
Ιστορικά επίπεδα ναύλων και ένταση του φαινομένου της μεταφόρτωσης αργού από πλοίο σε πλοίο έφερε η πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία τους τελευταίους δώδεκα μήνες.
Τα μέσα κέρδη στα δεξαμενόπλοια έχουν παραμείνει πάνω από 40.000 δολάρια την ημέρα για οκτώ μήνες, το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα που έχει καταγραφεί, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research.
Ομοίως, ο δείκτης τιμών μεταχειρισμένων δεξαμενοπλοίων της Clarkson Research κατέγραψε την πιο απότομη ανοδική του κίνηση τον τελευταίο χρόνο, αυξανόμενος κατά 52%, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008.
Εναν χρόνο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία οι μετοχές πολλών εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια τετραπλασιάστηκαν σε αξία, ενώ οι αξίες των γηραιότερων δεξαμενοπλοίων έχουν φτάσει σε ιστορικά υψηλά καθώς και όγκους πωλήσεων.
Παράλληλα, λόγω του πολέμου αλλά και του εμπάργκο που επέβαλαν στο ρωσικό αργό πετρέλαιο και τα διυλισμένα προϊόντα του, οι παγκόσμιες εμπορικές ροές έχουν αναδιαταχθεί. Οι κυρώσεις έχουν κλείσει ορισμένες αγορές (όπως η Ευρώπη) και ανάγκασαν μια επανεξέταση σχετικά με τον καλύτερο τρόπο εξυπηρέτησης πιο απομακρυσμένων νέων αγορών (όπως η Ινδία και η Κίνα). Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται ότι το πετρέλαιο (τόσο αργό όσο και προϊόντα) διακινείται όλο και περισσότερο μέσω των λεγόμενων μεταφορών από πλοίο σε πλοίο (Ship-to-ship – STS).
Οι μεταφορές STS
Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο δεν είναι νέο φαινόμενο, εξηγεί ο οίκος αναλύσεων Poten. Οι μεταφορές STS χρησιμοποιούνται εδώ και πολλά χρόνια σε διάφορα μέρη του κόσμου, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιδιώκει να μεγιστοποιήσει τις οικονομίες κλίμακας. Είναι πολύ φθηνότερη η μετακίνηση πετρελαίου σε ένα VLCC, το οποίο μπορεί να μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια, από ό,τι σε ένα δεξαμενόπλοιο Aframax, το οποίο μεταφέρει «μόνο» 700.000 βαρέλια. Ωστόσο, επειδή δεν μπορούν όλα τα λιμάνια του κόσμου να φιλοξενήσουν VLCC, λόγω περιορισμών στο βύθισμα, αξιοποιούνται οι λειτουργίες STS για να γίνεται πιο αποδοτικά η μεταφορά αργού και προϊόντων. Ενδεικτικά, αναφέρει ο οίκος αναλύσεων, το φαινόμενο αυτό παρατηρείται πολύ έντονα στις ΗΠΑ, όπου τα VLCC δεν μπορούν να «πιάσουν» σε πολλά αμερικανικά λιμάνια.
Ετσι το πετρέλαιο φτάνει εκεί με VLCC και στη συνέχεια μεταφορτώνεται σε μικρότερα πλοία. Επίσης πολύ χρησιμοποιείται αυτή η διαδικασία στη Δυτική Αφρική, όπου πλήρως φορτωμένα δεξαμενόπλοια τύπου LR1 ή LR2 που φτάνουν από την Ασία ή την Ευρώπη μεταφέρουν το φορτίο τους σε πολλά μικρότερα πλοία, τα οποία στη συνέχεια το διανέμουν κατά μήκος των ακτών της Δυτικής Αφρικής. Οταν οι λειτουργίες STS γίνονται σωστά, είναι ασφαλείς και αποτελεσματικές.
Οι μεταφορές STS δεν χρησιμοποιούνται μόνο για τη διευκόλυνση οικονομιών κλίμακας. Αποτελούν επίσης ένα «εργαλείο» για να «κρυφτεί» η προέλευση του φορτίου. Η Ρωσία, τονίζει ο οίκος Poten, φαίνεται να χρησιμοποιεί μεταφορές STS και για τους εξής δύο στόχους: να κρύψει την προέλευση του φορτίου και να επιτύχει οικονομίες κλίμακος στη μεταφορά φορτίων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες