Η επέκταση της εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας θα πραγματοποιηθεί μέσα στο Φεβρουάριο 2023 στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και εταιρείες security και στη συνέχεια, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2023, αναμένεται να εφαρμοστεί στη βιομηχανία, στις ΔΕΚΟ και, αργότερα, μέσα στη χρονιά, στον τουρισμό και επισιτισμό. Οι παραπάνω αποτελούν μερικούς από τους σημαντικότερους τομείς της οικονομίας της χώρας. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητο να υπάρξει διαδικασία προσαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας σύμφωνα με τις ανάγκες των κλάδων των επιχειρήσεων, ώστε να συνεχίσουν να παραμένουν ανταγωνιστικές και ευέλικτες, βασιζόμενες σε σύγχρονες πρακτικές.
Το μέχρι σήμερα πλαίσιο εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας, σε συνδυασμό με το υπάρχον αυστηρό πλαίσιο των χρονικών ορίων εργασίας δημιουργεί κωλύματα στην εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων. Σοβαρά και άμεσα ζητήματα προκύπτουν, τα οποία θα πρέπει να ληφθούν άμεσα υπόψη από την Πολιτεία, όπως η επιβάρυνση της καθημερινότητας εργοδοτών και εργαζομένων, η αύξηση εργοδοτικού κόστους καθώς και η σώρευση επιπλέον εξουσίας στα χέρια των ελεγκτών της Ανεξάρτητης Αρχής της Επιθεώρησης Εργασίας, με βέβαιο αποτέλεσμα την απώθηση των (επιθυμητών) επενδύσεων στη χώρα μας. Στο άρθρο αυτό εστιάζουμε στα ζητήματα αυτά, τα οποία θεωρούμε ότι η κυβέρνηση πρέπει να επιλύσει.
Σύμφωνα με ό,τι ισχύει σήμερα, τα προβλεπόμενα πρόστιμα και οι βαρύτατες συνέπειες του νόμου απειλούν την ίδια τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων επηρεάζοντας ταυτόχρονα, σε ανθρώπινο επίπεδο, σημαντικά την καθημερινότητα εργαζομένων και εργοδοτών. Οι εργαζόμενοι χάνουν την οποία ευελιξία μπορεί να απαιτεί η εργασία τους, ενώ είναι προφανές ότι τους δημιουργείται άγχος από τις πιθανές συνέπειες σε βάρος τους σε περίπτωση καθυστέρησης ή/και πρόωρης άφιξης στην εργασία τους, ακόμα και για λίγα λεπτά της ώρας. Ανάλογους και μεγαλύτερους προβληματισμούς αντιμετωπίζουν και οι εργοδότες, ερχόμενοι καθημερινά αντιμέτωποι με το άγχος της αποφυγής επιβολής προστίμων για ολιγόλεπτες (και απολύτως εύλογες) αποκλίσεις από τα δηλωθέντα και τα πραγματικά «χτυπήματα» της ψηφιακής κάρτας εργασίας των εργαζομένων τους, παραμένοντας αποκλειστικά υπεύθυνοι για μία κάρτα της οποίας χρήση κάνουν αποκλειστικά τρίτοι!
Το άγχος προβλέπεται εξίσου έντονο και στα τμήματα προσωπικού που θα αναλάβουν άθελά τους το ρόλο του «υπευθύνου» για την ασφαλή και πλήρη διατήρηση των δεδομένων από το Ημερολόγιο Πραγματοποίησης Απασχόλησης, ενώ επιπλέον θα επιφορτίζονται με όλες τις πρόσθετες ενέργειες κατά το ωράριό τους (αλλά και εκτός αυτού), προκειμένου να διενεργείται η έγκαιρη προαναγγελία όλων των τυχόν αλλαγών σε ό,τι αφορά το ωράριο του προσωπικού και την τηλεργασία, πριν από την έναρξη του δηλωθέντος ωραρίου του κάθε εργαζόμενου!
Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας – όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι τώρα – θα επηρεάσει σημαντικά το μοντέλο εταιρικής διακυβέρνησης των επιχειρήσεων, σε μια περίοδο όπου η χώρα έχει ανάγκη να κάνει βήματα προόδου προς τον εκσυγχρονισμό της επιχειρηματικότητας.
Η καταγραφή των συνεπειών της εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας, σύμφωνα με τις ισχύουσες προβλέψεις, είναι αδύνατη, αφού θα επηρεαστεί κάθε πτυχή της εργασιακής καθημερινότητας στελεχών, διοίκησης, συνεργατών, εργαζομένων και αναπόφευκτα των οικογενειών τους.
Το προσωπικό, επαγγελματικό και πολιτικό κόστος θα πρέπει να «ζυγιστεί» από το αρμόδιο Υπουργείο, ώστε να γίνουν οι σχετικές βελτιώσεις στην εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας.
Μια πρότασή μας, που θα μπορούσε να λειτουργήσει ανακουφιστικά, είναι η δοκιμαστική περίοδος εφαρμογής του μέτρου τουλάχιστον για ένα 6μηνο, ώστε να χαρτογραφηθούν τα προβλήματα και οι αστοχίες του συστήματος. Επίσης, μια ακόμα θετική προσαρμογή, θα ήταν αυτή της πρόβλεψης περιόδου εικοσαλέπτου πριν και μετά την δηλωθείσα έναρξη του χρόνου εργασίας, ως εκ του νόμου χρόνου ελαστικής προσέλευσης.
Βαίνοντας σε πιο καίριες παρεμβάσεις, θεωρούμε ότι θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να ληφθεί υπόψη η πρόβλεψη ευέλικτου ωραρίου εργασίας (αντί απλά ευέλικτης άφιξης), η πρόβλεψη απολογιστικής υποβολής των τροποποιήσεων ωραρίου εργασίας (αφού υπάρχει το ψηφιακό αποτύπωμα του εργαζομένου), καθώς και η πρόβλεψη αποφυγής οιουδήποτε προστίμου όταν ο μισθωτός έχει αμειφθεί σύμφωνα με το νόμο.
Ευελπιστούμε το κράτος να κινηθεί προς αυτές τις κατευθύνσεις. Κοινός στόχος, άλλωστε, πρέπει πάντα να είναι η προστασία της απασχόλησης.
Η κα Χρυσηίς Πουλάκου είναι Δικηγόρος, Managing Partner της Ad Hoc Legal
Latest News
Το έτος των πολλαπλών προκλήσεων
Η κυβέρνηση, βρισκόμενη περίπου στο μέσο της δεύτερης θητείας της και έχοντας ισχυρή πολιτική δύναμη, έχει κάθε λόγο να θέλει να πραγματοποιήσει μεταρρυθμίσεις
Προοπτικές της ευρωπαϊκής και της ελληνικής οικονομίας
Το πρόβλημα τόσο της παγκόσμιας όσο και της ευρωπαϊκής και ελληνικής οικονομίας είναι οι υποτονικές μεσοχρόνιες αναπτυξιακές προοπτικές
Οι 7 εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων θα περιορίσουν την ακρίβεια
Όλα δείχνουν πως οι χειμερινές εκπτώσεις, παρά την οικονομική κόπωση των εορτών, θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Θ’ Μέρος)
Τι δείχνουν ότι τα στοιχεία των Τύπων Παραστατικών
Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: Το έντυπο απόδοσης και οι διαδικασίες της επιστροφής του
Η απόδοση και οι διαδικασίες επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
Τo πιο κρίσιμο ρίσκο
Σε ναυτική γλώσσα, πηγαίνουμε να συναντήσουμε το μέλλον μας μέσα από μια «τυφλή πορεία»
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Μετά από μια παρατεταμένη περίοδο μεταβλητότητας το τραπεζικό σύστημα βρίσκεται στο μεταίχμιο μετάβασης και πάλι σε μια περίοδο ομαλότητας
Νουριέλ Ρουμπινί: Το καλό, το κακό και η αβεβαιότητα της οικονομίας Τραμπ
Συνολικά, οι καλές ιδέες πρέπει να αντισταθμίζουν τις επιπτώσεις των κακών
Οι προσδοκίες για το Bitcoin παραμένουν υψηλές και για το 2025
Αναμφίβολα, το μεγαλύτερο σε κεφαλαιοποίηση κρυπτονόμισμα πρωταγωνίστησε το 2024. Και αναμένεται να συνεχίσει έτσι.
Στεγαστική κρίση και γενεές Υ και Ζ στην Ελλάδα
Για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης απαιτείται μια μακροπρόθεσμη στρατηγική και νέα εργαλεία παρέμβασης στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής