Η Mowi, ο μεγαλύτερος παραγωγός σολομού εκτροφής στον κόσμο, προειδοποίησε την κυβέρνηση της Νορβηγίας ότι ο σχεδιαζόμενος φόρος ύψους 40% θα οδηγήσει σε χαμηλότερες επενδύσεις, περικοπές θέσεων εργασίας και υψηλότερες τιμές για το τελικό προϊόν παγκοσμίως.
Την ίδια ώρα οι μετοχές των νορβηγικών εταιρειών ιχθυοκαλλιέργειας, συμπεριλαμβανομένων των Mowi, SalMar και Grieg Seafood υποχώρησαν από τον Σεπτέμβριο, δηλαδή από την στιγμή που η κεντροαριστερή κυβέρνηση της χώρας ανακοίνωσε την επιβολή αυξημένης φορολογίας στις βιομηχανίες υδατοκαλλιέργειας και ηλεκτρικής ενέργειας, καλώντας τους παράλληλα να μοιραστούν τα κέρδη που προέρχονται από δημόσιους πόρους με την υπόλοιπη κοινωνία.
Στη Νορβηγία αγόρασαν μόνο… ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2022
Όπως αναφέρουν οι Financial Times οι λεπτομέρειες του προτεινόμενου φόρου, ο οποίος θα εφαρμοστεί αναδρομικά από την αρχή του έτους, δεν έχουν οριστικοποιηθεί, ωστόσο αναφέρεται ότι η κυβέρνηση προκρίνει την επιβολή ενός «τέλους πόρων» ύψους 40% για τους ιχθυοκαλλιεργητές το οποίο θα προστεθεί στο 22% εταιρικού φόρου που ισχύει ήδη.
Φόρος «αντί-επιχειρηματικός»
Στο πλαίσιο των σφοδρών αντιδράσεων ο διευθύνων σύμβουλος της Mowi, Ivan Vindheim, χαρακτήρισε τον φόρο «αντί-επιχειρηματικό», προσθέτοντας ότι οι προτάσεις αποτελούν ένα «σκοτεινό σύννεφο πάνω από τη νορβηγική βιομηχανία σολομού».
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Mowi, ο φόρος θα πλήξει τις προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου αφού μόνο η Mowi θα θέσει σε αναμονή περίπου 400 εκατ. ευρώ επενδύσεων για το 2023 και το 2023, ενώ το αντίστοιχο ποσό συνολικά για τη νορβηγική βιομηχανία υδατοκαλλιέργειας θα ανέλθει στα 5 δισ. ευρώ.
Ένα άλλο σημείο που έθιξε ο Vindheim είναι ότι οι περιορισμοί στην προσφορά που θα προκύψουν από την έλλειψη επενδύσεων θα οδηγήσουν σε ακόμη υψηλότερες τιμές σολομού για τους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.
Σημειώνεται ότι η Νορβηγία είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός σολομού στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής. Η βιομηχανία σολομού αντιπροσωπεύει περίπου 60.000 θέσεις εργασίας στη σκανδιναβική χώρα.
Μάλιστα, ο Vindheim προειδοποίησε για «ανεπανόρθωτη ζημιά στις σημερινές και μελλοντικές θέσεις εργασίας κατά μήκος της νορβηγικής ακτογραμμής» εάν εφαρμοστούν οι φορολογικές προτάσεις όπως αυτές διαμορφώνονται σήμερα.
Τα οικονομικά στοιχεία
Πάντως η Mowi, η οποία δραστηριοποιείται επίσης σε Σκωτία, Χιλή και Καναδά, ανακοίνωσε αύξηση λειτουργικών κερδών, προ φόρων και τόκων, 92% από έτος σε έτος στο ποσό ρεκόρ του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.
Οι υψηλότερες τιμές αντιστάθμισαν σε υπερθετικό βαθμό το αυξημένο κόστος παραγωγής, με τα συνολικά έσοδα να αυξάνονται κατά 18% στα 4,6 δισ. ευρώ.
Ο κλάδος έρχεται δεύτερος σε συνεισφορά εσόδων στη νορβηγική οικονομία, μετά τα ορυκτά καύσιμα, αναφέροντας εξαγωγές ρεκόρ το 2022 ύψους 106 δισ. νορβηγικών κορωνών (δηλαδή περίπου 10 δισ. δολάρια), αυξημένα κατά 30% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με το Norwegian Seafood Council.
Αντίκτυπος στις μετοχές
«Η ανακοίνωση είχε τεράστιο αντίκτυπο στις μετοχές των εταιρειών σολομού και με την απειλή να χάσει η Νορβηγία το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα θα δείτε υψηλότερες τιμές βάσης στο μέλλον», δήλωσε ο Ibi Idoniboye, αναλυτής στον ερευνητικό όμιλο τροφίμων και εμπορευμάτων Mintec.
Οι φορολογικές προτάσεις έρχονται καθώς οι τιμές του σολομού παραμένουν σε υψηλά επίπεδα παρά το γεγονός ότι μειώθηκαν από τα κορυφαία ρεκόρ τον περασμένο Μάιο.
Στη συνέχεια ωθήθηκαν υψηλότερα από τις απότομα υψηλότερες τιμές των ζωοτροφών και τα προβλήματα παραγωγής που προκλήθηκαν από την άνθηση των φυκιών στη Χιλή, καθώς και από την κακή υγεία των ψαριών στη Σκωτία που συνδέεται με τις θερμοκρασίες ρεκόρ.
Σύγκριση σολομού-ορυκτών καυσίμων
Τέλος, ο Vindheim είπε ότι οποιαδήποτε σύγκριση μεταξύ της νορβηγικής βιομηχανίας πετρελαίου, η οποία φορολογείται με 78%, και της βιομηχανίας σολομού είναι άδικη. «Η βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου ανήκει στο κράτος», είπε, ενώ η βιομηχανία ιχθυοκαλλιέργειας «είναι ιδιωτική». Πρόσθεσε δε ότι οι παράκτιες κοινότητες της Νορβηγίας ήταν «σθεναρά κατά» του φόρου.
Latest News
Αλλαγή ευρωπαϊκής πολιτικής για τις αμυντικές δαπάνες - Τι θα γίνει με τα Ταμεία Συνοχής
Η αλλαγή για τις αμυντικές δαπάνες θα αφορά περίπου το ένα τρίτο του προϋπολογισμού της ΕΕ από το 2021 έως το 2027 - Δεξαμενή τα Ταμεία Συνοχής
Αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον για deals στις αερομεταφορές της Ευρώπης
Καταλύτης η τελική συμφωνία της Lufthansa με τη Ρώμη για αγορά του 41% της ΙΤΑ (πρώην Alitalia)
Νέες επιθέσεις στην Ερυθρά θάλασσα απο τους αντάρτες Χούθι
Αναφέρθηκαν εκρήξεις σε εμπορικό πλοίο 80 ναυτικά μιλια νότια της Χοντέιτα στην Ερυθρά θάλασσα λέει βρετανική υπηρεσία
Η Ευρώπη πρέπει να προετοιμαστεί για νέο εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ, λένε αξιωματούχοι της ΕΚΤ
«Μια αλλαγή στην ισοτιμία θα έκανε δυσκολότερο για την ΕΚΤ να φτάσει στον στόχο της για πληθωρισμό 2%»
Αργεντινή: O πληθωρισμός πέφτει αλλά έχει μειωθεί και η κατανάλωση
O πληθωρισμός στην Αργεντινή μπορει να μειώθηκε σε μηνιαία βάση τον Οκτώβριο στο 3,0%, από 3,5% το Σεπτέμβριο αλλα παραμένει στο... 209%
Η απεργία στη Boeing «προσγείωσε ανώμαλα» τις παραδόσεις Οκτωβρίου
Παρά τη λήξη της απεργίας στη Boeing, θα περάσουν αρκετές εβδομάδες μέχρι να ξεκινήσει πλήρως η παραγωγή αεροσκαφών
Ο Τραμπ θα «φρενάρει» τις μειώσεις επιτοκίων; - Τι εκτιμά πρώην στέλεχος της Fed
Οι αγορές ίσως έχουν δίκιο να προβλέπουν λιγότερες από 4 μειώσεις στα επιτόκια της Fed σε σχέση με αυτό που προβλεπόταν προηγουμένως
Αποκλειστικό WSJ: «Εκτός κούρσας» για την κυβέρνηση Τραμπ ο επενδυτής Τζον Πόλσον
Ο επενδυτής λέει ότι οι «σύνθετες οικονομικές του υποχρεώσεις» θα τον εμπόδιζαν να ενταχθει στην κυβέρνηση Τραμπ
H Pfizer διερευνά το ενδεχόμενο πώλησης μονάδας με νοσοκομειακά φάρμακα
Η μονάδα της Pfizer «παράγει» επί του παρόντος σχεδόν 500 εκατομμύρια δολάρια κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων
Συμβιβαστικός ελιγμός της Meta στην Ευρώπη - Μειώνει τις διαφημίσεις σε Facebook και Instagram
Προσπάθεια κατευνασμού των ρυθμιστικών αρχών της ΕΕ απο τη Meta - Μειώνει τις διαφημίσεις σε Facebook και Instagram