Μια πρωτοβουλία διεθνούς βεληνεκούς έχει ξεκινήσει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για να διορθώσει «κακώς κείμενα» διεθνών περιβαλλοντικών κανονισμών που αποφασίζονται σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Όπως ανακοίνωσε μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευσης της ΕΕΕ η πρόεδρος της κα. Μελίνα Τραυλού, η Ένωση προχώρησε στη σύσταση ειδικής Ομάδας Εργασίας στο πλαίσιο του Διοικητικού Συμβουλίου, με στόχο να καταδειχθούν οι αδυναμίες του λειτουργικού δείκτη Έντασης Άνθρακα (Carbon Intensity Indicator – τον γνωστό CII), η εφαρμογή του οποίου ξεκίνησε ήδη από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, από την παγκόσμια ναυτιλία.
Πράσινες πολιτικές στη ναυτιλία: Να γίνουμε disruptors για να διατηρήσουμε την ελληνική κυριαρχία
Για τις αδυναμίες του δείκτη έχουν μιλήσει και διεθνείς ναυτιλιακοί φορείς όπως και ναυτιλιακές εταιρείες επισημαίνοντας ότι χρειάζεται αναθεώρηση.
Ο νέος κανονισμός, που εισάγει τον δείκτη CII έχει στόχο τη βελτίωση της μεταφορικής αποδοτικότητας η οποία υπολογίζεται βάσει των ανθρακικών εκπομπών ανά τονομιλι φορτίου. Ο CII υποχρεώνει οποιοδήποτε πλοίο –συγκεκριμένων κατηγοριών, στις οποίες συγκαταλέγονται δεξαμενόπλοια, bulk carriers και containerships‒, χωρητικότητας από 5.000 GT και άνω, να επιτυγχάνει ένα μίνιμουμ επίπεδο ετήσιας λειτουργικής απόδοσης. Η αξιολόγηση της λειτουργικής απόδοσης θα αξιολογείται σε βαθμίδες από το Α έως το Ε, με κάθε πλοίο να είναι υποχρεωμένο να λάβει αξιολόγηση από C και άνω.
Εάν ένα πλοίο λάβει αξιολόγηση D επί τρία συνεχόμενα έτη ή αν λάβει αξιολόγηση Ε, ένα διορθωτικό σχέδιο δράσης πρέπει να αναπτύσσεται και να εγκρίνεται από τη σημαία ή τον νηογνώμονα. Η αξιολόγηση του πλοίου θα πραγματοποιείται από το κράτος σημαίας του, βάσει έκθεσης που θα παρέχει η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου εντός των τελευταίων τριών μηνών κάθε έτους. Αξίζει να σημειωθεί ότι, επί του παρόντος, ακόμα και αν ένα πλοίο δεν επιτύχει τον στόχο αξιολόγησης C, βάσει του υπάρχοντος πλαισίου οι επιπτώσεις δεν θα είναι σημαντικές – πέραν της ανάγκης κατάθεσης διορθωτικού σχεδίου δράσης στις περιπτώσεις που έχουν αναφερθεί.
Ωστόσο όπως υπογράμμισε και η κα. Τραυλού η συμμόρφωση με τον δείκτη CII θα παρουσιάσει αδυναμίες. Τελικά το μέτρο αδικεί όλα τα πλοία, σύμφωνα με την κα. Τραυλού η οποία εξήγησε ότι «συγκεντρώνουμε και θα αξιολογήσουμε τα δεδομένα, έτσι ώστε να διαμορφώσουμε και να προωθήσουμε προτάσεις που να μπορούν να βελτιώσουν τον κανονισμό και να μετριάσουν τις επιπτώσεις του».
Την ανάγκη παρεμβάσεων για την διόρθωση του δείκτης CII έχει επισημάνει και η Διεθνής Ένωση πλοιοκτητών ξηρού φορτίου (INTERCARGO). Όπως τόνισε ο πρόεδρος της κ. Δημήτρης Φαφαλιός ο CII δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επίτευξη των επιθυμητών στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές υπό πραγματικές συνθήκες λειτουργίας, καθώς δεν θα προσφέρει δίκαιες και διαφανείς μειώσεις εκπομπών.
Σύμφωνα με το σύστημα αξιολόγησης CII, τα πλοία αξιολογούνται με βάση την απόσταση που διανύουν, την ταχύτητα καθώς και την ένταση χρήσης του σκάφους. .Έτσι όμως η αξιολόγηση του πλοίου επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες που είναι δεν είναι στο χέρι των πλοιοκτητών.
Τέτοιοι παράγοντες είναι οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες, η απόσταση ταξιδιού, οι χρόνοι αναμονής λιμένων, οι λιμενικές υποδομές και οι παραγγελίες ναυλωτών.
Η Intercargo επικαλείται το παράδοξο φαινόμενο όταν εξετάζονται οι αποστάσεις ταξιδιού και τους χρόνους αναμονής στο λιμάνι, τα πλοία με μεγαλύτερες αποστάσεις ταξιδιού μπορούν να παράγουν περισσότερες εκπομπές αλλά να έχουν καλύτερο CII, σε σύγκριση με πλοία που ταξιδεύουν μικρότερες αποστάσεις και παράγουν λιγότερες εκπομπές.
Η INTERCARGO δεν πιστεύει επομένως ότι το CII, με την τρέχουσα μορφή, θα επιτύχει τους επιθυμητούς στόχους ή στόχους απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Υπάρχουν σημαντικά ελαττώματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν προκειμένου να καταστεί το CII κατάλληλο για τον σκοπό του, τονίζει.
Τέλος να σημειωθεί ότι και μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών τάσσονται κατά του δείκτης CII. Εκπρόσωπος της Γερμανικής Hapag-Lloyd δήλωσε πρόσφατα ότι σύμφωνα με τον CII ένα πλοίο που δεν ταξιδεύει και παραμένει στο λιμάνι έχει τη χειρότερη βαθμολογία CII παρά το γεγονός ότι δημιουργεί σχεδόν μηδενικές εκπομπές. Αυτό δεν έχει νόημα και θα πρέπει να διορθωθεί, όπως τόνισε.
Latest News
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023