Στην αμερικανική πρωτεύουσα μετέβησαν εκτάκτως και με ειδική αποστολή οι υπουργοί Οικονομικών της Γαλλίας και της Γερμανίας. Το μοναδικό θέμα που θα συζητήσουν την Τρίτη με την αμερικανίδα ο ομόλογό τους Τζάνετ Γέλεν και άλλους υπουργούς οι Μπρουνό Λεμέρ και Ρόμπερτ Χάμπεκ είναι ο περίφημος αμερικανικός Νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act), ο οποίος με πρόσχημα την ενθάρρυνση φιλικών προς το περιβάλλον επενδύσεων και ομολογημένο στόχο την αντίδραση στον κινεζικό ανταγωνισμό δημιουργεί κραυγαλέα συγκριτικά πλεονεκτήματα υπέρ των αμερικανικών βιομηχανιών και εις βάρος των ευρωπαϊκών.
Πρόκειται για την ύστατη κίνηση που αποσκοπεί στην επίτευξη ενός ευρωατλαντικού συμβιβασμού προτού η Ευρώπη αποφασίσει αντίποινα μέτρα στο σχέδιο Μπάιντεν να ενισχύσει την αμερικανική «πράσινη» βιομηχανία με επιδοτήσεις που φθάνουν τα 370 δισ. δολάρια. Το ζήτημα θα τεθεί επί τάπητος στη σύνοδο κορυφής των «27» την Πέμπτη και την Παρασκευή 9 και 10 Φεβρουαρίου στις Βρυξέλλες, στην οποία οι εταίροι θα εξετάσουν επίσης τον παγίως κρίσιμο φάκελο της μετανάστευσης.
Απάντησε η Ευρώπη στις αμερικανικές επιδοτήσεις;
«Αν και οι απόψεις Παρισιού και Βερολίνου διαφέρουν σε ό,τι αφορά στα μέσα χρηματοδότησης των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων ως απάντηση στον αμερικανικό IRA και επίσης στο αν είναι ‘πράσινες’ ή όχι στρατηγικές πηγές ενέργειας όπως η πυρηνική, οι δύο υπουργοί θα επιβεβαιώσουν στην Ουάσιγκτον τη γαλλογερμανική αλληλεγγύη και την ενότητα της ΕΕ», γράφει η «Le Figaro». Εξάλλου σε ανακοίνωσή του το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών υπογραμμίζει ότι «οι δύο υπουργοί μεταβαίνουν στις ΗΠΑ ως κομιστές των μηνυμάτων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία σχεδίασε και οργάνωσε το ταξίδι αυτό».
Κρατούν μικρό καλάθι
«Θέλω να είμαι ξεκάθαρος σχετικά με το μικρό περιθώριο ελιγμών που έχουμε απέναντι στην αμερικανική κυβέρνηση, ειδικά εφόσον πρόκειται για ένα νομοθετικό κείμενο που ψηφίστηκε, υπενθυμίζω, από το Κογκρέσο το περασμένο καλοκαίρι», σημείωσε ο Μπρουνό Λεμέρ σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) προτού αναχωρήσει για τις ΗΠΑ.
Ο γάλλος υπουργός στάθηκε στο γεγονός ότι οι «27» έχουν ήδη κερδίσει μια παραχώρηση εκ μέρους της αμερικανικής κυβέρνησης, δεδομένου ότι «τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά οχήματα, εάν διατίθενται στην αγορά με χρηματοδοτική μίσθωση, θα μπορούν να επωφεληθούν από την έκπτωση φόρου των 7.500 δολαρίων, ακόμη και αν δεν συναρμολογούνται επί αμερικανικού εδάφους».
Η ρύθμιση αυτή θα ωφελήσει κυρίως τους Γερμανούς κατασκευαστές, όπως σημειώνει η «Le Figaro». Και είναι αλήθεια ότι εδώ και δεκαετίες η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία είναι ανύπαρκτη στην αμερικανική αγορά. «Το τελευταίο γαλλικό αυτοκίνητο που εισήγαγαν επισήμως και πωλούσαν οι Αμερικανοί ήταν η Citroen CΧ το 1977», γράφει η γαλλική εφημερίδα «Le Progrès» – αναφέρεται στο αεροδυναμικό μοντέλο που διαδέχθηκε την θρυλική DS (το «βάτραχο» ή και «καρχαρία», όπως λεγόταν στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τη γαλλική έκδοση του περιοδικού Auto Moto, η Citroen είχε αποχωρήσει ήδη από την αμερικανική αγορά το 1974, ενώ η Renault αποχώρησε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και η Peugeot το 1991.
Να αποτραπούν αιφνιδιασμοί
Δεν είναι όμως μόνο η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που θίγεται, αλλά πρακτικά όλες οι ευρωπαϊκές εξαγωγικές επιχειρήσεις. «Ο IRA αλλάζει το παιχνίδι», τονίζει ο γάλλος υπουργός, εξηγώντας ότι το νομοθέτημα «προσφέρει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα τα οποία, σε συνδυασμό με την πολύ χαμηλή τιμή ενέργειας στις Ηνωμένες Πολιτείες απειλούν την ευρωπαϊκή βιομηχανία στο σύνολό της».
