Ιστορικά επίπεδα ναύλων και ένταση του φαινομένου της μεταφόρτωσης αργού από πλοίο σε πλοίο έφερε η πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία τους τελευταίους δώδεκα μήνες.
Τα μέσα κέρδη στα δεξαμενόπλοια έχουν παραμείνει πάνω από 40.000 δολάρια την ημέρα για οκτώ μήνες, το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα που έχει καταγραφεί, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research.
Ομοίως, ο δείκτης τιμών μεταχειρισμένων δεξαμενοπλοίων της Clarkson Research κατέγραψε την πιο απότομη ανοδική του κίνηση τον τελευταίο χρόνο, αυξανόμενος κατά 52%, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008.
Εναν χρόνο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία οι μετοχές πολλών εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια τετραπλασιάστηκαν σε αξία, ενώ οι αξίες των γηραιότερων δεξαμενοπλοίων έχουν φτάσει σε ιστορικά υψηλά καθώς και όγκους πωλήσεων.
Παράλληλα, λόγω του πολέμου αλλά και του εμπάργκο που επέβαλαν στο ρωσικό αργό πετρέλαιο και τα διυλισμένα προϊόντα του, οι παγκόσμιες εμπορικές ροές έχουν αναδιαταχθεί. Οι κυρώσεις έχουν κλείσει ορισμένες αγορές (όπως η Ευρώπη) και ανάγκασαν μια επανεξέταση σχετικά με τον καλύτερο τρόπο εξυπηρέτησης πιο απομακρυσμένων νέων αγορών (όπως η Ινδία και η Κίνα). Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται ότι το πετρέλαιο (τόσο αργό όσο και προϊόντα) διακινείται όλο και περισσότερο μέσω των λεγόμενων μεταφορών από πλοίο σε πλοίο (Ship-to-ship – STS).
Οι μεταφορές STS
Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο δεν είναι νέο φαινόμενο, εξηγεί ο οίκος αναλύσεων Poten. Οι μεταφορές STS χρησιμοποιούνται εδώ και πολλά χρόνια σε διάφορα μέρη του κόσμου, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιδιώκει να μεγιστοποιήσει τις οικονομίες κλίμακας. Είναι πολύ φθηνότερη η μετακίνηση πετρελαίου σε ένα VLCC, το οποίο μπορεί να μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια, από ό,τι σε ένα δεξαμενόπλοιο Aframax, το οποίο μεταφέρει «μόνο» 700.000 βαρέλια. Ωστόσο, επειδή δεν μπορούν όλα τα λιμάνια του κόσμου να φιλοξενήσουν VLCC, λόγω περιορισμών στο βύθισμα, αξιοποιούνται οι λειτουργίες STS για να γίνεται πιο αποδοτικά η μεταφορά αργού και προϊόντων. Ενδεικτικά, αναφέρει ο οίκος αναλύσεων, το φαινόμενο αυτό παρατηρείται πολύ έντονα στις ΗΠΑ, όπου τα VLCC δεν μπορούν να «πιάσουν» σε πολλά αμερικανικά λιμάνια.
Ετσι το πετρέλαιο φτάνει εκεί με VLCC και στη συνέχεια μεταφορτώνεται σε μικρότερα πλοία. Επίσης πολύ χρησιμοποιείται αυτή η διαδικασία στη Δυτική Αφρική, όπου πλήρως φορτωμένα δεξαμενόπλοια τύπου LR1 ή LR2 που φτάνουν από την Ασία ή την Ευρώπη μεταφέρουν το φορτίο τους σε πολλά μικρότερα πλοία, τα οποία στη συνέχεια το διανέμουν κατά μήκος των ακτών της Δυτικής Αφρικής. Οταν οι λειτουργίες STS γίνονται σωστά, είναι ασφαλείς και αποτελεσματικές.
Οι μεταφορές STS δεν χρησιμοποιούνται μόνο για τη διευκόλυνση οικονομιών κλίμακας. Αποτελούν επίσης ένα «εργαλείο» για να «κρυφτεί» η προέλευση του φορτίου. Η Ρωσία, τονίζει ο οίκος Poten, φαίνεται να χρησιμοποιεί μεταφορές STS και για τους εξής δύο στόχους: να κρύψει την προέλευση του φορτίου και να επιτύχει οικονομίες κλίμακος στη μεταφορά φορτίων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner