Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στο οργανωμένο λιανεμπόριο με τις προβλέψεις για την πορεία της κατανάλωσης το τρέχον έτος να είναι ρευστές.
Την ίδια ώρα, μείζον θέμα για τα ελληνικά νοικοκυριά συνεχίζει να αποτελεί το κόστος διατροφής και κάλυψης βασικών αναγκών με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να επιστρατεύει για την καταπολέμηση των επιπτώσεων των ανατιμήσεων συνδυαστικά την κάρτα αγορών (Market Pass) και το «καλάθι του νοικοκυριού».
Market Pass: Τα χρήματα που δεν δαπανώνται θα μεταφέρονται στον επόμενο μήνα
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, σε περίπου δέκα μέρες θα είναι έτοιμη η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την κάρτα αγορών (Market Pass) που θα δώσει ανάσα σε χιλιάδες νοικοκυριά ενισχύοντας την αγοραστική δύναμη των πολιτών σε μια περίοδο έντονων πληθωριστικών πιέσεων.
Το καλάθι του νοικοκυριού
Σε ό,τι αφορά στο «καλάθι του νοικοκυριού», το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων προχωράει στην προσθήκη νέων προϊοντικών κατηγοριών και από τα 51 είδη που περιλαμβάνει σήμερα το καλάθι θα φτάσει στα 60.
Τα προϊόντα που θα μπουν στο καλάθι μεταξύ άλλων θα είναι γάλα μακράς διαρκείας και εβαπορέ, κίτρινα τυριά, μοσχάρι, αλλαντικά, αναψυκτικά και σοκολάτες.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Α. Γεωργιάδη, κατά την 14η εβδομάδα εφαρμογής του το «καλάθι του νοικοκυριού» διατήρησε σταθερή την αξία του. Από τα 833 προϊόντα, 65 παρουσίασαν αύξηση, 48 παρουσίασαν μείωση και 720 παρέμειναν σταθερά. Εντός του Φεβρουαρίου αναμένονται, σύμφωνα με τον υπουργό, οι πρώτες νέες μειώσεις στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Παράλληλα, τρία νέα καλάθια του νοικοκυριού αναμένεται να ξεκινήσουν το προσεχές διάστημα.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο σχεδιάζει ένα καλάθι με νηστίσιμα είδη λόγω Σαρακοστής, στη συνέχεια θα υπάρξει ένα καλάθι με τα είδη που αφορούν στο πασχαλινό τραπέζι ενώ σχεδιάζεται και ένα καλάθι για τα παιδιά, όπως συνέβη και στις εορτές των Χριστουγέννων.
Επίσης, δρομολογείται από το υπουργείο δρομολογεί η αλλαγή της σήμανσης στα σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, την επόμενη εβδομάδα θα είναι έτοιμη η υπουργική απόφαση για να είναι ευδιάκριτη η τιμή λίτρου ή κιλού στα ταμπελάκια των σούπερ μάρκετ ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να βλέπει την τιμή ανά μονάδα.
Υποχωρεί η κατανάλωση τον Ιανουάριο
Ο πρώτος μήνας του έτους ολοκληρώθηκε και τα πράγματα δεν φαίνονται αισιόδοξα στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
Όπως επισημαίνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο senior consultant της IRI, Βαγγέλης Φώσκολος, εντείνεται η πτώση της κατανάλωσης και εκτιμάται ότι στο σύνολο του μήνα θα είναι μειωμένη σε όγκο ενώ η αξία των πωλήσεων θα είναι αυξημένη, λόγω κυρίως των ανατιμήσεων σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων.
Αξιοσημείωτο είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις ξεκίνησαν με θετική ψυχολογία τη νέα χρονιά ελπίζοντας ότι δεν θα χρειαστεί να προχωρήσουν σε νέες ανατιμήσεις, παρά το γεγονός ότι τα λειτουργικά κόστη παραμένουν υψηλά. Συγκρατούν σε μεγάλο βαθμό τις τιμές, συνεχίζουν με αμείωτο ρυθμό τις προωθητικές ενέργειες ενώ συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του υπουργείου για το καλάθι του νοικοκυριού προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
Σημαντική ώθηση στην αγορά αναμένεται, σύμφωνα με τον ίδιο, να δώσει η κάρτα αγορών (Market Pass) και να ενισχύσει την πορεία του όγκου πωλήσεων «Τα περίπου 650 εκατ. ευρώ της δράσης της κάρτας αγορών (Market Pass) είναι πάνω από το 5% του συνολικού ετήσιου τζίρου των σούπερ μάρκετ, οπότε εκτιμάται ότι η εφαρμογή του μέτρου θα δώσει μεγάλη ώθηση στις πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου» τονίζει χαρακτηριστικά.
Εστιάζοντας στο προφίλ του Έλληνα καταναλωτή και τις νέες αγοραστικές συνήθειες που έχει υιοθετήσει, ο κ. Φώσκολος επισημαίνει ότι είναι συγκρατημένος στις αγορές του και γνωρίζει από πριν πώς θα συμπεριφερθεί στο σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, ψάχνει τις προσφορές, ελέγχει την ποιότητα, συγκρίνει τις τιμές και τις ποσότητες και κάνει στοχευμένες αγορές.
«Η οικονομική κρίση και η πανδημία του κορωνοϊού έχουν αλλάξει ριζικά την αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή και σε συνδυασμό με το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα και τα αυξημένα κόστη κάλυψης βασικών αναγκών αναπροσαρμόζει την τελική λίστα αγορών με την ζυγαριά να γέρνει προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καθώς και αυτά που πωλούνται υπό καθεστώς προσφορών» τονίζει.