Προς τι λοιπόν η επίσκεψη της γαλλογερμανικής αποστολής της ΕΕ στην Ουάσιγκτον; «Εκείνο που θα ζητήσουμε θα είναι διαφάνεια σχετικά με το ύψος των επιδοτήσεων και των φορολογικών εκπτώσεων που θα χορηγήσει η αμερικανική κυβέρνηση», διευκρινίζει ο Μπρουνό Λεμέρ. «Αν γνωρίζετε, για παράδειγμα, σε ποια τιμή θα διατεθεί το πράσινο υδρογόνο στις ΗΠΑ και σε ποια τιμή θα διατεθεί στην Ευρώπη, αυτό σας επιτρέπει να εγγυηθείτε συνθήκες θεμιτού ανταγωνισμού», εξηγεί ο γάλλος υπουργός.
Είναι προφανές ότι, έστω και με τις αναπόφευκτες γερμανικές ενστάσεις για φειδωλότητα στην προστασία (των άλλων), η ΕΕ θα εφαρμόσει αντίμετρα στον αμερικανικό IRA που θα περιλαμβάνουν ανάλογες επιδοτήσεις προς τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Αλλά φαίνεται ότι μείζον μέλημα για τους Ευρωπαίους είναι να αποτρέψουν τους αιφνιδιασμούς. Να μην τρέχουν δηλαδή εκ των υστέρων με την ψυχή στο στόμα (και έχοντας χάσει πολύτιμο χρόνο) για να απαντούν με διορθωτικά αντίμετρα στα αμερικανικά μέτρα.
Αθέμιτες πρακτικές
«Ο προσδιορισμός των ποσών των αμερικανικών επιδοτήσεων θα επιτρέψει στους Ευρωπαίους να ευθυγραμμιστούν με αυτές. Αυτό είναι κάτι που η Κομισιόν είναι διατεθειμένη να το εγκρίνει. Έτσι θα αποτραπεί επίσης η εμπλοκή ΗΠΑ και Ευρώπης σε μια τρελή κούρσα για τις επιδοτήσεις», δήλωσε στη «Le Figaro» στέλεχος του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών που ζήτησε να μην κατονομαστεί.
Τέλος, η γαλλογερμανική αντιπροσωπεία θα καταστήσει σαφές στην αμερικανική κυβέρνηση ότι θεωρεί εχθρική πράξη την «απόβαση» απεσταλμένων των αμερικανικών επιχειρήσεων και Επιμελητηρίων αλλά και μελών του Κογκρέσου και κυβερνητών Πολιτειών που παρατηρείται τις τελευταίες εβδομάδες στη Γηραιά Ήπειρο, με σκοπό να πείσουν μεγάλους ευρωπαϊκούς βιομηχανικούς ομίλους ώστε να περάσουν τον Ατλαντικό και να δημιουργήσουν μονάδες παραγωγής στις ΗΠΑ προκειμένου να επωφεληθούν ή έστω να μη ζημιωθούν από τις διατάξεις του IRA.
Latest News
Θα μπορούσε να γίνει η Αθήνα Βαλένθια;
Ποιες περιοχές της πρωτεύουσας κινδυνεύουν από μεγάλα πλημμυρικά φαινόμενα – Η αυθαίρετη δόμηση, τα ελλιπή αντιπλημμυρικά έργα και οι επιπτώσεις από τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Αθήνα
«Πράσινη» απόβαση από τις ελληνικές επιχειρήσεις ενέργειας στο Μπακού – Ισχυρά ονόματα στην COP29
ΤΕΡΝΑ, ΔΕΗ, AKTOR, Κοπελούζος, ΤΙΤΑΝ, Helleniq Energy, Motor Oil και άλλες ενεργειακές επιχειρήσεις στην COP29
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων
Εως το 2025 η Ευρώπη θα παράγει ετησίως 32 GW από ανεμογεννήτριες
Η Γερμανία ενισχύοντας τα έργα ΑΠΕ, τετραπλασίασε τις αδειοδοτήσεις για νέα χερσαία αιολικά πάρκα
«Μαρσάρει» η F1 με στόχο τις μηδενικές εκπομπές
H Formula 1, που αποτελεί το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, στρέφει την τεχνογνωσία του στην υπερθέρμανση του πλανήτη
Το deal της AKTOR στην αποθήκευση ενέργειας – H εξαγορά από Enercoplan και οι επενδύσεις 1,5 δισ.
H AKTOR, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, εξαγόρασε χαρτοφυλάκιο έργων αντλησιοταμίευσης της Enercoplan Energy & Investments
Η Xiaomi παρέδωσε 20.000 EV τον Οκτώβριο - Μήνες μόνο μετά το πρώτο της
Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Xiaomi παρέδωσε το πρώτο αυτοκίνητο της πριν λίγους μήνες
Τα έσοδα της BYD ξεπέρασαν της Tesla για πρώτη φορά
Τα έσοδα της BYD αυξήθηκαν κατά 24% καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις δίνουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας
Τι θα συνέβαινε στην Αθήνα αν είχαμε το ίδιο καιρικό φαινόμενο με τη Βαλένθια
Όπως ανέφερε ο κ. Λέκκας «οι φυσικές διεργασίες, είναι φυσικές διεργασίες. Ό, τι και να κάνουμε εμείς, αυτές ακολουθούν τους δικούς τους νόμους