
Μια πρωτοβουλία διεθνούς βεληνεκούς έχει ξεκινήσει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για να διορθώσει «κακώς κείμενα» διεθνών περιβαλλοντικών κανονισμών που αποφασίζονται σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Όπως ανακοίνωσε μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευσης της ΕΕΕ η πρόεδρος της κα. Μελίνα Τραυλού, η Ένωση προχώρησε στη σύσταση ειδικής Ομάδας Εργασίας στο πλαίσιο του Διοικητικού Συμβουλίου, με στόχο να καταδειχθούν οι αδυναμίες του λειτουργικού δείκτη Έντασης Άνθρακα (Carbon Intensity Indicator – τον γνωστό CII), η εφαρμογή του οποίου ξεκίνησε ήδη από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, από την παγκόσμια ναυτιλία.
Πράσινες πολιτικές στη ναυτιλία: Να γίνουμε disruptors για να διατηρήσουμε την ελληνική κυριαρχία
Για τις αδυναμίες του δείκτη έχουν μιλήσει και διεθνείς ναυτιλιακοί φορείς όπως και ναυτιλιακές εταιρείες επισημαίνοντας ότι χρειάζεται αναθεώρηση.
Ο νέος κανονισμός, που εισάγει τον δείκτη CII έχει στόχο τη βελτίωση της μεταφορικής αποδοτικότητας η οποία υπολογίζεται βάσει των ανθρακικών εκπομπών ανά τονομιλι φορτίου. Ο CII υποχρεώνει οποιοδήποτε πλοίο –συγκεκριμένων κατηγοριών, στις οποίες συγκαταλέγονται δεξαμενόπλοια, bulk carriers και containerships‒, χωρητικότητας από 5.000 GT και άνω, να επιτυγχάνει ένα μίνιμουμ επίπεδο ετήσιας λειτουργικής απόδοσης. Η αξιολόγηση της λειτουργικής απόδοσης θα αξιολογείται σε βαθμίδες από το Α έως το Ε, με κάθε πλοίο να είναι υποχρεωμένο να λάβει αξιολόγηση από C και άνω.
Εάν ένα πλοίο λάβει αξιολόγηση D επί τρία συνεχόμενα έτη ή αν λάβει αξιολόγηση Ε, ένα διορθωτικό σχέδιο δράσης πρέπει να αναπτύσσεται και να εγκρίνεται από τη σημαία ή τον νηογνώμονα. Η αξιολόγηση του πλοίου θα πραγματοποιείται από το κράτος σημαίας του, βάσει έκθεσης που θα παρέχει η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου εντός των τελευταίων τριών μηνών κάθε έτους. Αξίζει να σημειωθεί ότι, επί του παρόντος, ακόμα και αν ένα πλοίο δεν επιτύχει τον στόχο αξιολόγησης C, βάσει του υπάρχοντος πλαισίου οι επιπτώσεις δεν θα είναι σημαντικές – πέραν της ανάγκης κατάθεσης διορθωτικού σχεδίου δράσης στις περιπτώσεις που έχουν αναφερθεί.
Ωστόσο όπως υπογράμμισε και η κα. Τραυλού η συμμόρφωση με τον δείκτη CII θα παρουσιάσει αδυναμίες. Τελικά το μέτρο αδικεί όλα τα πλοία, σύμφωνα με την κα. Τραυλού η οποία εξήγησε ότι «συγκεντρώνουμε και θα αξιολογήσουμε τα δεδομένα, έτσι ώστε να διαμορφώσουμε και να προωθήσουμε προτάσεις που να μπορούν να βελτιώσουν τον κανονισμό και να μετριάσουν τις επιπτώσεις του».
Την ανάγκη παρεμβάσεων για την διόρθωση του δείκτης CII έχει επισημάνει και η Διεθνής Ένωση πλοιοκτητών ξηρού φορτίου (INTERCARGO). Όπως τόνισε ο πρόεδρος της κ. Δημήτρης Φαφαλιός ο CII δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επίτευξη των επιθυμητών στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές υπό πραγματικές συνθήκες λειτουργίας, καθώς δεν θα προσφέρει δίκαιες και διαφανείς μειώσεις εκπομπών.
Σύμφωνα με το σύστημα αξιολόγησης CII, τα πλοία αξιολογούνται με βάση την απόσταση που διανύουν, την ταχύτητα καθώς και την ένταση χρήσης του σκάφους. .Έτσι όμως η αξιολόγηση του πλοίου επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες που είναι δεν είναι στο χέρι των πλοιοκτητών.
Τέτοιοι παράγοντες είναι οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες, η απόσταση ταξιδιού, οι χρόνοι αναμονής λιμένων, οι λιμενικές υποδομές και οι παραγγελίες ναυλωτών.
Η Intercargo επικαλείται το παράδοξο φαινόμενο όταν εξετάζονται οι αποστάσεις ταξιδιού και τους χρόνους αναμονής στο λιμάνι, τα πλοία με μεγαλύτερες αποστάσεις ταξιδιού μπορούν να παράγουν περισσότερες εκπομπές αλλά να έχουν καλύτερο CII, σε σύγκριση με πλοία που ταξιδεύουν μικρότερες αποστάσεις και παράγουν λιγότερες εκπομπές.
Η INTERCARGO δεν πιστεύει επομένως ότι το CII, με την τρέχουσα μορφή, θα επιτύχει τους επιθυμητούς στόχους ή στόχους απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Υπάρχουν σημαντικά ελαττώματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν προκειμένου να καταστεί το CII κατάλληλο για τον σκοπό του, τονίζει.
Τέλος να σημειωθεί ότι και μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών τάσσονται κατά του δείκτης CII. Εκπρόσωπος της Γερμανικής Hapag-Lloyd δήλωσε πρόσφατα ότι σύμφωνα με τον CII ένα πλοίο που δεν ταξιδεύει και παραμένει στο λιμάνι έχει τη χειρότερη βαθμολογία CII παρά το γεγονός ότι δημιουργεί σχεδόν μηδενικές εκπομπές. Αυτό δεν έχει νόημα και θα πρέπει να διορθωθεί, όπως τόνισε.


Latest News

Πιέσεις στον Στάρμερ από την αυτοκινητοβιομηχανία για νέα κίνητρα στα EV
Οι ηγέτες της βιομηχανίας αυτοκινήτων στη Βρετανία απαίτησαν επειγόντως νέα κίνητρα για την ενίσχυση της αγοράς EV

Νέο επενδυτικό χτύπημα από τον όμιλο Aktor – Εξαγοράζει το 51% της Sunforce One
Ο Όμιλος Aktor θα συνεργαστεί με την Greenline για την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ

Πόσα...δίνουν τα hedge funds για να προσλάβουν μετεωρολόγο
Γιατί οι επενδυτικές εταιρείες ζητούν ολοένα και περισσότερο μοντέλα πρόβλεψης καιρού - Πώς οι αλλαγές στον καιρό επηρεάζουν τις τιμές των εμπορευμάτων

Συμφωνία TotalEnergies - RWE για πράσινο υδρογόνο - Τι προβλέπεται
TotalEnergies και RWE ενώνουν τις δυνάμεις τους στο πράσινο υδρογόνο - Στόχος η απανθρακοποίηση

Οι τράπεζες εγκαταλείπουν τους «πράσινους» στόχους
Οι τράπεζες υποβαθμίζουν τους κορυφαίους στόχους βιωσιμότητας που είχαν θέσει

Συνάντηση ΕΛΕΤΑΕΝ με τον Αλέξη Χαρίτση
Μεταξύ άλλων, τέθηκε ο ενεργειακός σχειδασμός και στην ανάγκη για ισορροπημένο μείγμα τεχνολογιών Α.Π.Ε. ώστε να μειωθούν οι περικοπές ενέργειας

Elpedison: Κατασκευάζει ηλιοθερμικό σύστημα παραγωγής ατμού
Το έργο αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, σχετικά με τη βελτίωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος

Πόσα πλωτά φωτοβολταϊκά πήραν το «πράσινο φως» - Ποιος κόφτης μπαίνει
Μόνο την ανάπτυξη πιλοτικών έργων στη θάλασσα και σε τεχνητές υδάτινες επιφάνειες επιτρέπει η ελληνική νομοθεσία

Απότομη προσγείωση για την Tesla - Πόσα έχασε μετά τις εκλογές
Οι επενδυτές εξακολουθούν να συζητούν αν η εταιρεία του Μασκ παραμένει υπερτιμημένη

Τα σχέδια της Κομισιόν για «καθαρή ενέργεια» στην Αφρική
Το «Scaling Up Renewables in Africa» της Κομισιόν με στόχο την ανάπτυξη των ΑΠΕ στην Αφρική