Κερδίζουν έδαφος τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) συνεχίζουν να αποτελούν δημοφιλή κατηγορία για τους καταναλωτές και εξελίσσονται σε καθοριστικό παράγοντα για τον τζίρο των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, το 2022 το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα και διαμορφώθηκε σε 16,3%, με τις πωλήσεις της κατηγορίας να αυξάνονται κατά 16,4%, σε σχέση με το 2021.
Καθώς η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος σε συνδυασμό με τις πληθωριστικές πιέσεις ευνοούν την κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής, ο strategic retail analyst, Κωνσταντίνος Μαχαίρας μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ επισημαίνει ότι μεγάλη πρόκληση για τις επιχειρήσεις αποτελεί η διατήρηση των μεριδίων σε ένα περιβάλλον όπου ο ανταγωνισμός μεταξύ επωνύμων και ιδιωτικής ετικέτας θα ενταθεί περαιτέρω.
Όπως εξηγεί «το ‘‘καλάθι του νοικοκυριού” μπορεί να πέτυχε τον στόχο του ως προς την συγκράτηση των τιμών, ωστόσο δημιούργησε ένα οξύ ανταγωνισμό μεταξύ των λιανεμπόρων και των προμηθευτών στα εκτός καλαθιού προϊόντα. Εκεί ο ανταγωνισμός στις τιμές είναι πολύ πιο έντονος».
Εστιάζοντας στις ανατιμήσεις των προϊόντων, ο ίδιος εκτιμά ότι υπάρχει μια αποκλιμάκωση και προβλέπει ότι μέχρι τον Απρίλιο θα συνεχιστούν μικρές αναπροσαρμογές στα τρόφιμα της τάξεως του 2% με 3% που θα μπορούν πολύ πιο εύκολα να απορροφηθούν από το ελληνικό λιανεμπόριο.
Αναφορικά με τον τζίρο στο οργανωμένο λιανεμπόριο κατά την εφετινή χρονιά, επισημαίνει ότι «αύξηση των πωλήσεων σε όγκο μπορεί να καταγραφεί από τον Μάιο και μετά κυρίως στις περιφερειακές αγορές, σε νησιά και παραθεριστικά κέντρα και στα cash carry, λόγω της έναρξης της τουριστικής περιόδου.
Το γεγονός αυτό θα βοηθήσει να ομολοποιηθεί η πορεία προς την κανονικότητα την οποία την περιμένουμε προς το τέλος 2023 αρχές 2024, αν δεν έχουμε άλλες εκπλήξεις» υποστηρίζει ο κ. Μαχαίρας.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Latest News
Πώς το brain drain γίνεται… brain gain - Πού εργάζονται όσοι επιστρέφουν στην Ελλάδα [πίνακες]
Το Βrain Gain στην Ελλάδα ξεκίνησε και εντάθηκε σημαντικά μετά το 2019 - Τι αποκαλύπτει έρευνα για την αγορά εργασίας
Αφορολόγητα πλέον τα tips - Όλοι οι νέοι κανόνες
Κανένας φόρος στα φιλοδωρήματα με μετρητά ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης
Ποιοι πάνε ταμείο από 4 έως 8 Νοεμβρίου - Αναλυτικά οι πληρωμές e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ
Θα καταβληθούν 67.788.737 ευρώ σε 79.091 δικαιούχους, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e- ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης
Θεοδωρικάκος: Το νέο παραγωγικό μοντέλο μειώνει τους φόρους και αυξάνει τα εισοδήματα
Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ είναι 1% με 2% φθηνότερες σε σχέση με πέρυσι, είπε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος
Η κάρτα καυσαερίων είναι υποχρεωτική – Η μη ανανέωσή της επισύρει βαρύ πρόστιμο
Χιλιάδες οδηγοί βρίσκονται αντιμέτωποι με πρόστιμο 200 ευρώ για την κάρτα καυσαερίων, καθώς οι περισσότεροι αρκούνται στον έλεγχο ΚΤΕΟ
Έχουν και άλλο δρόμο οι τιμές στα ενοίκια – Τι πυροδοτεί το ράλι
Τα ενοίκια των κατοικιών δεν έφτασαν ακόμη στο ανώτατο ακόμη επίπεδο σύμφωνα με την ΤτΕ – Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και οι 3 λόγοι που πυροδοτούν το ράλι των τιμών
Τέλη κυκλοφορίας: Πότε θα αναρτηθούν στο myCar - Πώς θα κλιμακώνονται τα πρόστιμα
Ποιες αλλαγές θα ισχύσουν φέτος στα τέλη κυκλοφορίας - Τι ισχύει στην υποχρεωτική ασφάλιση
Ο χάρτης πληρωμών της εβδομάδας - Ποιοι πάνε ταμείο από Δευτέρα
Θα καταβληθούν 67.788.737 ευρώ σε 79.091 δικαιούχους, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e- ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.
Οι τέσσερις παρεμβάσεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση - Τι είπε ο Χατζηδάκης
Ο ΥΠΕΘΟ Κ. Χατζηδάκης έκανε ειδική αναφορά στη συνέχιση του προγράμματος Επιχορήγησης για την Απασχόληση Ανέργων ηλικίας 55 έως 67 ετών
Άνοιξε η πλατφόρμα σε όλη τη χώρα για την αγορά καταπατημένων
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την υποβολή αίτησης προκειμένου να υπάρξει αγορά για καταπατημένα ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο