Με την κατανάλωση και το 2023 να συνεχίζει στο ίδιο «κατατονικό» τέμπο και να μη λέει να «σηκώσει κεφάλι», η εγχώρια αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων διανύει ίσως την πιο δύσκολη περίοδο των τελευταίων δεκαετιών.
Μπροστά στις προκλήσεις η γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη συνεχίζει μεθοδικά την πορεία της επέκτασης και της περαιτέρω ανάπτυξης με στόχο τον μετασχηματισμό σε μια μοντέρνα εταιρεία τροφίμων.
Όπως αναφέρει στον ΟΤ ο κος Μιχάλης Παναγιωτάκης, CEO της ηπειρώτικης γαλακτοβιομηχανίας, «το 2022 ήταν μια καλή χρονιά δεδομένων των συνθηκών, η οποία έκλεισε με θετικό πρόσημο για τη Δωδώνη.»
«Παρά την ‘τέλεια καταιγίδα’ όπως θα την περιέγραφε κάποιος, το 2022 συνεχίσαμε το αναπτυξιακό μας πλάνο και αποφασίσαμε στρατηγικά να εισέλθουμε σε δύο νέες κατηγορίες προϊόντων, στα φυτικά επιδόρπια και στα αλμυρά snacks, γι’ αυτό λανσάραμε τα ΔΩΔΩΝΗ Plant’d και τα ΔΩΔΩΝΗ Cheese thins», επισημαίνει ο ίδιος.
Μάλιστα, όσον αφορά τις φημολογούμενες συζητήσεις για εξαγορά της ηπειρώτικης γαλακτοβιομηχανίας, ο επικεφαλής τις χαρακτηρίζει «αστειότητες».
Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο του 2021 το αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο CVC Capital Partners, στην ιδιοκτησία του οποίου βρίσκεται ο όμιλος τροφίμων της χώρας, Vivartia, εξαγόρασε μέσω της Venetiko Holdings το πλειοψηφικό ποσοστό της SI Foods Holding Ltd, ιδιοκτήτριας της γαλακτοβιομηχανίας.
Το 50% του τζίρου από τις αγορές του εξωτερικού
Την ίδια ώρα η γαλακτοβιομηχανία «ισοφαρίζει» τις όποιες απώλειες στην εσωτερική αγορά από την αύξηση της εξαγωγικής της δραστηριότητας και όπως λέει ο κ. Παναγιωτάκης το 50% του ετήσιου τζίρου της προέρχεται πλέον από τις αγορές τους εξωτερικού.
Ωστόσο, ερωτώμενος για τον ανταγωνισμό που δέχεται η ΠΟΠ φέτα από τα φθηνότερα λευκά τυριά επισημαίνει ότι ενδεχομένως θα αναπτύξουν το μερίδιο τους, λόγω γενικότερης ύφεσης και συρρίκνωσης της αγοραστικής ικανότητας του καταναλωτή.
Επισημαίνει πάντως ότι είναι σημαντικό να υπάρξει όχι μόνο αυστηροποίηση των ποινών για τη νοθεία αλλά και ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού περί επισήμανσης προϊόντος, έτσι ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει εύκολα και άμεσα τι ακριβώς αγοράζει.
«Κάποτε υπήρχε η αγορανομία η οποία είχε αναλάβει το συγκεκριμένο ρόλο προστασίας του καταναλωτή. Με την κατάργηση αυτής, ο ελεγκτικός μηχανισμός απέκτησε καθυστερημένα αντανακλαστικά στις προσαρμογές των καιρών» δηλώνει χαρακτηριστικά.
Συνεχίζονται οι επενδύσεις
Αναφορικά με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Δωδώνη, ο κος Παναγιωτάκης σημειώνει ότι συνεχίζεται χωρίς «εκπτώσεις» και το 2023.
Όπως λέει «παρά τις προκλήσεις και το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον προχωράμε τις επενδύσεις μας απρόσκοπτα, δίνοντας βαρύτητα στην ποιότητα και στη χρήση αυθεντικών πρώτων υλών, ώστε να παράγουμε προϊόντα που ανταποκρίνονται σε αυτά που θέλουν και ψάχνουν οι καταναλωτές.
Απόδειξη αυτού είναι το γεγονός πως την τελευταία τριετία της κρίσης, επενδύσαμε στην καινοτομία και στο R&D τμήμα μας και λανσάραμε συνολικά 8 προϊόντα σε διαφορετικές κατηγορίες, πέραν των αμιγώς γαλακτοκομικών.
Τα σχέδια μας για το 2023 περιλαμβάνουν ενίσχυση των γραμμών παραγωγής, νέα λανσαρίσματα στο κομμάτι των φυτικών προϊόντων και ενίσχυση των κυρίαρχων προϊόντων μας, όπως η φέτα, το γιαούρτι και τα σκληρά τυριά.»
Υπενθυμίζεται ότι το 2022 η γαλακτοβιομηχανία «έτρεξε» επενδυτικό πλάνο ύψους 5 εκατ. ευρώ που αφορούσε νέα μονάδα παραγωγής στα Γιάννενα αλλά και εκσυγχρονισμό της μονάδας της στη Θήβα για την παραγωγή plant – based προϊόντων (φυτικής προέλευσης προϊόντα).
Δεν θα πάψουν οι καταναλωτές να αγοράζουν επώνυμα προϊόντα
Σχετικά αισιόδοξος εμφανίζεται ο κος Παναγιωτάκης και για την πορεία των επώνυμων γαλακτοκομικών προϊόντων παρότι ο όγκος φθίνει και ο μεγαλύτερος κερδισμένος του 2022 ήταν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
«Καθώς διανύουμε ίσως και την πιο δύσκολη περίοδο των τελευταίων δεκαετιών, με αλλεπάλληλες εξελίξεις που τα τελευταία τρία χρόνια έχουν οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις λειτουργικού κόστους, μεταφορικών, συσκευασιών και όλων των πρώτων υλών, παρατηρούμε πως οι καταναλωτικές τάσεις και προτιμήσεις επηρεάζονται και αλλάζουν. Αυτό είναι κάτι το αναμενόμενο όταν μιλάμε για περιόδους οικονομικής ύφεσης, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι καταναλωτές θα πάψουν να αγοράζουν επώνυμα προϊόντα.
Από πλευράς μας βλέπουμε πως προϊόντα που είναι ταυτόσημα με την κατηγορίας τους, συνεχίζουν να διατηρούν ηγετικά μερίδια, όπως η δική μας Φέτα Π.Ο.Π ΔΩΔΩΝΗ, ένα προϊόν που έχουν αγαπήσει και συνεχίζουν να αγαπούν τα ελληνικά νοικοκυριά για την πάντα εξαίρετη ποιότητα της και την χαρακτηριστική της γεύση.
Σε κάθε περίπτωση, παρακολουθούμε στενά τις νέες συνθήκες οι οποίες μας ωθούν στο να γινόμαστε καλύτεροι και να δημιουργούμε για τους καταναλωτές εξαίρετα προϊόντα που ανταποκρίνονται στις δικές τους ανάγκες και προτιμήσεις.»
Τι θα γίνει με τις τιμές του παραγωγού
Στην ερώτηση για την πορεία των τιμών των παραγωγών εφέτος αλλά και για το πως οι γαλακτοβιομηχανίες θα ανταπεξέλθουν στον διαρκώς μειούμενο αριθμό κτηνοτρόφων, ο κος Παναγιωτάκης σημείωσε ότι είναι νωρίς για ασφαλείς προβλέψεις, καθώς αυτή διαμορφώνεται από την ζήτηση, την προσφορά και τους ίδιους τους όρους της αγοράς. «Σίγουρα η σταθερή παραγωγή γάλακτος στη χώρα μας και οι συνεχιζόμενες – ίσως βραχυπρόθεσμες – αυξημένες τιμές ενέργειας και υλικών συσκευασίας, σε συνδυασμό με τον μειωμένο όγκο πωλήσεων που καταγράφουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα, θα επηρεάσει το σύνολο του κλάδου αλλά και τις τιμές διάθεσης», πρόσθεσε.
Τόνισε ωστόσο πως η Δωδώνη ανέκαθεν δίνει από τις υψηλότερες τιμές στους παράγωγους της, αποτελώντας έναν από τους πλέον αξιόπιστους πληρωτές και συνεργάτες και ένα «ασφαλές λιμάνι».
Κινητοποίηση από την πλευρά της Πολιτείας
Για τη διαφαινόμενη έλλειψη πρώτης ύλης ο επικεφαλής της Δωδώνη λέει ότι είναι αναγκαίο να υπάρξει ένα σχέδιο δράσης και από πλευράς της Πολιτείας, το οποίο θα έρθει και θα στηρίξει τον πρωτογενή τομέα, συστήνοντας προτάσεις ώστε να διατηρηθεί και να μεγαλώσει η παραγωγική ζώνη μέσω συστηματικών επενδύσεων, πέρα από το κλασικό μοντέλο των επιδοτήσεων.
«Παράλληλα, θα χρειαστεί να δοθούν κίνητρα τόσο στους υπάρχοντες κτηνοτρόφους αλλά και στη νέα γενιά για να ασχολούνται με τον πρωτόγεννή τομέα και να μην εγκαταλείπουν το επάγγελμα, έτσι ώστε να μην καταλήξει δυσεύρετη η πρώτη ύλη, ειδικά στο κομμάτι του αιγοπρόβειου γάλακτος που είναι και το βασικό συστατικό της ΠΟΠ φέτας», σημειώνει.
Latest News
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς
Τζαννετάκης (Motor Oil): Μηνύματα για μέρισμα αλλά και για το πλαφόν στα καύσιμα
Τι είπε ο Πέτρος Τζαννετάκης αναπληρωτής CEO της Motor Oil στους αναλυτές για τις επιπτώσεις από την πυρκαγιά στο διυλιστήριο
Στις 12 Δεκεμβρίου η ΓΣ της Μπλε Κέδρος για την ακύρωση 700.000 ιδίων μετοχών
Ποια θέματα θα συζητηθούν
Γιαν Κάρας (ΟΠΑΠ): «Χτίζουμε» στην επιτυχία του Τζόκερ – Έφθασαν τις 12.000 τα VTLs
Ο ΟΠΑΠ παρουσίασε τα οικονομικά του αποτελέσματα για το γ' τρίμηνο και το εννεάμηνο του 2024 - Στα 352 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Νέα διετής συλλογική σύμβαση εργασίας στην Πειραιώς - Ποιες παροχές αυξάνονται
Ποιες θα είναι οι παροχές στην τράπεζα Πειραιώς - Διεύρυνση και ενίσχυση του ιατροφαρμακευτικού και νοσοκομειακού προγράμματος,
Αντιδρά η εστίαση στην αύξηση των δημοτικών τελών - Επιστολή ΠΟΕΣΕ στον Δούκα
Η ΠΟΕΣΕ τονίζει ότι πρόταση για αύξηση 10% των δημοτικών τελών γίνεται αιφνιδιαστικά χωρίς καμία ενημέρωση και διαβούλευση