Μία σημαντική παράπλευρη απώλεια είχε η ανανέωση της συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ των Nissan και Renault: Το όραμα του πρώην προέδρου της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Carlos Ghosn.
FT: Βήμα προς το διαζύγιο ή τη συμφιλίωση η συμφωνία Renault – Nissan;
Και αυτό γιατί, όπως μεταδίδει το Bloomberg, η μορφή που λαμβάνει πλέον η συνεργασία απέχει πολύ από τα σχέδια του ανθρώπου που κράτησε τη γαλλο-ιαπωνική συμμαχία ενωμένη επί δύο δεκαετίες. Κυρίως η ανακοίνωση της Renault ότι θα μειώσει σταδιακά το μερίδιό της στη Nissan, αποτελεί πλήρη αλλαγή πλεύσης σε σχέση με τα σχέδια που προωθούσε ο πρώην επικεφαλής της ιαπωνικής εταιρείας, ο οποίος ήθελε να δει τις δύο αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεργάζονται ολοένα και πιο στενά.
Τα σχέδια του Carlos Ghosn
Όπως σημειώνει το αμερικανικό πρακτορείο, η Renault πλέον διαχωρίζεται σε δύο κύριες επιχειρήσεις, εκ των οποίων η πρώτη επικεντρώνεται στα ηλεκτρικά οχήματα και η δεύτερη στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Nissan, από την πλευρά της, επιδιώκει εδώ και καιρό μεγαλύτερη ανεξαρτησία από την εταιρεία που την έσωσε από την οικονομική καταστροφή, με μια σημαντική ένεση ρευστότητας το 1999.
Επρόκειτο για την ίδια χρονιά που τα ηνία της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας ανέλαβε ο Carlos Ghosn, ο «εργασιομανής» – όπως τον χαρακτηρίζει το Bloomberg – Βραζιλιάνο-λιβανέζος εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας, ο οποίος περνούσε μεγάλο μέρος του χρόνου του πετώντας μεταξύ των κεντρικών γραφείων και των εργοστασίων των αυτοκινητοβιομηχανιών. Επρόκειτο για την «κόλλα που συγκρατούσε τη συμμαχία», η οποία επεκτάθηκε το 2016 για να συμπεριλάβει τη Mitsubishi Motors. Πριν από τη σύλληψή του το 2018 με κατηγορίες για λογιστικές απάτες, η οποία προκάλεσε σοκ στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο Ghosn είχε ως στόχο τη δημιουργία ενός μεγάλου συνασπισμού για να αντιμετωπίσει τους ηγέτες του κλάδου Toyota και Volkswagen, καθώς και για να ανοιχτούν οι εταιρείες στην ηλεκτροκίνηση.
Τα όνειρα καταρρέουν
Από το 2018 ο κόσμος της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει αλλάξει δραματικά. «Η Nissan, για παράδειγμα, αξίζει λιγότερο από το ήμισυ της αξίας που είχε επί των ημερών του (Ghosn) και οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες της συμμαχίας έχουν χάσει 28,5 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικά σε χρηματιστηριακή αξία», μεταδίδει το οικονομικό πρακτορείο. Η Nissan κατέγραψε τη μεγαλύτερη ζημιά των τελευταίων 20 ετών κατά το οικονομικό έτος που ακολούθησε τη σύλληψη του Ghosn, ευρισκόμενη πλέον πίσω από τις Toyota και Honda στην ιαπωνική αγορά.
Όπως σχολιάζει το Bloomberg, ενώ η Renault και η Nissan επωφελήθηκαν χρησιμοποιώντας τη δύναμη των κοινών αγορών τους για να μειώσουν το κόστος των εξαρτημάτων και των πρώτων υλών, δεν κατάλαβαν ποτέ πώς να αξιοποιήσουν πλήρως τους μηχανολογικούς τους πόρους για να κατασκευάσουν κοινές πλατφόρμες αυτοκινήτων. Η Nissan, που παραμένει ο μεγαλύτερος εταίρος στη συμμαχία, θέτει πλέον ένα μεγάλο, μακροπρόθεσμο στοίχημα με τις μπαταρίες οχημάτων στερεάς κατάστασης, μια τεχνολογία που δεν έχει ακόμη δοκιμαστεί μαζικά στην αγορά. Μαζί με τη Mitsubishi, η Nissan κατασκευάζει και πωλεί επίσης μίνι ηλεκτρικά οχήματα, ευθυγραμμιζόμενη με εταιρείες από την Κίνα και άλλες χώρες, που προωθούνται επιθετικά στον τομέα αυτόν.
Οι κατηγορίες που απαγγέλθηκαν εναντίον του Ghosn και του πρώην διευθυντή Greg Kelly έχουν απορροφήσει πόρους καθώς και την προσοχή της ιαπωνικής εταιρείας, ενώ ο συνδυασμός με τις επίπονες διαπραγματεύσεις με τη Renault έχει αφήσει τη Nissan με αισθητή έλλειψη νέων μοντέλων που θα μπορούσαν να προσελκύσουν αγοραστές αυτοκινήτων.
Η σύλληψη του Ghosn οδήγησε επίσης στην αποχώρηση αρκετών στελεχών της συμμαχίας, κυρίως του Jose Munoz, που είναι τώρα επικεφαλής της Hyundai η οποία ξεπερνά σε πωλήσεις τη Nissan παγκοσμίως και έχει καταστεί η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.
Latest News
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
ΕΚΤ προς τράπεζες: Βελτιωθείτε στην διαχείριση γεωπολιτικών κινδύνων
Η ΕΚΤ καλεί τις ευρωπαϊκές τράπεζες να βελτιώσουν την ανθεκτικότητά τους σε γεωπολιτικά σοκ
Χαμηλότερα από το αναμενόμενο ο πληθωρισμός χονδρικής στις ΗΠΑ τον Δεκέμβριο
Ο Δείκτης Τιμών Παραγωγού αυξήθηκε μόλις 0,2% τον Δεκέμβριο
Αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού - Η νέα στρατηγική της Starbucks
Η Starbucks δημιούργησε έναν «Κώδικα Δεοντολογίας Καφετέριας» και με την εφαρμογή του στις ΗΠΑ, αρχίζει η μεγάλη της μεταμόρφωση
Πίεση από παντού - Θα παρατείνει ο Μπάιντεν την προθεσμία απαγόρευσης του TikTok στις 19 Ιανουαρίου;
Ο Μπάιντεν θα μπορούσε να παρατείνει την προθεσμία κατά 90 ημέρες - Το ενδεχόμενο που εξετάζεται μέχρι την ολοκλήρωση της ακρόασης
Όλι Ρεν: Στα μέσα του 2025 θα φτάσουμε στα ουδέτερα επιτόκια
Ο διοικητής της φινλανδικής κεντρικής τράπεζας, Όλι Ρεν, εκτίμησε ότι η ΕΚΤ θα πρέπει επίσης λάβει υπόψη της τις πολιτικές του Τραμπ
Ο «τζόγος» του Τραμπ με τους δασμούς - Τα νέα σχέδια στο τραπέζι
Σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο του Ντόναλντ Τραμπ μελετά τη σταδιακή αύξηση στους δασμούς μήνα με τον μήνα
Ο Τραμπ και το Brexit «τσακίζουν» το διεθνές εμπόριο της Βρετανίας
Η Βρετανία βρίσκεται πλέον υπό διπλή μέγγενη, καθώς ο Τραμπ προβλέπεται πως θα ασκήσει περαιτέρω πίεση στο διεθνές εμπόριο
Υποχώρηση δίχως τέλος - Η Macy’s περιορίζει τις προοπτικές πωλήσεων καθώς οι γιορτές δεν απέδωσαν
Μετά τις λογιστικές απάτες, η Macy’s βρίσκεται αντιμέτωπη με υποτονικά αποτελέσματα μετά την εορταστική αγοραστική περίοδο
Η διαφοροποίηση επενδύσεων είναι το κλειδί σε ένα ασταθές περιβάλλον - Ο χρησμός του Ικμπάλ Καν της UBS
Η γεωπολιτική και παγκόσμια οικονομική κατάσταση είναι ρευστή, άρα μια διαφοροποίηση επενδύσεων είναι λογική, σύμφωνα με τον Ίκμπαλ Καν