Η κινεζική Πρωτοχρονιά που φέτος ήταν Ιανουάριο αντί του Φεβρουαρίου που ήταν πέρυσι αλλά και η γενικότερη πτωτική τάση που καταγράφεται στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο επηρέασαν αρνητικά και τις επιδόσεις στη διακίνηση containers των λιμανιών που ελέγχει ο κινεζικός όμιλος της COSCO τόσο στην Κίνα όσο και στον υπόλοιπο κόσμο.
Πρόκειται για μια τάση που ήταν κυρίαρχη και τον προηγούμενο χρόνο καθώς μόλις δυο ήταν οι μήνες (Ιούλιος, Δεκέμβριος) με θετικό πρόσημο στη διακίνηση «κουτιών» το 2022.
Containerships: «Χάθηκαν» οι ουρές στα εμπορικά λιμάνια
Η συνολική διακίνηση containers μετρημένη σε Teu παρουσιάζει τον Ιανουάριο του 2023 μείωση 10,3% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Ειδικότερα τον Ιανουάριο του 2023 στους 35 λιμενικούς σταθμούς της COSCO Shipping Ports, μέλους του COSCO Group, στην Κίνα και τον υπόλοιπο κόσμο, διακινήθηκαν 7,735 εκατ. Teu έναντι 8,625 εκατ. Teu τον Ιανουάριο του 2022. Ο κύριος λόγος είναι, όπως επισημαίνει ο κινεζικός όμιλος, το γεγονός ότι φέτος η κινεζική Πρωτοχρονιά ήταν τον Ιανουάριο σε σύγκριση με πέρυσι που ήταν τον Φεβρουάριο. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρνητική εικόνα εμφανίζουν και τα 21 τέρμιναλ της COSCO στην Κίνα. Επίσης από τα 14 τέρμιναλ στον υπόλοιπο κόσμο μόνο τέσσερα έχουν θετικό πρόσημο, εκ των οποίων τα τρία βρίσκονται στην Αίγυπτο (Σουέζ), στην Ερυθρά Θάλασσα και στο Αμπου Ντάμπι. Θετικά έκλεισε ο Ιανουάριος και για ένα πολύ μικρό τέρμιναλ στην Ιταλία (APM Terminals Vado).
Στη χώρα μας οι δυο προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά που ελέγχονται από τη ΣΕΠ, θυγατρική της COSCO Shipping Ports, κατέγραψαν τον Ιανουάριο του 2023 μείωση κατά 16,6% στη διακίνηση containers σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, 322,8 χιλιάδες Teu έναντι 386,8 χιλιάδων Teu τον Ιανουάριο του 2022.
Το ίδιο διάστημα οι μονάδες της COSCO στα λιμάνια της Βαλένθια και του Μπιλμπάο που ανταγωνίζονται ευθέως τον Πειραιά είχαν μεγαλύτερη πτώση που έφτασε στα επίπεδα του 22,3% στη διακίνηση containers. Ειδικότερα η COSCO Shipping Ports (Spain) Terminals SLU που δραστηριοποιείται στα δύο ισπανικά λιμάνια διακίνησε 238,6 χιλιάδες Teu τον Ιανουάριο του 2023 έναντι 307,1 χιλιάδων Teu τον ίδιο μήνα το 2022.
Η «κόντρα» Βαλένθιας και Πειραιά καλά κρατεί τα τελευταία χρόνια, με το ισπανικό λιμάνι να κερδίζει τον Πειραιά. Επισημαίνεται ότι το 2022 συνολικά ο Πειραιάς μέσα από τις τρεις προβλήτες (δύο της ΣΕΠ και μία του ΟΛΠ) διακίνησε 5,0 εκατ. Teu, μένοντας για μία ακόμη χρονιά στην πέμπτη θέση στην Ευρώπη και στη δεύτερη στα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου πίσω από τη Βαλένθια. Το ισπανικό λιμάνι στο οποίο διαθέτει λιμενικές υποδομές και η COSCO Shipping Ports διακίνησε περί τα 50.000 «κουτιά» περισσότερα από το ελληνικό και συγκεκριμένα 5,052 εκατ. Teu έναντι 5,604 εκατ. Teu το 2021, καταγράφοντας μια πτώση κατά 9,85%.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Drewry, οι προοπτικές για τις εταιρείες διαχείρισης λιμένων για το 2023 φαίνονται σχετικά καλύτερες από ό,τι αρχικά είχε εκτιμηθεί από τους αναλυτές.
Ελπίδες για το 2023
Οι πρώτοι φόβοι για ένα πιο ζοφερό οικονομικά 2023 που θα επηρέαζε ιδιαίτερα αρνητικά και τα αποτελέσματα των λιμανιών φαίνεται να υποχωρούν καθώς ο πληθωρισμός στο μεγαλύτερο μέρος του ανεπτυγμένου κόσμου έχει αρχίσει να κινείται πτωτικά και η αύξηση των επιτοκίων θα είναι πολύ χαμηλότερη από ό,τι αναμενόταν πριν από λίγους μήνες, σημειώνει ο Drewry. Η Oxford Economics, προσθέτει, είχε πρόσφατα προβλέψει ότι το παγκόσμιο ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 1,3% το 2023, ένα ποσοστό που παρέμεινε αμετάβλητο για τρίτο συνεχόμενο μήνα.
Παρόλο που η πρόβλεψη είναι ασθενέστερη από την εκτιμώμενη ανάπτυξη 3% για το 2022, η προσδοκία είναι ότι η παγκόσμια ανάπτυξη από τρίμηνο σε τρίμηνο έχει ήδη φτάσει στο κατώφλι το 4ο τρίμηνο του ’22, με την πρόβλεψη ανάπτυξης να αρχίζει να βελτιώνεται το 2023. Αυτό δείχνει ότι τα χειρότερα είναι πίσω μας, υπογραμμίζει ο Drewry, ωστόσο επανέρχεται σημειώνοντας την πρόκληση που διαμορφώνει η πτώση των φορτίων από τη μία πλευρά με την αύξηση των τιμολογίων των λιμανιών, λόγω πληθωρισμού, από την άλλη.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