Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι ο αριθμός των παικτών βιντεοπαιχνιδιών πέρυσι ξεπέρασε τα τρία δισεκατομμύρια. Η ραγδαία άνοδος δεν σχετίζονται μόνο με τις παιχνιδοκονσόλες (PlayStation, Xbox, Nintendo) αλλά αφορά και τις υπόλοιπες πλατφόρμες όπως τους υπολογιστές αλλά και τα smartphone.
Από τα απλά βιντεοπαιχνίδια μέχρι την άνοδο των eSports και του επαγγελματικού gaming, είναι σαφές ότι το gaming ήρθε για να μείνει. «Μπορεί ο χρόνος που περνούν τα παιδιά καθισμένα μπροστά στις οθόνες να παραμένει μια σημαντική ανησυχία για τους γονείς, όμως το gaming προσφέρει επίσης ορισμένα οφέλη» λέει ο André Lameiras από την εταιρεία ψηφιακής ασφάλειας ESET.
Πέντε λόγοι για να μείνετε μακριά από «πειρατικά» video game
Πώς τα βιντεοπαιχνίδια βοηθούν τα παιδιά να αποκτήσουν πολύτιμες δεξιότητες
1. Γνωστικές δεξιότητες
Δεν είναι τυχαίο ότι τα παιδιά φαίνεται να κολλάνε στην οθόνη όταν παίζουν ένα παιχνίδι. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα παιχνίδια συχνά απαιτούν ακραία συγκέντρωση, αντιδράσεις σε κλάσματα του δευτερολέπτου και γρήγορη λήψη αποφάσεων, επιτρέποντάς τους να ανιχνεύουν και να αντιδρούν καλύτερα στις αλλαγές στο περιβάλλον τους. Παράλληλα, το γεγονός ότι πρέπει να θυμούνται εικόνες, χαρακτήρες και μυστικά περάσματα, καθώς και να χρησιμοποιούν χάρτες, βοηθά στη βελτίωση της μνήμης και της προσοχής στη λεπτομέρεια. Παρομοίως, υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένα παιχνίδια, όπως το Minecraft, είναι εξαιρετικά για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας.
2. Δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων
Τα παιχνίδια είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να βελτιώσετε τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και να μάθετε πώς να χρησιμοποιείτε τη λογική και τη δημιουργικότητα για να βρείτε τις απαραίτητες λύσεις που απαιτούνται για να προχωρήσετε στα επόμενα επίπεδα. Αφενός, τα παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν πώς να «σπάνε» τα προβλήματα σε επιμέρους τμήματα και στη συνέχεια να δουλεύουν ένα ένα τμήμα κάθε φορά. Αυτό μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να μπορέσουν τα παιδιά να αναπτύξουν την κατανόηση του τρόπου διαχείρισης σύνθετων προβλημάτων, καθώς και του τρόπου εντοπισμού παρόμοιων καταστάσεων και εφαρμογής προηγούμενων λύσεων για την επίλυση νέων προβλημάτων – και να γίνουν ολοκληρωμένοι «υπολογιστικοί στοχαστές» (computational thinkers) μέσα από τη διαδικασία.
3. Δεξιότητες συλλογισμού
Η κατανόηση του τρόπου ανάγνωσης των δεδομένων, του τρόπου λειτουργίας των διαφόρων εργαλείων και του τρόπου ανάγνωσης των διαφόρων μετρήσεων είναι πολύτιμες δεξιότητες που βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους. Στη σημερινή κοινωνία των δεδομένων, η δυνατότητα να κατανοούν τον πλούτο των πληροφοριών γύρω, να προωθούν ουσιαστικές συνδέσεις, να εφαρμόζουν ορθές κρίσεις και να οικοδομούν πειστικά επιχειρήματα θα βοηθήσει τα παιδιά σε όλη τους τη ζωή. Πράγματι, η οξυδερκής κριτική σκέψη είναι μια θεμελιώδης δεξιότητα ζωής και μαζί με άλλες δεξιότητες και ικανότητες που αναφέρονται εδώ θα τα βάλει σε τροχιά να γίνουν υπεύθυνοι ενήλικες με αυτοπεποίθηση.
4. Κοινωνικές δεξιότητες
Καθώς τα παιχνίδια μπήκαν στο διαδίκτυο, η αλληλεπίδραση μεταξύ των παικτών έφτασε σε νέα επίπεδα. Ενώ μόλις πριν από λίγα χρόνια τα παιδιά πήγαιναν στο σχολείο ενθουσιασμένα για να μιλήσουν για τις συλλογές τους ή τις αθλητικές τους επιτυχίες, τώρα παίζουν βιντεοπαιχνίδια με φίλους και ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Οι λειτουργίες συνομιλίας στο παιχνίδι επιτρέπουν την κοινωνική αλληλεπίδραση, η οποία τα βοηθά να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας, και τα διδάσκει πώς να εργάζονται αρμονικά σε μια ομάδα. Και ενώ οι κοινωνικές σχέσεις περιορίζονταν στο χώρο του σχολείου, τώρα τα παιδιά μπορούν να συνομιλούν με ανθρώπους από όλο τον κόσμο, ανακαλύπτοντας νέες πραγματικότητες έξω από το μικρόκοσμό τους, κάνοντας τα πρώτα τους βήματα στην εκμάθηση νέων γλωσσών ή βοηθώντας τα να εξοικειωθούν με διαφορετικά πολιτισμικά υπόβαθρα.
5. Αυτογνωσία
Σύμφωνα με το Games for Health Journal, πολλές μελέτες που εξέτασαν τη διάθεση και το άγχος των ανθρώπων παρατήρησαν ότι τα βιντεοπαιχνίδια βοηθάνε σημαντικά προς αυτήν την κατεύθυνση, σε σύγκριση με ένα παθητικό διάλειμμα, την πλοήγηση στο διαδίκτυο ή την εκτέλεση μιας δραστηριότητας χαλάρωσης. Επιπλέον, τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να δώσουν μια αίσθηση πληρότητας. Τέλος, τα παιδιά μπορούν να μάθουν τα οφέλη της περάτωσης μιας εργασίας, τη σημασία της οργάνωσης και του προγραμματισμού και πώς η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων μπορεί να τα οδηγήσει σε καλύτερα αποτελέσματα και επιτυχίες.
Τα παιδιά πρέπει να παίζουν μόνο υπό την επίβλεψη ενηλίκων
«Αν και αυτές είναι σπουδαίες δεξιότητες, δε σημαίνει ότι πρέπει να δώσουμε στα παιδιά το πράσινο φως να παίζουν όποτε και ό,τι θέλουν» λέει ο André Lameiras από την ESET.
«Υπάρχουν μερικά πράγματα που πρέπει να έχουν κατά νου οι γονείς και οι κηδεμόνες – για παράδειγμα, αν ένα συγκεκριμένο παιχνίδι είναι κατάλληλο για την ηλικία του και, ανεξάρτητα από την ηλικία του παιδιού, πώς το παιχνίδι επηρεάζει τις σχολικές επιδόσεις του, τον ύπνο, τη χρήση του χρόνου εκτός οθόνης και τη συμπεριφορά του» συνεχίζει και δίνει μερικούς κανόνες που μπορούν να μας βοηθήσουν να απαντήσουμε σε αυτά τα ερωτήματα:
- Όταν αγοράζετε στο παιδί σας ένα παιχνίδι, ελέγξτε τη αξιολόγηση με βάση την ηλικία
- Αποφύγετε τα βιντεοπαιχνίδια που δίνουν τη δυνατότητα αγορών εντός της εφαρμογής, καθώς αυτά κάνουν κατάχρηση των τρικ του μάρκετινγκ και επιτρέπουν στους παίκτες να παρακάμπτουν την εκμάθηση δεξιοτήτων που βασίζονται στην πρόοδο του παιχνιδιού, αγοράζοντας απλώς το δρόμο τους προς πιο προχωρημένα επίπεδα.
- Ενώ μπορείτε να δώσετε στα παιδιά σας κάποια ιδιωτικότητα καθώς εξελίσσονται από έφηβοι σε νεαρούς ενήλικες, επιτρέψτε το παιχνίδι μόνο στους κοινόχρηστους χώρους του σπιτιού σας. Με αυτόν τον τρόπο, θα είστε σε θέση να επιβλέπετε τη συμπεριφορά τους. Θυμηθείτε, ωστόσο, να μην τα ελέγχετε επίμονα. Αντίθετα, στοχεύστε στη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης και επιτρέψτε στον εαυτό σας να μαθαίνει ή και να παίζει τα ίδια παιχνίδια.
- Συμφωνήστε εκ των προτέρων σχετικά με τις ώρες και τη διάρκεια του παιχνιδιού. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά μπορούν επίσης να μάθουν πώς να προγραμματίζουν το χρόνο τους όπως εκείνα θέλουν. Και επειδή τα παιχνίδια είναι επίσης κοινωνικές δραστηριότητες, θα μπορέσουν να τα πούνε με τους φίλους τους.
- Απενεργοποιήστε τις ειδοποιήσεις παιχνιδιών όταν δεν είναι ώρα για παιχνίδι και ρυθμίστε γονικούς ελέγχους σε κονσόλες όπως το PlayStation, το Xbox ή το Nintendo Switch, καθώς και στα τηλέφωνα των παιδιών σας.
- Μιλήστε τους για το πώς να παραμένουν ασφαλή στο διαδίκτυο, τι είναι ο διαδικτυακός εκφοβισμός, τα είδη απάτης που μπορεί να συναντήσουν και ότι δεν είναι όλοι όσοι συναντούν στο διαδίκτυο τόσο καλοπροαίρετοι όσο φαίνονται.
Τα βιντεοπαιχνίδια δεν είναι μόνο για τα παιδιά
Τα οφέλη των παιχνιδιών δεν ισχύουν μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τους ενήλικες. Το gaming δεν είναι μόνο παιδική υπόθεση, άλλωστε πολλοί millennials έχουν μεγαλώσει χωρίς ποτέ να χάσουν την αίσθηση της διασκέδασης και του ενθουσιασμού που αποκομίζουν περνώντας λίγη ώρα παίζοντας.
Στην πραγματικότητα, το να παίζεις βιντεοπαιχνίδια δράσης για σύντομο χρονικό διάστημα μπορεί να βελτιώσει τη χωρική όραση και την οπτική προσοχή σε ορισμένους ενήλικες με προβλήματα όρασης και μερικοί γιατροί παίζουν ακόμη και πριν από χειρουργικές επεμβάσεις για να βελτιώσουν τις τεχνικές τους.
Latest News
Τι αξίζει η Google χωρίς τον Chrome;
Στη «δίκη της δεκαετίας» οι Αμερικανοί δικαστές ζητούν από την Google να αποχωριστεί τον Chrome. Πόσο σημαντικός είναι ο browser για τον αμερικανικό τεχνολογικό κολοσσό;
Πού επεκτείνουν τη δράση τους Κινέζοι χάκερ - Ποιους διπλωμάτες παρακολουθεί το Ιράν
Τι δείχνει η τελευταία Έκθεση Δραστηριότητας APT της ESET για την κυβερνοασφάλεια και τη δράση επιλεγμένων ομάδων προηγμένων επίμονων απειλών (APT)
Αυξημένες κατά 21% οι παγκόσμιες δαπάνες για το cloud το 3ο τρίμηνο του 2024
Oι παγκόσμιες δαπάνες για υπηρεσίες cloud ανήλθαν το γ' τρίμηνο του 2024 στα 82 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένεες κατά 21%
Το Google.org ρίχνει 20 εκατ. δολάρια σε Τεχνητή Νοημοσύνη και Επιστήμη
Στο πρώτο Forum “AI for Science”, που έλαβε χώρα χθες, το Google.org ανακοίνωσε χρηματοδότηση ύψους 20 εκατ. δολαρίων για την υποστήριξη της Τεχνητής Νοημοσύνης για επιστημονικά επιτεύγματα.
SOS για τα SMS
Η χρήση των SMS για προσωπική επικοινωνία έχει πάρει την κατιούσα. Εξακολουθούν πάντως να παίζουν σημαντικό ρόλο σε περιόδους έκτακτης ανάγκης.
Μέχρι τις αρχές του 2027 έτοιμο το πρώτο data center της Data4
Tο campus της Data4 στην Παιανία, όταν ολοκληρωθεί, θα είναι το μεγαλύτερο στην Ελλάδα και θα βοηθήσει να καταστεί η χώρα πύλη εισόδου δεδομένων στη νότια Ευρώπη, είπε ο πρόεδρος και CEO της εταιρείας, Ολιβιέ Μισελί
Πιέσεις στην Google να πουλήσει το Chrome - Τα σχέδια της Ουάσιγκτον
Η μηχανή αναζήτησης της Google βρίσκεται στο στόχαστρο των αντιμονοπωλιακών αρχών - Πότε αναμένεται η απόφαση
Η Sony μπαίνει σε anime και manga και φλερτάρει με το Elden Ring
Η Sony με έδρα το Τόκιο θέλει να επεκτείνει το ήδη τεράστιο χαρτοφυλάκιο πνευματικής ιδιοκτησίας της και η Kadokawa μπορεί να βοηθήσει σε αυτό
Η άνοδος των AI PC - «Τρέχει» η αγορά υπολογιστών Τεχνητής Νοημοσύνης
Οι παραδόσεις AI PC έφτασαν τα 13,3 εκατομμύρια μονάδες το γ' τρίμηνο του 2024, αντιπροσωπεύοντας το 20% του συνόλου
Η αδηφάγα Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει τον τεχνολογικό χάρτη της Ευρώπης - Που πάνε τα νέα data centers
Η πεινασμένη για ενέργεια τεχνητή νοημοσύνη καταπονεί τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας της Ιρλανδίας, θέτοντας σε κίνδυνο τη θέση της χώρας ως τεχνολογικού κόμβου της Ευρώπης