαίου

Μπορούν 1,6 τρισ. δολάρια να λύσουν το πρόβλημα του κρυφού χρέους της Κίνας;
Το πακέτο μέτρο που ανακοίνωσε η Κίνα τον Νοέμβριο για να στηρίξει τις υπερχρεωμένες τοπικές κυβερνήσεις είναι σε εξέλιξη

Θα μπορούσε ο Τραμπ να απολύσει τον πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας;
Στο προσκήνιο μετά από 90 χρόνια η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, που έμεινε στην ιστορία ως «Εκτελεστής του Χάμφρεϊ εναντίον ΗΠΑ»

H δυναμική επιστροφή της Puma με αθλητικά τρεξίματος
Με το λανσάρισμα αυτό, στον Μαραθώνιο της Βοστώνης, η Puma προσπαθεί να αναβιώσει το brand, σε ένα άθλημα που βοήθησε να διαδοθεί

Ελ Εριάν: Η οικονομία σε ένα επικίνδυνο ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά
Ο κορυφαίος οικονομολόγος Μοχάμεντ Ελ Εριάν βλέπει τις ρωγμές στην οικονομική πολιτική των ΗΠΑ και

Η Coca Cola επαναλανσάρει το BodyArmor με στόχο την αναζωογόνηση των πωλήσεων
To προϊόν BodyArmor της Coca Cola θα αρχίζει να εμφανίζεται στα ράφια με τη νέα εφμάνιση αυτό τον μήνα

Προσεχώς και... Αudi θα κατασκευάζονται στις ΗΠΑ - Το σχέδιο της VW
Η παραγωγή αυτοκινήτων Audi στις ΗΠΑ θα αποτελέσει ένα βήμα ανάπτυξης στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου VW