Εν μέσω ενός διαρκώς κλιμακούμενου κύματος ακρίβειας, οι καταναλωτές – δικαίως – διαμαρτύρονται για τις τιμές, ιδίως όταν αυτές φαίνεται να μην ακολουθούν τις τάσεις αποκλιμάκωσης των διεθνών τιμών των καυσίμων.
Σύμφωνα με την πρόεδρο βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα, η απλή αμόλυβδη στην Αττική έχει φτάσει ξανά στα 1,9-1,95 ευρώ, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινείται από 1,8 έως 1,82 ευρώ. «Από τα μέσα Δεκεμβρίου και μετά έχουμε καθημερινές αυξήσεις και είναι περίπου 0,15 λεπτά ανά λίτρο σε όλα τα καύσιμα», αναφέρει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος Μιχάλης Κιούσης.
Καύσιμα: Φλερτ της βενζίνης με τα 2 ευρώ
Ωστόσο, όπως εξηγεί, τις τελευταίες μέρες υπάρχει μια μικρή αποκλιμάκωση.
Συγκεκριμένα, την Τετάρτη 1η Φεβρουαρίου, η μέση τιμή στην αμόλυβδη 95 οκτανίων ήταν 1,919 ευρώ, ενώ η μέση τιμή της ενισχυμένης βενζίνης 2,1 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το απλό πετρέλαιο κινήθηκε στα 1,815 ευρώ, ενώ το θέρμανσης είχε ως μέση τιμή τα 1,287 ευρώ.
Σύμφωνα με το εβδομαδιαίο δελτίο επισκόπησης υγρών καυσίμων, η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 0,7262 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου στις 19 Ιανουαρίου σημειώθηκε αύξηση 0,0278 ευρώ ανά λίτρο (2,78 λεπτά). Παράλληλα, η τιμή διυλιστηρίου του πετρελαίου κίνησης για την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 0,8806 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου στις 19 Ιανουαρίου σημειώθηκε αύξηση κατά 0,0279 ευρώ ανά λίτρο (2,79 λεπτά).
Γιατί αυξάνονται οι τιμές
Τι είναι, όμως, αυτό που κρατάει ψηλά τις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα, ακόμη και όταν υποχωρούν οι διεθνείς τιμές; Για πολλούς το πρόβλημα βρίσκεται στην υψηλή φορολογία. «Η Ελλάδα έχει την τρίτη υψηλότερη τιμή βενζίνης στην Ευρώπη, γεγονός που είναι δυσανάλογο με την αγοραστική μας δύναμη. Η μόνη λύση είναι η μείωση των φόρων», υπογραμμίζει ο Μιχάλης Κιούσης.
Για άλλους το πρόβλημα έγκειται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αγοράς στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος υπογραμμίζει ότι «οι τιμές των καυσίμων εξαρτώνται όχι τόσο από την τιμή του πετρελαίου διεθνώς αλλά από την τιμή αγοράς – πώλησης εντός της λεκάνης της Μεσογείου. Οπότε ανάλογα με τα στοιχεία ζήτησης καθορίζεται και η τιμή».
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Θέμης Κιουρτζής υποστηρίζει πως το υπουργείο δεν παρεμβαίνει επαρκώς στη διαμόρφωση των τιμών στα διυλιστήρια. «Εβαλαν πλαφόν στους πρατηριούχους, ξέροντας ότι τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ μικρά. Ο καταναλωτής έστρεψε την προσοχή του στους πρατηριούχους, ενώ, όπως φάνηκε από τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, τα διυλιστήρια είχαν περιθώρια κέρδους πολύ μεγαλύτερα από άλλες χρονιές», αναφέρει.
Το πετρέλαιο θέρμανσης
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, οι καταναλωτές, στην πλειονότητά τους, προμηθεύτηκαν πετρέλαιο θέρμανσης από τις 24 Οκτωβρίου μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου. Ο Μιχάλης Κιούσης, ωστόσο, διευκρινίζει πως πολλοί καταναλωτές εφοδιάστηκαν με πετρέλαιο θέρμανσης που δεν το κατανάλωσαν ακόμη λόγω των υψηλών θερμοκρασιών.
«Το μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών πανελλαδικά έχει γεμάτες δεξαμενές. Υπάρχει και ένα ποσοστό ανθρώπων που δεν μπορεί να αγοράσει ποσότητα και παίρνει με το μπιτόνι για κατανάλωση τριών ημερών, μόλις ανακοινωθεί πως πέφτει η θερμοκρασία», συνεχίζει.
Ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, τέλος, σημειώνει πως μπορεί ο ήπιος χειμώνας να επέτρεψε την απότομη πτώση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης, αυτές όμως άρχισαν να… αναθερμαίνονται όταν ο καιρός άρχισε να γίνεται πιο κρύος σε όλη τη Νότια Ευρώπη.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Ο ΟΠΕΚ προβλέπει ισχυρή αύξηση ζήτησης για πετρέλαιο στη διετία - Αλμα στις χώρες εκτός ΟΟΣΑ
Ο ΟΠΕΚ προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα επεκταθεί με ισχυρό ρυθμό στα 1,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2025
Υγρο πυρ σε καταναλωτές από τις αυξήσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο [γράφημα]
Ράλι 15,7% στο αργό και 24% στο φυσικό αέριο από το Σεπτέμβριο - Σφίγγει ο κλοιός για τα νοικοκυριά
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις