Εν μέσω ενός διαρκώς κλιμακούμενου κύματος ακρίβειας, οι καταναλωτές – δικαίως – διαμαρτύρονται για τις τιμές, ιδίως όταν αυτές φαίνεται να μην ακολουθούν τις τάσεις αποκλιμάκωσης των διεθνών τιμών των καυσίμων.
Σύμφωνα με την πρόεδρο βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα, η απλή αμόλυβδη στην Αττική έχει φτάσει ξανά στα 1,9-1,95 ευρώ, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινείται από 1,8 έως 1,82 ευρώ. «Από τα μέσα Δεκεμβρίου και μετά έχουμε καθημερινές αυξήσεις και είναι περίπου 0,15 λεπτά ανά λίτρο σε όλα τα καύσιμα», αναφέρει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος Μιχάλης Κιούσης.
Καύσιμα: Φλερτ της βενζίνης με τα 2 ευρώ
Ωστόσο, όπως εξηγεί, τις τελευταίες μέρες υπάρχει μια μικρή αποκλιμάκωση.
Συγκεκριμένα, την Τετάρτη 1η Φεβρουαρίου, η μέση τιμή στην αμόλυβδη 95 οκτανίων ήταν 1,919 ευρώ, ενώ η μέση τιμή της ενισχυμένης βενζίνης 2,1 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το απλό πετρέλαιο κινήθηκε στα 1,815 ευρώ, ενώ το θέρμανσης είχε ως μέση τιμή τα 1,287 ευρώ.
Σύμφωνα με το εβδομαδιαίο δελτίο επισκόπησης υγρών καυσίμων, η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 0,7262 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου στις 19 Ιανουαρίου σημειώθηκε αύξηση 0,0278 ευρώ ανά λίτρο (2,78 λεπτά). Παράλληλα, η τιμή διυλιστηρίου του πετρελαίου κίνησης για την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 0,8806 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου στις 19 Ιανουαρίου σημειώθηκε αύξηση κατά 0,0279 ευρώ ανά λίτρο (2,79 λεπτά).
Γιατί αυξάνονται οι τιμές
Τι είναι, όμως, αυτό που κρατάει ψηλά τις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα, ακόμη και όταν υποχωρούν οι διεθνείς τιμές; Για πολλούς το πρόβλημα βρίσκεται στην υψηλή φορολογία. «Η Ελλάδα έχει την τρίτη υψηλότερη τιμή βενζίνης στην Ευρώπη, γεγονός που είναι δυσανάλογο με την αγοραστική μας δύναμη. Η μόνη λύση είναι η μείωση των φόρων», υπογραμμίζει ο Μιχάλης Κιούσης.
Για άλλους το πρόβλημα έγκειται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αγοράς στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος υπογραμμίζει ότι «οι τιμές των καυσίμων εξαρτώνται όχι τόσο από την τιμή του πετρελαίου διεθνώς αλλά από την τιμή αγοράς – πώλησης εντός της λεκάνης της Μεσογείου. Οπότε ανάλογα με τα στοιχεία ζήτησης καθορίζεται και η τιμή».
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Θέμης Κιουρτζής υποστηρίζει πως το υπουργείο δεν παρεμβαίνει επαρκώς στη διαμόρφωση των τιμών στα διυλιστήρια. «Εβαλαν πλαφόν στους πρατηριούχους, ξέροντας ότι τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ μικρά. Ο καταναλωτής έστρεψε την προσοχή του στους πρατηριούχους, ενώ, όπως φάνηκε από τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, τα διυλιστήρια είχαν περιθώρια κέρδους πολύ μεγαλύτερα από άλλες χρονιές», αναφέρει.
Το πετρέλαιο θέρμανσης
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, οι καταναλωτές, στην πλειονότητά τους, προμηθεύτηκαν πετρέλαιο θέρμανσης από τις 24 Οκτωβρίου μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου. Ο Μιχάλης Κιούσης, ωστόσο, διευκρινίζει πως πολλοί καταναλωτές εφοδιάστηκαν με πετρέλαιο θέρμανσης που δεν το κατανάλωσαν ακόμη λόγω των υψηλών θερμοκρασιών.
«Το μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών πανελλαδικά έχει γεμάτες δεξαμενές. Υπάρχει και ένα ποσοστό ανθρώπων που δεν μπορεί να αγοράσει ποσότητα και παίρνει με το μπιτόνι για κατανάλωση τριών ημερών, μόλις ανακοινωθεί πως πέφτει η θερμοκρασία», συνεχίζει.
Ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, τέλος, σημειώνει πως μπορεί ο ήπιος χειμώνας να επέτρεψε την απότομη πτώση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης, αυτές όμως άρχισαν να… αναθερμαίνονται όταν ο καιρός άρχισε να γίνεται πιο κρύος σε όλη τη Νότια Ευρώπη.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Το πυρηνικό στοίχημα της Τζόρτζια Μελόνι - Τα σχέδια 35 χρόνια μετά το... λουκέτο
Η πυρηνική ενέργεια στα σχέδια της Ιταλίας για μείωση των εκπομπών άνθρακα - Τι μελετά η κυβέρνηση της Ρώμης
Καταρρέουν τα ηλεκτρικά δίκτυα - Φόβοι για εκτεταμένα blackout από τον καύσωνα
Ντόμινο επιπτώσεων στα ηλεκτρικά δίκτυα σε όλον τον κόσμο από τις υψηλές θερμοκρασίες - Οι αντοχές του ελληνικού συστήματος
Σημάδια για αλλαγή στάσης από τη Λευκωσία απέναντι στο καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου
Κρίσιμη εβδομάδα για το καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου - Οι κυβερνητικές διαρροές στον κυπριακό Τύπο, το κρίσιμο ραντεβού ΑΔΜΗΕ – ΡΑΕΚ και η επίσκεψη Μητσοτάκη στη Λευκωσία
Τι ισχύει με τις επιδοτήσεις ρεύματος στους επαγγελματίες - Πόσοι πληρώνουν και πόσοι εισπράττουν
Σύμφωνα με πληροφορίες 130.000 επιχειρήσεις θα εισπράξουν αναδρομικά 4,2 εκατ. και 2.500 καλούνται να επιστρέψουν περίπου 2 εκατ. ευρώ από επιδοτήσεις ρεύματος
Σχέδια 130 δισ. για πυρηνικά εργοστάσια στην ανατολική Ευρώπη – Ποιος θα τα πληρώσει; [γραφήματα]
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι κυβερνήσεις από την Πράγα έως τη Σόφια σχεδιάζουν πυρηνικά εργοστάσια αλλά το πρόβλημα είναι ποιος θα τα πληρώσει
ΔΕΣΦΑ: Άλμα 30% στην εγχώρια κατανάλωση αερίου το α' εξάμηνο [γράφημα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για κατανάλωση, εισαγωγές και εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG
Γιατί το LNG είναι ακόμη πιο βιώσιμο καύσιμο για τη ναυτιλία
Τι έδειξε έκθεση της διεθνούς πρωτοβουλίας για τη μείωση του μεθανίου στη ναυτιλία μετά από έρευνα δύο ετών
Τελεσίγραφο από Κομισιόν στη Λευκωσία για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου
Στελέχη της Κομισιόν στη διάρκεια σύσκεψης για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου ενημέρωσαν τον Ρυθμιστή και το υπουργείο Ενέργειας της Κύπρου για τον κίνδυνο απώλειας της επιδότησης 657 εκατ. ευρώ
Η ΒΡ αναμένει απομείωση αξίας κατά 2 δισ. - Βουτιά για τη μετοχή
Η ΒΡ εκτιμά ότι τα αδύναμα περιθώρια διύλισης και οι επιδόσεις των εμπορικών συναλλαγών πετρελαίου θα επηρεάσουν τα αποτελέσματα
Aramco: Στοχεύει στην άντληση τουλάχιστον 3 δισ. δολαρίων από την πώληση ομολόγων
Ο σαουδαραβικός πετρελαϊκός κολοσσός Aramco έχει ξεκινήσει ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο για την ανάπτυξη νέω κοιτασμάτων φυσικού αερίου