Οι κατασκευαστές αεροπλάνων εκτιμούν ότι τις επόμενες δεκαετίες θα καθιερωθούν αεροσκάφη υδρογόνου. Η Airbus τοποθετεί την κυκλοφορία του πρώτου αεροσκάφους το 2035.
Ο ευρωπαϊκός κολοσσός δεν είναι ο μόνος κατασκευαστής που πειραματίζεται με κινητήρες υδρογόνου. Μακριά από τα μάτια της δημοσιότητας η γερμανική νεοφυής εταιρία H2Fly από την Στουτγάρδη φτιάχνει το δικό της αεροπλάνο υδρογόνου. Φιλοδοξεί μάλιστα να το κυκλοφορήσει πριν την Airbus. Ήδη από το 2016 η γερμανική εταιρία είχε πραγματοποιήσει πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις με ένα τετραθέσιο αεροσκάφος. Το HY4 ήταν τότε, σύμφωνα με το Γερμανικό Κέντρο Αεροπορίας και Διαστήματος DLR το μεγαλύτερο, αμιγώς με υδρογόνο, κινούμενο αεροσκάφος. Μέσα στα επόμενα χρόνια το μέγεθος του αεροσκάφους θα δεκαπλασιαστεί. Πρόκειται για ένα Dornier 40 θέσεων με αυτονομία 2.000 χιλιομέτρων, δηλώνει ο επικεφαλής της H2Fly Γιόζεφ Κάλο ευελπιστώντας ότι με το αεροσκάφος αυτό θα τεθούν τα θεμέλια για την εμπορική αξιοποίηση αεροσκαφών υδρογόνου.
Υδρογόνο: Επιβατικό αεροπλάνο πέταξε για πρώτη φορά με κυψέλλες καυσίμου
Αεροπορικοί κινητήρες υδρογόνου δεν αναπτύσσονται αυτή την εποχή μόνο στην Στουτγκάρδη. Η αμερικανοβρετανική ZeroAvia, για παράδειγμα, πραγματοποίησε το 2020 την παρθενική της πτήση με ένα 6θέσιο αεροσκάφος και τον περασμένο μήνα έκανε πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις με ένα 9θέσιο. Για λόγους ασφαλείας μόνο ένας από τους δύο κινητήρες κινούνταν με ηλεκτρική ενέργεια από κυψέλες υδρογόνου. Ο άλλος ήταν συμβατικός κινητήρας κηροζίνης.
Η αρχή θα γίνει με μικρότερα επιβατικά σκάφη
Σύμφωνα με τον Μπγέρν Νάγκελ από το Γερμανικό Κέντρο Αεροπορίας και Διαστήματος διάφορες νεοφυείς επιχειρήσεις, αλλά και καταξιωμένοι κατασκευαστές φιλοδοξούν μέσα στην επόμενη πενταετία να παρουσιάσουν στην αγορά αεροσκάφη με μέχρι 19 θέσεις. Ο γερμανός ειδικός εκτιμά μάλιστα ότι «αεροσκάφη μικρών αποστάσεων με 70 θέσεις περίπου μπορεί να γίνουν πραγματικότητα μέσα στην επόμενη δεκαετία».
Ο κατασκευαστής κινητήρων MTU Aero, για παράδειγμα, επιδιώκει την κατασκευή κινητήρων με κυψέλες υδρογόνου για αεροσκάφη που μεταφέρουν 50 έως 100 επιβάτες σε απόσταση πάνω από 1.800 χιλιόμετρα. «Με την αυτονομία αυτή καλύπτονται τα δύο τρίτα των αποστάσεων εντός Ευρώπης», δήλωνε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος Λαρς Βάγκνερ στην εφημερίδα Münchner Merkur.
Υδρογόνο για μεσαίες αποστάσεις και κηροζίνη για μεγάλες;
Από την πλευρά της η Airbus επιδιώκει μέχρι το 2035 να ρίξει στην αγορά ένα επιβατικό αεροσκάφος 100-200 θέσεων, το οποίο θα είναι αντίστοιχο του αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων Α320neo. Ο Μπγέρν Νάγκελ κάνει λόγο για μεγάλη πρόκληση, εμφανίζεται ωστόσο αισιόδοξος. Λέει ότι στην αρχή θα υπάρχουν λίγα αεροπλάνα υδρογόνου, τα οποία θα πραγματοποιούν περιορισμένο αριθμό ταξιδιών μικρών και μεσαίων αποστάσεων. Κατά την άποψη του γερμανού ειδικού τα πρώτα χρόνια θα χρειαστεί μικρός αριθμός αεροδρομίων με την κατάλληλη υποδομή ανεφοδιασμού αεροσκαφών υδρογόνου. «Η κατάσταση θα μοιάζει αρχικά με τις ελλείψεις ανεφοδιασμού ηλεκτροκίνητων οχημάτων». Στο πλαίσιο δημιουργίας νέου κέντρου ανεφοδιασμού αεροσκαφών υδρογόνου στο αεροδρόμιο της Στουτγάρδης θα πρέπει να εξεταστεί πως τα αεροπλάνα θα ανεφοδιάζονται καλύτερα, αλλά και πως το υδρογόνο θα φθάνει στο αεροδρόμιο.
Εκτός από το υγροποιημένο υδρογόνο ως πηγή ενέργειας για κυψέλες καυσίμου υπάρχει και ένα άλλο εναλλακτικό καύσιμο, με το οποίο διασφαλίζονται μηδενικοί ρύποι διοξειδίου του άνθρακα, δηλώνει ο Μπγέρν Νάγκελ. Από«πράσινο» υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα, που παράγεται από την ατμόσφαιρα, είναι εφικτή η παραγωγή τεχνητής κηροζίνης. Το πλεονέκτημα του εναλλακτικού αυτού καυσίμου είναι ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με μικροπροσαρμογές από τα σημερινά αεροσκάφη. Υπάρχει όμως και ένα μειονέκτημα. Η παραγωγή του καυσίμου είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα. Για μικρές και μεσαίες αποστάσεις η απαιτούμενη ενέργεια σε υδρογόνο είναι μικρότερη, δείχνουν πρόσφατες έρευνες. Για μεγάλες ωστόσο αποστάσεις συμφέρει η χρήση κηροζίνης. Τα επόμενα χρόνια θα μπορέσουμε να σχηματίσουμε σίγουρα καλύτερη εικόνα για τα καύσιμα που συμφέρουν περισσότερο το περιβάλλον και ίσως και την οικονομία.
Πηγή: Deutsche Welle/Ντάβιντ Χούτσλερ, dpa/Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων