
Στην ομιλία του στο Α’ Ελληνικόν Ναυτιλιακόν Συνέδριον, το 1964 ο τότε πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου σημείωνε: «Και αυτή είναι η μεγάλη διαφορά, η οποία υπάρχει μεταξύ των άλλων ελληνικών βιομηχανιών και της μεγάλης βιομηχανίας της ναυτιλίας. Αι άλλαι είναι υποανάπτυκτοι και προσπαθούν να πληρώσουν το κενόν. Η Ναυτιλία η Ελληνική είναι υπερανάπτυκτος και αγωνίζεται να χωρέση εις τα πλαίσια του Ελληνικού Κράτους».
Από το 1964 και το πρώτο Ελληνικό Ναυτιλιακό Συνέδριο κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι και η ελληνική ναυτιλία μεγάλωσε ακόμη περισσότερο. Εδώ και δεκαετίες η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη με βάση τη εθνικότητα ναυτιλία στον πλανήτη και ευτυχώς «χώρεσε», στη μικρή αυτή χώρα.
Μετά από διαχρονικές προσπάθειες της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της πολιτείας. απέκτησε ένα θεσμικό πλαίσιο ανταγωνιστικό που ταιριάζει απόλυτα στον διεθνή της χαρακτήρα. Ο Πειραιάς έγινε σταδιακά η βάση της ελληνόκτητης ναυτιλίας, η οποία σήμερα αντιμετωπίζεται ως εθνικό κεφάλαιο από την συντριπτική πλειοψηφία του πολιτικού προσωπικού της χώρας.
Τι θα συνέβαινε όμως αν δεν «χωρούσε» η ναυτιλία στην πατρίδα της;
Αν δεν «χωρούσε» η ναυτιλία στη πατρίδας της, η ελληνική οικονομία θα είχε στερηθεί τεράστιων πόρων. Μόνο μεταξύ των ετών 2010-2021, οι καθαρές εισροές από την ναυτιλία ξεπέρασαν τα 60 δις. ευρώ (στοιχεία της ΤτΕ), όσος είναι δηλαδή ο προϋπολογισμός δυο ταμείων ανάκαμψης.
Αν δεν «χωρούσε η ναυτιλία μας στη πατρίδα της, η ελληνική κοινωνία δεν θα είχε αξιοποιήσει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε τομείς ιδιαίτερα ευαίσθητους όπως είναι της υγείας και παιδείας. Είναι γνωστή η κοινωνική προσφορά εφοπλιστών αλλά και των δεκάδων ιδρυμάτων που έχει δημιουργήσει η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Είναι πολύ γνωστή η κοινωνική προσφορά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, μέσω της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας που ίδρυσε ο ελληνικός εφοπλισμός το 2016.
Αν δεν χωρούσε η ναυτιλία στη χώρα μας δεν θα ήταν το Λεκανοπέδιο έδρα, εκτός των χιλίων περίπου ναυτιλιακών εταιρειών, και εκατοντάδων επιχειρήσεων «παραναυτιλιακής» δραστηριότητας όπως ναυλομεσιτικών, νηογνωμόνων, τραπεζών, δικηγορικών και ασφαλιστικών γραφείων, και άλλων φορέων που εξυπηρετούν τις διάφορες ανάγκες των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών και προσφέρουν εργασία σε χιλιάδες απασχολούμενους κυρίως επιστήμονες υψηλής ειδίκευσης.
Προφανώς υπάρχει δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης των δεσμών της ελληνικής ναυτιλίας με την πατρίδα σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο με έμφαση στην αναβίωση της ναυτοσύνης των ελλήνων., διατηρώντας πάντα την ανταγωνιστικότητα της έναντι άλλων ναυτιλιακών δυνάμεων κυρίως της Άπω Ανατολής.
Στην αναβίωση της ναυτοσύνης έχει αναφερθεί επανειλημμένως και η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κα. Μελίνα Τραυλού, επισημαίνοντας ότι «προτεραιότητά μας παραμένει να επικοινωνήσουμε στη νέα γενιά τις προοπτικές της επιλογής του ναυτικού επαγγέλματος. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, συνεργαζόμαστε με τους υπεύθυνους φορείς και την Πολιτεία, με στόχο την ολιστική αναμόρφωση του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης, προκειμένου να δημιουργηθούν οι σωστές σύγχρονες βάσεις, ώστε οι νέοι μας, γυναίκες και άντρες, να εκπαιδευτούν, να ενταχθούν, καθώς και να δημιουργήσουν και να προοδεύσουν στον κλάδο μας, αναβιώνοντας τη ναυτοσύνη του λαού μας».
Η προσέλκυση νέων στη θάλασσα και η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας των ελλήνων σε μία εποχή χωρίς άνθρακα είναι δυο «μέτωπα» στα οποία εστιάζει ιδιαίτερα η κα. Τραυλού η οποία έχει θέση από την εκλογή της εδώ και ένα χρόνο την σφραγίδα της στην ενίσχυση της ενότητας και εξωστρέφειας της ΕΕΕ πατώντας πάνω στη ρότα που είχε χαράξει με ιδιαίτερη επιτυχία τα προηγούμενα 13 χρόνια ο πρώην πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Θεόδωρος Βενιάμης.


Latest News

Ο μεγάλος αστερίσκος
Το θέμα του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων, η κυβέρνηση το άφησε στα χέρια των επιχειρήσεων

Όταν η Blue Skies αποδεικνύεται ότι ήταν ένα κομματικό «μαύρο ταμείο» της Νέας Δημοκρατίας
Το γεγονός ότι τόσα στελέχη της ΝΔ μισθοδοτούνταν από την Blue Skies των Θωμά Βαρβιτσιώτη και Γιάννη Ολύμπιου, χωρίς να το λένε δημοσίως, εγείρει πολύ σοβαρά ζητήματα ηθικής τάξης, ανεξαρτήτως τυπικής νομιμότητας

Το μίσος για τα Πανεπιστήμια
Γιατί η ακροδεξιά – σε όλες τις παραλλαγές της… – μισεί τα πανεπιστήμια όταν κάνουν τη δουλειά τους

Αναζητείται θετική έκπληξη
Ένα υπερατλαντικό ταξίδι για διακοπές στην Ελλάδα ενός Αμερικανού, που έκλεισε το πακέτο των διακοπών του τον χειμώνα, έχει ακριβύνει κατά 10% μόνο από την ισοτιμία

Εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα: τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για τον Τραμπ
Ο διαφαινόμενος εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ με την Κίνα είναι κάτι πέρα από την «τέχνη της συμφωνίας» (art of the deal) του Τραμπ

Το ψυχολογικό πρόβλημα
Γενικώς συμβαίνουν περίεργα πράγματα σε περιβάλλον αβεβαιότητας. Ολοι ζυγίζουν την κατάσταση και ψάχνουν τις επιπτώσεις των επιλογών τους

Ριψοκίνδυνο χρέος
Τέτοιου είδους προσπάθειες να «κλέψουμε» στον καπιταλισμό τις έχουμε επιχειρήσει πρώτα εδώ εμείς στην Ελλάδα

Adam Posen: Η Ρωσία είναι υποτελής στην Κίνα
Ο επικεφαλής του διεθνούς κύρους Ινστιτούτου Πήτερσον για τη Διεθνή Οικονομία, αναλύει γιατί η Ρωσία του Πούτιν, παρά τις αμερικανικές προσπάθειες, δεν πρόκειται ποτέ να εγκαταλείψει την Κίνα για την Αμερική.

Από τα τρολ των social media στις τριγωνικές συναλλαγές
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποθέτουν ότι πίσω από τα αμέτρητα συμβόλαια του ομίλου των κ.κ Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου κρύβονται άλλες σχέσεις, πιο σύνθετες και δηλωτικές πολιτικών και οικονομικών εξαρτήσεων

Αυξάνεται το κόστος των επιχειρήσεων
Οι λίγες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις θα δοκιμαστούν, θα αναθεωρήσουν επιχειρηματικά σχέδια αλλά θα προσαρμοστούν και θα τα καταφέρουν